PDA

Bekijk Volledige Versie : Winstmarge...



Rik
07/10/03, 14:37
Beste hosters,

Even een kleine vraag tussendoor, en graag even alleen serieus antwoord van hosters, dus geen commentaar van derden tussendoor over de opgegeven percentages SVP ;)

Voor een klant probeer ik te achterhalen wat de gebruikelijke winstmarges zijn die in de hostingbranche worden gehanteerd.

Aangezien er niet echt een branchevereniging is waar dit eenvoudig is te achterhalen, wil ik jullie hier vragen om de door jullie gebruikte, of de meest relevante percentages te plaatsen zodat ik een gemiddelde kan berekenen....

Alvast bedankt, Mvg Rik

belookgratis
07/10/03, 14:43
Mijn winstmarge met alles erafgehaald (kosten server, personeel etc.)
is rond de 10%-15%

Rik
08/10/03, 01:32
Nou nou.... geen percentages, van meer als 80 views...

Bedankt voor de hulp mensen ;)

BeNeWS
08/10/03, 03:10
Rik,

Ik kan je zeggen dat wij een goede winstmarge hebben , maar ik vindt dat ik je niet hoef te zeggen hoeveel winstmarge wij op onze hosting hebben.
(Onze klanten kunnen ook meelezen)

Het is meer dan 10 tot 15%

superior-is
08/10/03, 10:21
Origineel geplaatst door Rik
Nou nou.... geen percentages, van meer als 80 views...

Bedankt voor de hulp mensen ;)

LOL Ik snap wel dat niet iedereen zijn winst percentage's gaat melden. Geïntereseerde klant leest hoeveel % winst ze maken en gebruiken dat als ze een offerte opvragen bij $gedupeerdeprovider. Als in: "Naaah, daar kan wel 10% van de prijs af niet?" (bij winstpercentage van 15%).

belookgratis
08/10/03, 10:45
Origineel geplaatst door superior-is


LOL Ik snap wel dat niet iedereen zijn winst percentage's gaat melden. Geïntereseerde klant leest hoeveel % winst ze maken en gebruiken dat als ze een offerte opvragen bij $gedupeerdeprovider. Als in: "Naaah, daar kan wel 10% van de prijs af niet?" (bij winstpercentage van 15%).

Vind dat niet, als een klant dat zegt dan gaat ie toch lekker ergens anders heen. Ik ben al goedkoop en mag ik ook wat verdiene. :)

PimEffting
08/10/03, 11:09
De brutowinstmarge is in de webhostingmarkt natuurlijk best wel hoog. De server hangt er toch en de kosten aan dataverkeer zijn te verwaarlozen.
Echter, er zijn heel veel indirecte lasten. Dit loopt vaak aardig op, zeker voor de wat kleinere bedrijven.

Om eerlijk te zijn: op dit moment zitten we op 0% winst. We hebben laatste maand een winst van ongeveer 3 Euro gerealiseerd. Hier zijn echter wel al alle kosten (zoals telefoon, afschrijving, et cetera) vanaf gehaald. Bij verdere schaalvergroting ligt de winstmarge op toekomstige hostingklanten minimaal op 50%.

Rik
08/10/03, 15:44
Kijk dat zijn cijfers waar ik iets mee kan...

Superior-IS:
Ik snap dat men het niet graag op dit forum plaatst i.v.m. klanten, maar denk je nu echt dat de klanten denken dat je geen winst maakt verder ?
Ik bedoel, een winstmarge op je producten is een heel normaal iets verder.

Santario
08/10/03, 16:11
Origineel geplaatst door Rik
Kijk dat zijn cijfers waar ik iets mee kan...

Superior-IS:
Ik snap dat men het niet graag op dit forum plaatst i.v.m. klanten, maar denk je nu echt dat de klanten denken dat je geen winst maakt verder ?
Ik bedoel, een winstmarge op je producten is een heel normaal iets verder.

Klopt, maar zo denken klanten er vaak niet over ;) Zeker niet als je van die prijsvechters hebt :S

Ray
08/10/03, 16:44
Het is te begrijpen dat hosters dat niet posten want er zitten hier ook klanten (zoals ik). Maar om rik te helpen zou je het hem dan natuurlijk ook even in een PM kunnen sturen.

Rik
08/10/03, 16:48
Dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht ;)

een PM is ook goed hoor heren :D

belookgratis
08/10/03, 17:19
Origineel geplaatst door Ray
Het is te begrijpen dat hosters dat niet posten want er zitten hier ook klanten (zoals ik). Maar om rik te helpen zou je het hem dan natuurlijk ook even in een PM kunnen sturen.

Het aantal klanten wat hier op wht zit is niet zo hoog en de meeste klanten kennen deze board toch niet. De 'klanten' die hier wel zitten zijn meestal de klanten die alles zo goedkoop mogelijk willen hebben. En je nu niet beledigd voelen :eek:

Domenico
08/10/03, 17:36
Origineel geplaatst door belookgratis


Het aantal klanten wat hier op wht zit is niet zo hoog en de meeste klanten kennen deze board toch niet. De 'klanten' die hier wel zitten zijn meestal de klanten die alles zo goedkoop mogelijk willen hebben. En je nu niet beledigd voelen :eek:

You are so wrong. :)

Rik
08/10/03, 17:39
Dat idee krijg ik ook ja....

superior-is
08/10/03, 20:04
Je wilt niet weten hoeveel lurkers er zijn.

Echter, met m'n ervaringen met andere hosters kan ik wel zeggen dat het zo tussen de 10 en 35% ligt. Natuurlijk heb je uitschieters naar boven en naar beneden. Nou doel ik dus dan puur op hosting (geen domeinregistraties of dedicated/co-located etc.).

Ray
08/10/03, 22:20
klopt dat de meeste klanten hier het zo goedkoop mogelijk willen. Maar is het opzich niet logisch dat een klant het zo goed mogelijk wil? Alleen de meeste bedenkend dan niet dat de support/kwaliteit zo slecht als de nete kan zijn. Ik voel me ook aangesproken maar niet beledigend. Maar voor ik een hosting pakket neem doe ik toch meerdere pings en wat navraag. Maar als het kan toch goedkoper dan het duurste ;)

Maar back to point als iemand rik wil helpen en bang is voor de klanten hier op het forum kan je dus ook een PM sture lijkt mij ;)

Santario
09/10/03, 11:37
...hier het zo goedkoop mogelijk willen. Maar is het opzich niet logisch dat een klant het zo goed mogelijk wil

Eerlijk gezegd snap ik dat niet als je het hier tenminste hebt over budgethosting vs. kwaliteit. Voor dit weer verkeerd opgevat gaat worden, ik zeg niet dat budgethosting gelijk staat aan slechte kwaliteit maar laten we zeggen dat een budgethost 1, 2 EUR per maand winst maakt op een pakket. Daar kan je toch serieuze goede support voor bieden? Tenzij je winst geen bal uitmaakt natuurlijk ;)

Tuurlijk, waarom teveel betalen als het niet hoeft: helemaal mee eens. Maar er zijn zoveel verschillende factoren zoals uitstraling, imago, bekendheid etc. Liever 4 mensen die de normale prijs betalen voor een goede kwaliteit etc. dan 100 mensen waarop ik net een marge kan behalen. En dan gaat het niet zozeer om de euro's maar meer om het feit dat de zogenaamde 'lurkers' (mooi woord superior voor scrabble ;)) veel meer tijd kosten op het gebied van 'hoe installeer ik een gastenboek' etc. Denk dat daar zowat iedere provider wel mee eens is :)

Rik
10/10/03, 01:38
Beste mensen kunnen we on topic blijven ?
Het gaat eigenlijk om 2 cijfers, het winstdeel (een percentage) en de uiteindelijke winstmarge...

Heb vandaag maar even wat research gedaan en ben tot de conclusie is dat er toch hele redelijke winstmarges gebruikelijk zijn in de gehele IT branche.

Voor webhosting is de winstmarge in iedergeval een interessante marge.
Ook snap ik dat de bedrijven die een serieuze Business voeren, en dus deze kengetallen kennen, niet graag de marges hier zien staan.

Zijn ze lager als dat de kengetallen aangeven, dan weten ze dat ze slecht bezig zijn, of dat men in iedergeval IETS niet goed doet.
De reacties dusver geven niet echt blijk van kennis van zaken iig.

Evengoed bedankt voor alle reacties ;)

bjorn
15/10/03, 17:11
Wij hebben een winst op gerekend per hosting pakket van 20 euro, domeinnaam 5 euro, server 250 euro, design 150, volledige website = volledige winst!

Vooral dat laaste hebben we al een paar keer mogen doen :-)

PimEffting
15/10/03, 17:15
Hoe kun je nu 100% winst maken? Dat kan alleen als je lucht verkoopt. En zelfs dan heb je kosten (denk aan administratieve lasten).

Tenzij jij het eerbaar vindt om voor 0 Euro per uur te werken...

bjorn
15/10/03, 17:26
Kijk daar heb je gelijk in het is niet 100% maar we zullen dan zeggen 98% zeker dan alleen voor de admintratie, voor de rest doen we het zelf, we hebben geen personeel zo dus die moet je ook al niet betalen en dus zijn mijn uitgavens ook niet zo groot, en heb ik wel meer winst op mijn dienstverleening.

RobbertC
15/10/03, 17:36
En zelf leef je op droog brood? Ik bedoel, het kost jouw toch uren, en die computer draait ook niet gratis, en wordt ook afgeschreven.

bjorn
15/10/03, 18:05
Kijk winst komt op bedrijfsrekening, maar ik kan daar geld afhalen voor mij persoonlijke dingen en privé dingen mee te doen :-) dus zit zeker niet op droog brood :-) en GSM + Abo is op bedrijf zijn 'kosten'.

Ik zal het nog even anders zeggen, woon in bij me ouders, ik krijg dus eten :-), moet voor niets of voor iemand geld hebben, kan later dus een wooning bouwen dat dient als kantoor voor my host met een wooning waar ik woon en allemaal op bedrijf zijn kosten.

Nadeel: bedrijf weg = alles weg, gsm, huis, kantoor dus tja das wel een groot nadeel

PS: admintratie kosten daar reken ik ook internet aansluiting en dergelijke bij om facturen te betalen en zo verder. Ik zal mijn %tje even anders zeggen ik heb 85% tot 95% winst op volledige websites.

Deimos
15/10/03, 18:31
Kijk winst komt op bedrijfsrekening, maar ik kan daar geld afhalen voor mij persoonlijke dingen en privé dingen mee te doen :-) dus zit zeker niet op droog brood :-) en GSM + Abo is op bedrijf zijn 'kosten'.
Mijn inziens is winst dat wat je overhoud nadat je ook jezelf dat bedrag betaald wat je normaal bij een baas zou verdienen. Misschien eens handig om op te zoeken wat volgens de bedrijfseconomie het begip "winst" eens omvat ;)

XiXor
15/10/03, 18:43
Origineel geplaatst door Domenico


You are so wrong. :)

idd....

root
15/10/03, 22:04
Winst is een leuk onderwerp. Zeker nu bijna iedereen zich hoster noemt en alleen voor een zakcentje te werk gaat. Winst is dus voor iedereen verschillend. Persoonlijk heb ik veel meer kosten dan iemand die nog thuis woont. Wij hebben geen groot kantoor, dure brochures of wat dan ook, maar weet je wat een goede unix admin per uur kost. Zo kan ik wel even door gaan.

Ik houd het er op dat winst voor iedereen verschillend is en dat de markt tegenwoordig behoorlijk bepaald wordt door die kleine mensen die gaan dumpen tegen belachelijke prijzen. Maar dat heet concurentie.

Keuningen
19/10/03, 20:42
moet ik mij nou schuldig voelen dat ik mijn unix-admins in kratten bier kan betalen?

Rik
19/10/03, 20:59
Origineel geplaatst door ensimguru
Winst is een leuk onderwerp. Zeker nu bijna iedereen zich hoster noemt en alleen voor een zakcentje te werk gaat. Winst is dus voor iedereen verschillend. Persoonlijk heb ik veel meer kosten dan iemand die nog thuis woont. Wij hebben geen groot kantoor, dure brochures of wat dan ook, maar weet je wat een goede unix admin per uur kost. Zo kan ik wel even door gaan.

Ik houd het er op dat winst voor iedereen verschillend is en dat de markt tegenwoordig behoorlijk bepaald wordt door die kleine mensen die gaan dumpen tegen belachelijke prijzen. Maar dat heet concurentie.

Het ging er mij even om dat ik voor een klant van ons, een Businessplan aan het maken ben.
Daarvoor heb je KENGETALLEN nodig... dit zijn cijfers die gelijk zijn voor iedereen en berekend worden vanuit de Branche...

Deze klant is een serieuze zakenman die een hostingbedrijf op wenst te starten en daarvoor de mogelijkheden aan het aftasten is, voor Resellers kunnen we immers weinig doen aangezien dit (vaak) geen bedrijven zijn...

Rik
19/10/03, 21:00
Origineel geplaatst door Keuningen
moet ik mij nou schuldig voelen dat ik mijn unix-admins in kratten bier kan betalen?

Dat heb je goed voor elkaar ;) vraag me alleen af hoe je dat in de boeken verwerkt ...

bjorn
19/10/03, 21:32
Vrijwliger = gratis en dus geen loon :-)
Zo heb je ook een optie dacht ik dat je werknemers geen loon moest betalen maar dat ze een %tje van de maand of jaar winst krijgen.

DaVaRiOuS
23/10/03, 10:20
als ik dit onderwerp een ebetje doorloop dan valt het mij op dat sommige mensen niet echt weten wat WINST betekend :)

ff voor de duidelijkheid...
WINST = Inkomen - kosten (telefoonlijn(en) abbo/ persooneels-salaris/ servers huren/etc...

bijvoorbeeld je hebt:

1000 eurp per maand inkomen
daar gaat af, de kosten voor de telefoonlijn(en), personeel/ serevrs etc..

hou je zegmaar: (zonder personeel) € 250,-
over deze 250 euro ga je belasting betaling
het geld wat je daarvan overhoudt is je WINST!

nu een beetje duidelijk? :p

het eerste jaar betaal je geen belasting, en daar gaan de meeste bedrijven aan kapot! omdat het 2e jaar ineens een belastingaanslag komt van zo'n 4000 euro ofzo en dan kunnen ze het ineens niet betalen omdat ze het geld al op hebben gemaakt.

dus tip: de winst niet opmaken maar bewaren!!

RobbertC
23/10/03, 10:52
Ehm, je hebt verschillende soorten winst. Voor belasting, na belasting, voor afschrijvingen, etc.

Wat je zegt klopt dus wel, maar is niet de enige definitie van winst :)

DaVaRiOuS
23/10/03, 11:01
ja en nee,
als jij gaat rekenen voor al deze kosten dat is je bruto winst... je moet de netto winst bereken (eind winst) dat is wat je echt overhoudt wat je weer in het bedrijf kan pompen. zo blijft je bedrijf staande.

en dat is het voordeel als je geld investeerd in je eigen bedrijf, de belasting betaald met je mee omdat je minder inkomsten belasting gaat betalen als je deze kosten in je boekhouding verwerkt.

lang leven de belasting :p

Rik
23/10/03, 15:18
Origineel geplaatst door DaVaRiOuS
als ik dit onderwerp een ebetje doorloop dan valt het mij op dat sommige mensen niet echt weten wat WINST betekend :)

ff voor de duidelijkheid...
WINST = Inkomen - kosten (telefoonlijn(en) abbo/ persooneels-salaris/ servers huren/etc...

bijvoorbeeld je hebt:

1000 eurp per maand inkomen
daar gaat af, de kosten voor de telefoonlijn(en), personeel/ serevrs etc..

hou je zegmaar: (zonder personeel) € 250,-
over deze 250 euro ga je belasting betaling
het geld wat je daarvan overhoudt is je WINST!


Ahum.... Bruto of Nettowinst ?....

nu een beetje duidelijk? :p

het eerste jaar betaal je geen belasting, en daar gaan de meeste bedrijven aan kapot! omdat het 2e jaar ineens een belastingaanslag komt van zo'n 4000 euro ofzo en dan kunnen ze het ineens niet betalen omdat ze het geld al op hebben gemaakt.


Pardon ?, geen belasting ??, altijd inkomstenbelasting en Omzetbelasting dacht ik toch... wat je hier allemaal noteerd klopt ook niet helemaal....

dus tip: de winst niet opmaken maar bewaren!!

Het zit wel allemaal "iets" anders in elkaar hoor.
En ja, er zijn hier ongelofelijk veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn... denk dat het tijd wordt voor een lesje belastingzaken, is daar behoefte aan ?

iFast
23/10/03, 19:02
Je kan natuurlijk ook een resultaten rekening gaan maken:D. is redelijk handig :)

En ik wil je wel leren hoe je dat moet maken is heel simpel ;).

Rik
23/10/03, 19:07
Origineel geplaatst door iFast
Je kan natuurlijk ook een resultaten rekening gaan maken:D. is redelijk handig :)

En ik wil je wel leren hoe je dat moet maken is heel simpel ;).

hehe :p

Wij krijgen momenteel 3-4 aanvragen per week om een Businessplan te maken.... ik denk niet dat je me nog veel kunt leren op dat gebied ;)

+ dat je aan een resultatenrekening alleen niets hebt verder ;)

iFast
23/10/03, 19:56
Dat van het leren was ook maar een grapje:p.

Rik
23/10/03, 20:49
Origineel geplaatst door iFast
Dat van het leren was ook maar een grapje:p.

;) beter humor als flames !

MacLeod
24/10/03, 05:18
Yo,

Ik heb mijn bedrijf nr2 sinds mei "ge-restart" ( na advies van mijn boekhouder en heb nu een negatief salaris van 15.000 euro :D

Maar ik heb nog een bedrijf (nr1), wat erg lekker loopt en daar heb ik mijn salaris van 15000 euro vd afgelopen maanden gelukkig gelijk kunnen gehouden, na aftrek vd kosten uiteraard.

Dus netto een salaris verdient van euro 0,00. :-(

Wel zijn alle rekeningen (tel, gas water licht, overheadkosten, etc) gewoon door bedrijf 1 betaald.

Winstmarge: bereken wat je maandelijks aan kosten kwijt bent en deel dat dan door de verwachte pakketten, diensten die je verkoopt / verhuurt etc.

Personeel heb ik niet, maar huur dat gewoon in bij een uitzendburo.

Ik heb een vaste boekhouder, die alle adm. zaken mbt belastingen etc regelt en ik kan me concentreren op de werkzaamheden waar ik goed in ben :D

Soms gaan de boekhouder en ik, weleens ff naar een cafe etc, om te biljarten en dat we de bonnetjes bewaren :-)

haha, aangenaam & ontspannend werk(boekhoud)overleg :)

YSAE
12/04/04, 21:33
zie uw PM :)

Dennis
12/04/04, 21:36
De meeste webhosts die zullen hun winstmarges helemaal niet berekenen. Ze kijken even globaal naar wat kosten en beslissen dan hun prijzen. Maar standaard met winstmarges werken gebeurt volgens mij niet veel...

Onze winst-marge lag volgens mij tegen zo'n 20%


Origineel geplaatst door bjorn
Kijk winst komt op bedrijfsrekening, maar ik kan daar geld afhalen voor mij persoonlijke dingen en privé dingen mee te doen :-) dus zit zeker niet op droog brood :-) en GSM + Abo is op bedrijf zijn 'kosten'.

Ik zal het nog even anders zeggen, woon in bij me ouders, ik krijg dus eten :-), moet voor niets of voor iemand geld hebben, kan later dus een wooning bouwen dat dient als kantoor voor my host met een wooning waar ik woon en allemaal op bedrijf zijn kosten.

Nadeel: bedrijf weg = alles weg, gsm, huis, kantoor dus tja das wel een groot nadeel

PS: admintratie kosten daar reken ik ook internet aansluiting en dergelijke bij om facturen te betalen en zo verder. Ik zal mijn %tje even anders zeggen ik heb 85% tot 95% winst op volledige websites. Alles is dus op kosten van je bedrijf... Je kunt met die kosten berekenen wat je winstmarge is...

Friend
12/04/04, 23:27
Origineel geplaatst door Rik
Beste hosters,

Even een kleine vraag tussendoor, en graag even alleen serieus antwoord van hosters, dus geen commentaar van derden tussendoor over de opgegeven percentages SVP ;)

Voor een klant probeer ik te achterhalen wat de gebruikelijke winstmarges zijn die in de hostingbranche worden gehanteerd.

Aangezien er niet echt een branchevereniging is waar dit eenvoudig is te achterhalen, wil ik jullie hier vragen om de door jullie gebruikte, of de meest relevante percentages te plaatsen zodat ik een gemiddelde kan berekenen....

Alvast bedankt, Mvg Rik

Rik, het spijt mij de volgende reactie te plaatsen:

Ik ben van mening dat winstmarge een beetje te eenvoudig is. Je kunt immers geen appels met peren vergelijken. Een profi webhoster (met een aantal full-time personelsleden (loondienst) zal een lagere winstmarge hebben dan een 'wannabee'-webhoster die het meer als uit de hand gelopen hobby ziet. De kosten van o.a. personeel en apparatuur is zeer uiteenlopend.
Je kunt via deze vraag aan de forumbezoekers en gebruikers dan ook niet veel aflezen. (is mijn vermoeden).

HBCS
12/04/04, 23:29
wat betreft webhosting hebben wij van elke euro 18 eurocent winst
dan is dus alles betaald ook mijn loon en en andere kosten
is niet veel maar webhosting is dan ook niet mijn hoofd inkomen
ik hoop dat je er wat aan heb
suc6

Rik
12/04/04, 23:33
Origineel geplaatst door Friend


Rik, het spijt mij de volgende reactie te plaatsen:

Ik ben van mening dat winstmarge een beetje te eenvoudig is. Je kunt immers geen appels met peren vergelijken. Een profi webhoster (met een aantal full-time personelsleden (loondienst) zal een lagere winstmarge hebben dan een 'wannabee'-webhoster die het meer als uit de hand gelopen hobby ziet. De kosten van o.a. personeel en apparatuur is zeer uiteenlopend.
Je kunt via deze vraag aan de forumbezoekers en gebruikers dan ook niet veel aflezen. (is mijn vermoeden).

LOL, het gaat erom DAT er gebruik van wordt gemaakt...
Dat het verschillend is per bedrijf lijkt me nogal logisch.

Een goede kostprijs en de juiste winstmarge berekenen is niet "eenvoudig", dat is "normaal"...


Verder weet ik inmiddels alle branchegegevens al UITVOERIG, en zijn deze kengetallen dus inmiddels bekend (ja, daar zijn cijfers voor die de HELE hostingbranche vertegenwoordigen ;) z.g.n. 'branchegemiddelden').

Icheb
13/04/04, 07:36
Hier is het eigenlijk zo dat er op dit moment maandelijks meer geld verdient wordt met het designen van PHP scripts voor andere bedrijven die daar de kennis niet voor hebben. Op de webhosting zelf wordt zo rond de 15% winst gedraait, maar op het programmeer werk ietsje meer :)
Het enige probleem is dat ik op bijvoorbeeld onze site nooit iets van dat soort scripts kan laten zien omdat het voor het grootste deel allemaal back-end code is, of code is waarbij het gaat om de code en niet om het design...

Maar binnenkort gaat dit (hopelijk) allemaal weer veranderen, maar dat is nog toekomstmuziek.

WelleKe
13/04/04, 16:07
wat betreft webhosting hebben wij van elke euro 18 eurocent winst dan is dus alles betaald ook mijn loon en en andere kosten
is niet veel maar webhosting is dan ook niet mijn hoofd inkomen
ik hoop dat je er wat aan heb

Een netto winst % van 18 is wel degelijk veel. Er zijn branches waar een netto winstmarge van 1 a 2% wordt gerealiseerd (autoverhuur, autodealers)

En inderdaad er zijn voor het begrip "winst" vele berekeningen en lang niet zo simpel als hier wordt weergegeven. Alleen al de keuze van bepaalde boekhoudmethodes kan verschillende winsten opleveren. Maar dat is niet de discussie waar Rik op zat te wachten.

Rik had graag inzicht in mooie % zodat die dat aan zijn klant kan voorleggen. Ik vrees dat je nog beter een comleet businessmodel kunt maken dan proberen af te gaan op de cijfers die genoemd worden. Of als je klant gewoon zijn geld wil investeren om zodoende een hoger rendement te halen dan het op de bank zetten dan moet je eens gaan informeren bij wat bedrijven die ter overname worden aangeboden.

Wellicht moeten wij dan eens praten, want ik kan wel wat kapitaal gebruiken voor een fatsoenlijke reclamecampagne. Genoeg mensen geïnteresseerd maar ik moet ze wel kunnen bereiken ;-)

superior-is
13/04/04, 17:52
Origineel geplaatst door WelleKe

Een netto winst % van 18 is wel degelijk veel. Er zijn branches waar een netto winstmarge van 1 a 2% wordt gerealiseerd (autoverhuur, autodealers)


Okay, maar een auto kost wel iets meer op dan een hostingpakketje van 100 euro. Het lijkt me dat zoiets dan ook meer opleverd en waardoor je een lagere nettomarge kan hanteren. Imho, appels ende peren vergelijken.

Stefan<n-media>
13/04/04, 17:58
Origineel geplaatst door superior-is


Okay, maar een auto kost wel iets meer op dan een hostingpakketje van 100 euro. Het lijkt me dat zoiets dan ook meer opleverd en waardoor je een lagere nettomarge kan hanteren. Imho, appels ende peren vergelijken.

Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen, maar in principe heeft dat weinig met winstmarge te maken. Je moet alleen meer producten verkopen om een evenhoge winst te boeken, maar dit zegt totaal niets over de winstmarge.

Graan kost per korrel ook bijna niets en toch is de netto-winstmarge veel lager dan bij een auto. Oftewel waarde per product en winstmarge hebben niets met elkaar gemeen.

RobbertC
13/04/04, 18:39
Toch, wel. 2% op 10.000 euro op een auto is meer dan 18% op een hostingpakketje van 100 euro.

En een receptioniste om maar wat te noemen kost zowel voor een autobedrijf ongeveer hetzelfde als voor een hoster.

Stefan<n-media>
13/04/04, 19:00
Winstmarge wordt meestal in procenten uitgedrukt en is de winstmarge op de auto dus minder dan de winstmarge op het hostingpakketje.

Bovendien zal de webhoster vaker een pakketje verhuren dan dat de autodealer een auto verkoopt. Dus kun je producten met verschillende prijzen op die manier al niet met elkaar vergelijken.

WelleKe
13/04/04, 19:36
Netto winstmarge is rendement op het eigen vermogen. Daarbij gaat het dus om het ingelegde geld. Voor een investeerder is het van belang of dit 1% of 10% is, of het daarbij gaat om auto's of om hostingpakketjes maakt niet zoveel uit (op financieel gebied dan). Ik breng 100.000 euro in, dat levert me jaarlijks of 1.000 euro of 10.000 euro op, zo kun je dan beredeneren. Waarom er dan toch mensen zijn die investeren in autodealers etc. Ach ja it's a living!

almar
13/04/04, 20:44
Waarschijnlijk omdat ze dan extra korting krijgen bij de dealer ;)

Rik
14/04/04, 03:45
Origineel geplaatst door WelleKe

Rik had graag inzicht in mooie % zodat die dat aan zijn klant kan voorleggen....

... nee ik wou REEËLE cijfers horen, ik heb er niets aan om een klant "mooie" cijfers voor te schotelen :)
Ging er mij ook om te zien wie er rond, of ver boven het branchegemiddelde zat van de Hostingbranche over 2003 :D
Dat cijfer (winstmarge) laat HEEL iets anders zien als dat de meeste hier zeggen/hanteren ;)


Origineel geplaatst door WelleKe

Wellicht moeten wij dan eens praten, want ik kan wel wat kapitaal gebruiken voor een fatsoenlijke reclamecampagne. Genoeg mensen geïnteresseerd maar ik moet ze wel kunnen bereiken ;-)

Klanten vinden en bereiken doe je niet alleen met kapitaal, een goed plan is het halve werk/geld.

WelleKe
14/04/04, 09:02
Klanten vinden en bereiken doe je niet alleen met kapitaal, een goed plan is het halve werk/geld.
Ja en uit mijn goede plan blijkt dat ik geld nodig heb ;-)


Dat cijfer (winstmarge) laat HEEL iets anders zien als dat de meeste hier zeggen/hanteren
Ik neem aan dat je dat cijfer hier wel met ons wilt delen?

TMourik
14/04/04, 09:53
Winstmarge bekijk je niet met in % maar in €

neem nou als voorbeeld:

.nl domein:

inkoop: 4,10
verkoop: 15

netto winst in % 365
netto winst in € 10,9

hosting pakket:

inkoop: € 0,60 (je hebt je eigen server, die kost bijv. 60 per maand, pak er 100 hosting pakketten op)
verkoop: € 100,-

zie de verschillen.

De marge in euro's is interessanter en reëeler dan de % (lijkt mij)

WelleKe
14/04/04, 10:04
Uhm, ik snap jouw betoog niet zo.
Ten eerste heb je het over nettowinst, terwijl je nou precies de brutowinst berekent. Verkoop-inkoop= bruto winst (haal daar alle andere kosten vanaf en je hebt netto winst.

Maar ten tweede schets je een voorbeeld waarbij je zegt dat de absolute getallen interessanter zijn. Maar maak je eigen rekenvoorbeeld nou eens af, wat is de brutowinstmarge die je maakt op het hostingpakket in jouw voorbeeld? Die ligt toch aanzienlijk hoger dan bij de domeinnaam?

Overigens is er ook nog een verschil in hoe de winstmarge berekent wordt. Je kunt dit doen door een opslagmethode: inkoopprijs + % = verkoopprijs. Maar je kunt het ook terugrekenen. Verkoopprijs-inkoopprijs / verkoopprijs% En die bedragen zien er echt anders uit. Voorbeeld:

Inkoopprijs hostingpakket: 25 Euro
Marge 250% = 62.50 Euro
Verkoopprijs = 87.50 Euro

Andere manier:

Verkoopprijs hostingpakket: 87.50 Euro
Inkoopprijs = 62.50
Marge = 62.50 over 87.50 = 71,5%

In het eerste geval is de marge 250% en in het laatste dus 71,5%. Het is dus van groot belang dat we over dezelfde marges praten, anders wordt het lastig.

TMourik
14/04/04, 11:03
Excuses, doelde ook op de bruto winst (maar typte inderdaad netto, had me koffie nog niet op ;))

Iets reeeler:

inkoop: € 25,00
verkoop: € 100,-

bruto winst in % 400
bruto winst in € 75,-

Maar WelleKe, je hebt wel gelijk, je kan beter de marge OVER de verkoop prijs pakken

75,00 euro over 25 euro (300%)
en bij domein:
10,90 over 15 euro (73%)

Rik
14/04/04, 12:18
Origineel geplaatst door TMourik
Winstmarge bekijk je niet met in % maar in €

De marge in euro's is interessanter en reëeler dan de % (lijkt mij)


Dat zeg je fout... als men een winstMARGE wil weten is dat altijd een percentage.....
Daar kun je namelijk wat "aan af lezen" , aan "mijn winstmarge is 2,35 euro weer niet ;)

Je kunt wel op 2 manieren tot die marge komen, je kunt uitgaan van je eigen kostprijberekeningen (die je sowieso moet maken) of je gaat uit van marktprijzen/concurrenten....

Digitux
14/04/04, 12:35
Ik zeg altijd maar: cash is fact, profit is an opinion.

Maar als je toch duidelijkheid wil in je onderneming (of die van een ander) kan je beter gebruik maken van een kasstroomoverzicht.

Daarin wordt duidelijk wat je toename/afname aan geldmiddelen is.

voorbeeld (directe methode):

Ontv debiteuren
-/- bet. aan cred
-/- bet. aan lonen
-/- overige kosten
+ ont. interest
-/- bet. interest
-/- bet. VPB

= Netto operationele kasstroom

** Investeringskasstroom
-/- investeringen
+ desinvesteringen
+ aflossing lening u/g


** Financieringskasstroom
+ opbrengsten aandelen emissies
-/- aflossing hyp. leningen
-/- bet. dividend

= Mutatie geldmiddelen

Als je dit allemaal hebt uitgerekend hou je dus je mutatie in je geldmiddelen over, wat je dus over houdt.

hieruit blijkt dus ook hoeveel je overhoudt uit je operationele activiteiten en hoeveel er naar investeringen en financieringen gaat.



Dit was alleen een aanvulling op de winst discussie, winst is altijd erg vaag vandaar deze andere methode.

(ik hoop niet teveel offtopic ;))

Beyonder
14/04/04, 13:02
Colocatieprovider (budget) 5% winstmarge
Webhosting (budget) 8% winstmarge

Colocatie (kwaliteit) 15-20% winstmarge
Webhosting (kwaliteit) 10-15% winstmarge

Dedicated servers zijn een ander verhaal :) Ik heb daarvan de marges niet bij de hand.

oscar
14/04/04, 13:50
winstmarge is tussen de 15 en 75%, afhankelijk van:

-pakket, de grotere pakketten hebben meer marge
-particulier / zakelijk, zakelijk meer marge voor meer support
-branche korting
-tegelijk afnemen van andere produkten, zoals websites.

Beyonder
14/04/04, 13:54
75% ? dan doe je iets heel erg goed:) nette marge? 75%? :)

oscar
14/04/04, 14:31
nee, bruto marge. netto maken we nog verlies vanwege hoge supportkosten en investeringen. ;)

Ik wil dit in de toekomst gaan veranderen door met SLA's te werken waarin de effort vastligt. Sommige dingen zullen moeilijk blijven, zoals telefonische vragen / problemen of van die ellenlange emails waar je al een uur kwijt bent aan het doorlezen.

Rik
14/04/04, 14:39
Origineel geplaatst door oscar
nee, bruto marge. netto maken we nog verlies vanwege hoge supportkosten en investeringen. ;)

Ik wil dit in de toekomst gaan veranderen door met SLA's te werken waarin de effort vastligt. Sommige dingen zullen moeilijk blijven, zoals telefonische vragen / problemen of van die ellenlange emails waar je al een uur kwijt bent aan het doorlezen.

Bedoeling is dat je die kosten in je kostprijs mee berekend...

In 2003 was; 57 % * (netto winstmarge) het gemiddelde van deze branche...
:)

* Bronnen: RABO branchemeter, gegevens KvK, ING en het EIM.

Stefan<n-media>
14/04/04, 18:39
In 2003 was; 57 % * (netto winstmarge)

Ik zou willen dat wij zulke mooie cijffers konden bekendmaken, maarja ik denk dat die grote hostingbedrijven het allemaal ook een stuk omhoogtrekken.
Als ik ergens zou kunnen investeren voor zoveel procenten zou ik dat graag willen weten, aangezien webhosting nou niet echt veel risico's kent vergeleken met andere sectoren.