PDA

Bekijk Volledige Versie : ISO die compleet met webhosting software komt



Qweb
03/10/03, 19:31
Beste mensen,

Ik heb onlangs een CD gemaakt, die het voor ons mogelijk maakt om binnen 20 minuten een complete server te voorzien van alle software zoals wij hem gebruiken in een webhosting omgeving. Hiervoor wordt Debian gebruikt als distributie en Web://CP (http://webcp.can-host.com) als control-panel.

Dit is een bootable CD, en na booten wordt de installatie automatisch gestart. Er worden zo ongeveer 8 vragen gesteld (hostname, ip-adres, root wachtwoord e.d.) en daarna mag je herstarten. In deze simplistische omgeving is een heleboel dus niet flexibel, maar het werkt, in ieder geval voor ons (uiteraard is dit getest).

We zijn van plan om deze iso ter beschikking te stellen aan de open-source en webhosting community, maar uiteraard moet dit ook voordelen opleveren voor ons.

De vraag is:

Is er vraag naar zo'n product? Zo ja, wat zou je ermee doen en wat kan je eraan toevoegen?

Xess.nl
03/10/03, 21:54
Ik denk dat er zeker vraag naar is, vooral voor beginnende hosters is het erg leuk om mee te testen...

belookgratis
03/10/03, 22:32
hetzelfde als xess.nl denk ik dat er wel vraag naar is. Als de cd op een gegeven moment beter en met meer opties zal komen zal je denk ik meer hosters krijgen die interesse hebben.

Icheb
03/10/03, 23:07
QWeb :
Ik heb wel interesse om zoiets hier eens op een machine te proberen.
Werkt de installatie op een dergelijke manier zoals de kickstarters die voor RedHat beschikbaar zijn ? (Deze functioneren als een soort 'RAMP' installatie, dit is een afkorting die ik heb afgeleid van LAMP, welke in dit geval betekend : RedHat, Apache, MySQL en PHP)
Welke versies van alle software gebruik je erin ?

Dit zijn wel de soort initiatieven die web://cp erg kunnen ondersteunen...
Dat is dus eigenlijk wel interessant :)

belookgratis
03/10/03, 23:34
Kan inderdaad erg interessant zijn. Vooral met de groei van een dergelijk controlpanel. Er zit toekomst in zo'n pakket, alleen vind ik hem nu nog iets te magertjes. Ik hou het voorlopig lekker bij plesk 6.0 :D

Qweb
03/10/03, 23:38
Hmm, in ieder geval al best wel wat reacties, mooi :)

Voor de image wordt gewoon Debian stable gebruikt, met alleen PHP 4.3.2 met de hand gecompileerd (ipv de standaard php van debian, 4.1.2), en wat extra software zoals web://cp, Mailscanner, clamav, spamassassin, awstats e.d.

Het lijkt misschien wel op een kickstart, maar is het niet. Gewoon 1 bootable CD die je in je laptoptas meeneemt bij ieder bezoek aan het datacenter, het moet ook als rescue cd dienen.

Ik wacht nog even op andere reacties, en ga ook maar eens posten op wht.com voordat er een beslising genomen wordt

[edit]
Ik heb geen ervaring met Plesk, maar voordelen web://cp:
- open-source, dus gratis, en nog heel veel meer :)
- werkt op een heleboel systemen, maar dit is off-topic

Ik heb wel ervaring met het Cobalt systeem en dan mag ik zeggen dat Web://CP een verademing is tov RAQ 3 en RAQ 4 (RAQ 550 geen ervaring), maar dan denk ik, wat is niet beter dan de oude RAQ's?

Icheb
03/10/03, 23:41
Origineel geplaatst door Qweb
Hmm, in ieder geval al best wel wat reacties, mooi :)

Voor de image wordt gewoon Debian stable gebruikt, met alleen PHP 4.3.2 met de hand gecompileerd (ipv de standaard php van debian, 4.1.2), en wat extra software zoals web://cp, Mailscanner, clamav, spamassassin, awstats e.d.


Klinkt als een goed pakket :)
Mailscanner, clamav en spamassassin zijn natuurlijk wel erg gewilt, en nog officieel niet geïntegreerd met web://cp, dit maakt het allemaal dus nog interessanter ;)

Ik ben beniewd of men er op wht.com net zo over denkt.

Qweb
03/10/03, 23:45
[off-topic]
Mailscanner icm clamav en spamassassin zijn geintegreerd door ons, zie demo op de url onderaan mijn signature

ik heb ook voorgesteld aan Web://CP die code beschikbaar te stellen aan de community, maar de core-developer van Web://CP is daar best moeilijk in, zie evt. ook Web://CP forums @ http://webcp.can-host.com

wdv
04/10/03, 01:06
Origineel geplaatst door Qweb
[off-topic]
Mailscanner icm clamav en spamassassin zijn geintegreerd door ons, zie demo op de url onderaan mijn signature

ik heb ook voorgesteld aan Web://CP die code beschikbaar te stellen aan de community, maar de core-developer van Web://CP is daar best moeilijk in, zie evt. ook Web://CP forums @ http://webcp.can-host.com

Felix is gewoon lastig, zoals beloofd kijk ik er van het weekend eens naar.

PimEffting
04/10/03, 10:55
Ik weet het niet, iedere hoster heeft toch zijn/haar specifieke wensen met betrekking tot de softwarekeuze en configuratie.
Voor een beginner kan het erg leuk zijn, terwijl de wat meer ervaren systeembeheerders denk ik liever hun 'eigen' combinaties gebruiken.

Xess.nl
04/10/03, 12:00
Hoop dat het binnenkort te downloaden is :) wil het wel eens testen...

OeliBoelie
04/10/03, 14:55
Lijkt me wel makkelijk :)

Domenico
04/10/03, 15:11
Origineel geplaatst door Qweb
Beste mensen,

Ik heb onlangs een CD gemaakt, die het voor ons mogelijk maakt om binnen 20 minuten een complete server te voorzien van alle software zoals wij hem gebruiken in een webhosting omgeving. Hiervoor wordt Debian gebruikt als distributie en Web://CP (http://webcp.can-host.com) als control-panel.

Dit is een bootable CD, en na booten wordt de installatie automatisch gestart. Er worden zo ongeveer 8 vragen gesteld (hostname, ip-adres, root wachtwoord e.d.) en daarna mag je herstarten. In deze simplistische omgeving is een heleboel dus niet flexibel, maar het werkt, in ieder geval voor ons (uiteraard is dit getest).

We zijn van plan om deze iso ter beschikking te stellen aan de open-source en webhosting community, maar uiteraard moet dit ook voordelen opleveren voor ons.

De vraag is:

Is er vraag naar zo'n product? Zo ja, wat zou je ermee doen en wat kan je eraan toevoegen?


Klinkt zeer interresant!
Kun je er ook een download van maken die je rechtstreeks naar een server kunt downloaden en installeren? :)

Ik zou het ook wel willen testen op een van onze servers...

Qweb
05/10/03, 12:09
Unexplained, je hebt gelijk, en daarom zou ik er ook Open Source van willen maken. Hopelijk trekt het ook wat meer geavanceerde gebruikers die eventueel aan de ontwikkeling van de image willen werken :)

montu
06/10/03, 16:22
Kan ik die iso krijgen?

Qweb
06/10/03, 19:49
Als er eenmaal een beslissing is gekomen en er wordt voor een open source licentie gekozen, dan wel. Eerder niet. De keuze zal hier bekend gemaakt worden.

Xess.nl
06/10/03, 21:51
En hoe lang gaat dat ongeveer nog duren?

Qweb
06/10/03, 22:13
Eerder vandaag op wht.com een bericht geplaatst. Ik denk dat we tot volgende week ofzo zullen wachten alvorens we gaan overleggen.

Cereal
07/10/03, 10:29
Dan wil ik bij deze ook mijn interesse laten blijken.

HBCS
07/10/03, 10:44
het lijkt mij een strak plan als ik die iso ook eens kan testen
mocht het zijn wat ik denk is het een aanwinst voor beginners zoals ik

netswitch
07/10/03, 15:25
ik ben ook wel geinteresserde bij dit iso

Darkie
07/10/03, 15:38
Ik hoop dat hij er open source van maakt om de volgende reden:

1. fijn voor beginners.
2. beveilingings leacks kunnen samen worden gevonden.

Deimos
07/10/03, 15:47
Origineel geplaatst door Darkie
Ik hoop dat hij er open source van maakt om de volgende reden:

1. fijn voor beginners.
En dit heeft als voordeel voor Qweb?


2. beveilingings leacks kunnen samen worden gevonden. Source code openbaar maken betekend ook dat exploits makkelijker gevonden kunnen worden door de mensen die ze gebruiken..

Zelf zou ik het geheel niet openbaren, de beargumentering hiervoor lijkt mij logische.

wdv
07/10/03, 16:57
Het mooie van web://cp is eigenlijk dat niet iedere willekeurige beginner het kan installeren, je moet toch wel het nodige van Unix weten om het lekker te laten draaien.

Als je natuurlijk al ver gevorderd ben, is het wel handig als je het snel kan installeren (zoals Qweb).

sander815
10/10/03, 12:20
hmm, erg interressant. Ik hoop dat dit gereleased gaat worden op redelijk korte termijn

m@rcel
14/10/03, 00:54
Voor mij hetzelfde verhaal. Ik hoor graag wanneer de ISO ter download wordt aangeboden, zodat 'ie getest kan worden. Wil hem graag eens testen.

resellerhostnl
15/10/03, 12:01
count me in :)

thema
15/10/03, 12:04
me too ;-)

Deimos
15/10/03, 13:40
En willen en nu de mensen die een bijdrage kunnen en willen leveren aan de software opstaan. Denk dat het nu behoorlijk stil wordt, zelfde geldt bij het web://cp project. iedereen wilt het gebruiken maar mee developpen zit er praktisch nooit in.

PimEffting
15/10/03, 15:11
Wat ik kan doen:
- Testen van product
- Specifieke kennis delen over Qmail en Apache (o.a. met vhost_alias)

Dan houdt het voor mij even op, heb het druk zat. ;)

resellerhostnl
15/10/03, 17:57
ik kan wel wat php coden voor een frontendje ofzow.

mdf
16/10/03, 10:59
Origineel geplaatst door Xess.nl
Hoop dat het binnenkort te downloaden is :) wil het wel eens testen...

Inderdaad ja, zoiets testen is altijd leuk en als het handig is en de juiste software erin zit zeker handig om zoiets bij de hand te hebben.

Qweb
17/10/03, 09:27
Qweb heeft besloten de CD niet open source te maken.

Het verbaast mij dat uit al deze reacties eigenlijk maar 1 of 2 mensen kenbaar hebben gemaakt iets nuttigs te willen doen met de cd, anders dan het gebruik ervan. Op wht.com waren er nog veel minder reacties.

In ieder geval bedankt voor de getoonde interesse.

MVG

Yavuz Aydin

resellerhostnl
17/10/03, 10:20
Mag ik je erop wijzen dat Debian en Web://cp alletwee GNU zijn, en dat daarmee het commercieel verkopen ervan niet mogelijk is, als je de cd met ons zou delen maak je hem dus niet open-source, maar deel je hem. Hij is al open source omdat je de GNU licentie moet toepassen op je cd.

Qweb
17/10/03, 10:31
Mag ik jou erop wijzen dat wij een CD die wij hebben gemaakt en waar onze software op staat wel mogen verkopen? Er staat dus software op dat ontwikkeld is door onszelf, en Debian en Web://CP mag je zelf downloaden en installeren als je dat wilt, daar gaat het nu niet om.

PimEffting
17/10/03, 10:31
Origineel geplaatst door resellerhostnl
Mag ik je erop wijzen dat Debian en Web://cp alletwee GNU zijn, en dat daarmee het commercieel verkopen ervan niet mogelijk is, als je de cd met ons zou delen maak je hem dus niet open-source, maar deel je hem. Hij is al open source omdat je de GNU licentie moet toepassen op je cd.
Ondanks de GNU licentie mag je het best commerciëel exploiteren hoor!
Als je de source van een GNU programma aanpast, dan moet je de source beschikbaar stellen. Dat is GNU in een notendop.

resellerhostnl
17/10/03, 11:03
Origineel geplaatst door Unexplained

Ondanks de GNU licentie mag je het best commerciëel exploiteren hoor!
Als je de source van een GNU programma aanpast, dan moet je de source beschikbaar stellen. Dat is GNU in een notendop.

en wat hebben de knullen van hierboven dus gedaan? juist ze hebben web://cp aangepast (check hun site maar) dus moeten ze de source ook beschikbaar stellen wat ze dus niet doen.

Qweb
17/10/03, 11:28
Ehum...

knullen? Maar goed...

Verdiep je eens in de zaak. Op het forum van webcp kun je duidelijk lezen dat we die code wel ter beschikking hebben gesteld. Die code is beschikbaar. Het gaat hier niet om webcp, het gaat hier om de complete cd, met installer, en andere software dat ontwikkeld is door "deze knullen".

Ik ga mezelf ook nog eens quoten:


ik heb ook voorgesteld aan Web://CP die code beschikbaar te stellen aan de community, maar de core-developer van Web://CP is daar best moeilijk in, zie evt. ook Web://CP forums @ http://webcp.can-host.com


Lees anders de hele thread nogmaals door, en kom dan terug met een reactie.

resellerhostnl
17/10/03, 11:42
Origineel geplaatst door Qweb
Ehum...

knullen? Maar goed...

Verdiep je eens in de zaak. Op het forum van webcp kun je duidelijk lezen dat we die code wel ter beschikking hebben gesteld. Die code is beschikbaar. Het gaat hier niet om webcp, het gaat hier om de complete cd, met installer, en andere software dat ontwikkeld is door "deze knullen".

Ik ga mezelf ook nog eens quoten:


Lees anders de hele thread nogmaals door, en kom dan terug met een reactie.

Eh dat knullen was niet serieus bedoelt hoor :P Kwist niet dat je dat met de devver had overlegd, sorry mijn fout, khad het berichtje in de thread over het hoofd gezien.

Mijn excuses.

Qweb
17/10/03, 12:18
Geen probleem, als het maar duidelijk is :)

Domenico
17/10/03, 13:09
Origineel geplaatst door Qweb
Het verbaast mij dat uit al deze reacties eigenlijk maar 1 of 2 mensen kenbaar hebben gemaakt iets nuttigs te willen doen met de cd, anders dan het gebruik ervan. Op wht.com waren er nog veel minder reacties.

Sorry, maar deze uitleg vind ik dus niet echt bevredigend.
Als jullie zo graag willen dat er aan mee ontwikkeld word door derden dan zou je de vraag anders moeten stellen.

De vraag "Is er vraag naar zo'n product? Zo ja, wat zou je ermee doen en wat kan je eraan toevoegen?" is wat dit betreft niet erg duidelijk en meer vrijblijvend dan dat uit jullie uiteindelijke conclusie blijkt.

Dat jullie het gebruik van het product als 'niet voldoende nuttig' bestempelen vind ik erg jammer. Was kwantiteit een van de criteria?

resellerhostnl
17/10/03, 13:18
Ik zou echt wel mee willen helpen met het verder ontwikkelen, en als je ISO openbaar maakt en veel mensen gebruiken het dan komen er vanzelf mensen die met bugfixes komen etc.

Qweb
17/10/03, 13:30
Kwantiteit was niet doorslaggevend, wel een criteria, misschien is de vraagstelling "te vrijblijvend" geweest, maar het geeft wel een bepaald beeld. We hebben echt het idee dat mensen wel willen "nemen" maar niet "geven", waar Felix (van Web://CP) ook al over klaagt. We hebben meerdere prive-berichten gehad met een melding als het volgende:

Ik krijg binnenkort een eigen server en zou graag die cd willen hebben zodat ik hem kan installeren.

Ja, in dat geval beantwoord je wel de vraag (wat je ermee zou doen), maar het is niet bevredigend voor Qweb.

Icheb
17/10/03, 16:31
Origineel geplaatst door Qweb
We hebben echt het idee dat mensen wel willen "nemen" maar niet "geven", waar Felix (van Web://CP) ook al over klaagt.
Ik geloof dat dit bij vrij veel open source initiatieven zo is, en soms zijn er wel mensen die mee willen werken, maar dan alleen als ze er zelf iets aan hebben...
Gewoon eraan meewerken omdat het leuk om te doen is en je er misschien anderen en jezelf mee helpt is tegenwoordig, lijkt het, niet echt meer iets dat veel voorkomt. Er komt altijd weer geld bij kijken.

Nu moet ik zelf toegeven dat ik mezelf hierop ook wel betrap, ik wil best wel aan open source initiatieven meewerken, maar ik wil doordat ik eraan meewerk geen andere inkomsten verliezen of mislopen.

(Ik had ergens gelezen dat Felix wel een geval appart is, hij is ook, zover ik dit had gelezen, niet altijd blij als mensen aan web://cp gaan werken en daarna de veranderingen in web://cp willen zien terugkomen... Maar ik weet dit niet zeker omdat ik hiervan nogal de bron kwijt ben)

wdv
17/10/03, 16:43
Felix wil een beetje de macht houden over web://cp

Kwestie van tijd.. er komen vanzelf forks ;)

resellerhostnl
17/10/03, 16:49
Origineel geplaatst door wdv
Felix wil een beetje de macht houden over web://cp

Kwestie van tijd.. er komen vanzelf forks ;)

zodra ik het spul allemaal een btje aan de gang heb doek gewoon een search replace en klaar is me fork ;)

wdv
17/10/03, 16:51
Origineel geplaatst door resellerhostnl


zodra ik het spul allemaal een btje aan de gang heb doek gewoon een search replace en klaar is me fork ;)

Search & replace voor wat?

resellerhostnl
17/10/03, 16:53
Origineel geplaatst door wdv


Search & replace voor wat?

gewoon alle web://cp laten replacen door whtCP ;) was niet echt serieus bedoeld hor

Keuningen
18/10/03, 13:43
Ik zou hier wel aan mij willen werken.

Ook ben ik wel bereid anderwijs te steunen.

wdv
18/10/03, 18:26
Origineel geplaatst door Keuningen
Ik zou hier wel aan mij willen werken.

Ook ben ik wel bereid anderwijs te steunen.

Probleem is (en dat is niet speciaal tegen jou bedoelt), dat heel veel mensen zeggen dat ze wel mee willen helpen, maar als het er op aan komt zijn ze in één keer weg.

Dennis
19/10/03, 19:14
Trouwens... zo'n soort pakket is er al. Ik weet niet meer hoe hij heette, hij was ook gratis...

sander815
20/10/03, 15:07
nou...heel jammer :(

resellerhostnl
20/10/03, 15:36
Origineel geplaatst door DennisCitus
Trouwens... zo'n soort pakket is er al. Ik weet niet meer hoe hij heette, hij was ook gratis...

heeft iemand misschien een naam of URL?

Qweb
20/10/03, 17:03
Ik ben ook benieuwd, het gaat dus om:
ISO die compleet met webhosting software komt

bjorn
20/10/03, 20:18
Dit bericht gaat af van het eerste bericht zonder andere berichten verder gelezen te hebben.

Dit is zeker handig, stel je hebt een groot bedrijf en het moet allemaal snel gaan, je steekt de cd in en binnen dit en 20 minuten is het klaar, handig, makkelijk het zou wel niet gratis aangeboden mogen worden want anders zouden er wel mensen kunnen zijn die dit verbeteren en verkopen.

Nick Boy
23/10/03, 09:52
Dit is zeker een mooie oplossing voor beginners.
Zo kan je teminste nog eens wat proberen.b

1u-server
23/10/03, 16:16
Qweb:

Wat zou de prijs zijn.
Meewerken ben ik zelf niet bekwaam genoeg om in de source te beginnen prullen ;-)

Qweb
23/10/03, 17:14
We zijn momenteel intern overleg aan het voeren, hoogst waarschijnlijk komt er een betaalbaar product op de markt. Het probleem nu is dat we niet een vergelijkend product kunnen vinden op de markt (dit ding is dus zowel voor installatie als rescue uitermate geschikt, producten als plesk, ensim e.d. zijn alleen als control-panel inzetbaar en zijn niet te vergelijken hiermee).

Mocht er vordering gemaakt worden komen wij hier zeker op terug.

resellerhostnl
23/10/03, 17:19
Origineel geplaatst door Qweb
We zijn momenteel intern overleg aan het voeren, hoogst waarschijnlijk komt er een betaalbaar product op de markt. Het probleem nu is dat we niet een vergelijkend product kunnen vinden op de markt (dit ding is dus zowel voor installatie als rescue uitermate geschikt, producten als plesk, ensim e.d. zijn alleen als control-panel inzetbaar en zijn niet te vergelijken hiermee).

Mocht er vordering gemaakt worden komen wij hier zeker op terug.

ik zou de prijs niet veel hoger maken als die van een linxu distributie, onder welke licentie valt debian eigelijk? maakt deze het commercieel verkopen van het product mogelijk?

wdv
23/10/03, 17:47
Origineel geplaatst door resellerhostnl


ik zou de prijs niet veel hoger maken als die van een linxu distributie, onder welke licentie valt debian eigelijk? maakt deze het commercieel verkopen van het product mogelijk?

Het is allemaal GPL. Je betaald voor de distributiekosten ;)

1u-server
23/10/03, 18:39
hebben jullie al een eventuele richtprijs in gedachten?

welk systeem jullie gaan werken
1 licentie per server? of per admin ?
een speciale licentie voor 5 servers ?

Qweb
24/10/03, 09:52
richtprijs: 99 Euro ex BTW
1 licentie per server

andere licentievormen bespreekbaar

aanvullende diensten:
- aanvullende support
- backup ruimte
- toegang tot eigen apt-repository
- updates van de cd (voor toekomstige installaties)

Maar daar is het allemaal nog te vroeg voor.

Domenico
24/10/03, 13:00
Komt er ook een versie die je rechtstreeks naar je server kunt downloaden en installeren?

Qweb
24/10/03, 13:09
Voor wat om precies te zijn? Wij verkopen hier dus niet webcp, maar de CD, en het is ook juist die meerwaarde (CD ook als rescue te gebruiken) waar wij het op munten. Webcp kun je zelf downloaden en installeren, zelfde geldt voor Debian (al betwijfel ik dat je die zo van het net kunt plukken en installeren).

Domenico
24/10/03, 13:25
Nou, ik bedoel dus de complete iso en niet alleen maar webcp. Dus dat je hem rechtstreeks naar je server kan download en alles kan laten installeren als of je het van cd runt.

superior-is
24/10/03, 13:28
Een zogenaamde network install. :) Heb je in ieder geval altijd de laatste up2date versie. :)

Domenico
24/10/03, 13:39
Origineel geplaatst door superior-is
Een zogenaamde network install. :) Heb je in ieder geval altijd de laatste up2date versie. :)

Precies!

Qweb
24/10/03, 13:50
Er zal geen downloadbare versie zijn.

Met behulp van de cd wordt gewoon Debian geinstalleerd, en debian kun je met apt bijhouden.

Indien je ook de extra pakketten die door ons worden geinstalleerd (een met de hand gecompileerde versie van php (noodzakelijk voor webcp), webcp, mailscanner, clamav en een aantal andere pakketten) wilt updaten moet je dus toegang tot onze apt-repository hebben.

We weten nog niet hoe we dat gaan doen, misschien zal die gratis te raadplegen zijn, misschien voor een beperkte periode. In ieder geval wordt op ip-adres gecontroleerd.

xs2
24/10/03, 19:54
QWeb.. het is inderdaad een goed idee. Er zijn al versies voor verscheidene branches maar nog geen voor de NL hosting industrie. (Of wel ?)

Verder vindt ik het de perfecte aanvulling voor onze producten. PM me voor sales & distributie details.

luuk
06/11/03, 11:31
Op dit moment zijn wij zelf bezig een aantal aanpassingen in webcp door te voeren. Zo hebben wij een dns functie ingebouwd die dns records kan managen en een functie om mail accounts (sendmail+cyrus) mee te managen op een andere server.

Welke aanpassingen of uitbreidingen hebben jullie gemaakt?

wdv
06/11/03, 16:07
Origineel geplaatst door luuk
Op dit moment zijn wij zelf bezig een aantal aanpassingen in webcp door te voeren. Zo hebben wij een dns functie ingebouwd die dns records kan managen en een functie om mail accounts (sendmail+cyrus) mee te managen op een andere server.

Welke aanpassingen of uitbreidingen hebben jullie gemaakt?

Ik hoop dat je je wijzigingen wel weer terug stuurt ? :)

Dreas
06/11/03, 17:17
Hallo allemaal!

Binnen 2 weken hopen wij ook een eerste versie van een ISO met control panel op de markt te brengen (geen web://cp). De prijs hiervan is nog niet vastgesteld maar deze zal zeer redelijk zijn. Wij zullen op het speciale aanbiedingen forum posten als het zover is.

Dreas van Donselaar
MaxView

wdv
07/11/03, 14:43
Origineel geplaatst door MaxView
Hallo allemaal!

Binnen 2 weken hopen wij ook een eerste versie van een ISO met control panel op de markt te brengen (geen web://cp). De prijs hiervan is nog niet vastgesteld maar deze zal zeer redelijk zijn. Wij zullen op het speciale aanbiedingen forum posten als het zover is.

Dreas van Donselaar
MaxView

Is er al een demo van het control panel beschikbaar?

Dreas
07/11/03, 14:47
Binnen een week hopen wij dat tot onze beschikking te hebben!

RayManZ
07/11/03, 16:37
Ik ben zeer geintresseerd in deze pakketten. Helaas kan ik zelf niks bijdragen, maar ik zou er wel voor willen betalen als het echt een goed pakket is.

Zeer goed idee dus in mijn ogen!

tjsystems
10/11/03, 15:16
Origineel geplaatst door RayManZ
Ik ben zeer geintresseerd in deze pakketten. Helaas kan ik zelf niks bijdragen, maar ik zou er wel voor willen betalen als het echt een goed pakket is.

Zeer goed idee dus in mijn ogen!

Ik sluit mijn, als n00b, aan bij deze post.
Helaas begin ik met net dit spul, dus heb weinig ervaring met de software. Dit zou echt een uitkomst zijn zeker voor beginners!

reneovertoom
10/11/03, 15:48
Wellicht indd interessant voor de beginnende co-lo hoster. ALleen....hoe zit het met beveiligings updates e.d. aangezien ik die niet zelf kan doen :)
En de software die op de iso staat is wel licentie vrij om het maar zo te noemen?

tjsystems
10/11/03, 16:37
is idd een goed punt van 'reneovertoom'. Ik ben niet thuis in linux, maar misschien is er een update functie voor de software.
Ik ben best bereid om een stukje software te kopen, mits de prijs te doen is. Dus wat mij betreft onder de 150 euro.

reneovertoom
10/11/03, 16:44
Indd, als het op die manier een goede ondersteuning, zo ook voor de toekomst wordt heb ik wellicht ook interesse. Alleen is juist voor die doelgroep, van belang dat de ondersteuning/updates gemakkleijk te doen zijn aangezien wij geen verstand hebben van beveiliging en installaties @ Linux.
Ben benieuwd ! :)

Dreas
10/11/03, 16:52
Origineel geplaatst door reneovertoom
Wellicht indd interessant voor de beginnende co-lo hoster. ALleen....hoe zit het met beveiligings updates e.d. aangezien ik die niet zelf kan doen :)
En de software die op de iso staat is wel licentie vrij om het maar zo te noemen?

Gemakkelijk beveiligingsupdates installeren enzo zullen we rekening mee proberen te houden. De software waar wij mee bezig zijn zal NIET licentie vrij zijn. Je betaald dus gewoon voor het gebruik van het control panel en zal per server een licentie aan moeten schaffen.

reneovertoom
10/11/03, 16:54
Niet Licentie is opzich geen probleem, alleen hoop ik tcoh echt dat je een oplossing kan vinden voor het onderhoud cq opdates/beveiliging van het systeem, aangezien de doelgroep juist DIT nodig zal hebben ;)

tjsystems
10/11/03, 22:43
Origineel geplaatst door reneovertoom
Niet Licentie is opzich geen probleem, alleen hoop ik tcoh echt dat je een oplossing kan vinden voor het onderhoud cq opdates/beveiliging van het systeem, aangezien de doelgroep juist DIT nodig zal hebben ;)

offtopic
/* rene, kan je soms gedachten lezen... dit hadden mijn woorden kunnen zijn */


Ik sluit me weer aan!

RayManZ
10/11/03, 22:48
ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande posts. Wel heel leuk zo'n installatie, maar als je dat al niet kan, kun je het ook niet updaten... Zoals ik :)

Dreas
10/11/03, 22:51
Hmm. Eigenlijk zoeken jullie dus een soort remote managed oplossing?

Daar kan ik ook wel eens naar kijken .. Krijg je dus gemakkelijk te installeren ISO + regelmatige server updates door één van onze mensen. Goed idee!

reneovertoom
10/11/03, 22:55
tjsystems, ja ik weet ook je PIN code, alleen je pas moet ik nog zien te ontfrutselen :D

Neuh, maar kijk. Wij "n00bs" MOETEN wel dedicated nemen omdat we geen kennis hebben, nu KUNNEN alleen colocaten als er software is die het ons makkelijk maakt om de server volledig te behren. Snapje MaxView? Dus wij willen meer dan we kunne, en hier kan jij op inspelen ;)

tjsystems
10/11/03, 23:00
Origineel geplaatst door MaxView
Hmm. Eigenlijk zoeken jullie dus een soort remote managed oplossing?

Daar kan ik ook wel eens naar kijken .. Krijg je dus gemakkelijk te installeren ISO + regelmatige server updates door één van onze mensen. Goed idee!


Ja en Nee....

Ja... ik wil makelijk en snel een server installeren... ISO zou erg handig zijn. En een service voor de updates....

Nee... Ik wil ook weer niet afhankelijk zijn van derden. Ik wil het zelf in de hand houden. Tevens wil ik de kosten laag houden. Ik zeg niet dat jullie duur zijn en/of worden, maar ik neem aan dat het niet voor niet gaat.

Ik zie liever een functie in het CP zoals "Check for updates" en dat ik daarna zelf kan kiezen om te downloaden.

Ik zou zelf geen software kopen die iemand anders voor mij gaat onderhouden/updaten, zeker niet op een webserver ,die toch al gevoelig is

reneovertoom
10/11/03, 23:04
Yup, uiteraard willen we wel onafhankelijk blijven als zelfstandig ondernemer. Een optie in het CP met check updates die dan meteen werken zonder poespas is voor ons een uitkomst (mits de prijs niet te hoog uiteraard).

RayManZ
11/11/03, 13:53
Dat is inderdaad een zeer goed idee :)

tjsystems
12/11/03, 21:00
Even voor de duidelijkheid.....

Wat is de status van die topic??? Zijn er mensen druk aan het werk om een cd te maken of is dit de breanstorm sessie???

Dreas
12/11/03, 21:05
Wij zijn druk bezig. Sterker nog .. ik heb er hier al één liggen :) Moet alleen alles rond krijgen met licenties etc. Dat kost helaas tijd. Ik hoop deze week concretere gegevens te kunnen verstrekken.

tjsystems
12/11/03, 21:16
Origineel geplaatst door MaxView
Wij zijn druk bezig. Sterker nog .. ik heb er hier al één liggen :) Moet alleen alles rond krijgen met licenties etc. Dat kost helaas tijd. Ik hoop deze week concretere gegevens te kunnen verstrekken.

Dat zijn positieve geluiden!
Welke software zal er op de cd komen?

Qweb
13/11/03, 11:37
Ook wij hebben meerdere CD's klaar en al op verschillende servers getest. Het wachten is nu op de apt-repository en de licentie, vervolgens kan hij de deur uit.

RayManZ
13/11/03, 13:53
Komt er dan een website met een boel informatie? of kun je informatie aanvragen? En hoe regelen jullie updates?

Qweb
13/11/03, 14:07
Via de apt-repository en de gewone apt kun je je systeem helemaal updaten.

Wij maken geen distributie, je kunt dus het overgrote deel gewoon via Debian bijhouden (om de zoveel tijd apt-get update; apt-get upgrade uitvoeren). Wij voegen onze extra diensten aan een uitstekende distributie toe.

Zodra er meer bekend is kom ik daarop terug in deze thread.

RayManZ
13/11/03, 14:53
En hoe werkt dat apt get update dan? Is dat gewoon een command die je even moet uitvoeren in shell en de rest gaat vanzelf?

Qweb
13/11/03, 14:59
yep
vergelijkbaar met up2date -u van Red Hat, maar (mijns insziens) iets krachtiger

Soms moet je natuurlijk wel extra aandacht besteden aan bepaalde zaken (kernel update bijvoorbeeld), maar dat geldt in alle omgevingen, voor zover er te veel verschillen zijn (hardware verschillen bijvoorbeeld).

RayManZ
13/11/03, 15:20
Aha.

Wat worden de kosten en wanneer kunnen we het verwachten?

Je hebt trouwens gezegd dat er web-cp bij zit. Is het mogelijk die zelf te skinnen?

Qweb
13/11/03, 16:15
RayManZ,

Graag mijn eerdere berichten in deze topic doornemen, ik heb al eerder aangegeven wat die gaat kosten (richtprijs, nog niet zeker).

En Web://CP is skinnable

RayManZ
13/11/03, 16:24
bedankt :)

Wat wel weer mooi is, is dat web-cp aanpasbaar is. Zo kun je zelf alles duidelijker, overzichtelijker en mooier maken :)

Verder hoop ik dat er snel goed nieuws komt, want dit is gewoon een perfecte uitkomst!

tjsystems
16/11/03, 22:33
als er nog beta testers nodig zijn hoor ik het graag!

tjsystems
22/11/03, 15:59
Origineel geplaatst door tjsystems
als er nog beta testers nodig zijn hoor ik het graag!

nog steeds geen beta testers nodig???

Qweb
24/11/03, 11:25
nope :)

RayManZ
24/11/03, 12:06
Ik ben wel benieuwd wanneer beide partijen verwachten dat het ongeveer uitkomt. 2 weken? 2 maanden? 1 jaar?

Qweb
24/11/03, 13:38
Wij willen geen datum kwijt wanneer het uit komt.

Als het klaar is zullen wij dat zeker hier bekendmaken. Belangrijker is voor ons dat het goed werkt, voordat het de markt op komt. Inmiddels zijn we druk bezig met het testen met bepaalde klanten die de software al gebruiken, en we hebben inmiddels ook vele wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van de feedback die we hebben gekregen.

RayManZ
24/11/03, 14:08
Ah dus wellicht al dit jaar :)? Ik hoef het ook niet nu direct, maar enige richting is altijd handig om te weten.

Dreas
24/11/03, 17:07
Wij zullen zeker dit jaar iets af hebben. Het had al beschikbaar moeten zijn maar bepaalde zaken zijn nog niet helemaal rond. Excuses voor dit ongemak!

RonZo
24/11/03, 17:34
Origineel geplaatst door Qweb
richtprijs: 99 Euro ex BTW
1 licentie per server

andere licentievormen bespreekbaar

aanvullende diensten:
- aanvullende support
- backup ruimte
- toegang tot eigen apt-repository
- updates van de cd (voor toekomstige installaties)

Maar daar is het allemaal nog te vroeg voor.
Voor die prijs moeten die CD's wel mooi bedrukt zijn met logo en versiegegevens natuurlijk :X

Icheb
24/11/03, 17:40
Origineel geplaatst door RonZo

Voor die prijs moeten die CD's wel mooi bedrukt zijn met logo en versiegegevens natuurlijk :X

Een online demoversie zou dan bijvoorbeeld ook wel mooi zijn, of een versie die iets minder kost, maar geen requests van internet snapt ofzo (die ip range) en alleen maar intranet ip's kan, zodat je nieuwe updates enzovoorts ook offline kan proberen (mocht dit niet automatisch gaan)

tjsystems
24/11/03, 17:41
die 99 euro is altijd beter dan de volle 400 voor een CP! en nogeens hier en daar een anders licentie

resellerhostnl
24/11/03, 18:48
Origineel geplaatst door tjsystems
die 99 euro is altijd beter dan de volle 400 voor een CP! en nogeens hier en daar een anders licentie

jah maar web://cp is gratis, en als je iemand inhuurt om dat de installeren kost dat waarschijnlijk geen 400 euro's.

wdv
24/11/03, 19:02
Origineel geplaatst door resellerhostnl


jah maar web://cp is gratis, en als je iemand inhuurt om dat de installeren kost dat waarschijnlijk geen 400 euro's.

Dat kan zeker voor minder dan 400 euro :)

tjsystems
24/11/03, 19:07
Origineel geplaatst door tjsystems
die 99 euro is altijd beter dan de volle 400 voor een CP! en nogeens hier en daar een anders licentie

ik bedoel een CP, in de zin van control panel, zoals Plesk en Ensim

resellerhostnl
24/11/03, 19:09
Origineel geplaatst door tjsystems


ik bedoel een CP, in de zin van control panel, zoals Plesk en Ensim

Dat is wel zo, maar het control panel dat je hier bij krijgt is dus Web://CP dat normaal gesproken gratis is. Ookal is die 99 goedkoper dan plesk, het kan ook gratis.

Je koopt hier dan ook geen control panel maar de distriebutie van debian en dan control panel, en goede service erbij (mag ik hopen :P)

montu
25/11/03, 15:11
Dan mag er wel een service contract komen....

Norman
25/11/03, 15:31
Nou denk niet dat ze service gaan aanbieden ... denk eerder dat ze gewoon cd's voor de startende ondernemer (of bestaande ondernemer) ..
Aanbieden .... dus gewoon een kant en klare hosting setup ...
Vraag me af of ze nou wel al een features rijtje hebben .... Web:/cp zit erbij ... is er ook nog iets van Billing software bij ?
dat zou echt helemaal top zijn :)

Vraagje aan de makers ... is er al iets van een site ... waarop staat wat de features zijn etc ?
Kan ik meteen ff vergelijken tussen de 2 pakketten ;)

RayManZ
25/11/03, 17:21
ik weet dat ze ook updates uitvoeren op de software en het gemak van cd erin installen en server klaar is gewoon top...

Dat is wel 100 euro waard denk ik zo.

Norman
25/11/03, 17:25
ja mij hoor je niet klagen ... ben alleen wel benieuwd wanneer ze er zijn ...

En et verschil/features van beide pakketten.....

Qweb
26/11/03, 20:09
Service wordt wel degelijk geleverd, maar daarvoor dien je een apart service-contract af te sluiten. Er is nog geen website klaar, maar die zal zeker komen.

Simpel Internet
27/11/03, 16:26
Mijn inziens kan je dan gewoon beter RedHat 9.0 installeren en daarnaast DirectAdmin (www.directadmin.com) laten installeren. Als webhoster betaal je dan iets van $ 129 incl mysql, PHP etc.

OK, het voordeel van 1 disk is weg maargoed. Of ik nu 1 of 3 cd-tjes in het rack achter moet laten :)

wdv
27/11/03, 16:39
Origineel geplaatst door Simpel Internet
Mijn inziens kan je dan gewoon beter RedHat 9.0 installeren en daarnaast DirectAdmin (www.directadmin.com) laten installeren. Als webhoster betaal je dan iets van $ 129 incl mysql, PHP etc.

OK, het voordeel van 1 disk is weg maargoed. Of ik nu 1 of 3 cd-tjes in het rack achter moet laten :)

"Web hosts do not qualify for internal pricing unless they also sell dedicated servers."

Voor de meeste is het dus gewoon $299 ;)

Qweb
27/11/03, 17:01
Weet je wel zeker dat je Red Hat wilt installeren BTW? Of heb je het nog niet gehoord.......
http://www.webwereld.nl/nieuws/16762.phtml

Simpel Internet
27/11/03, 22:49
Origineel geplaatst door wdv


"Web hosts do not qualify for internal pricing unless they also sell dedicated servers."

Voor de meeste is het dus gewoon $299 ;)

Dus,

Als jij tegen hun zeg dat je dedicated servers aanbied heb je hem al.
ik bied deze gelukkig ook aan ;)

Uitermate tevreden over ondanks dat Redhat er mee gaat stoppen met updates. (verwacht dat DA zelf een aantal opties zal brengen om toch up2date te zijn)

Tot slot, Bij DA is op dit moment zelfs FREEBSD in de beta fase, dus dat wordt ook wel weer opgelost!

RayManZ
27/11/03, 22:55
Ik d8 dat hij nu officieel is gereleased voor FreeBDS.

Ik w8 nog op de debian versie :D

Simpel Internet
28/11/03, 10:21
Ik heb vernomen dat ze met debian nu bezig zijn....

Norman
04/12/03, 20:04
Wat is de status van de ISO bij beide partijen ?

Dreas
04/12/03, 20:07
Wij zijn druk bezig met testen :) De ISO is er al (functionerend) maar de licenties zijn contractueel nog niet volledig rond. Verwachte mogelijkheid tot leveren is 15 januari. Demo zou beschikbaar moeten komen rond 1 januari (wellicht ook een beta release).

Qweb
05/12/03, 09:49
Nog steeds druk bezig met testen, licentie, deb pakketten en updates (apt-repository) :)

JKW
06/12/03, 20:40
Origineel geplaatst door Simpel Internet


Dus,

Als jij tegen hun zeg dat je dedicated servers aanbied heb je hem al.
ik bied deze gelukkig ook aan ;)

Uitermate tevreden over ondanks dat Redhat er mee gaat stoppen met updates. (verwacht dat DA zelf een aantal opties zal brengen om toch up2date te zijn)

Tot slot, Bij DA is op dit moment zelfs FREEBSD in de beta fase, dus dat wordt ook wel weer opgelost!


Dus wat jij nu zegt houd in ook al heb je geen echt hostingbedrijf je je gewoon aanmeld bij DA met een site waar je zogenaamd dedicatedservers aanbied ben je al reseller bij hun en kun je het cp goedkoper krijgen.

Mmmmm zouden ze dit leuk vinden :D:D

Icheb
07/12/03, 11:58
Origineel geplaatst door Simpel Internet


Uitermate tevreden over ondanks dat Redhat er mee gaat stoppen met updates. (verwacht dat DA zelf een aantal opties zal brengen om toch up2date te zijn)

Tot slot, Bij DA is op dit moment zelfs FREEBSD in de beta fase, dus dat wordt ook wel weer opgelost!
Ik zal even een alternatief geven. Fedora neemt de updates van RH over. Dit zal niet langer met up2date werken, maar met apt-get en nog zo'n programma.
Meer informatie hierover is te vinden op : http://www.fedora.us/wiki/FedoraHOWTO

De FreeBSD versie van DA is niet langer in beta zover ik weet, en is al een aantal dagen te koop.

Phretorian
11/12/03, 11:19
Nah ... als je het voorgekauwt krijgt ... weet je straks nog niet hoe het werkt ... juist starters moeten leren hoe alles werkt. Besides meeste linux OSes zijn zo makkelijk te installeren dat elke gek dat met wat gezond verstand kan

Qweb
11/12/03, 13:32
Phretorian,

Wat jij zegt klopt wel, maar in de CD die wij gebakken hebben wordt heel veel meegenomen, wat wij in de afgelopen jaren hebben geleerd. Veel kleine dingetjes bij elkaar is toch wel interessant, en je kunt onmogelijk in 1 keer helemaal goed beginnen. Dan is zo'n CD wel een leuk begin, al vind ik dat je eens moet nagaan wat er allemaal gebeurt en waarom.

Meteen even weer wat goed nieuws, alsnog heeft Qweb besloten de CD open-source te maken. Ik zal zeer binnenkort even een nieuwe topic openen met meer info, dus heb nog even geduld!

tjsystems
11/12/03, 13:49
Origineel geplaatst door Qweb

Meteen even weer wat goed nieuws, alsnog heeft Qweb besloten de CD open-source te maken. Ik zal zeer binnenkort even een nieuwe topic openen met meer info, dus heb nog even geduld!

Das zeker goed nieuws.....
maar waarom eigenlijk? Verwachten jullie er te weinig van voor een commercieel product? Of meer mede werking van de andere???

Tim

Qweb
11/12/03, 13:57
Wij vinden dat hij nog niet helemaal compleet is, en als wij het commercieel op de markt willen zetten moet het uiteraard goed werken. Momenteel werkt het redelijk, maar niet perfect, en wij hebben geen zin om onder druk zoiets te produceren.

Er komt sowieso veel bij kijken, maar daarover meer in een andere topic die ik hopelijk morgen zal plaatsen, anders begin volgende week.

Daarnaast voelen wij als bedrijf veel voor open-source, en hopelijk ontstaat hieruit een mooi product waar ook wij de vruchten van kunnen plukken.

tjsystems
11/12/03, 14:21
duidelijk verhaal

Dillard
11/12/03, 17:18
Positieve ontwikkeling Qweb !

Maakt het toegankelijker voor een hoop beginners zodat er a) een brede gebruikersgroep ontstaat en b) die wellicht met input komt voor het verder optimaliseren van een product, waar je later zelf je voordeel mee kunt doen als een service add-on (waarvoor dan wel betaald moet worden).

Ik ben benieuwd. Ik zal er zeker een testserver voor vrijmaken :)

montu
15/12/03, 22:51
Wat is nu dan de verwachting dat hij uitkomt?
(By the way, nog geen new topic gezien :P)

wdv
15/12/03, 23:03
Origineel geplaatst door montu
Wat is nu dan de verwachting dat hij uitkomt?
(By the way, nog geen new topic gezien :P)

Open source gaat nou eenmaal traag ;)

montu
15/12/03, 23:07
Ja, maar zit nog steeds in spanning te wachten.
En zal zeker niet de enigste zijn ;)

tjsystems
15/12/03, 23:52
Origineel geplaatst door montu
Ja, maar zit nog steeds in spanning te wachten.
En zal zeker niet de enigste zijn ;)

tromgeroffel......

Qweb
16/12/03, 09:55
hmmmm......druk druk druk.....ik hoop het nog zsm te kunnen plaatsen!

montu
16/12/03, 11:06
Zal het voor januari nog beschikbaar zijn?

Qweb
16/12/03, 12:21
dat wel, hopelijk (ik blijf voorzichtig) :)

Qweb
16/12/03, 13:22
De beloofde topic is hierbij geopend:
Open-Source project, vervolg op ISO die compleet met webhosting software komt (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=37098)