PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies en opmerkingen over aankoop server...



TheBT
02/10/03, 15:34
Graag jullie commentaar, opmerkingen en advies op hetvolgende:

We zijn een klein webdesign en hostings bedrijf die momenteel Virtual Servers afhuurt, maar we zouden graag onze eigen server willen.
Hieronder volgt onze huidige situatie, uiteraard is het de bedoeling dat we (op termijn) kosten besparen.

Onze huidige situatie:
Op dit moment staan er ongeveer een 50tal domeinnamen op onze servers. De meeste websites zijn maar klein (zowel qua opslag als bezoekersaantal).
We hebben een maandelijkse traffic op onze servers van rond de 8GB, en ongeveer 1 miljoen hits per maand of zo’n 60 duizend bezoekers.
Al deze websites staan momenteel bij Verio in de VS.
Daar huren we 3 VPS servers af, 1 Solaris en 2 FreeBSD, deze kosten ons maandelijks 350 euro (tezamen). Ik besef wel dat deze prijs niet echt goedkoop is te noemen, daarom kijken we uit naar een nieuwe oplossing.

Het voordeel van onze huidige situatie is natuurlijk de support die inbegrepen is in de prijs. Updates op onze servers hoeven we nooit te doen, als er één down gaat (wat nog maar 2x is gebeurd op 3jaar tijd) dan komt hij terug online binnen de 15-30min. En de snelheid is zeer goed (500kb/sec downloads).

Onze toekomstige situatie:
Een eigen server in België (eventueel in Nederland).
Wat is de beste oplossing? Een server kopen en deze ergens colocaten...
Nu is onze vraag natuurlijk welke server? En welke colocation?

Qua server zijn we eerder geneigd om een Apple Xserve aan te kopen vermits heel ons bedrijf al met Apple computers werkt en we daar (uiteraard) ook zeer tevreden van zijn.
Natuurlijk is hun prijs ook weeral niet echt goedkoop te noemen (ongeveer 3-4000 euro). Ik ben dan eens gaan kijken naar enkele andere servers, zoals de Dell PowerEdge (rond 2000 euro) of de Sun Fire (rond 3000 euro). Die prijzen kunnen uiteraard nog serieus wijzigen naar gelang de updates.

In huis hebben we niet zo veel ervaring met eigen servers, we hebben wel wat kennis van de configuratie van bvb Apache, sendmail en telnet. Dus hier moet ook wel rekening mee gehouden worden (ook naar later toe).

En ja dan rest er nog enkel de vraag voor de colocation, maar misschien kan ik die beter zelf even opzoeken in jullie uitstekende forum of vraag ik het later wel eens opnieuw (als we onze eigen server hebben).

Alvast bedankt!

Savvas
02/10/03, 15:46
Beste,

Voor eigen servers zijn er genoeg oplossingen waaronder zelfbouw, wat voor een goede server op zo'n €800 wel zou komen, maar dat is het punt niet.

Je zegt dat je op het moment op beheerde servers zit, is het dan wel verstandig om ineen keer die stap over te maken naar een eigen server?

Domenico
02/10/03, 15:47
Voordat we deze thread gaan verplaatsen naar het aanvragen forum kunnen hier eerst wat adviezen gepost worden alvorens er aanbiedingen gedaan kunnen worden. Ik wilde jullie even voor zijn. ;)

Savvas
02/10/03, 15:48
Origineel geplaatst door Domenico
Voordat we deze thread gaan verplaatsen naar het aanvragen forum kunnen hier eerst wat adviezen gepost worden alvorens er aanbiedingen gedaan kunnen worden. Ik wilde jullie even voor zijn. ;) `

mij was je niet voor :p

Maar had ook geen intenties om een aanbieding te doen :)

TheBT
02/10/03, 15:51
Ja liefst wel eerder wat adviezen, de aanbiedingen kan ik uiteindelijk zelf wel bekijken op jullie forum.

Of het verstandig is naar een eigen server over te stappen ja dit is een beetje mijn eigen vraag...
We hebben er niet zó veel kennis van, uiteraard kunnen we er wel zelf veel over leren.

We moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat de server nooit down gaat want dit kunnen we niet veroorloven naar onze klanten toe! Dus liefst wel een server met zo weinig mogelijk problemen. Daarom ook dat we wat uitkijken naar een Apple Xserve met eventueel een AppleCare Premium support.

Savvas
02/10/03, 15:54
Ik heb het niet zo op die apple dingen eerlijk gezegd, ze zijn gewoon peper duur.

Een idee is misschien om een zelfbouw server te nemen, te colocaten en een service contract af te sluiten met je colo-leverancier, dat die de server beheert of inderdaad zelf een cursus volgen is ook een optie...

cridea
02/10/03, 16:41
Je kunt ook starten met een managed dedicated server met mogelijkheid om de server later te kopen. Wordt hier ook nogal eens aangeboden.

Robca
03/10/03, 16:15
Ik zou je aanraden eerst webhostingruimte te nemen bij een bedrijf in België dat ook zijn systemen in België heeft staan, en later dan over te schakelen op een eigen server, daar een eigen server toch enige ervaring vraagt.

Mog
03/10/03, 20:14
de xserve zijn mooie machines alleen inderdaad te duur
applecare gaat alleen op de installatie en wat os software van zo'n ding, echte webserver support heb je niet.

Neem dan gelijk een goeie systeembeheerder aan die zn weg kent in unix en ga met dell in zee voor een server. (of 2 als je het budget van de apple neemt)

Die kan je gelijk leren waarom telnet een no-go is en dat sendmail te overwegen is.

Rik
03/10/03, 21:14
het is ook mogelijk eigen servers te hebben, en het beheer geheel aan de colo-provider over te laten... tenminste in NL ;)

Dennis
04/10/03, 19:43
Eventueel is een managed-dedicated-server toch ook een oplossing? Is een mooie tussenstap van 'virtual waarbij je nix kunt doen' naar 'colo waarbij je alles zelf moet doen'

muisje
05/10/03, 12:01
Ik heb zelf een tijdje met de apple Xserve gewerkt als web/database server en ik moet zeggen dat ze echt heerlijk werken.

nadeel is wel dat ze idd gigantisch duur zijn.

Wil je goedkoper uit zijn kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor een compaq DL 360 (1u machines) of een supermicro machine.

De supermicro servers zijn kwalitatief best wel goed alleen heb ik geen idee wat hun support is.

Hardware problemen kunnen altijd voorkomen dus je kan nooit 100% uptime garanderen op een single server.

of je zou een cluster moeten opzetten en een aantal failover firewalls/routers.

Maar dan nog heb zijn er factoren die je geen 100% uptime kunnen garanderen..

(komt een vliegthuigje binnen, stroom valt zolang uit dat de noodstroom voorziening het niet meer aan kan, internet verbindingen liggen er overal uit etc.. etc..)