PDA

Bekijk Volledige Versie : btw bij levering binnen EU aan ondernemer



hrn
02/10/03, 11:21
Vandaag weer met de belastingdienst aan de telefoon gezeten ,met de vraag op er nu btw berekent moet worden bij .NL registraties waarvan de afnemer (ondernemer) gevestigd is buiten NL maar binnen de EU.

Volgens mij praten we hier over het leveren van een dienst en moet er gewoon 19% btw worden geheven. Maar er zijn uitzonderingen, telefonisch kom ik daar verder niet uit en blijf voorlopig gewoon 19% btw factureren. Het advies was om mijn lokale belastinginspecteur dit maar schriftelijk voor te leggen en zien wat hij voor een uitspraak doet.

Ongetwijfeld zijn er hier mensen die dit vraagstuk ook hebben (gehad) en daar een definitief antwoordt op hebben gekregen van b.v. de belastingdienst?

Alvast bedankt voor de reacties
Hans

BeNeWS
02/10/03, 11:37
Aan Europese bedrijven met een BTW-nummer factureren wij NOOIT BTW, zels niet voor diensten.

Heb dit indertijd nagevraagd bij mijn boekhouder. Volgens de Belgische BTW-wetgeving is dit OK.

Hoe dat met Nederland zit ?
Ik veronderstel hetzelfde.

Onze politiekers in de Europese Unie hebben nog VEEL werk .....

cridea
02/10/03, 12:09
Ik heb hierover ook destijds met de belastingdienst gesproken, resultaat:

binnen EU particulier wel BTW
binnen EU bedrijf geen BTW

buiten EU particulieren en bedrijven wel BTW

BeNeWS
02/10/03, 12:11
Origineel geplaatst door byh
buiten EU particulieren en bedrijven wel BTW
Wij als Belg moeten buiten de EU GEEN BTW aanrekenen

hrn
02/10/03, 12:35
Kijk, dat bedoel ik nou. De een wel de ander niet...

BeNeWS
02/10/03, 12:39
In Belgiƫ geldt 21% BTW , jullie in NL 19% BTW !!

Die wetgeving is toch prachtig !!

Deimos
02/10/03, 12:39
Origineel geplaatst door BeNeWS

Wij als Belg moeten buiten de EU GEEN BTW aanrekenen
Voor zover ik weet hoeft dit niet buiten de EU!! Tenminste dat hebben ze mij 2,5 jaar terug eens wijsgemaakt, verder ook nog nooit problemen mee gehad.