PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe regelen jullie de onbetaalde facturen met kleine bedragen?



Qweb
01/10/03, 12:47
Beste concullegas,


Hoe doen jullie het met de klanten die alleen een domein bestellen en die niet betalen.

Het gaat hier om hele kleinen factuur bedragen tussen de 15 en de 35 euro p.j.?

Hoe lossen jullie dit probleem op?

Domenico
01/10/03, 13:06
Toevallig hebben wij vorige week een paar keer te maken gehad met dit soort grappen maar hier kun je verder weinig aan doen. SIDN werkt gewoon mee als de gevraagde papieren worden overgedragen. Hoe wij aan ons geld komen is tussen ons en de 'wanbetaler'. In ons geval waren er dus een paar domeinen besteld die voordat ze waren betaald al weer werden verhuist.

Ook hebben we iemand gebeld die al een tijdje te laat was met betalen voor een domeinnaam en die persoon wist 'zogenaamd' helemaal van niets.

Als je dit helemaal wil uitbannen moet je toch echt wachten met het aanvragen van een domeinnaam voordat de betaling binnen is. Een incassobureau/deurwaarder inschakelen voor dit soort lage bedragen is natuurlijk niet te doen.

BeNeWS
01/10/03, 13:34
Wij vragen betaling VOORAF.
Via PayPal of overschrijving.

Vroeger registreerden wij ook elke bestelling die binnenkwam, we hadden dezelfde problemen.

Nu hebben we wel een beetje minder verkoop, maar wat we verkopen is betaald.

cridea
01/10/03, 14:19
Precies betaling vooraf is het toverwoord. Vermeldt desnoods in de bestelbevestiging dat boven een bepaald bedrag levering op factuur mogelijk is, zodat je de grotere klanten niet misloopt.

bjorn
01/10/03, 20:56
Wij doen dat ook eerst betalen daarna registeren,
Wij hebben hier door wel veel minder klanten want de klanten willen direct gereigstreert en dan pas na als het hun goed uitkomt eens betalen, dat kan niet wij hebben dit in het begin ook gedaan en wij hebben dit gewoon opgelost met de urls naar ons door te schakelen met een frame van onder onze website van boven van dit adres staat te huur voor de prijs van .... euro per jaar. meer informatie kunt u vinden op onze website (url) of stuur een mailtje naar (emailadres).

Met vriendelijke groet,
My Host

faisj
04/10/03, 13:58
verkoop het domein aan iemand online voor wat meer...
een veiling site is altijd leuk

Robca
04/10/03, 14:04
Origineel geplaatst door byh
Precies betaling vooraf is het toverwoord. Vermeldt desnoods in de bestelbevestiging dat boven een bepaald bedrag levering op factuur mogelijk is, zodat je de grotere klanten niet misloopt.

Bij mijn weten is een factuur nog altijd verplicht, al is het voor 1 euro, als de klant een factuur wil moet je hem dat geven...
Of is dit de nieuwe manier van belastingsontduiking?
Of ben ik totaal fout?
Wat je wel kan doen is administratieve kosten aanrekenen voor facturen lager dan x euro

BeNeWS
04/10/03, 14:21
Wij tellen al die kleine te fakturen bedragen op van mensen die geen faktuur wensen en maken 1 maandelijkse faktuur: VERKOOP DIVERSE KLANTEN en voegen als bijlage de details toe.

Onze belastingscontroleur aanvaardt dit.

cridea
04/10/03, 14:57
Origineel geplaatst door Robca


Bij mijn weten is een factuur nog altijd verplicht, al is het voor 1 euro, als de klant een factuur wil moet je hem dat geven...
Of is dit de nieuwe manier van belastingsontduiking?
Of ben ik totaal fout?
Wat je wel kan doen is administratieve kosten aanrekenen voor facturen lager dan x euro


Leveren "op faktuur" of "op rekening" betekent dat de klant eerst z'n spullen krijgt en dan een rekening. Dit is volgens mij een algemeen bekende uitdrukking. Uiteraard moet je voor elke betaling een factuur maken, ongeacht het bedrag en moment van betalen.

Icheb
04/10/03, 23:48
Betaling vooraf is bij ons niet verplicht, maar er is wel een systeem waardoor we het niet toestaan dat al te kleine klanten (onder de 80 euro ex btw per jaar) niet per maand of kwartaal kunnen betalen.

Op dit moment is er een systeem in ontwikkeling, althans, zodra ik de koppeling tussen de klanten base en pdflib/php af heb, wat automatisch een gegenereerde factuur naar ons toestuurt een week voordat de klant weer moet gaan betalen. Dan hebben we tijd zat om alles op te sturen.
Echte grote betalingsproblemen hebben we nog niet gehad tot op heden...

Arjan
05/10/03, 12:56
Als een klant niet betaald (maakt niet uit of het grote of kleine bedragen zijn) schakelen wij een incasso bureau in.

ultranetworkz
13/10/03, 03:40
ja zoals je al wel hebt gelezen , laat de klant eerst betalen vraag dan pas de domeinnaam aan .. Want die kun je nu eenmaal niet terug draaien als iemand een hosting pakket o.i.d besteld die kun je altijd verwijderen ofzo dat kost je niets, maar een domeinnaam kost nu eenmaal geld dus wacht tot de klant het geld heeft overgemaakt ;)

root
14/10/03, 00:21
Ik heb er 134 open staan. Kleine en gote bedragen. Uiteindelijk komen deze bij Intrum Justitia terecht die de incasso afhandeld. De overeenkomst van Intrum justitia kost rond de 350 euro per jaar. Daarnaast betaal je een bedrag als er niets te verhalen valt op de klant. Dit verschilt per factuur. Niet betalers gaan in de schuldbewaking die veel bedrijven raad pleegd. Regelmatig zijn er niet betalers die de rekening bij mij willen voldoen omdat ze anders geen mobieltje/creditcard/hypotheek kunnen krijgen. Het kost soms een paar centen, maar uiteindelijk verliest de klant die niet betaald.

paulmatthijs
14/10/03, 00:50
precies. ik denk dat je als bedrijf niet moeilijk moet doen over dit soort bedragen als incassokosten. ik stop liever het niet geinde geld in een incassobedrijf waardoor de klant het wel afleert dan de post te schrappen.

zelf langsgaan is natuurlijk ook een optie, maar of dat je nog winst oplevert... ;)