PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn deze prijzen redelijk?



BlueLagoon
30/09/03, 14:12
Na het aanschaffen van een eigen server, wordt het tijd om het 1 en ander om te gooien in de webhostingpakketten. Hierbij moeten enkele dingen in acht worden genomen:

1. HID is een KLEIN (!) bedrijf.
2. Ik ga voor een goede service en een goed product (kwaliteit), niet voor de laagste prijs (kwantiteit).
3. Hosting is een bijzaak, hoofdinkomen is webdesign (Vaak verkoop in combinatie met het ontwikkelen van een website).

In ieder geval zijn alle paketten zonder set-up kosten, en incl. de standaard dingen als PHP, CGI, statistieken, back-ups, persoonlijke support pagina's, virus-mailscanner, spamfilter etc.

Brons
15 MB Webruimte
500 MB Dataverkeer
.nl Domeinnaam
1 POP3 Adres
6,50 euro per maand

Zilver
35 MB Webruimte
2000 MB Dataverkeer
.nl Domeinnaam
10 POP3 Adressen
1 MySQL Database
14,50 euro per maand

Goud
100 MB Webruimte
5000 MB Dataverkeer
.nl Domeinnaam
25 POP3 Adressen
5 MySQL Databases
20,50 euro per maand

Platinum
500 MB Webruimte
10000 MB Dataverkeer
.nl Domeinnaam
50 POP3 Adressen
10 MySQL Databases
32,50 euro per maand

Wat denken jullie?

BeNeWS
30/09/03, 15:04
Als webdesign bedrijf zijn deze prijzen aanvaardbaar.
De paketten zijn vrij compleet.

Je kunt je wel de vraag stellen: omdat het toch bijzaak is (de hosting) waarom niet goedkoper ?
Maar volgens mij is het niet nodig omdat de klant een totaaloplossing bij je koopt.

BlueLagoon
30/09/03, 15:19
Je kunt je wel de vraag stellen: omdat het toch bijzaak is (de hosting) waarom niet goedkoper ?


Dit heeft natuurlijk 2 kanten... hou het iets duurder om de kosten voor de webserver te dekken, of maak het goedkoper om juist meer mensen aan te trekken die ook bij jou willen hosten.

Omdat webhosting niet mijn core business is en het om een klein aantal klanten gaat, wil ik dit met een klein klantenaantal ook nog rendabel houden. De kans is dus groot dat in de toekomst bij meer klanten de prijzen omlaag gaan.

Veel klanten kiezen voor het "alles-onder-1-dak" principe. Hun website, webhosting e-mail etc. alles bij 1 adres, wat natuurlijk makkelijk is in het contact. Dat de hosting dan niet de goedkoopste is (maar de kwaliteit hoog!), speelt vaak een ondergeschikte rol.

Wel zat ik nog te denken om de laatste 2 pakketten nog onder een "psygologische grens te leggen". Dus:

Goud: 19,50 ipv 20,50
Platinum: 29,50 ipv 32.50

Deimos
30/09/03, 16:11
Nette prijzen, mijn inziens zeer acceptabel en zie dan ook geen enkele reden om de prijzen eventueel te verlagen. Je zou ze zelfs nog kunnen opvoeren. Verder waarom niet een vaste prijs dus gewoon design incl hosting. Vaak maakt het bij bedrijven toch neit echt uit die willen gewoon weg een kant en klaar product dat online staat en functioneerd.

BlueLagoon
30/09/03, 16:27
Op dit moment hanteer ik een soort van "onderhoudsabonnement" waarmee klanten voor een heel laag bedrag de website door mij kunnen laten onderhouden... dus ze sturen een mailtje en een uur of wat later staat het op hun website (indien ze geen CMS hebben laten ontwerpen).

De datum van de facturatie van het onderhoudsabonnement en die van de hosting is op elkaar afgestemd. Dus een klant krijgt gewoon een factuur met een x bedrag voor hosting en een x bedrag voor onderhoud.

Echter wil ik hosting toch gewoon beschikbaar houden voor mensen die niet direct een website bij mij willen laten ontwerpen / onderhouden. Plus dat het een beetje doorzichtig is, als je gewoon specificeerd, hoeveel je voor wat vraagt. Vandaar dat ik het even apart hou.

Ik heb inmiddels voor mezelf besloten "goud" in ieder geval onder de "grens" te leggen en voor 19,50 van de hand te doen. Platinum denk ik nog even over na.

De reacties vallen me in ieder geval erg mee... ik had reacties verwacht waarin ik voor veeeeeel te duur zou worden uitgemaakt :)

Meer mensen met een mening over bovengenoemde prijzen?

Rik
01/10/03, 15:44
Origineel geplaatst door BlueLagoon
Op dit moment hanteer ik een soort van "onderhoudsabonnement" waarmee klanten voor een heel laag bedrag de website door mij kunnen laten onderhouden... dus ze sturen een mailtje en een uur of wat later staat het op hun website (indien ze geen CMS hebben laten ontwerpen).

De datum van de facturatie van het onderhoudsabonnement en die van de hosting is op elkaar afgestemd. Dus een klant krijgt gewoon een factuur met een x bedrag voor hosting en een x bedrag voor onderhoud.

Echter wil ik hosting toch gewoon beschikbaar houden voor mensen die niet direct een website bij mij willen laten ontwerpen / onderhouden. Plus dat het een beetje doorzichtig is, als je gewoon specificeerd, hoeveel je voor wat vraagt. Vandaar dat ik het even apart hou.

Ik heb inmiddels voor mezelf besloten "goud" in ieder geval onder de "grens" te leggen en voor 19,50 van de hand te doen. Platinum denk ik nog even over na.

De reacties vallen me in ieder geval erg mee... ik had reacties verwacht waarin ik voor veeeeeel te duur zou worden uitgemaakt :)

Meer mensen met een mening over bovengenoemde prijzen?

Je zou je markt kunnen verdelen in verschillende marktsegmenten...
Die apart benaderen.... nu is het inderdaad (je wensite) meer een "algemene" internetonderneming... dus design, hosting, development... nog geen duidelijke samenhang.
Als advies zou ik je zeggen: maak een duidelijke verdeling tussen design en hosting... geef vervolgens vanuit design de optie om een hosting voor een prikkie erbij te nemen.
Ik denk dat je omzet sneller zal groeien als je inderdaad een site richt op het aanbieden van designs+hosting, en 1 apart voor de hosting....

BlueLagoon
01/10/03, 16:14
Bedankt voor dit advies! Ik heb er zelf ook al aan lopen denken om een dergelijke splitsing te maken... dit brengt echter wel weer mee dat er een nieuw design moet komen, of in ieder geval een flinke aanpassing.

Bij een aanpassing dacht ik aan het standaard komen op een webdesign / webhosting gedeelte en boven in de site 2 grote tabbladen o.i.d. waar je dan tussen de 2 delen kan switchen.


Je beweert echter dat ik de hosting voor een extra lage prijs zou kunnen verkopen aan de klanten die ook de website bij mij laten ontwikkelen. Op dit moment zijn dat wel mijn ENIGE webhostingklanten, dus zie ik wel de inkomsten om de server te dekken flink zakken.

Bovendien. Als ik dan een apart deel maak voor webhosting, is dit meer aan te zien als een "echt" webhostingbedrijf. En moeten in dat geval de prijzen van de pakketten ook weer niet omlaag? Omdat ik als "echt" webhostingbedrijf niet echt kan concureren met die prijzen denk ik? Ook al gooi ik het op de kwaliteithosting.

En als die prijs omlaag gaat bij gewone hostingpakketten... en de bij de combinatie webdesign / webhosting behorende pakketten goedkoper moeten zijn dan bij alleen webhosting, wordt de boel opeens wel heel goedkoop?!

De meerwaarde is uiteraard de combinatie van de 2 diciplines, kan ik de genoemde prijzen dan nog handhaven als ik dit ga opsplitsen? Of / En aan wat soort percentages zit je dan te denken dat de combinatie goedkoper zou kunnen zijn dan enkel webhosting?

Rik
01/10/03, 16:46
Origineel geplaatst door BlueLagoon

De meerwaarde is uiteraard de combinatie van de 2 diciplines, kan ik de genoemde prijzen dan nog handhaven als ik dit ga opsplitsen? Of / En aan wat soort percentages zit je dan te denken dat de combinatie goedkoper zou kunnen zijn dan enkel webhosting?

Je zou ze bijvoorbeeld een korting kunnen geven op je "hosting-gedeelte", zoals je die splitsing omschreef met twee duidelijke tabs, zoiets zou ik er inderdaad van maken.

Gewoon een duidelijk onderscheid tussen die twee, de prijzen blijven hanteren zoals je al wilde, maar als ze van alle twee de productgroepen iets afnemen een korting in het vooruitzicht stellen bijvoorbeeld...

Stel je design kost een X-bedrag, de hosting kost een X-bedrag, geef je klant op alle twee de producten 5 of 10% korting bij een combinatie van de twee...