PDA

Bekijk Volledige Versie : Electronisch factureren



Robin24
28/09/03, 21:25
electronisch factureren? hoe zit dit nu? mag je dit zomaar doen of moet je hier echt toestemming voor hebben? Ik heb zojuist wel hier in een topic gelezen van wel, maar de ander zegt weer van niet? Wie kan mij hier uitleg over geven? en indien je hier wel toestemming voor moet vragen waarom is dat zo dan?

Rik
29/09/03, 10:28
Origineel geplaatst door Robin24
electronisch factureren? hoe zit dit nu? mag je dit zomaar doen of moet je hier echt toestemming voor hebben? Ik heb zojuist wel hier in een topic gelezen van wel, maar de ander zegt weer van niet? Wie kan mij hier uitleg over geven? en indien je hier wel toestemming voor moet vragen waarom is dat zo dan?

Zolang je de optie geeft dat de factuur ook per post te ontvangen is mag het volgens mij gewoon.
Heb net even contact gehad met mijn "belastingdienst-figuur", en volgens hem is het geen enkel probleem.
Indien er over de grens wordt gefactureerd, wordt het verhaal weer anders....

BeNeWS
29/09/03, 10:48
Bekijk het volgende artikel eens. Zit VEEL interessante informatie in:
http://www.skynet.be/index.html?or=app_act_1_1_aro&l1=business&l2=actuality&l3=bestof&l4=all&a=news&newsid=22065

Rik
29/09/03, 10:50
Origineel geplaatst door BeNeWS
Bekijk het volgende artikel eens. Zit VEEL interessante informatie in:
http://www.skynet.be/index.html?or=app_act_1_1_aro&l1=business&l2=actuality&l3=bestof&l4=all&a=news&newsid=22065

Ja maar ela, da's Belgische wetgeving hé ;)

Robin24
29/09/03, 15:58
Origineel geplaatst door Robin24
electronisch factureren? hoe zit dit nu? mag je dit zomaar doen of moet je hier echt toestemming voor hebben? Ik heb zojuist wel hier in een topic gelezen van wel, maar de ander zegt weer van niet? Wie kan mij hier uitleg over geven? en indien je hier wel toestemming voor moet vragen waarom is dat zo dan?

Maar een provider als @home stuurt toch ook gewoon alleen per e-mail en nooit per post?

En voor naar het buitenland moet je dat eerst aanvragen bij de belastingdienst?

Rik
29/09/03, 16:13
Origineel geplaatst door Robin24


Maar een provider als @home stuurt toch ook gewoon alleen per e-mail en nooit per post?

Jep, en als je het aangeeft krijg je hem pas per post, heet kostenbesparing ;)

BeNeWS
29/09/03, 16:14
Origineel geplaatst door Rik


Ja maar ela, da's Belgische wetgeving hé ;)

Das de EUROPESE wetgeving. Er worden wel Belgische voorbeelden gebruikt.

Rik
29/09/03, 16:22
Origineel geplaatst door BeNeWS


Das de EUROPESE wetgeving. Er worden wel Belgische voorbeelden gebruikt.

Even het artikel goed lezen...
Gaat om Belgische gevallen, elk land kan tot 2004 eigen regels maken/aanpassen, er is alleen een Europeese richtlijn, nog geen wetgeving.

Kortom: factureren per e-mail mag, mits er een mogelijkheid bestaat tot het ontvangen van een "ouderwetse" factuur per post...

Domenico
29/09/03, 17:53
Origineel geplaatst door Robin24
Maar een provider als @home stuurt toch ook gewoon alleen per e-mail en nooit per post?

Dit lijkt me duidelijk. Als je bijvoorbeeld een optie voor het ontvangen van fakturen per post aanbied op het bestelformulier is er dus niets aan de hand met elektronisch faktureren.

Icheb
23/06/04, 19:10
Het spijt me dat ik een topic dat zo oud is de sloot uit haal en omhoog trap, maar ik vroeg me iets af.

Sinds 1 jan 2004 gelden er allerlei nieuwe regels wat betreft elektronisch factureren, maar is er hier bij toeval iemand die deze regels op een practisch niveau kan verklaren/uit kan leggen ?

Op dit moment gebruiken wij het factureringsprogramma Client Exec, wat als er een nieuwe factuur is een e-mail naar de klant stuurt, met de gegevens van de factuur & onze rekening gegevens. De klant krijgt ook een kans in te loggen en een .pdf versie te krijgen die ze uit kunnen printen of iets dergelijks.
Eerder werd er door ons in een e-mail naar de klant gewoon een .pdf gestuurd, maar dit bleek teveel werk te gaan worden.

Nu heb ik een e-mail ontvangen van een klant die vraagt of ik alle facturen misschien even opnieuw per post kan sturen, omdat de belastingdienst het er niet mee eens was. Dit zijn dan facturen uit de oude tijd waarbij er nog gewoon een e-mail verzonden werd etc.
Maar zover mij bekend mag dit toch gewoon, zolang de klant ook de mogelijkheid heeft om een papieren versie te vragen ?
Of kan ik mijn Client Exec licentie gelijk de prullenbak in gooien en facturen op een ouderwetse typemachine gaan maken ? :(

Het is mijn bedoeling al om hierover naar de belastingdienst te gaan, al is dat kantoor hier een eind vandaan, en even hier vragen misschien hetzelfde antwoord oplevert, alleen dan iets eerder...

Guust
23/06/04, 19:17
Zie bijlage, misschien heb je hier wat aan?