PDA

Bekijk Volledige Versie : Belachelijke prijzen voor aftersales support.



Wachtwoord
22/09/03, 00:28
Beste webhosters,

Wat is in jullie ogen een acceptabele prijs om door te rekenen naar een klant voor een (bij de SIDN gratis) nameserver wijziging?
Ik vraag dit naar aanleiding van een gevalletje waar ik van hoorde (close friend) bij LeaseWeb waar ze maar liefst tussen de 40 en 50 euro durven te vragen voor deze wijziging.
Is dit volgens jullie acceptabel of moet dit worden gezien als "wegverhuisstraf" in het kader van, als je niet bij ons host dan betaal je maar een dikke "boete"?

wdv
22/09/03, 00:30
40 tot 50 euro is inderdaad wel wat aan de hoge kant voor zoiets.

Edit: het staat overigens wel duidelijk op de site vermeld:


Muteren gegevens: € 49,00 (eenmalig)

Mog
22/09/03, 01:04
Hangt ervanaf
nameserver wijziging is gratis
whois gegevens niet.

voor beide is 15 euro ex een nette prijs denk ik, meer tijd aan manuren ben je daar _echt_ niet aan kwijt , uitzonderingen daargelaten.

Daarnaast is het feit dat sommige bedrijven hier geld mee maken omdat ze ander services tegen lagere prijzen afzetten waar minder marge wegkomt voor hun.

root
22/09/03, 01:32
whois € 7,-
nameserver gratis

Santario
22/09/03, 17:22
Vind het wel een erg makkelijke manier van geld verdienen...

paulmatthijs
22/09/03, 17:27
dit soort dingen moeten echt een service van de zaak zijn... gewoon gratis dus.

NLISP
22/09/03, 17:29
het is jammer dat je vaak ziet dat vele mensen nog bij dat soort firma's klant worden omdat ze zo goedkoop zijn. Helaas is goedkoop niet altijd duurkoop. Op den duur wordt je altijd geflest. Maar mijns inziens kan die prijs ook wel wat naar beneden worden geduwt.

cridea
22/09/03, 17:46
Je kan het ook zo zien dat men alleen betaalt voor waar men gebruik van maakt. Die uren die eraan besteed worden moeten nu eenmaal ook betaald worden. Als je dit over alle klanten uitsmeert belast je alle klanten met de kosten van een paar, nu worden alleen degenen belast die ook echt van dat soort zaken gebruik maken.

Cybafish
22/09/03, 18:01
En iedereen lijkt de 150 euro/kwartaal deelnemersbijdrage te vergeten hier. Ik krijg ook vaak genoeg opmerkingen van "Ja jij betaalt toch ook maar 5,80???"

Beetje kortzichtig..

wdv
22/09/03, 18:06
Origineel geplaatst door Cybafish
En iedereen lijkt de 150 euro/kwartaal deelnemersbijdrage te vergeten hier. Ik krijg ook vaak genoeg opmerkingen van "Ja jij betaalt toch ook maar 5,80???"

Beetje kortzichtig..

4,80 zelfs :)
Maar je hebt helemaal gelijk, mensen denken dat wij als bedrijf er geen winst op hoeven te maken, dat ze het zo tegen inkoopprijs kunnen krijgen, wat natuurlijk nergens op slaat.

AlfaHosting
22/09/03, 18:10
Bij ons is een nameserver wijziging steeds gratis en ik denk dat dit bij de meeste hosters zo wel zal zijn. Ik kan begrijpen dat je er een kleine vergoeding voor zou vragen maar 50 euro is echt wel wat overdreven.

Rik
22/09/03, 18:11
Origineel geplaatst door Santario
Vind het wel een erg makkelijke manier van geld verdienen...

TE makkelijk, en over de rug van je (ex)klanten...

Rik
22/09/03, 18:23
Origineel geplaatst door Mario
Bij ons is een nameserver wijziging steeds gratis en ik denk dat dit bij de meeste hosters zo wel zal zijn. Ik kan begrijpen dat je er een kleine vergoeding voor zou vragen maar 50 euro is echt wel wat overdreven.

En zeker voor die paar minuten werk die het is....
Daar moet je eigenlijk naar kijken...

* doe ik het in 5 minuutjes ? (wat zijn die paar minuten nou??), dan
lijkt het me niet meer als normaal dat je het gratis doet.

* Ben je met iets een uur bezig, vraag er dan een minimale prijs voor
(idd 15 euro of zo).

* Kost het je een paar uur, dan is 50.- euro pas op zijn plaats lijkt me.....

Eigenlijk het zelfde met designwerk... soms heb je een opdracht waarvan je weet dat je het in een paar daagjes doet, waarom dan een mega-bedrag gaan vragen omdat het toch "web-design" is ?? als je af en toe kijkt wat men heeft betaald voor een site-je... DAMM op die manier zal internet voor de "gewone"ondernemer vrijwel nooit winst opleveren natuurlijk...

Kijk, als iemand voor 2000.- euro een site heeft laten maken, zonder
dat er via die site echt een product wordt verkocht (toch 85% van de websites), dan kan dat natuurlijk NOOIT tot een positief commentaar leiden, DUS: een jaar later komt de KvK vragen, "en meneer de ondernemer, heeft u voordeel van internet ?":

Antw: NEE. kost geld i.p.v. dat het iets opleverd... "

En zo komt het dat 50% van het MKB niets/ tot weinig met internet heeft momenteel...

Conclusie: internetondernemers gooien met belachelijk hoge prijzen hun eigen ruiten in... op het moment dat jij 50.- euro gaat rekenen voor iets dat niets kost qua inkoop, besodemieter je je eigen klanten, die zijn ook niet gek, en zullen zo NOOIT herhalingsaankopen doen (klant blijven)... ik geef zo'n ondernemer 2-3 jaar, dan is het afgelopen.

Cybafish
22/09/03, 18:28
Tja, ik koppel er toch altijd een minimum prijs aan: 1 euro.

Dit om te voorkomen dat mensen iedere dag wijzigingen daan aanvragen, en mijn tijd is niet waardeloos ofzo :)

Rik
22/09/03, 18:40
Origineel geplaatst door Cybafish
Tja, ik koppel er toch altijd een minimum prijs aan: 1 euro.

Dit om te voorkomen dat mensen iedere dag wijzigingen daan aanvragen, en mijn tijd is niet waardeloos ofzo :)

Wel een goeie oplossing ;)

Cripton
23/09/03, 16:02
Origineel geplaatst door Santario
Vind het wel een erg makkelijke manier van geld verdienen...

Dit komt een beetje op neer hoeveel klanten of winst het bedrijf maakt. Zelf ben ik er wel mee eens maar als de prijs rond de 5 euro zit, is het voor de meeste klanten geen probleem.

ihost
23/09/03, 16:08
Volgens mij zijn domeinen niet de corebusiness van een gemiddelde hostingprovider, ikzelf zie het meer als een service voor de (toekomstige) klant en zou de domeinen zo goedkoop mogelijk houden in de hoop dat iemand daar een hostingpakket tegenaan gaat plakken.
Een kleine vergoeding voor de handeling (max.10 euro) is op zich niet vreemd maar 50 euro (110 oude guldens) vind ik toch wat makkelijk verdienen voor die 5 minuutjes (waarschijnlijk zeer ingewikkeld ;) ) werk.

InstantXs
23/09/03, 16:24
Origineel geplaatst door Rik


En zeker voor die paar minuten werk die het is....
Daar moet je eigenlijk naar kijken...

* doe ik het in 5 minuutjes ? (wat zijn die paar minuten nou??), dan
lijkt het me niet meer als normaal dat je het gratis doet.

* Ben je met iets een uur bezig, vraag er dan een minimale prijs voor
(idd 15 euro of zo).

* Kost het je een paar uur, dan is 50.- euro pas op zijn plaats lijkt me.....



Zo te horen heb jij echt geen enkel idee wat het zich allemaal met zich mee brengt om een eigen ondernemer te hebben.
15 eur voor een uur werk.... beetje belachelijk weinig....
als je nog thuis woont en alles van je ouders krijgt, is dat misschien te doen, maar anders heb je alleen droog brood te eten.

Santario
23/09/03, 16:51
Hopelijk gaan we niet weer de lijn 'grote zelfstandige ondernemer v.s. hostingbedrijf-gerund-door-iemand-van18-die zogenaamd-als-niet-profi-wordt beschouwd. Wordt er een beetje moe van. Service is een groot woord, bepaalde dingen moet je doen om klanten te houden... om nou voor ieder wisse wasje geld te rekenen is de beslissing van een ondernemer. Maar diezelfde ondernemer moet niet gaan 'mekkeren' indien iemand anders dit belachelijk vind omdat hij zelf toevallig die prijs niet kan hanteren... Overigens InstantXS, dit is geen aanval op jou hoor :)

Rik
23/09/03, 23:37
Origineel geplaatst door InstantXs


Zo te horen heb jij echt geen enkel idee wat het zich allemaal met zich mee brengt om een eigen ondernemer te hebben.
15 eur voor een uur werk.... beetje belachelijk weinig....
als je nog thuis woont en alles van je ouders krijgt, is dat misschien te doen, maar anders heb je alleen droog brood te eten.

Ik zal hier maar niet op in gaan verder.
Nee, ik woon niet thuis, al 14 jaar niet meer...
En ik heb voldoende te eten, en werk toch op die manier ;) dat is iets dat mijn klanten nogal weten te waarderen...

Mvg Rik

InstantXs
23/09/03, 23:58
Origineel geplaatst door Santario
Hopelijk gaan we niet weer de lijn 'grote zelfstandige ondernemer v.s. hostingbedrijf-gerund-door-iemand-van18-die zogenaamd-als-niet-profi-wordt beschouwd. Wordt er een beetje moe van. Service is een groot woord, bepaalde dingen moet je doen om klanten te houden... om nou voor ieder wisse wasje geld te rekenen is de beslissing van een ondernemer. Maar diezelfde ondernemer moet niet gaan 'mekkeren' indien iemand anders dit belachelijk vind omdat hij zelf toevallig die prijs niet kan hanteren... Overigens InstantXS, dit is geen aanval op jou hoor :)

Wat ik hiermee probeerde te zeggen:
Natuurlijk ga je niet voor elk klein dingetje een factuur sturen, maar zeggen dat je voor een uur werk maar 15 eur mag rekenen is natuurlijk belachelijk.
Dan is het ten eerste geen klein dingetje meer, en ten tweede ben je al meer kwijt aan personeelskosten. Natuurlijk moeten er ook nog andere dingen betaald worden, alleen wordt hier door de kleine hosters minder rekening gehouden. Dat is prima verder, maar zeg dan neit dat je een afzetter bent als je 50 eur vraagt voor een uur werk (bv systeembeheer) want dat is toch wel een vrij redelijk bedrag imo.


Voorbeeld: een klant heeft een colo server voor 60 eur per maand. op een gegeven moment hebben ze problemen waar ze zelf neit uit komen. Ze vragen of je kan helpen, het is 1,5 uur werk dan is het toch niet zo raar om hioer geld voor te vragen?

Je gaat toch ook niet naar een bakkerij om te vragen of je een brood tegen inkoopprijs mag hebben (want hij moest toch de andere broden bakken, kleine moeite om deze erbij te doen)?

root
24/09/03, 00:07
Ik heb al een ux admin lopen die € 75 per uur kost. Meeste wordt nooit door berekend aan klanten, tenzij deze de de policy flink abused hebben.

Alleen jammer dat klanten aan de buitenkant van de website niet zien wat je achter de schermen voor ze klaar hebt staan. De markt is redelijk naar de knoppen.....

Cybafish
24/09/03, 00:18
Origineel geplaatst door InstantXs


Zo te horen heb jij echt geen enkel idee wat het zich allemaal met zich mee brengt om een eigen ondernemer te hebben.
15 eur voor een uur werk.... beetje belachelijk weinig....
als je nog thuis woont en alles van je ouders krijgt, is dat misschien te doen, maar anders heb je alleen droog brood te eten.

Xander, overweeg anders eens om in de Redbus te gaan staan. 2e verdieping vind je de keuken. Altijd wat te halen als je honger hebt ;)

wdv
24/09/03, 00:21
Origineel geplaatst door Cybafish


Xander, overweeg anders eens om in de Redbus te gaan staan. 2e verdieping vind je de keuken. Altijd wat te halen als je honger hebt ;)

En bij TeleCity hebben ze een cup-a-soup automaat :)
Beetje jammer dat de cup-a-soup uit de gewone zakjes veel beter smaakt.

root
24/09/03, 00:25
Origineel geplaatst door Tuvow


En bij TeleCity hebben ze een cup-a-soup automaat :)
Beetje jammer dat de cup-a-soup uit de gewone zakjes veel beter smaakt.

Morgen eens om 4 uur gaan

Rik
24/09/03, 00:48
Origineel geplaatst door InstantXs


Wat ik hiermee probeerde te zeggen:
Natuurlijk ga je niet voor elk klein dingetje een factuur sturen, maar zeggen dat je voor een uur werk maar 15 eur mag rekenen is natuurlijk belachelijk.

Ik zeg helemaal niet dat jij dat moet doen toch ?, zeg alleen dat het voor een startende internetondernemer wel zo verstandig is... het kost je tenslotte alleen wat tijd...

Dan is het ten eerste geen klein dingetje meer, en ten tweede ben je al meer kwijt aan personeelskosten. Natuurlijk moeten er ook nog andere dingen betaald worden, alleen wordt hier door de kleine hosters minder rekening gehouden.

Omdat kleine hosters daar misschien niets mee te maken hebben ?
Die hebben geen personeelskosten, geen grote afschrijvingen en ook geen duur kantoor... dus die kunnen het dus goedkoper aanbieden.
Dat "de grotere" webhoster niet zo goedkoop KAN werken is niet het probleem van "de kleintjes".
O, en even tussendoor, ik ben ook geen hoster ;)

Dat is prima verder, maar zeg dan neit dat je een afzetter bent als je 50 eur vraagt voor een uur werk (bv systeembeheer) want dat is toch wel een vrij redelijk bedrag imo.

50 euro om een uurtje met je server bezig te zijn vindt ik zelf inderdaad duur, en ik denk dat heel veel mensen (omdat ze weten dat er velen zijn die dat "inclusief" doen) dat inderdaad een vorm van afzetterij vinden...

Voorbeeld: een klant heeft een colo server voor 60 eur per maand. op een gegeven moment hebben ze problemen waar ze zelf neit uit komen. Ze vragen of je kan helpen, het is 1,5 uur werk dan is het toch niet zo raar om hioer geld voor te vragen?

Tuurlijk niet, dan moet je er naar toe, kost tijd, je hebt reiskosten, je bent je tijd in het datacenter kwijt.. het is normaal dat je daar geld voor rekend, maar waar ging deze topic over ?
Volgens mij over het veranderen van een name-server....

Je gaat toch ook niet naar een bakkerij om te vragen of je een brood tegen inkoopprijs mag hebben (want hij moest toch de andere broden bakken, kleine moeite om deze erbij te doen)? [/B]

Jouw klanten vragen ook niet om jouw inkoopsprijs... ze vragen een bedrag dat "redelijk" is, en dan is naar mijn idee 50 euro voor een ns aan te passen wel ERG veel......
Als jij 7,50 euro voor je brood moet betalen, dan sta jij toch ook raar te kijken ;)

InstantXs
24/09/03, 09:10
Origineel geplaatst door Cybafish


Xander, overweeg anders eens om in de Redbus te gaan staan. 2e verdieping vind je de keuken. Altijd wat te halen als je honger hebt ;)

hehehe, toevallig sta ik in Redbus
In de kantine staan 2 automaten waar ook geld in moet :p
voor de keuken krijg je niet altijd toegang, dat ligt aan de engineer ;)

Cripton
24/09/03, 10:04
Origineel geplaatst door InstantXs


hehehe, toevallig sta ik in Redbus
In de kantine staan 2 automaten waar ook geld in moet :p
voor de keuken krijg je niet altijd toegang, dat ligt aan de engineer ;)

Dus als je daar naartoe moet, moet je ook nog betalen om iets te drinken of eten? Echt gast vriendelijk is dat :)

InstantXs
24/09/03, 10:25
even voor de duidelijkheid:
Natuurlijk is € 50 voor een ns wijziging veel te duur. Als je heir dan toch een vergoeding voor wilt is € 5 eerder een beetje redelijk.
maar € 50 voor een uur werk vind ik toch best redelijk. Al ligt dat ook weer aan de werkzaamheden.

Cybafish
24/09/03, 18:19
Origineel geplaatst door InstantXs


hehehe, toevallig sta ik in Redbus
In de kantine staan 2 automaten waar ook geld in moet :p
voor de keuken krijg je niet altijd toegang, dat ligt aan de engineer ;)

Ja je moet natuurlijk wel de goede contacten hebben binnen redbus :D

Pantsy
24/09/03, 22:13
Wie heb je daar voor moeten p......... ? lol :)

Cybafish
24/09/03, 23:21
Oh, gewoon :D ;)

Cripton
24/09/03, 23:33
Als er klanten zijn die echter 50 euro betalen, dan zijn ze lekker bezig maar dat zal wel niet. Voor de rest zijn ze aanzienlijk goedkoop.

Pantsy
24/09/03, 23:47
Je had het van te voren kunnen weten en dan kunnen beslissen om niet je domeinen te registreren via die isp?!! just my thoughts