PDA

Bekijk Volledige Versie : Server thuis?



Zippy1970
18/09/03, 20:42
Mijn welgemeende excuses als deze vraag duizenden keren eerder gesteld is, maar ik stuit net 10 minuten geleden op dit forum, en kan nog niet echt m'n weg vinden hier.

Desalniettemin zit ik wel met een brandende vraag:

Op dit moment heb ik mijn eigen webserver welke ergens op een colocatie staat. De "deal" die ik met m'n colo provider heb, is dat zij geen enkel onderhoud verlenen op de hardware/software of wat dan ook. Met andere woorden, de hardware heb ik zelf gebouwd (19" 2U kastje met een P3, 512Mb, 40Gb), alle software zelf geïnstalleerd (Debian Linux, apache, enz) en al het onderhoud doe ik dus zelf en op afstand. Dit gaat nu al jaren probleemloos. Heel af en toe moet er iemand naar de colocatie om wat hardware te vervangen (meer geheugen, andere processor, enz) waarvoor ik dan ook extra betaal, maar voor de rest loopt mijn webserver al jaren vlekkeloos. Op de server host ik wat kleine sites van een paar (bevriende) bedrijven, en heb ik een paar van mijn eigen sites draaien. Tevens heb ik 8 ip adressen.

Hiervoor betaal ik €100 (ex BTW) per maand.

Eén van de websites die ik draai is echter in de afgelopen jaren mateloos populair geworden. Dit is niet één of andere adult site, dus ik heb het hier over een 5000 bezoekers per dag. Deze site in combinatie met de andere sitejes trekken op dit moment *gemiddeld* 430 kbit/s (volgens MRTG). En hier begint nu het colo bedrijf over te zeuren. Zij vinden nu dat mijn server véél te veel traffic genereert en willen me meer laten betalen.

Nu moet ik onmiddelijk toegeven dat ik volledig onbekend ben met de huidig geldende prijzen voor colocatie, dus misschien word ik inderdaad wel vreselijk gematst met die €100 per maand. Aan de andere kant hebben ze absoluut geen omkijken naar mijn server.

Als ik toch meer moet gaan betalen, wil ik ook eens kijken naar de mogelijkheden om de server bij mij thuis te plaatsen. Het enige nadeel in de huidige situatie is namelijk dat ze het mij niet toestaan om op de colo zelf hardware wijzigingen aan te brengen. Dus iedere keer als ik iets wil wijzigen aan de hardware, moet ik dat opsparen totdat ik zoveel wil veranderen (bijvoorbeeld zo'n beetje het hele systeem), dat ze de server voor me uit het rek trekken en naar me toe brengen (tegen betaling). Zodra ik alles heb geïnstalleerd, komen ze de server weer ophalen en plaatsen ze 'm terug in het rek. Maar ja, het komt vrij vaak voor dat ik bijvoorbeeld een extra harddiskje over heb die ik er graag bij wil plaatsen, of extra geheugen, processor enz. Dus het zou ontzettend makkelijk zijn als ik de server thuis had staan (en draaien).

Kan iemand mij advies geven over eventuele mogelijkheden en over welke prijzen ik moet denken? Nogmaals, mijn huidige (outgoing) traffic is zo'n 400-500kbit/s *gemiddeld* (dus zo'n 200GByte per maand), en ik heb 8 ip-adressen nodig.

ADSL? SDSL? Iets anders? Ik zit overigens in Haarlem.

paulmatthijs
18/09/03, 21:25
gewoon colocated houden lijkt me een prima oplossing, en zoek dan naar een coloprovider waar je gewoon langs kan komen zoals normaal is. op die manier kan je upgraden wat je wil.

2 u met 200 gb moet prima te doen zijn, niet voor 100 per maand maar 250 a 300 lijkt me mogelijk als ik aanbiedingen hier op het forum zie.

Booster
18/09/03, 21:41
Zippy, zover ik kan bepalen wordt je op het moment niet afgezet met 100 euro, het is een redelijk normale prijs in mijn ogen. Als het goed is staat ook wel ergens vermeld wat je datalimiet per maand is. Zou je die eens kunnen posten?

Zijn er absoluut geen mogelijkheden om zelf toegang te krijgen tot de colocatie? Bij de meeste colocaters is dat wel normaal.

200 GB per maand is aardig wat, maar ik *denk* dat als je hetzelfde thuis aan zou moeten leggen je veel meer kwijt bent per maand. (dat weet ik dus niet 100% zeker)

PimEffting
18/09/03, 21:42
Thuis hosten kan ik afraden. De faciliteiten zijn simpelweg minder: geen airconditioning, geen noodstroom, geen snelle verbindingen, et cetera.
Het snelheidsverschil is dermate groot dat thuis hosten eigenlijk niet interessant is.

Colocated voor 100 Euro en bij 200 GB iets bijbetalen is helemaal geen gekke deal. Het is niet supergoedkoop, maar ook niet ontzettend duur. Als je tevreden bent over dat bedrijf zou ik gewoon daar blijven en iets bijbetalen.

Mocht je ontevreden zijn over dat bedrijf, open dan een topic op het aanvragenforum en er zullen meerdere bedrijven graag een offerte uitbrengen.

Zippy1970
18/09/03, 22:11
Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik nog ietsjes meer uitwijden over deze "deal" die ik met dit bedrijf heb. Allereerst verzorgen ze dus nul komma nul onderhoud (en service). Als er iets mis is met mijn server (wat gelukkig in de afgelopen 3 jaar pas 2 keer is voorgekomen), dan ben ik puur afhankelijk van wanneer ze tijd en zin hebben om naar de colo te gaan (ze zijn resellers). Bovendien doen ze niet meer dan hooguit de server uit en weer aan te zetten. Is er iets meer mis, dan schroeven ze de server los en brengen die naar me toe. Sterker nog, omdat ze mijn server ook niet monitoren, moet ik 'm zelf goed in de gaten houden of-ie nog wel in de lucht is.

Ondertussen heb ik op dit forum een aantal aanbiedingen gezien, onder andere deze:

2U cabinet space
500GB Datatraffic
8 IP adressen (meer ip's gratis op aanvraag)
1 x 100mbit aansluiting op een van onze Core switches

€99 per maand
€50 Euro Setup

Nu lijkt me dit een betere deal dan ik nu heb, met als "added bonus" dat ik naar m'n server kan gaan wanneer ik wil, en naar hartelust kan uitbreiden als ik wil.

Ook heb ik naar wat SDSL prijzen gekeken. Dit is wel een stukje duurder (en waarschijnlijk ook trager) maar het feit dat de server gewoon bij mij in huis staat is me best wel wat waard. Overigens maak ik me niet zo druk om gekoelde ruimtes, power backups, etc. Ik heb in mijn huis 6 computers staan die allemaal perfect werken. Bovendien is het afgelopen jaar op de colo de stroom nu al vaker uitgevallen (met als gevolg dat het hele serverpark daar zonder stroom stond) dan in de afgelopen 6 jaar bij mij thuis. ;)

In ieder geval, SDSL (1536/1536) komt neer op zo'n € 225 per maand met een overboeking van 1:10. Als ik SDSL zou nemen, heb ik voor privé gebruik geen kabel meer nodig, dus dat scheelt dan weer €50 per maand. M.a.w., SDSL komt dan voor mij op zo'n €175 per maand. Nu weet ik absoluut niet wat de data limiet is (ik kon me iets herinneren dat SDSL van BBNED geen datalimiet had) dus dat zou misschien een probleem kunnen zijn. Ook maak ik me lichtelijk zorgen over die 1:10 overboeking. Mijn traffic speelt zich voornamelijk 's nachts af (omdat 99.9% van mijn site's bezoekers uit Amerika komt) dus misschien is het geen probleem.

Dus in het kort:
1) Ik heb echt niet het gevoel dat mijn huidige provider me "matst" met die €100 per maand
2) Colo bij een ander bedrijf is wellicht beter (vanwege de mogelijkheid m'n server te "bezoeken") maar vergt een verhuizing.
3) SDSL is wellicht trager/onstabieler/duurder (maar niet eens zoveel duurder omdat ik dan mijn eigen kabel-abonnement op kan zeggen) maar het grote voordeel is dat de server in huis staat.

Nog meer adviezen?

(en bij voorbaat nogmaals bedankt voor jullie tijd)

We Dare
18/09/03, 23:40
Wat je bovenstaand paste is zeker een mooie aanbieding (ik ken mijn eigen aanbiedingen ;) ).
Maar we hebben het hier niet over aanbiedingen dus even terug naar je vraag.
We kunnen je natuurlijk niet echt vertellen of je gematst wordt met 100 Euro in de maand als we niet precies weten wat je er voor krijgt, hoeveel gb per maand, SLA, etc.
100 Euro voor 2U + 200GB is in iedergeval zeker geen hoog bedrag, dat je er totaal geen support bij krijgt is dan natuurlijk wel weer een minpunt.
Thuis hosten kan ik je in iedergeval afraden, de meeste kabel en ADSL leveranciers staan het niet eens toe om servers te draaien.
Daarnaast zijn de kosten van een beetje xDSL of Kabel verbinding met een goede upstream snelheid en hoog toegestaan dataverbruik tegenwoordig niet veel lager dan de kosten van een 100mbit link in een echt datacenter met een aantal GB's.
Mijn advies is dan ook om eens een aantal colo partijen te benaderen en wat prijzen aan te vragen, je zal zien dat er tegenwoordig veel mogelijk is voor 100 Euro p/m.

Dillard
19/09/03, 00:11
Ik sluit me aan bij de anderen. Ik denk niet dat je erg duur zit voor het verkeer wat je genereert, maar misschien zijn er wel partijen die je een vergelijkbare aanbieding willen doen, maar waarbij je wel in de colo terecht kunt voor modificaties.

Als je server nu gemiddeld 430 kbits/s trekt dan zullen je pieken daar wel behoorlijk boven liggen en met een 1500/1500 verbinding top je dat dan wel af (snelheidsverlies, en een trage site verliest snel bezoekers !).

Daarnaast denk ik niet dat een SDSL provider graag 200-300 GB upstream verkeer heeft (onder Fair Use Policy wordt vaak verstaan dat je maximaal zoveel verkeer mag genereren)..

neographikal
20/09/03, 18:37
Als die site niet heel commercieel is, dan kan je ook een bbned accountje pakken met 1mbit upload. Kost je ca 65 in de maand, maar dan moet die site niet kritiek zijn.

En kijk even naar de voorwaarden van de desbetreffende ISP, ik denk aan het surfnet pakket (ben student) waarbij je onbeperkt mag blazen. Maar bij de meeste zal dit anders zijn.

LinQ
23/09/03, 12:58
Ik was laatst op bezoek bij het dataregiocentre (www.dataregiocentre.nl) in Wormerveer. Zijn een jaar bezig en het ziet er nog wat leeg uit maar wel heel netjes. Ik overweeg zelf ook daar wat te stallen. De prijzen zijn gunstig en volgens mij hebben de een redelijk schappelijke deal met Multikabel waardoor bandbreedte niet zo'n probleem is.
Ze hebben een onbemande ruimte waar je met een vingerafdruk 24/7 naar binnen mag.

Ik heb alleen nog niemand op dit forum kunnen vinden die er ervaring mee heeft

Mischien ook iets voor jouw?

UbErZ
23/09/03, 13:20
Origineel geplaatst door LinQ
Ik was laatst op bezoek bij het dataregiocentre (www.dataregiocentre.nl) in Wormerveer. Zijn een jaar bezig en het ziet er nog wat leeg uit maar wel heel netjes. Ik overweeg zelf ook daar wat te stallen. De prijzen zijn gunstig en volgens mij hebben de een redelijk schappelijke deal met Multikabel waardoor bandbreedte niet zo'n probleem is.
Ze hebben een onbemande ruimte waar je met een vingerafdruk 24/7 naar binnen mag.

Ik heb alleen nog niemand op dit forum kunnen vinden die er ervaring mee heeft

Mischien ook iets voor jouw?

Ik heb een tijd geleden wat meer informatie gekregen van dataregiocentre, maar ze hadden nogal hoge setup kosten (250 Euro). En proefdraaien mocht wel, maar moest ik wel even de setup kosten betalen. verder werken ze daar alleen via jaar contracten.

Dus ik weet niet of dit wel een goede is.

LinQ
23/09/03, 13:31
Ja die setupkosten zijn wat minder fijn. Dat jaarcontract was wel een jaarcontract, maar je kon er iedere maand onderuit. Tenminste dat werd gezegd. Ik moet nog even achter de algemene voorwaarden aan.

redeye
24/09/03, 17:09
Colo houden