PDA

Bekijk Volledige Versie : Aansprakelijkheid ?



maartenba
09/09/03, 10:21
Hartstikke te gek... Heb je een maand of 2 een nieuwe Linux-box draaien met Plesk PSA 6.0.1 op, blijkt dat e-mails "ad random" niet meer werken...

Om een lang verhaal kort te maken:
(quote van het Plesk forum, er zijn er nog met mijn probleem :( deze fout is ook bekend bij Plesk, een patch wordt verwacht binnen 3 weken...)



Periodically all the catch all email addresses on all of the domains stop working, and start bouncing with:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hi. This is the qmail-send program at xxxxxx.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses. This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<catchtest@xxxxxx>:
This address no longer accepts mail.
--------------------------------------------------------------------------------

The only way to fix this is to ask all our clients to toggle the catch all setting off and on again :(


Nu krijg ik hiervoor regelmatig klachten van klanten, die dan meteen geholpen worden met een "update".
Eentje hiervan is een bedrijf dat erg afhankelijk is van e-mail, en ik kan wel snappen dat dit probleem hen frustreert (mij ook) en misschien wel klanten kost. Als dit bedrijf mij nu aansprakelijk stelt voor de schade (klanten verlizen/e-mails niet ontvangen kan schadelijk zijn), kan ik deze schade dan afwijzen (omdat Plesk de oorzaak van het probleem is) ?

(en nog een bij-vraagje: iemand een idee om dit op te lossen zonder dat ik alle klanten weer naar een andere server moet zetten voor een kleine maand ?)

tom
09/09/03, 11:09
niets in je voorwaarden staan mbt "probleem = overmacht = niet verantwoordelijk" ?

maartenba
09/09/03, 11:16
4. De klant moet Squirrel en al zijn personeel verdedigen, schadeloos stellen en beschermen tegen alle aanspraken van derden en tegen elke vorm van aansprakelijkheid die voortvloeit uit:
a) ...
b) Schade die op enigerlei wijze mocht zijn ontstaan door het gebruik van de klant van de Squirrel vof systemen, software en verbindingen of die van een partner waarmee Squirrel vof samenwerkt;
c) ...
d) ...
e) ...
f) ...

...

10. Squirrel behoudt zich het recht voor om de diensten al dan niet tijdelijk stop te zetten bij overtreding van bovengenoemde voorwaarden, omwille van veiligheidsredenen, omwille van welke problemen dan ook van technische aard.


Maar ik dacht dat een tijdje geleden een uitspraak was gedaan door een rechter dat een bedrijf zich niet altijd achter zijn algemene voorwaarden kan/mag schuilhouden...

ddepuydt
09/09/03, 15:34
Ik weet niet of het in dit forum is of in een ander dat ik het al eens gezegd heb ... Dus als ik nu dezelfde parlé vertel als in een andere thread, please don't shoot me ...

Anyway,

je kan je idd niet verschuilen achter je algemene voorwaarden, ... Stel je voor dat een groot vleesverwerkend bedrijf zou kunnen zeggen "wij zijn niet aansprakelijk als je dood gaat van ons vlees te eten". Beetje extreme situatie, maar toch ...

Aan de andere kant lijkt de kans me miniem dat ze een schadevergoeding zulle kunnen bekomen. Zolang zij niet kunnen bewijzen dat ze schade lijden ten gevolge van opzet of grove nalatigheid van jou kant zal de rechtbank wellicht in jou voordeel oordelen.

Als echter zou blijken dat dergelijk probleem bij jou schering en inslag is, dan is het wat anders.

Ik heb mijn AV laten opstellen door een advocatenkantoor (heeft me aardige duit gekost) en daarin staat een clausule die het onderste uit de kan haalt wat betreft aansprakelijkheid ... Ik ga ze niet letterlijk geven (heeft me net iets te veel gekost) maar het komt er ook op neer, dat je aansprakelijkheid enkel aanvaard in geval van opzet of grove nalatigheid van uw kant. En dan nog is die aansprakelijkheid beperkt tot een bepaald bedrag.

WebBizz
09/09/03, 21:07
Heeft elke PSA 6.x server hier last van of enkel in bepaalde gevallen?

Wij hebben voor donderdagochtend de update van PSA 5 naar PSA 6 op het programma staan, maar heb geen zin in gezeur met catchall emailadressen...

dignus
09/09/03, 22:03
Nee, elke, ik heb 1 PSA 6.0.1 box staan die dit probleem ook had na 4 weken, afijn... 250 sites waarvan de catch-all niet meer werkt... enige oplossing is naar de "preferences" pagina van elk domein gaan, en op update klikken. Om dit te voorkomen:


mv /usr/local/psa/admin/sbin/mchk /usr/local/psa/admin/sbin/mchk-backup

Sindsdien hebben wij geen last meer. Wel erg jammer van PSA, tot nu toe laaiend enthousiast: plesk maakt geen fouten! maar helaas, 6 is k*t, mede omdat er nog geen backup/restore utils zijn, heb ik na de 6.0.1 box maar weer 2 PSA 5.0 boxen weggezet. Erg jammer.

maartenba
09/09/03, 22:36
Hey jij hebt op het Plesk forum ook gereageerd :)
Kheb van Plesk support ondertussen een andere mchk-file gekregen die de fout zou moeten herstellen...

WebBizz
09/09/03, 22:56
Kun je die hier ff posten aub?

maartenba
09/09/03, 23:02
Alsjeblieft... (haal even de .txt extensie weg en vergeet niet: dit is een binary :))

!!! Vergeet niet dit eens te runnen in je shell, en na deze eerste run te controleren of alles werkt naar behoren !!!

Als het niet werkt, geven ze de raad bovengenoemde oplossing te volgen (even hernoemen).