PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam in handen krijgen



hvr1985
03/01/03, 13:29
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem: Een paar jaar terug keek ik voor de grap eens of vanramshorst.nl nog beschikbaar was. En dat was het geval. Ik heb dit gecontroleerd via de website van Freehosting. Een korte tijd later was dit domein ineens geregistreerd door Freehosting. Nu, een paar jaar later, is het domein nog steeds in bezit van Freehosting. Ik wil dit domein graag hebben, maar ik ben niet van plan om er veel geld voor te betalen. Een tijdje terug hoorde ik dat er een wet is die zegt dat ik het recht heb op dit domein omdat het mijn familienaam is. En volgens die wet moet het voor mij dus mogelijk zijn om het over te nemen van Freehosting (met onkostenvergoeding neem ik aan). Zoiets schijnt ook gebeurd te zijn met een domeinnaam met Balkenende erin... Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Henk v. Ramshorst

paas
03/01/03, 16:43
Chips. Lukt niet zo goed met die url . .

Kijk anders op: http://www.nic.nl

WebBizz
03/01/03, 17:57
Zie http://www.domjur.nl/engine.php?Cmd=see&P_site=5&P_self=2058&PMax=1&PSkip=0&Push=0.8885093422020984

en http://www.domjur.nl/engine.php?Cmd=getpicture&P_site=5&P_self=2058

voor een min of meer vergelijkbaar geval.

hvr1985
03/01/03, 19:16
Oke, bedankt allemaal. Dit is de informatie die ik nodig had!

Ik ga niet meteen boze brieven schrijven aan Freehosting en dreigen met rechtzaken (want daar zit ik zelf helemaal niet op te wachten, en ik weet niet of daar nog kosten aan verbonden zijn). Ik zal eerst eens proberen of ik het van hun over kan nemen (met onkostenvergoeding), daarbij wijs ik ze er wel even op dat ik het recht heb op dat domein. Lijkt mij toch de beste oplossing?

Henk

WebBizz
03/01/03, 20:23
Prima! Niet meteen dreigen en een grote mond, vriendelijk beginnen en dan eerst de reactie afwachten. En doe mij een lol, stuur de brief die je aan hen stuurt ff per email naar jeroen@webbizz.nl want ik heb ook een domeinnaam die ik wel zou willen hebben en die inbreuk maakt op mijn rechten...

iD2
09/01/03, 11:02
herkennen jullie dit gevoel? dat als je bij een internet provider een domein naam wilt checken het gevoel hebt dat er een script achter zit die de domeinnaam omvangt en door geeft aan de provider zelf die dan bepaalt of deze waardevol is voor haarzelf.

Dit is misshcien ook wel het geval geweest bij de topicstarter

cridea
09/01/03, 12:28
vanramshorst.nl lijkt me nou niet direct de meest begerenswaardige domeinnaam... dus als het al zo is is het een slecht script ;-)

Domenico
09/01/03, 13:19
Origineel geplaatst door iD2
herkennen jullie dit gevoel? dat als je bij een internet provider een domein naam wilt checken het gevoel hebt dat er een script achter zit die de domeinnaam omvangt en door geeft aan de provider zelf die dan bepaalt of deze waardevol is voor haarzelf.

Dit is misshcien ook wel het geval geweest bij de topicstarter

YES, zijn wij jaren geleden zelf het slachtoffer van geworden maar ik zal de provider maar niet noemen aangezien daar al zoveel woorden aan vuil zijn gemaakt.
Na enkele brainstormsessies en de daarop volgende beschikbaarheidscheck waren bijna de helft van de ingevoerde namen de dag daarna geregistreerd door desbetreffende provider. :(

WebBizz
09/01/03, 16:39
Daarom controleer ik altijd domeinnamen via ons eigen whois script of, toen we dat nog niet hadden, altijd handmatig bij de desbetreffende registrar. Dat kan een hoop problemen voorkomen, daar dit een bekende truuk is. Ik ken een provider die bij elke whois/domeincontrole een emailtje krijgt met de ingevoerde domeinnaam...

even voor de duidelijkheid: dat betreft een collega provider, wij dus niet :)

RobbertC
09/01/03, 18:58
Origineel geplaatst door WebBizz
even voor de duidelijkheid: dat betreft een collega provider, wij dus niet :) Ja, zo'n truukje heb ik ook ooit moeten inbouwen voor een niet nader te noemen hoster. Ze deden er verder niks mee ofzo. Ik zou het zelf ook doen op m'n eigen website, het is en blijft interessant om dit te weten.

WebBizz
09/01/03, 20:42
Da's waar ja... het is leuk om te weten, maar ik vind het een kwalijke zaak wanneer domeinnamen voor de neus van de klant worden weggekaapt.

uFx
09/01/03, 22:23
Waarom een mailtje ? less /var/log/httpd/access | grep "whois.php?" kan ook :) (mits je de domeinnaam meestuurt als GET query).

Web123.nl
11/01/03, 18:13
Het bijhouden van whois checks is m.i. geen probleem of inbreuk of iets dergelijks. Echter de actie daarop is wel erg kwalijk, gewoon afwachten of de geinteresseerde een bestelling plaatst, zo niet.. dan ga je zeker niet het domein voor jezelf kapen.

Je registreert toch ook de bezoekers op je website? Mag je dan niet bijhouden welke bezoeker, whois doet, offerte aanvraagt en uiteindelijk een bestelling plaatst? Sommige klanten vragen om advies, als ze zelf een naampje hebben gevonden, maar niet helemaal te vreden zijn. Je kunt dan in je log even nakijken wat ze allemaal hebben geprobeerd en dan zelf creatief te werk gaan.

Zelf heb ik al eens wat boze e-mails gestuurd aan het bedrijf dat een aantal voornamen (.nl) heeft gekaapt "Geldersch Beheer BV" via SIDN-lid "BliXem Internet Services". Ze doen werkelijk NIETS met de domeinen en als ik er zelf eentje wil overnemen was hun aanbod (nog in de guldentijd) 3000 gulden! -tsk- Nu staat er iets van 19,95 euro (maand/jaar?) op de site.

Voor de zekerheid meldt ik de domeinnamen hier niet, maar via google kon ik wel vergelijkbare namen vinden die in 'hetzelfde' schuitje zitten:
www.renate.nl

Ik weet niet of Blixem dit zelf ook leest, maar dan ben ik benieuwd hoe zij hierin zitten. Wellicht toch maar eens via domjur.nl kijken wat er juridisch mogelijk is.

// update : die .nl domeinnamen zijn al in 1999 geregistreerd en worden dus al ruim 3 jaar NIET gebruikt //

Domenico
11/01/03, 18:55
renate.nl is geregistreerd door vip.nl wat volgens mij weer hetzelfde is als hubris.nl en ach laat ik het daar maar niet over gaan hebben. ;)

Web123.nl
11/01/03, 19:13
Domain name:
renate.nl (second domain)

Organisation:
Geldersch Beheer BV
Kerkdijk 6
6576 CE OOIJ

Administrative Contact:
R.L.M. Broekman
Phone: +31 24 3551592
E-mail: postmaster@u-2.nl

Technical Contact:
BliXem Internet Services
Phone: +31 24 3605040
E-mail: info@blixem.nl

Registrar:
BliXem Internet Services *)
Toernooiveld 222
6525 EC NIJMEGEN

VIP.nl zal hier wel iets mee te maken hebben, maar die "beheer bv" is eigenaar.

Web123.nl
11/01/03, 19:19
Het is allemaal van Blixem....

Gelderschbeheer.nl verwijst naar Blixem en Blixem schrijft dit op hun site:
Onze werkmaatschappij VIP Internet behoort tot de 25 grootste service providers van Nederland. VIP heeft momenteel 5.000 domeinen voor haar relaties geregistreerd.

hvr1985
11/01/03, 20:26
Tja, zo kom ik ook wel aan de 5.000 domeinen... ;-)

Domenico
11/01/03, 20:30
Origineel geplaatst door thehunter
VIP heeft momenteel 5.000 domeinen voor haar relaties geregistreerd.

Welke relaties? Voor renate.nl een zekere Renate? Stelletje domeinkapers! :(

hvr1985
11/01/03, 20:37
Het blijkt al wel weer, dat "het recht op een domeinnaam" een groot probleem is. En dan doel ik niet direct op hostingbedrijven die domeinnamen registreren nadat iemand op hun website gecontroleerd heeft of dat domein nog vrij is. Maar het registreren van een domeinnaam zonder het te gebruiken.

Ik hoop dat er eens een wet komt die dit verschijnsel een stuk lastiger maakt. Bijvoorbeeld dat je na een jaar het recht op een domein kwijtraakt als je er geen gebruik van maakt (tenzij het om het reserveren gaat van bijvoorbeeld de naam van je bedrijf). Natuurlijk zullen er dan nog altijd trucjes blijven om een wet te omzijlen, maar als de kosten (en de tijd die je ervoor nodig hebt) daardoor flink omhoog gaan is het al een hele vooruitgang.

Henk

cridea
11/01/03, 21:12
Origineel geplaatst door thehunter
Het is allemaal van Blixem....

Gelderschbeheer.nl verwijst naar Blixem en Blixem schrijft dit op hun site:
Onze werkmaatschappij VIP Internet behoort tot de 25 grootste service providers van Nederland. VIP heeft momenteel 5.000 domeinen voor haar relaties geregistreerd.

5.000 is toch ook zo enorm veel weer niet???

PlugInInfo
11/01/03, 21:18
Over het kapen van domeinnamen door VIP Internet gesproken: Ik had al een vermoeden dat VIP Internet domeinnamen kaapte en heb toen de proef op de som genomen. Vijf adressen heb ik op hun website uitgetest waarvan vier een halve week later door VIP Internet waren geregistreerd.

Toeval? Dacht het niet…………

almar
13/01/03, 00:48
Om welke domeinnamen ging dat?

PlugInInfo
13/01/03, 19:20
oh, dat weet ik niet precies meer. Maar om van die domeinnamen die het registreren misschien wel waart zijn. Namen van bekende bedrijven etc.

plugintools
20/03/03, 22:40
Ook veel Amerikaanse namen van goedlopende websites zijn door Blixem/VIP geregistreerd.
Persoonlijk zie ik hier (domeinkaping) het nut niet van in, als ik een goede naam (en dat is meestal een hele lijst) en die is bezet ga ik verder met de volgende op de lijst of verzin ik wat nieuws. Ik ga echt geen geld betalen voor een naam, anders dan de normale registratiekosten natuurlijk. Het is uiteindelijk niet de naam van de site die belangrijk is, maar de inhoud...

babak
09/05/03, 00:02
Origineel geplaatst door hvr1985
Tja, zo kom ik ook wel aan de 5.000 domeinen... ;-)

:D :D :D

MacLeod
11/05/03, 01:12
Yo luitjes,

Ik ken het probleem & ben er ook niet erg blij mee, maarja probeer er dan maar een alternatieve naam voor te vinden.

Ik wilde de domeinnaam vandenberg.nl registreren, maar was al geregistreerd, dus heb ik maar een andere domeinnaam gekozen.

Domenico
11/05/03, 14:54
Origineel geplaatst door MacLeod
Yo luitjes,

Ik ken het probleem & ben er ook niet erg blij mee, maarja probeer er dan maar een alternatieve naam voor te vinden.

Ik wilde de domeinnaam vandenberg.nl registreren, maar was al geregistreerd, dus heb ik maar een andere domeinnaam gekozen.



Vandenberg is/was een beroemde amerikaanse rockband met daarin de broertjes (gitaar) Vandenberg. :)
Maar misschien denk je dat je meer rechten op die naam hebt dan anderen met die achternaam maar je hebt zoals je vast wel weet geen schijn van kans. Je was gewoon te laat...

xs2
18/06/03, 03:52
"beheer bv" is het geregistreerde bedrijf wat 'effectief het recht leased om de domeinnaam te gebruiken'

Het is zowiezo een veel voorkomende zaak dat whois tools worden gebruikt voor dit soort praktijken. Alleen het gewonnen vertrouwen van een klant zal wat voor nieuwe klanten betekenen als ze die veel gewilde domeinnaam in je whois tool intikken.

Een extra 'privacy' opmerking bij de whois tool zal waarschijnlijk wel helpen.

Bij problemen kan je natuurlijk klagen bij de SIDN, mochten er meerdere meldingen voor dat bedrijf binnen komen dan zal de SIDN hier harder optreden. Ben je de enigste dan wordt het toch moeilijk.

Kortom.. misbruik altijd melden ;) Dat help in ieder geval de volgende klant.

Ennuh.. is er nergens een lijst met een soort van keuring van RSP's ?
Kan best handig zijn.. keuring op bijvoorbeeld:

- bestelmethoden en klantvriendelijkheid (nieuwe en bestaande klanten)
- snelheid van verwerking
- prijzen
- correctheid van gegevens verwerking
- loyaliteit naar de klant
- ondersteunde TLD"s

Ole.. laat maar horen als dit al bestaat want dan moet ik me supersnel aanmelden. Zo niet.. dan is de bouw hiervan niet ver weg. Neem even contact op als je interesse hebt om deze samen te ontwikkelen.

paulmatthijs
18/06/03, 06:20
offtopicje naar domenico:

> Vandenberg is/was een beroemde amerikaanse rockband
> met daarin de broertjes (gitaar) Vandenberg.

gewoon nederlands hoor, waar denk je dat bert heerink vandaan komt? ;)

(http://www.popinstituut.nl/index.htm?dat/index.htm?2965)

therealkees
05/01/04, 12:37
Blixem heeft ook mijn achternaam ingepikt. Ze zijn nog lid van de SIDN ook:

http://www.sidn.nl/sidn/flat/Deelnemers/Overzicht/Deelnemers_Categorie_I/index.shtml

Misschien is het handig om een klachtenbrief naar hen te versturen?

®on
05/01/04, 14:06
Origineel geplaatst door therealkees
Blixem heeft ook mijn achternaam ingepikt.
Waarom zou jij meer recht dan Blixem hebben op het domeinnaam jouwachternaam.nl?

Sjoerd
05/01/04, 15:29
Ik ben ook altijd bang dat als ik checks uitvoer dat deze worden geregistreerd... doe ze tegenwoordig dus op SIDN.nl ;) en dit lijkt me vrij safe :)

therealkees
05/01/04, 17:20
Origineel geplaatst door headout

Waarom zou jij meer recht dan Blixem hebben op het domeinnaam jouwachternaam.nl?
Als ze hem zouden gebruiken op een rechtmatige wijze zou ik er idd niet meer rechten op hebben. Maar ik kan hem alleen kopen voor meer dan 1000 euro. En dan kunnen ze dus aangepakt worden op grond van "onrechtmatige daad"

RonZo
05/01/04, 17:57
Origineel geplaatst door headout

Waarom zou jij meer recht dan Blixem hebben op het domeinnaam jouwachternaam.nl?
Omdat het zijnachternaam.nl is en niet hunachternaam.nl of jouwachternaam.nl :p
Tenzij het natuurlijk meneer Blixem's eigenachternaam.nl is :D

Maar goed..., ik blijf er bij dat het gewoon een t*ringstreek is om maar domeinen voor een ander's neus weg te kapen.
Kun je wel zeggen wie het eerst komt, wie het eerst maalt maar als iemand drie jaar geleden niet bij machte was om zijn/haar eigen domein te registreren omdat hij/zij nog niet handelsbevoegd was, dan is het goed zuur als e.o.a. domeinkaper het al heeft ingepikt.
Ik denk dat jij ook moord en brand zou hebben geschreeuwd als jouwachternaam.nl door zomaar een domeinkaper zou zijn ingepikt. Nu was je er op tijd bij (weliswaar door tussenkomst van een "registrant").

RonZo
05/01/04, 18:03
Origineel geplaatst door therealkees

Als ze hem zouden gebruiken op een rechtmatige wijze zou ik er idd niet meer rechten op hebben. Maar ik kan hem alleen kopen voor meer dan 1000 euro. En dan kunnen ze dus aangepakt worden op grond van "onrechtmatige daad"
Ben bang dat "onrechtmatige daad" niet helemaal de juiste keuze is ;)

Sjoerd
05/01/04, 19:59
Ik zie ook dat met een naamdomein niks opstaat... hoe zie je wanneer een datum verlopen is? en dus dat ik hem kan kopen..???

RonZo
05/01/04, 20:58
Origineel geplaatst door Onsforum
Ik zie ook dat met een naamdomein niks opstaat... hoe zie je wanneer een datum verlopen is? en dus dat ik hem kan kopen..???
Een .nl domein verloopt in principe niet. Je moet het zelf opzeggen.

®on
06/01/04, 01:15
Origineel geplaatst door RonZo
(weliswaar door tussenkomst van een "registrant").
Ik zeg niets :X

:D

RonZo
06/01/04, 01:17
Origineel geplaatst door headout

Ik zeg niets :X

:D
Ik had het over jouwachternaam.nl en niet over jouwheupafwijking.nl :p :D

®on
06/01/04, 01:26
Origineel geplaatst door RonZo

Ik had het over jouwachternaam.nl en niet over jouwheupafwijking.nl :p :D Gelukkig is het niet mijn heupafwijking ;)

RonZo
06/01/04, 01:31
Origineel geplaatst door headout
Gelukkig is het niet mijn heupafwijking ;)
Zie je 20 maart as. wel ;)

®on
06/01/04, 01:39
Kom ik dan? ;)

Het wordt een beetje een msn gesprek, straks ga ik je nog aardig vinden ook :p

RonZo
06/01/04, 01:44
Origineel geplaatst door headout
Kom ik dan? ;)

:X ;)


Het wordt een beetje een msn gesprek, straks ga ik je nog aardig vinden ook :p
Heh getsie :D

montu
06/01/04, 11:41
Waarom controleren jullie eht dan ook bij bedrijven?
En niet rechtstreeks bij de SIDN.

Dat is veel veiliger!!!!

Sjoerd
06/01/04, 14:25
ik doe ook altijd whois checks tegenwoordig bij SIDN.nl

Cripton
06/01/04, 14:55
Origineel geplaatst door headout
Gelukkig is het niet mijn heupafwijking ;)
LOL er gebeuren gekke dingen hierow maar als er wordt gepraat over: heup afwijking?

1337
07/01/04, 00:20
Mjah, Sidn doet alleen .NL en niet .com, bij de meeste bedrijven is het handige dat je alle vrije namen ziet (dus ook .com, .org, .nu, e.d.).

Voor nl namen moet je er wel zijn.

Johan-nl
07/01/04, 00:25
Origineel geplaatst door hvr1985
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem: Een paar jaar terug keek ik voor de grap eens of vanramshorst.nl nog beschikbaar was. En dat was het geval. Ik heb dit gecontroleerd via de website van Freehosting. Een korte tijd later was dit domein ineens geregistreerd door Freehosting. Nu, een paar jaar later, is het domein nog steeds in bezit van Freehosting. Ik wil dit domein graag hebben, maar ik ben niet van plan om er veel geld voor te betalen. Een tijdje terug hoorde ik dat er een wet is die zegt dat ik het recht heb op dit domein omdat het mijn familienaam is. En volgens die wet moet het voor mij dus mogelijk zijn om het over te nemen van Freehosting (met onkostenvergoeding neem ik aan). Zoiets schijnt ook gebeurd te zijn met een domeinnaam met Balkenende erin... Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Henk v. Ramshorst

Over balkenende gesproken.
Hij wilde hem eigenlijk toch niet hebben :) :)

http://www.janpeter-balkenende.nl

Phantium
07/01/04, 00:29
Origineel geplaatst door Johan-nl


Over balkenende gesproken.
Hij wilde hem eigenlijk toch niet hebben :) :)

http://www.janpeter-balkenende.nl

haha :)

Wirelessnetwork
16/01/04, 00:36
Resultaat voor vanramshorst.nl

Domeinnaam vanramshorst.nl (eerste domein)
Status actief

Rik-edit: Dat doen we hier dus niet op die manier !:mad:

RonZo
16/01/04, 00:41
Denk niet dat het netjes is om zomaar die uitdraai met naam en toenaam hier te posten.
Privacy is al zo'n heikel punt bij sidn dus.....

hvr1985
16/01/04, 20:08
Origineel geplaatst door Wirelessnetwork
Resultaat voor vanramshorst.nl

Domeinnaam vanramshorst.nl (eerste domein)
Status actief

Rik-edit: Dat doen we hier dus niet op die manier !:mad:

Mag ik weten wat hier aan de hand was? :)

Raptor
16/01/04, 20:20
Ze kunnen nogal moeilijk .nl domeinen registreren als ze niet lid zijn van SIDN. :p

ThePostman
17/01/04, 17:02
Hm ik hoop dat mijn achternaam snel geregt word. Klaag ik diegene ff aan :P Iemand?

Wirelessnetwork
19/01/04, 11:58
Origineel geplaatst door hvr1985


Mag ik weten wat hier aan de hand was? :)

ja ik had alle gegevens van de persoon die dat domein had reregd.
MAar raar dat het weg word gehaald, van deze gegevens zijn ook gewoon op internet beschikbaar. www.domain-registry.nl

oeleboele
19/01/04, 14:13
Het is een bekend verhaal dat Freehosting destijds automatisch alle .nl domeinen registreerde die ook maar geprobeerd werden op hun site.

Zij hoopten zo dat degeen die die naam checkte dan bij hun klant zou worden, en daarvoor stelden zij het domein dan beschikbaar. Maar het domein bleef wel op hun naam staan... Goeie zet van ze, maar wel rattig :(

hvr1985
19/01/04, 17:28
Origineel geplaatst door Wirelessnetwork


ja ik had alle gegevens van de persoon die dat domein had reregd.
MAar raar dat het weg word gehaald, van deze gegevens zijn ook gewoon op internet beschikbaar. www.domain-registry.nl

Ik snap niet helemaal wat het probleem is... Dat zijn gewoon mijn gegevens want ik ben allang de eigenaar van vanramshorst.nl :D

IT-worX
19/01/04, 20:21
Tja ik heb net hetzelfde voor. In belgië bestaat de organisatie hachiko (www.hachiko.org, jullie tegenhanger van www.hulphond.nl) en die hebben eerst het domeinnaam hachiko.org gekocht (ik dacht dat .be toen nog niet mogelijk was). Echter nu plots blijkt de .be geregistreerd te zijn door een 15jarig mannetje dat dit domein wilt verkopen voor (hou je vast!!): €3000. Zelf doet hij echter niet met de website of het domein, behalve het netjes elke maand vernieuwen. Mails naar het emailadres vermeld op dns.be helpen niet (geen antwoord) en snailmail evenmin. Zelfs op een aangetekend schrijven kwam er, behalve die mail met zijn prijs, geen antwoord! De vereniging zelf is een VZW, kan daar ook iets aan gedaan worden?

Kris

domeinverkoop
20/01/04, 09:22
3000E lappen aan een 15 jarig kereltje:)

roland
20/01/04, 10:44
Als het een handelsnaam is kan je er werk van maken. Gaat duidelijk om een domein kaper dus die zal denk ik niet veel kans hebben. Waar zou volgens hem "hachiko" voor moeten staan?

fattee77
20/01/04, 12:44
Origineel geplaatst door IT-worX
Tja ik heb net hetzelfde voor. In belgië bestaat de organisatie hachiko (www.hachiko.org, jullie tegenhanger van www.hulphond.nl) en die hebben eerst het domeinnaam hachiko.org gekocht (ik dacht dat .be toen nog niet mogelijk was). Echter nu plots blijkt de .be geregistreerd te zijn door een 15jarig mannetje dat dit domein wilt verkopen voor (hou je vast!!): €3000. Zelf doet hij echter niet met de website of het domein, behalve het netjes elke maand vernieuwen. Mails naar het emailadres vermeld op dns.be helpen niet (geen antwoord) en snailmail evenmin. Zelfs op een aangetekend schrijven kwam er, behalve die mail met zijn prijs, geen antwoord! De vereniging zelf is een VZW, kan daar ook iets aan gedaan worden?

Kris

Check http://www.dns.be/nl/DomainInfo/adrproc.htm