PDA

Bekijk Volledige Versie : Gamehosting



ChucKz
04/09/03, 19:21
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd zwaar aan het nadenken over het beginnen van een eigen game / web hosting bedrijf.

Nu heb ik hierom zeker een zware server nodig (minimaal 2 ghz + 1 gb ram)
En natuurlijk ook een snelle locatie voor de server.

Ik wil beginnen met 1 server en als die vol is naar een 2e gaan.

Nu is mijn vraag.
Wat is het goedkoopste?
Een eigen server in elkaar zetten in een 1U kast of er 1 compleet kopen?
(voor mensen met game ervaring (counter-strike))
Wat kan ik tegen choke doen?
ligt dat aan je server ram/cpu of aan het netwerk?

En hoeveel kost ongeveer het hosten van de server (in amsterdam)
ik hoorde dat telecity ong. 90 eu p/m kosten?

Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt!

ChucKz
04/09/03, 19:33
een aantal dingen die ik ben vergeten:
op hoeveel maanden verlies moet ik rekenen?
dus hoeveel maanden zal ik zeg maar niet genoeg klanten hebben om de hosting van te betalen?
Ik ben van plan een bedrijf met goede kwalitijd op te zetten en niet een massa (zo veel mogenlijk) hosting

megaroot
04/09/03, 23:16
Het lijkt me niet echt handig om dit via het forum te bespreken... PM optie aanzetten is altijd handig ;-)

ChucKz
05/09/03, 00:55
OK, ik heb me pm optie aangezet

Mog
05/09/03, 00:56
Het beste kun je een server kopen die reeds klaar is
bespaart je minder tijd indien goed geregeld als er iets stuk is.

een pentium 4 2,4 ghz met ht is goed op het moment.
plug daarbij ong 1gig aan merk geheugen en een goed moederbord
als bijvoorbeeld tyan.
zo'n bakje kost je ongeveer 900~1000 euro ex btw
maar dan ben je beter uit als wat er aan wordt geboden rond de 600~700 euro waar bespaard wordt op cruciale dingen.
netwerk of slappe onboard vage b.v.

als je een van de beste serverleveranciers van nederland nodig
hebt bel even met tcw.biz
deze jongens zijn zeer geschikt in het afleveren van servers tegen lage prijzen en top kwaliteit ze voorzien bijvoorbeeld zelfs providers als xs4all.


choke ligt aan je netwerk, bij een colocated provider heb je dat niet tenzij je host op bijvoorbeeld een kabelverbinding
zelfs een adsl verbinding gaat met een paar man al zonder choke.
een standaard colo 100mbit lijn moet nooit choke leveren of je hebt rommel te pakken.

Waar je host verschilt de prijs, ook is de bandbreedte van belang.
laat mensen hier even op reageren in dit topic, ik kan je persoonlijk hier niet mee helpen maar kijk maar even rond op dit forum.

Kies wel voor een bedrijf waar je wat meer over weet en al enige tijd op de markt is.

Voor cs is windows nt jammergenoeg momenteel het best hoor ik van vele kanten gezien de recente linux problemen waar valve niks aan doet.

tom
05/09/03, 01:01
Origineel geplaatst door ChucKz

En hoeveel kost ongeveer het hosten van de server (in amsterdam)
ik hoorde dat telecity ong. 90 eu p/m kosten?



www.trueserver.nl

één van de duurdere in Nederland, maar ik kan je garanderen dat je binnen 3 jaar nog daar klant bent :)

Ahead-IT
05/09/03, 01:09
Ik heb dit feit altijd al verdedigd : gebruik voor alle Half-Life mods en servers een WINDOWS server.

Linux presteerd veel slechter, dat garandeer ik ( zeer uitgebreidt getest)

Voor alle andere games uiteraard voor linux opteren,hoe het met Half-Life2 zal zitten weet ik niet. Hopelijk presteerd de linux beter :)

ChucKz
05/09/03, 01:11
Hey mog bedankt voor je reactie!

Ik heb even bij een kennis rond gevraagd en hij verteld me dat hij zeer tevreden is over het asus dual athlon MP moederbord en ook heel erg over de amd procesoren.

Ik heb een beetje rond gekeken en via o.a. de tweakers pricewatch een beetje een reken sommetje gemaakt.
Dit is wat ik voorlopig heb:


2x AMD Athlon MP 2800+ p/s 227 totaal 454
1x ASUS A7M266-D p/s 259 totaal 259
1x 1GB 266MHz DDR PC2100 Reg ECC DIMM CL2.5 p/s 332 totaal 332
1x Maxtor 40GB (DiamondMax Plus 8, 7200rpm, FDB) p/s 63 totaal 63
1x Chieftec UNC-110S-B(Black) p/s 152,2 totaal 152,2

totaal 1260,2 euro


Ik heb een aantal dingen nog niet berekend (netwerk kaart bv)
Ik denk dat dit bedrag 1300 / 1400 euro mijn max is voor een server.

Ja ik weet genoeg van hardware etc om het te instaleren.
Nu is mijn vraag kanbv tcw.biz een systeem leveren van ong. de zelfde specs (power) voor ongeveer de selfde prijs?

ChucKz
05/09/03, 01:20
Origineel geplaatst door tom


www.trueserver.nl

één van de duurdere in Nederland, maar ik kan je garanderen dat je binnen 3 jaar nog daar klant bent :)

Ik heb inderdaad heel veel over true server gehoord.
En ik denk dat de kans er goed in zit dat ik naar hun toe ga.

Maar nu nog een vraag:

Hoeveel bandwidth heb ik nodig voor ong. 8 clan servers en mischien nog een aantal web hosting acounts.
Waarschijnlijk zullen er dus 6-8 clan servers op komen en 1 public server.

Ik ben nog niet over de server uit dus ik kan niet precies zeggen hoeveel servers erop komen te staan.

The MAzTER
05/09/03, 01:26
...

ChucKz
05/09/03, 01:35
wow,
ik denk dat het dan geen trueserver word of gewoon geen public..

en over webhosting + gamehosting
1 kan op het moment maar 1 server betalen geen 2.
En het lijkt mij wel zo server vriendenlijk om klanten ook webhosting te kunnen bieden.

100 GB
Eenmalig: € 75,00
Per maand: € 231,00

200 GB
Eenmalig: € 75,00
Per maand: € 401,00


Ik denk dat ik het dan maar op 15 GB hou.
Per maand: € 74,00

Mog
05/09/03, 11:06
chuckz

neem even e-mail contact op met b.v. swinkels van leaseweb.nl en leg m je vraag even voor hij zit al netter in de prijzen als trueserver.

AMD MP is een top cpu niks mis mee
enkel zorg dat je een moederbord hebt met amd chipset! en niet met via chipset.

bel gewoon eens met tcw.biz
en vraag naar woei (iets in die orde) >< (chinese naam maar spreekt prima nederlands)

hij kan zo even voor je bekijken wat je bij kwijt bent
als je voor amd mp's gaat vraag m dan wel naar een tyan moederbord


je hebt namelijk onboard video 8mb ati rage en intel 10/100 lan nodig

veel andere moederborden hebben onboard realtek lan (bagger) of onboard intel video (bagger gezien het shared is)

die asus is niet echt een profi server bord.

vraag woei naar een chenbro kast
is goed spul wat zij verkopen, die chieftec is leuk
maar dat model trekt t niet qua voeding en qua koeling voor amd mp setje



misschien leuk om ook een raid 1 config van te maken ? wel een must op een belangrijke server..

Cereal
05/09/03, 12:31
wij werken nu met de volgende configuratie:

1 HE 19" Rackmount
Single P4 2.8 Ghz Hyperthreading 800 Mhz fsb
2x 512 MB PC3200 DDR
Intel Bayfield Mobo Gbit LAN+ Intel VGA + SATA
WD Raptor 10.000 RPM 36.6 GB SATA schijf

We zijn tot op heden zeer tevreden met deze configuratie, en gaan binnenkort de 2e en 3e installeren.

ChucKz
05/09/03, 14:25
Iedereen bedankt voor jullie hulp een aanbiedingen en ik zal zeker naar iedereen kijken en even overleggen met een vriend van me.

Maar nu ik het webhosting forum steeds meer zit te lezen begin ik steeds meer te twijfelen tussen gamehosting en webhosting.

Wat zou voor mij nou het beste zijn om mee te beginnen?
Voor welk doel zou ik moetten gaan met de eerste server?
Wat zal de meeste winst brengen om zo snel mogenlijk een 2e server te kunnen plaatsen?

Moet ik de gamehosting of webhosting in gaan?
Sommige zullen zeggen allebij maar ik hoor dat het niet echt lekker werkt om 2 dingen op 1 server te doen.

Graag jullie advies / ervaring

The MAzTER
05/09/03, 14:33
...

ChucKz
05/09/03, 14:41
Mijn kennis is vooral in de webdesgin / devolpment
Ik kan uitstekend met windows overweg en hardware.
Ik ben zelf erg actief in counter-strike en het wereldje.

Verder de 2e man zeg maar is de linux guru
hij zit al jaren in de linux wereld en werkt daar ook dagenlijks mee.
Hij is verder C, C++ programeur.

Dus samen zijn we een goed team voor gamehosting en webhosting.

Cereal
05/09/03, 15:02
Met webhosting kun je met een oude celeron al enkele tientallen websites draaien, dus voor weinig investering, verdien je wel geld. Je hebt veel minder onderhoud (gameservers configgen en onderhouden kost tijd). Dus uit kostenoogpunt wel interessant.

Gameservers zijn duurder qua kostprijs, maar leveren meer op. Dus per saldo zal het niet meer uit maken. Waar je ook voor kunt kiezen is beide, dus gameservers draaien, en op dezelfde server een paar websites draaien. zo heb je van een server verschillende inkomstenbronnen. Als je dan gaat investeren voor toekomstige servers, zou je deze dingen gemakkelijk af kunnen splitsen.

ChucKz
05/09/03, 15:27
En als ik zeg maar in het begin met een iets minder sterke bak de web hosting in wil dan heb ik waarschijnlijk niet zoeen dure locatie als trueserver nodig?

Iemand tips voor niet te dure server colocated hosting?

En ik zie hier op de site van rentaserver.be een celeron bak voor 512 euro.
Een prijs zoals dit zou perfect zijn voor mij.

The MAzTER
05/09/03, 15:34
...

GetHosted
05/09/03, 16:39
Je zegt het helemaal goed...

"Vroeger" toen Get Fragged! en RentOne de enigste waren gingen ze nog als warme broodjes over de toonbank met een prijs van +/- 75 gulden voor een warserver. Tegenwoordig is de prijs zo'n beetje € 15 - € 20 en maak je er weinig winst op tenzij je er heel veel host...

Vroeger was het nog leuk, tegenwoordig komen de 'kleuters' je uitschelden omdat er iets aan de hand is, het is ook niet meer leuk.

Toen ik begon met Get Fragged! was er gewoon enorme markt voor, en was het nog leuk... Totdat het echt een gekte werdt.

Onze doelstelling was ooit goedkope & goede servers als community aan te bieden, wat nooit is gelukt omdat de markt zo snel ervoor ging.

http://getfragged.gamepoint.net (zie onze eerste website :D)

The MAzTER
05/09/03, 17:18
...

GetHosted
05/09/03, 20:34
Klopt zeer zeker... :)

Arjan
08/09/03, 20:01
Ik ben het met gethosted en themaster eens. De markt is behoorlijk verzadigd en je moet behoorlijk goedkoop zijn om nog onder de concurent te kunnen komen (ik ben een van je concurenten en ben bij mij weten een van de goedkoopste).

Daarnaast zijn de marketing inspanningen die je moet doen erg groot. Wij staan op diverse site's waaronder www.clanbase.com en ik kan je zeggen dat kost allemaal bijelkaar een hoop geld. Je moet het zelf weten maar ga eens eerst bij je zelf na wat bied je meer als de concurentie. En kom dan niet met ik geef meer service of ik heb een snellere ping. Maar weet te vertellen waarom je meer service geeft en hoe je dat gaat doen en waarom jouw ping sneller is als de concurent en hoe je dat gaat doen.

Mannekino
08/09/03, 20:06
Over windows kan ik meepraten over hosting ook. Ik heb zelf een server staan bij Nxs Internet en ben daar dik tevreden mee. De pings zijn echt supergoed.

Als OS gebruik ik Windows 2000 Advanced server, en ook hier ben ik zeer tevreden mee, vind het heerlijk om me machine via Terminal Services te beheren, dat commandline zooi is niet weggelegd voor mij, als ik inlog wil ik gewoon fatsoenlijk me status kunnen checken logs lezen enz enz.

neographikal
09/09/03, 17:12
Origineel geplaatst door Mannekino
Over windows kan ik meepraten over hosting ook. Ik heb zelf een server staan bij Nxs Internet en ben daar dik tevreden mee. De pings zijn echt supergoed.

Als OS gebruik ik Windows 2000 Advanced server, en ook hier ben ik zeer tevreden mee, vind het heerlijk om me machine via Terminal Services te beheren, dat commandline zooi is niet weggelegd voor mij, als ik inlog wil ik gewoon fatsoenlijk me status kunnen checken logs lezen enz enz.

Dat je niet het volle potentieel van de server gebruikt, je hem bij elke security bug moet herstarten, hij minder mogelijkheden heeft qua verkeersregistratie ( ik denk aan iptables voor het registreren per ip ) maakt je niet zoveel uit?

In sommige gevallen moet je echt windows draaien omdat er geen dedicated server van een game is, maar als je de keuze hebt is linux imho de beste voor gameservers.

Overigens Chuck, begin er niet meer aan. Markt is verzadigd, en de marges vallen tegen. Ik ben 2 maanden geleden gestopt, gelukkig :)