PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW EU-lidstaten, hoe doen jullie dat?



keyDet79
02/09/03, 04:32
Ik heb 2 vragen.

Wij hebben momenteel een handjevol klanten uit verschillende EU landen op dedicated servers, ik vroeg me dus af, hoe kan ik nu het beste BTW rekenen over degenen die particulier zijn?

Ik bedoel, ik draai ModernBill voor de orders en billing, hoe kan ik nu weten of de klant nu particulier is of bedrijf?

En dan komt mijn 2e 'probleem', gezien de meeste van deze klanten servers hebben van boven de $400 wordt het zo'n $80 btw. Gezien wij reseller zijn van dedicateds (afname uit VS) is dit bijna dodelijk als wij dit de klant niet in rekening brengen, en $100 meer vragen zal zeker enkele klanten gaan kosten. Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Is er misschien een regeling voor tussenpersonen zoals ik?

Ik vraag dit vooral omdat ik in de toekomst ook php/cgi scripting wil gaan aanbieden, en de services afnemen van internationale freelancers. Dan kan het wel een beetje duur worden met 19% btw (plus eigen provisie) over de wat hogere bedragen voor bepaalde projecten. Of is dit weer een andere vorm van dienstverlening?

frankske
02/09/03, 12:28
Origineel geplaatst door keyDet79
Ik bedoel, ik draai ModernBill voor de orders en billing, hoe kan ik nu weten of de klant nu particulier is of bedrijf?


Zeer eenvoudig: je vraagt hun BTW-nummer. Er is een site ergens (ben adres even kwijt, was in Italiƫ) waar je alle Europese BTWnummers kan opzoeken. Of je dat effectief moet opzoeken, is een andere zaak natuurlijk...



En dan komt mijn 2e 'probleem', gezien de meeste van deze klanten servers hebben van boven de $400 wordt het zo'n $80 btw. Gezien wij reseller zijn van dedicateds (afname uit VS) is dit bijna dodelijk als wij dit de klant niet in rekening brengen, en $100 meer vragen zal zeker enkele klanten gaan kosten. Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Is er misschien een regeling voor tussenpersonen zoals ik?


Huh? Je doet alsof je een keuze hebt? Voor alle duidelijkheid: je MOET je aan volgende regels houden: (ik ga er even van uit dat je Nederlander bent, want je spreekt van 19% btw)

1) Is je klant een Nederlander (particulier of bedrijf, maakt niet uit), dan reken je 19% btw. Geen discussie ...

2) Is je klant niet afkomstig van de Europese Unie, dan moet je geen BTW rekenen (wel speciaal aangeven op je BTW aangifte denk ik)

3) Is je klant een particulier van binnen de EU, dan reken je 19% btw (ook al is het bv een Belg, waar we een tarief van 21% hebben).

4) Is je klant een bedrijf van binnen de EU, met geldig BTW nummer van binnen de EU, reken je geen BTW, maar moet je dit uiteraard afzonderlijk vermelden op je BTW aangifte.

ActiveDomain
02/09/03, 12:29
Hier doe ik het vrij simpel:

- Klanten met BTW nummer (dat is dus altijd een bedrijf) binnen de EU, behalve Nederland, hebben 0% BTW
- Alle andere andere klanten bereken ik 19% BTW

Dus dat zijn Nederlandse klanten, EU klanten en klanten uit landen zoals de VS.

Bij internationale freelancers zul je dus inderdaad BTW over hun diensten moeten rekenen.

Maar zo is het mij ooit uitgelegd 2 jaar terug en het is ooit nog eens gewijzigd enzo, dus het zal inmiddels wel niet meer kloppen.

Correct me if I'm wrong.

keyDet79
04/09/03, 04:39
Weet iemand dan een site waar ik internationale btw nummers kan controleren?

frankske
04/09/03, 11:37
http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm