PDA

Bekijk Volledige Versie : De grens van niet hoeven van Kvk/Btw...true or false?



FSCJasper
01/09/03, 23:31
Beste forummers,
Ik en met mij velen andere zitten vaker met een vraag over het kvk/ btw gebeuren. Nu heb ik laatst door velen gehoord dat wanneer je onder de grens van €1500,- inkomsten p/j hebt, dat je geen kvk/btw nummer hoeft te hebben. Dan hier iemand meer duidelijkheid over geven, omdat dit wat te makkelijk is..alvast bedankt!

Jasper

xserve
01/09/03, 23:42
Nee, de belastingdienst kijkt zelf, ieder jaar weer of je belasting plichtig bent of niet. Inschrijven moet zoiezo. Maar dat is geen enkel punt want dat kost je helemaal niets.

KvK is niet verplicht. Heel veel mensen denken van wel maar het is echt niet verplicht. Wel is het handig en nemen mensen je vaker serieus.

Pantsy
01/09/03, 23:56
Het hangt er ook vanaf in welk land je woonachtig bent, holland of belgie :)

host3000
02/09/03, 01:22
Origineel geplaatst door xserve
Nee, de belastingdienst kijkt zelf, ieder jaar weer of je belasting plichtig bent of niet. Inschrijven moet zoiezo. Maar dat is geen enkel punt want dat kost je helemaal niets.

KvK is niet verplicht. Heel veel mensen denken van wel maar het is echt niet verplicht. Wel is het handig en nemen mensen je vaker serieus.
*zucht*

laat ik nou even quoten uit de site van de KvK. Die zal het toch wel weten:

Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het handelsregister. Wat verstaan we onder een onderneming?

'Onderneming' volgens de kamer
Een onderneming voor het handelsregister hoeft niet altijd gelijk te zijn aan wat bijvoorbeeld de Belastingdienst als onderneming ziet. Het begrip onderneming van de kamer van koophandel is ruimer dan wat doorgaans onder een bedrijf verstaan wordt. De onderstaande zes criteria zijn ontleend aan uitspraken die de rechter in het verleden heeft gedaan.

Criteria voor inschrijving van een onderneming

De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'.
De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met anderen.
De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband, een op samenwerking gericht verband van mensen, kapitaal en/of goederen.
Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat er niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst maakt of kosten bespaart; als hij of zij dit maar als doel heeft.

Verplichte inschrijving voor rechtspersonen
De volgende rechtspersonen worden altijd ingeschreven in het handelsregister:
Besloten Vennootschap (BV)
Naamloze Vennootschap (NV)
Coöperatie
Onderlinge waarborgmaatschappij
Europees Economisch Samenwerkingsverband (EESV)
Formele vereniging (statuten vastgelegd in notariële akte)
Stichting
Is de rechtspersoon ook een onderneming?
Een BV, NV, coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij zijn rechtspersonen die ook altijd een onderneming hebben. Bij de inschrijving van deze rechtspersonen hoort dus ook altijd een inschrijving van de onderneming.
Bij de vereniging en stichting is het mogelijk dat er ook een onderneming aanwezig is, maar dat is niet altijd het geval. De zes criteria voor inschrijving van een onderneming bepalen of een vereniging of stichting ook een onderneming in de zin van het handelsregister heeft.
U kunt meer lezen over rechtsvormen (en rechtspersonen) in het onderdeel Wetten en Regels.

Uitzonderingen
Niet ingeschreven in het handelsregister worden:

Ondernemingen die toebehoren aan een publiekrechtelijk lichaam: overheidsinstellingen, ziekenhuizen en scholen voor zover deze geen privaatrechtelijke rechtspersoon zijn.
Een eenmanszaak of maatschap waarin uitsluitend landbouw of visserij wordt uitgeoefend. Zodra er ook andere activiteiten zijn, zoals de verkoop van goederen die niet zelf zijn geproduceerd, is deze uitzondering niet meer van toepassing.
Ondernemingen waarin uitsluitend straathandel in de vorm van venten wordt uitgeoefend door de ondernemer of leden van zijn gezin.
'Vrije beroepsbeoefenaren', tenzij het vrije beroep 'bedrijfsmatig' wordt uitgeoefend of in de vorm van een privaatrechtelijke rechtspersoon wordt beoefend.
Voorbeeld: een advocatenkantoor hoeft niet ingeschreven te zijn, tenzij de activiteiten op een bepaald 'bedrijfsmatig' niveau liggen (zie de zes ondernemingscriteria)of het kantoor in de vorm van een BV opereert. Raadpleeg bij twijfel de lijst van vrije beroepen.
Maatschappen.
Let op: de maatschap is in principe bedoeld voor vrije beroepen. Andere beroepen kunnen samen meestal alleen een VOF vormen. Raadpleeg bij twijfel de lijst van vrije beroepen

Rik
02/09/03, 01:50
Ik had je al als advies gegeven om gewoon met je vader naar de KvK te gaan Jasper, dat is het makkelijkste...

xserve
02/09/03, 16:59
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het niet verplicht is. Natuurlijk zegt KvK van wel.

Maar een eenmanszaakje kost ongeveer 60 euro. Afhankelijk van welk gebied je zit. Nou dat zijn echt de kosten niet, en het is wel zo makkelijk.

NeoX
03/09/03, 02:00
Als je minder als 1254 (weet niet meer precies maar zal er dicht bij liggen) uur per jaar aan je bedrijf besteed heeft het bedrijf geen bestaansrecht

Soms is het ook beter om alleen een verklaring als zelfstandige aan te vragen bij de belastingdienst

Dit werd mij verteld bij KvK..... dit was 4 jaar geleden ongeveer

Dus hoever het gaat met een kvk weet ik niet precies maar... het komt zeker beter bij een klant over als je een KvK inschrijving hebt

Bovendien is het niet zo dat je algemene voorwaarden pas echt rechtsgeldig worden als je staat ingeschreven bij KvK ??

host3000
03/09/03, 09:49
Origineel geplaatst door NeoX

Bovendien is het niet zo dat je algemene voorwaarden pas echt rechtsgeldig worden als je staat ingeschreven bij KvK ??
Nee

Leandros
03/09/03, 11:25
Origineel geplaatst door NeoX
Als je minder als 1254 (weet niet meer precies maar zal er dicht bij liggen) uur per jaar aan je bedrijf besteed heeft het bedrijf geen bestaansrecht

Onzin, je maakt volgens mij een vergissing met de zelfstandige aftrek bij de belasting. Je bedrijf heeft zolang die ingeschreven is altijd bestaansrecht.

Leandros
03/09/03, 11:28
Origineel geplaatst door NeoX
Bovendien is het niet zo dat je algemene voorwaarden pas echt rechtsgeldig worden als je staat ingeschreven bij KvK ??

En ook dit klopt niet, je algemene voorwaarden hebben niks bij de kvk te maken. Je kan ze daar deponeren (uiteraard tegen een vergoeding) zodat bedrijven ze kunnen opvragen. Maar de AV zijn altijd rechtsgeldig mits ze volgens het NL rechts zijn en van te voren aangereikt aan de klant zijn.

®on
03/09/03, 11:52
Heeft het zin om een BTW-nummer aan te vragen, als je nog geen klanten hebt? Dwz: je bnet bezig een idee te ontwikkelen, en hoopt dat dat idee een succes gaat worden.

Wat voor consequenties voor mijn aanslag kan het hebben op het moment dat ik een btw nummer aanvraag, maar het hele idee geen klanten oplevert?

Pantsy
03/09/03, 12:08
Een btw nr kost niks, aanvragen kan altijd en je bent dan in iedergeval alvast bekend bij de belastingdienst :p

Leandros
03/09/03, 12:33
Als je je gaat inschrijven de kvk zou ik je daarna gelijk inschrijven bij de belastingdienst. Als je nog geen kvk hebt en alleen bezig bent een idee te ontwikkelen zou ik nog even wachten(belastingdienst geeft toch wel veel rotszooi). Hier in A'foort is het mooi geregeld, belastingdienst zit op 200meter lopen van KVK :cool:

gabriel
06/06/08, 16:00
Geachte lezers,
Laat ik zeggen dat ik zelf oud ondernemer ben en door helaas ziekte eruit ben wat me nog elke dag dwars zit.
Dus zorg ervoor dat je goed verzekerd bent en neem daarin niet alleen de kosten van levensonderhoud mee maar ook die van lease en huur etc. laten we maar zeggen de kosten van het bedrijf.

Maar nu eens wat anders daar men bezig is om gelukkig een keurmerk op te richten voor hosting.

Ik heb maanden opgekeken tegen het keurmerk mkBOK maar het blijkt totaal geen inhoud te hebben.
Ik heb het nu ondervonden tegen een webdesigner en ik heb zelf 25 jaar les gegeven dat ik weet wel wat.
En daarnaast geld wat op papier staat dus een overeenkomst als de waarheid geld zakerlijk.
Nou kom daar niet mee aan bij mkBOK want dan weten ze niks en kom je met bewijzen van de technische afdeling van KPN aan dan durven ze te zeggen dat die liegen.

Dat is mijn ervaring met mkBOK en ik bedoel hiermee te zeggen en echt te hopen dat het een serieuse zaak gaat worden met het keurmerk van hostingbedrijven.
En ik hoop zelf en zou er zo aan mee doen dat mensen kunnen mail wat goede hostingbedrijven zijn en dat de mensen verplicht zijn om daar een gift van b.v. 10 euro voor te doen.
Want het is veel waard te weten met goede zaken te werken.

Misschien mocht ik mijn spontane mening hier niet neerzetten maar ik wou dit toch even kwijt.

Succes met het oprichten
Gabriel.

Randy
06/06/08, 16:29
Nog een keurmerk? Nog even en we hebben meer keurmerken dan hosterts...

t.bloo
06/06/08, 16:35
of je schopt een topic van 5 jaar oud...

wel leuk om te zien wie er toen al actief waren (ik nog niet)

over welk keurmerk heeft gabriel het?

Stewie
06/06/08, 16:36
Keurmerken die je kan kopen stellen sowieso al niets voor. Gewoon negeren die amateur "keurmerken"...

Trafego
06/06/08, 21:08
er zijn er ook al weer aan het wegvallen..

SF-Jeroen
06/06/08, 22:59
Ik bedoel maar als een bedrijf beginnend met Z en eindigend op N een keurmerk heeft, zegt dat weer genoeg

sitetech
10/06/08, 15:55
Dergelijke keurmerk werken niet.

BLAST3R
23/06/08, 19:25
Inmiddels is ook de KVK registratie wettelijk verplicht.

Meer informatie:
http://www.kvk.nl/nieuweinschrijvers/default.asp

Freakingme
24/06/08, 00:50
Dat was het al voor webhosters...

FSCJasper
24/06/08, 00:51
Is het nodig om steeds een topic te kicken toen ik als TS nog 14 was? ;)

BLAST3R
24/06/08, 11:58
Nou, het kan zijn dat nu dit topic weer actief is gemaakt (bovenaan staat) dat mensen hier gaan kijken voor eenzelfde antwoord.

Jimmy1987
02/07/08, 02:57
Klopt ik ben ook zo iemand :D

Kan er iemand hier mij vertellen of je verplicht een afspraak moet maken bij de kvk of dat je er zo binnen kunt lopen?

Ik heb net hun formulier en dat formulier voor een btw nummer ingevuld, lang gedaan zonder maar wordt toch eens tijd om een echt kvk nummer aan te vragen :)

Blacky
02/07/08, 03:17
Je kunt zo binnenwandelen bij de KvK voor je in te schrijven, niet vergeten paspoort of identiteitskaart mee te nemen en het te betalen bedrag.

Moet jij nog een formulier invullen voor de kvk en de b.t.w.? Had ik niet nodig.
Gewoon naar kvk toegegaan, die keken niet naar hun formulier, stelden mij een aantal vragen en het b.t.w. nummer vroegen ze automatisch via de computer aan, dat printten ze uit en hoefde ik alleen te tekenen en klaar.

Jimmy1987
02/07/08, 03:19
Oh ik dacht dat ze dan ook precies willen weten hoe je bedrijf heet, wanneer het is opgericht, wat je bedrijfsdiensten zijn etc etc.

Dat te betalen bedrag hoe weet je hoeveel dat dat is of kun je daar ook pinnen ?

Offtopic:
Kon jij soms ook niet slapen van die hitte? :p

AlexanderOnline
02/07/08, 09:43
Oh ik dacht dat ze dan ook precies willen weten hoe je bedrijf heet, wanneer het is opgericht, wat je bedrijfsdiensten zijn etc etc.

Dat te betalen bedrag hoe weet je hoeveel dat dat is of kun je daar ook pinnen ?

Offtopic:
Kon jij soms ook niet slapen van die hitte? :p
Ja dat moet je daar gewoon invullen zoveer ik weet (dus wie je bent, hoe je bedrijf heet, welke branche etc). Of het formulier meenemen en even rustig thuis invullen.
Je kan er meestal gewoon pinnen.

Blacky
02/07/08, 16:32
Oh ik dacht dat ze dan ook precies willen weten hoe je bedrijf heet, wanneer het is opgericht, wat je bedrijfsdiensten zijn etc etc.
Ja dat zijn dus die vragen die ze me stelden die ik moest beantwoorden, wat is je bedrijfsvorm, wat ga je allemaal doen etc.

Spyder01
02/07/08, 22:15
De oprichtingsdatum is de datum dat jij je in laat schrijven bij de KvK.

Jimmy1987
03/07/08, 00:08
klopt helemaal :)

Blacky
03/07/08, 01:05
Yep, maar je kunt je ook voor in de toekomst laten inschrijven schijnbaar, mij vroegen ze dus of ik per "vandaag" wilde beginnen of dat mijn schrijving per 1 mei moest zijn.
Dat was wel op 24 april dus misschien dat het daarom was dat ik de keuze had, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Xolphin
03/07/08, 01:10
De oprichtingsdatum is de datum dat jij je in laat schrijven bij de KvK.

Ik weet niet of dat correct is, bij een B.V. is het bijvoorbeeld de datum dat de akten bij de notaris worden ondertekend...

Apoc
04/07/08, 12:53
Ik weet niet of dat correct is, bij een B.V. is het bijvoorbeeld de datum dat de akten bij de notaris worden ondertekend...

In de situatie van TS lijkt het me niet dat het om een B.V. gaat (als er uberhaubt twijfel bestaat of je wel of niet moet inschrijven). Bij een eenmanszaak geldt inderdaad de inschrijfdatum - maar zover ik weet kan dit wel met terugwerkende kracht gedaan worden.

Wat betreft wanneer je zou moeten inschrijven bij de KvK; zoals host3000 in 2003 al zei; zodra je een onderneming hebt. Wat hij er echter aan moet toevoegen, is het punt wanneer je als onderneming gezien wordt. Het feit dat je iets verkoopt, maakt je niet automatisch een onderneming. Tot op bepaalde hoogte kan het simpelweg als hobbyisme gezien worden, als je bijvoorbeeld wat hostingpakketjes aan vrienden, bekenden en familie verkoopt. Uiteraard zul je je inkomsten altijd wel op moeten geven bij de belastingdienst, maar daarvoor heb je als hobbyist geen BTW nummer nodig (dat is voor de omzetbelasting - dit gaat enkel om de inkomstenbelasting).

Het moge natuurlijk voor zich spreken dat hobbyisme sterke beperkingen heeft. Als je bijvoorbeeld alleen al je eigen website hebt om hostingpakketten te verkopen, dan valt dit natuurlijk niet meer onder hobbyisme (je verkoopt dan aan het "grote publiek"). Hobbyisme kan enkel gedaan worden als bijvoorbeeld een familielid je vraagt of jij tegen een kleine vergoeding een hostingpakketje voor hem/haar kunt opzetten. Als het niet onder hobbyisme gekwalificeerd kan worden, dan drijf je dus feitelijk een onderneming en dat heb je zowel een BTW nummer als KVK inschrijving nodig.

BsHosting
04/07/08, 13:01
@ Apoc

Zodra jij het online gaat aanbieden valt het onder handelen en heb jij een kvk inschrijving nodig ten allen tijde.

Maar gelukkig komt er nu zwaardere controle op via de belastingen.

Blacky
04/07/08, 16:05
Als je bijvoorbeeld alleen al je eigen website hebt om hostingpakketten te verkopen, dan valt dit natuurlijk niet meer onder hobbyisme (je verkoopt dan aan het "grote publiek").
Oke, maar nu gaan we het eens anders bekijken. Je verkoopt aan "het grote publiek", je hebt dus die site, maar je haalt je 1250 uur per jaar niet. Dan ben je volgens de belasting geen ondernemer.
Ben je dan nog steeds verplicht een KvK te hebben? Daar heb ik namelijk mijn twijfels over.

Natuurlijk is het de bedoeling dat je meer uren draait en je goed gaat verdienen, maar ik heb er al vaker hier zien stoppen die geen b.t.w. nummer hadden en die het als bijbaantje hadden, gewoon naast hun vaste baan.

BsHosting
04/07/08, 17:17
Ja dan ben je dat nog steeds verplicht kvk en belasting zijn 2 verschillende dingen.

Degene die geen btw nr hadden waren gewoon illegaal bezig.

Xolphin
04/07/08, 18:01
Degene die geen btw nr hadden waren gewoon illegaal bezig.

Dat is niet waar. Als je een paar honderd euro inkomsten per jaar heb, kun je dat gewoon opgeven met je inkomstenbelasting. Als iemand geen BTW nummer heeft, hoef dat niet illegaal te zijn.

t.bloo
04/07/08, 18:04
Met minder dan 1250 uur ben je nog steeds ondernemer voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting en een aantal voordeelsregelingen voor starters.

Blijft toch grappig dat mensen er steeds niet aan willen, dat je je moet registreren als je dingen verkoopt/verhuurt.

®on
04/07/08, 18:05
maar je haalt je 1250 uur per jaar niet. Dan ben je volgens de belasting geen ondernemer.
Geen ondernemer zijn voor de belastingdienst kan, maar dat staat los van de eisen die de Kamer van Koophandel stelt aan het ondernemerschap. Op de site van de KvK tref je de richtlijnen aan.

De 1250 uren heeft niets te maken met wel of niet ondernemer zijn voor de belastingdienst. Deze grens is van toepassing op de Startersaftrek.

BsHosting
04/07/08, 19:05
Dat is niet waar. Als je een paar honderd euro inkomsten per jaar heb, kun je dat gewoon opgeven met je inkomstenbelasting. Als iemand geen BTW nummer heeft, hoef dat niet illegaal te zijn.


Als jij diensten aanbied is dat dus duidelijk wel illegaal ( t. Bloo was me al voor )
Waarom willen en kunnen mensen dat niet snappen.

Bijverdienen mag je uiteraard dus gewoon vakantiewerk etc daar hoef jij geen kvk voor te hebben en geef je dat op als bijverdienste maar zodra jij commercieel diensten aanbied heb jij het wel nodig.

En webhosting is diensten aanbieden en mag niet zonder kvk, ben er vanmiddag even nog geweest voor een wijziging en heb het nog extra gevraagd voor sommige hier.

Het mag dus absoluut niet.

Xolphin
04/07/08, 19:10
En webhosting is diensten aanbieden en mag niet zonder kvk, ben er vanmiddag even nog geweest voor een wijziging en heb het nog extra gevraagd voor sommige hier.

Het mag dus absoluut niet.

Ik heb het niet over het KvK nummer, ik heb het over het BTW nummer. Duh.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-07.html


Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen, is er de kleine-ondernemersregeling. Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen of dat u ontheffing van uw administratieve verplichtingen voor de btw kunt vragen. Zo'n ontheffing houdt onder meer in dat u geen aangifte meer hoeft te doen.

en uit de brochure:


nadelen: .... u mag geen factuur met btw uitreiken als ondernemers u daarom vragen...

BsHosting
04/07/08, 19:15
Dat je geen aangifte hoeft te doen wil niet zeggen dat je geen BTWNR krijgt.

Het btwnr krijg je sowieso alleen hoef je niks meer aan te geven cq te betalen, als je als bedrijf geen btw factuur kan sturen naar bv een ander bedrijf zou je net zo goed kunnen stoppen.

Veel mensen halen het echt door elkaar he, aangifte wel of niet moeten doen staat compleet los van wel of geen kvk en/of btwnr.

Xolphin
04/07/08, 19:26
Dat je geen aangifte hoeft te doen wil niet zeggen dat je geen BTWNR krijgt.

Het btwnr krijg je sowieso alleen hoef je niks meer aan te geven cq te betalen, als je als bedrijf geen btw factuur kan sturen naar bv een ander bedrijf zou je net zo goed kunnen stoppen.

Als je een ontheffing hebt van administratieve plichten, dan mag je geen factuur met BTW uitreiken.

Dat je een KvK nummer nodig hebt, weet ik, we hadden het niet over de KvK.

Iemand die een "onthefffing van de administrieve verplichtingen" voor de BTW heeft MAG geen BTW factuur sturen, check de site van de belastingdienst maar.


Degene die geen btw nr hadden waren gewoon illegaal bezig.

Onzin.

BsHosting
04/07/08, 19:30
Iemand die een "onthefffing van de administrieve verplichtingen" voor de BTW heeft MAG geen BTW factuur sturen, check de site van de belastingdienst maar.


Ik zie dat nergens in dat verhaaltje dat staan.
Belastingdienst geeft dat nergens aan.

®on
04/07/08, 19:33
Belastingdienst geeft dat nergens aan.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html

Let op!
Als u, na ontheffing, besluit facturen uit te schrijven, mag u geen btw op de factuur vermelden.

BsHosting
04/07/08, 19:35
ja ok maar dat is niet het standaardverhaal.

en zal toegewezen moeten worden.

®on
04/07/08, 19:38
ja ok maar dat is niet het standaardverhaal
Goh, stel je voor dat je eens zou moeten zeggen: "hé, ik zit fout, je hebt helemaal gelijk Xolphin!"

Apoc
04/07/08, 21:32
@ Apoc

Zodra jij het online gaat aanbieden valt het onder handelen en heb jij een kvk inschrijving nodig ten allen tijde.

Maar gelukkig komt er nu zwaardere controle op via de belastingen.

Ik denk dat je even moet lezen wat ik precies zei. Ik zei namelijk ook letterlijk dat als je een eigen website hebt, je gewoon ondernemer bent. Ik had het over hobbyisme, en dan ben je geen ondernemer, en heb je geen KVK inschrijving nodig, noch een BTW nummer. Het punt is alleen dat je al niet meer onder hobbyist valt zodra je aan "het grote publiek" aanbiedt (dus als je bijvoorbeeld een website hebt). Het is feitelijk heel simpel:

- Verkoop je niet aan het grote publiek en op zeer kleine schaal (vrienden/familie en redelijk kleine bedragen) -> hobbyisme -> geen KVK/BTW nummers noodzakelijk (mag uiteraard wel)

- Verkoop je wel aan het grote publiek en/of het gaat om grotere bedragen -> onderneming -> KVK en BTW nummer verplicht.

In allebei de gevallen ben je overigens sowieso BTW plichtig voor de inkomstenbelasting.

t.bloo
05/07/08, 02:37
Goh, stel je voor dat je eens zou moeten zeggen: "hé, ik zit fout, je hebt helemaal gelijk Xolphin!"

Maar dat heeft hij niet. Iemand die hostingdiensten aanbied moet altijd een BTW nummer aanvragen. Als je dat wil kun je vervolgens ontheffing aanvragen. Maar je moet je wel altijd melden, ook alleen voor de zomer of de zolder :) Daarnaast kan het ook nog zijn dat je die ontheffing helemaal niet krijgt, daarover beslist namelijk de belastinginspecteur per individueel geval.

Het standaardverhaal is dus dat je een BTW nummer krijgt en moet gebruiken. Ik ken overigens niemand die ontheffing heeft aangevraagd. Jullie wel?


In allebei de gevallen ben je overigens sowieso BTW plichtig voor de inkomstenbelasting.
Dat heet belastingplichtig. BTW is de omzetbelasting en is een hele andere belasting dan de inkomstenbelasting.

Xolphin
05/07/08, 03:44
Maar dat heeft hij niet. Iemand die hostingdiensten aanbied moet altijd een BTW nummer aanvragen.

Onzin, je hoeft geen BTW nummer aan te vragen, deze krijg je vanzelf nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, of na het insturen van de 'Opgaaf startende onderneming bv, nv of andere rechtspersonen'.


Daarnaast kan het ook nog zijn dat je die ontheffing helemaal niet krijgt, daarover beslist namelijk de belastinginspecteur per individueel geval.

Het standaardverhaal is dus dat je een BTW nummer krijgt en moet gebruiken. Ik ken overigens niemand die ontheffing heeft aangevraagd. Jullie wel?

Natuurlijk kan het zijn dat je niet aan de voorwaarden voldoet en die ontheffing niet krijgt. Daarom hanteren ze voorwaarden.

Ik ken een aantal mensen die die ontheffing hebben, waaronder een hoster.


Degene die geen btw nr hadden waren gewoon illegaal bezig

Daar ben jij het dus mee eens, t.bloo?

t.bloo
05/07/08, 12:05
Onzin, je hoeft geen BTW nummer aan te vragen, deze krijg je vanzelf nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, of na het insturen van de 'Opgaaf startende onderneming bv, nv of andere rechtspersonen'.

En dat heet in het Nederlands aanvragen.

En ja, als iemand zich niet aan de regels houdt dan is dat illegaal. Ik ben het dit keer dus met bshosting eens. Als je geen BTW nummer hebt gekregen/aangevraagd dan heb je je dus niet als startende onderneming gemeld. De discussie ging er niet over of iemand BTW in rekening bracht, maar of hij een nummer had (dat al dan niet gebruikt wordt vanwege een ontheffing).

Xolphin
05/07/08, 12:38
En dat heet in het Nederlands aanvragen.

Nee, dat heet toegewezen gekregen. Je hoeft geen BTW nummer aan te vragen. De KvK geeft voor een eenmanszaak tegenwoordig je gegevens door aan de belastingdienst, die verstrekt uit zichzelf een BTW nummer indien nodig.

En ik reageerde op:


Degene die geen btw nr hadden waren gewoon illegaal bezig.

met:


Dat is niet waar. Als je een paar honderd euro inkomsten per jaar heb, kun je dat gewoon opgeven met je inkomstenbelasting. Als iemand geen BTW nummer heeft, hoeft dat niet illegaal te zijn.


Daar ging het om. Die bewering is pure onzin. Het niet hanteren van de BTW, kan illegaal zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Het is afhankelijk van de voorwaarden die de belastingdienst stelt. Je maakt samen met BsHosting bedrijven die keurig volgens de regels werken zwart, dat stoort mij.

t.bloo
05/07/08, 12:51
Aanvragen, toewijzen, whatever. Het gaat om de achterliggende gedachte. Als bedrijf ga je een relatie met de belastingdienst aan. Doe je dat niet, dan ben je als "bedrijf" illegaal. Uiteraard is er een overgangsperiode voor starters die nog niet echt uit de startblokken zijn.

Volgens de oude en nieuwe regels heeft een bedrijf een relatie met de kvk en een relatie met de belastingdienst. Een "bedrijf" die dat niet heeft, is illegaal bezig.

Misschien heb ik in de discussie gemist dat het om particulieren ging. Die mogen inderdaad als ze incidenteel iets op bijvoorbeeld ebay verkopen, deze inkomsten enkel bij de inkomstenbelasting opgeven en doen dus ook niets met BTW. Maar een toko die hosting verkoopt/verhuurt is een bedrijf en heeft die relatie met de belastingdienst. En dus een BTW nummer (dat eventueel niet gebruikt hoeft te worden).

Maar om de discussie een andere wending te geven, waarom zou je als hoster eigenlijk ontheffing van de omzetbelasting willen hebben? Wij hebben dit vroeger wel eens bekeken maar financieel is het als hoster erg onaantrekkelijk omdat al je inkoop van echte bedrijven afkomt. Als klein bedrijf dat nog niet veel winst maakt is het erg interessant om juist tot je winst maakt BTW terug te krijgen.

Apoc
05/07/08, 13:32
Als bedrijf ga je een relatie met de belastingdienst aan. Doe je dat niet, dan ben je als "bedrijf" illegaal.

Klopt, maar het punt is hier dus juist dat je in de genoemde situatie geen bedrijf bent (lees een stukje terug over hobbyisme). Je hoeft dan geen BTW nummer te hebben. Uiteraard kan je dan niet aan bedrijven verkopen (of uberhaubt aan "het grote publiek") - dat spreekt voor zich. Het punt is echter dat dit absoluut niet illegaal is.

BsHosting
05/07/08, 13:38
@ Apoc

Zodra jij diensten aanbied en jawel webhosting valt daaronder dien jij een kvk aan te vragen.
Of jij dat nu voor vrienden doet of niet zodra jij inkomsten eruit krijgt bied jij een dienst aan.

Ik heb het zelf bij de kvk gisteren nog nagevraagd en op het moment dat jij diensten aanbied die niet in een vrijgestelde doelgroep vallen dien jij een kvk inschrijving te hebben of jij dit nu kleinschalig in vriendenkring doet of commercieel dat maakt geen verschil.

Apoc
05/07/08, 13:41
Zodra jij diensten aanbied en jawel webhosting valt daaronder dien jij een kvk aan te vragen. Of jij dat nu voor vrienden doet of niet zodra jij inkomsten eruit krijgt bied jij een dienst aan.

Ik heb het zelf bij de kvk gisteren nog nagevraagd en op het moment dat jij diensten aanbied die niet in een vrijgestelde doelgroep vallen dien jij een kvk inschrijving te hebben of jij dit nu kleinschalig in vriendenkring doet of commercieel dat maakt geen verschil.

Neen, dat is dus in zijn geheel niet waar. Als kleinschale hobbyist heb je geen KVK en ook geen BTW nummer nodig.

BsHosting
05/07/08, 13:43
Volgens de kvk dus duidelijk wel.

Apoc
05/07/08, 13:48
Volgens de kvk dus duidelijk wel.

Dan ben je toch echt verkeerd geinformeerd :)

BsHosting
05/07/08, 13:56
Als hun het liegen lieg ik het ook maar diensten aanbieden is kvk nodig, als jij het gratis doet misschien andere regels maar zodra jij er geld voor vangt is het commercieel ook al doe jij het in je vriendenkring.

Apoc
05/07/08, 14:03
Als hun het liegen lieg ik het ook maar diensten aanbieden is kvk nodig, als jij het gratis doet misschien andere regels maar zodra jij er geld voor vangt is het commercieel ook al doe jij het in je vriendenkring.

Ik zeg niet dat ze "liegen" - dat gaat wel erg ver. Ik stel enkel dat je niet goed geinformeerd bent en dat de KvK medewerker in kwestie waarschijnlijk niet goed op de hoogte is geweest.

Ik heb in het verleden (ik moet toegeven dat we over ruim 10 jaar terug praten) uitgebreid onderzoek laten doen en daarbij heeft de KvK zelf bevestigt dat je als hobbyist geen KvK inschrijving nodig hebt. Je kunt het vergelijken met af en toe iets op eBay verkopen, daarvoor heb je ook niet per se een KvK inschrijving nodig. Uiteraard, als je iets uit commercieel oogpunt doet, val je al heel snel niet meer onder hobbyist. Echter, dat neemt niet weg dat als je wel als hobbyist kwalificeert, je simpelweg geen KvK inschrijving nodig hebt.

BsHosting
05/07/08, 14:05
Iets op ebay verkopen is in mijn ogen toch echt iets anders dan diensten aanbieden.

Maar we kunnen er lang over praten 3 verschillende medewerkers vertelden mij dit gisteren, als jij van mening bent dat het niet zo is is dat jouw goed recht.

Apoc
05/07/08, 15:23
Als je iets op een eigen website aanbiedt, dan is het inderdaad wat anders (dan is het echt commercieel ingesteld en geen hobby). Dat zei ik ook. Maar als je enkel eens wat voor vrienden of familie opzet en daar een vergoeding voor krijgt (feitelijk in de vorm van een donatie), is dat precies hetzelfde als wanneer je eens wat op eBay verkoopt.

t.bloo
05/07/08, 15:26
Daar ben ik het mee eens.

Xolphin
05/07/08, 22:42
Iets op ebay verkopen is in mijn ogen toch echt iets anders dan diensten aanbieden.

Maar we kunnen er lang over praten 3 verschillende medewerkers vertelden mij dit gisteren, als jij van mening bent dat het niet zo is is dat jouw goed recht.

Drie verschillende medewerkers van de Kamer van Koophandel vertelde jou gisteren dat eBay in jouw ogen iets anders is dan diensten aanbieden?

Raar :).

BsHosting
05/07/08, 22:47
Lees eens goed.

Iemand die af en toe op ebay handelt bied volgens de kvk geen diensten aan en iemand die webhosting aanbied wel.

Daar zit gewoon verschil in, dat beiden het wel op moeten geven staat buiten kijf.

Jimmy1987
10/07/08, 22:42
Ik heb sinds vandaag ook een kvk/btw nummer. :)

KVK BE, hier in je profiel op wht, is dat je btw nummer of iets anders?

J.Haagmans
10/07/08, 23:44
Dat is je Belgische KvK nummer (alleen indien van toepassing natuurlijk).

Tim.Bracquez
11/07/08, 00:41
Hierover heb ik me vroeger ook eens geïnformeerd in België. Hier is het echter zo dat je als 'student' met wat websites maken(of iets dergelijk) geld mag verdienen tot een +- ~3000 euro per jaar, dit kan opgetrokken worden tot +- ~4000 euro per jaar maar dan ben je nog eens je kindergeld kwijt. Dit bedrag kan in speciale gevallen zelfs hoger zijn...

Maar je studentenwerk valt hier ook onder...

Ik raad aan als iemand in België die informatie nodig heeft, maak eens een afspraak met bijvoorbeeld een bank ofzo(Lange tijd geleden gedaan en iemand van de Fortis bank gaf me de nodige uitleg over hoe en wat)

Zoals vele jongeren vaak een klusje hier en daar doen, zoals de haag bij de buurman afdoen en daarvoor een centje krijgen. (dit mag ook...)

Jimmy1987
11/07/08, 00:44
Ach ik heb gen belgisch kvk nummer nodig, heb al een nederlandse dus :)

Tim.Bracquez
11/07/08, 00:48
Ach ik heb gen belgisch kvk nummer nodig, heb al een nederlandse dus :)

In België is het geen kvk nummer maar een handelsregister nummer ;)

braxato
11/07/08, 11:16
Nog correcter: een ondernemingsnummer

Tim.Bracquez
11/07/08, 15:08
Nog correcter: een ondernemingsnummer

Dat was het, kwam niet op het 'correcte' woord :)

Apoc
11/07/08, 16:20
Lees eens goed.

Iemand die af en toe op ebay handelt bied volgens de kvk geen diensten aan en iemand die webhosting aanbied wel.

Daar zit gewoon verschil in, dat beiden het wel op moeten geven staat buiten kijf.

Dat is het punt nu juist; daar zit geen verschil in. Wat jouw mening op dat gebied is doet niet ter zake - het gaat om hoe de belastingdienst en de kvk hier tegenaan kijken. Beiden maken geen onderscheid tussen het af en toe iets verkopen op eBay en af en toe eens hosting verkopen aan vrienden/bekenden (zonder aan te bieden aan het grote publiek).