PDA

Bekijk Volledige Versie : Beschikbare middelen optimaal benutten



harakiri
01/09/03, 15:50
Hoi,

Ik ben een sysadmin bij een kleine firma met veel tijd over en die een leased line liggen heeft. Ik heb aan de baas voorgesteld om mijn beschikbare tijd nuttig te stellen in het uitbaten van die lijn om aan webhosting te doen voor KMO's en particulieren die een website + maildomein nodig hebben.

Dit heb ik ter beschikking:

-1 mbit (op 2mbit fysieke lijn) X.21 leased line met hoge uptime garanties en ongelimiteerd dataverkeer (PSINet)
-goede kennis van Linux, Apache, Q-mail (en ook van Windows toestanden uiteraard), enz...
-machines bij de vleet. Best beschikbare machine: dual PIII 800 Intel server

-enige voorwaarde: hostingtrafiek mag niet te zwaar doorwegen op normale trafiek dus ga ik een trafficshaper installeren en 512k garanderen aan office gebruik. Productietraffiek is echter peanuts en vooral downstream, dus die megabit is meestal beschikbaar.

Als de zaken goed gaan upgraden we de lijn naar 2mbit.

De baas heeft me nu gevraagd een case study te doen over de haalbaarheid van dit project.

Momenteel host ik al een privé website voor een bootable CD die ik gemaakt heb: http://trinityhome.org/trk
Deze site haalde vorige maand 9000 bezoekers en de CD werd 7000 keer gedownload (+/-20mb/file), maar de files staan vooral op een mirror server van mijn kabelaansluiting provider. Het gemiddelde gebruik van deze site is 1.2Gb/dag.

Wat is jullie ervaring met de gemiddelde site? Hoeveel kan ik vragen? Ontwikkeling van sites zal wat veel werk voor mezelf alleen zijn, maar ik ken wel een paar mensen die hieraan kunnen meedoen.

Ik kan dit project starten en heb quasi 0€ als budget nodig, maar ik had natuurlijk wel graag gezien dat het winstgevend kan worden eens het deftig op gang is gekomen.

Mikey
03/09/03, 01:27
allereerst een vraagje over die lijn, is het mogelijk om meerdere ips aan te vragen ??

die traffic shaper met 512 = rond de 150 gb in de maand dat je er doorheen kan douwen, je site pakt er al 36 van als voorbeeldje, voorderest zal die lijn zeker zijn plicht voldoen voor particulieren met mail en kleine website, denk dat dat juist een mooi stukje is om mee te beginnen.

harakiri
03/09/03, 10:47
We hebben een range van 32 ips, waarvan er een 6-tal gebruikt zijn, dus nog genoeg over.

Ik ben gisteren eens gaan praten met iemand die er al wat langer ervaring mee heeft. Puur en alleen webspace aanbieden is denk ik niet rendabel, wel als je een volledig pakket te geven hebt, inclusief development en webdesign. En het hangt ook af van wat ze ermee willen doen. Een bedrijfssite die niets te downloaden aanbiedt zal zeker niet de traffiek maken.
En als het rendabel is, kunnen we voor een meerprijs van 300€/maand en zonder setup kosten van 1mbit naar 2 omschakelen, kan er weer wat bij.
BTW: mijn site 's traffic was uitzonderlijk hoog deze maand omwille van het verschijnen in een newsletter van Winnetmag.com, anders had het wel 20gig minder geweest, maar dat kan met iedre site eens gebeuren he.

Beyonder
03/09/03, 12:36
Ik denk dat je op een 1 megabit lijn prima kleinere sites kunt hosten. Echter hou wel rekening ermee dat je voor je eigen gemak een control panel zet op je server.

DirectAdmin is een goed en goedkoop control panel
http://www.directadmin.com

Als je echt een deftig control panel wilt, kun je gaan voor Cpanel
http://www.cpanel.net

Overigens is de webhosting markt al langere tijd verzadigd, dus je zult wel met iets bijzonders moeten komen om serieus wat klanten te kunnen werven.

Of je schrijft natuurlijk de huidige klanten van je bedrijf aan, dat werkt ook altijd prima.

harakiri
03/09/03, 13:15
Die markt is verzadigd, weet ik. Maar zoals je zegt: "schrijf je eigen klanten aan", dat zijn we van plan te doen. We zijn nl. een vertaalbureau met filialen in 26 andere landen ( http://www.bowneglobal.com ), het kantoor in België is vrij klein. We zouden onze kleinere en medium klanten kunnen aanspreken om voor hen een website te ontwikkelen, te hosten en tegelijk de vertaling ervan te doen, content management systemen aan te bieden, enz. Als ik echt wil heb ik een grote ploeg van professionals achter mij in de andere kantoren. We kunnen een totaaloplossing aanbieden.

Voorlopig wil ik maar beginnen bij het begin. Ik ken een aantal KMO's en VZW's die een webstek willen of nu op een ander zitten en zou hen wel kunnen overhalen, temeer omdat die mensen mij persoonlijk kennen en mij dan ook persoonlijk kunnen aanspreken ivm ev. problemen/vragen.

Dat panel is een goed idee, heeft men mij gisteren ook gesuggereerd.

Als ik ermee begin zul je mij nog veel op dit forum zien, zowel voor ervaringen te delen als vragen :)))

Rob
03/09/03, 15:50
Huh, de markt verzadigd?

De markt is pas verzadigd als webhosting bedrijven niet meer verkopen, of als elk contract een overstap is van de ene naar de andere webhoster.

Op dit moment is de markt bij lange na niet verzadigd, slecht enkele procenten van de bedrijven markt heeft een website.

Het punt is uiteraard hoe je de rest van de markt ervan overtuigt dat ze een website nodig hebben (ik lijk wel een verkoper :) ).

Je meerwaarde voor een klant moet dus duidelijk zijn. Alleen webhosting verkopen zonder toegevoegde waarde gaat niet meer. Het publiek gaat dan wel naar de bekende namen.

Verzin iets waarmee blijkt dat je meer bent dan de bekende bedrijven.
En service is geen meerwaarde bij verkoop (iedereen zegt dat hij de beste service heeft). Referenties bijvoorbeeld wel. Andere diensten aanbieden ook.