PDA

Bekijk Volledige Versie : ns1 en ns2 hoe werkt het ?



copyfile
31/08/03, 20:28
Ik heb effe een vraagje ik zie hier heel vaak dingen die gaan over nameservers maar ik snap eigenlijk echt niet wat dit is en hoe dit werkt zou iemand mij dit mischien precies uit kunnen leggen en ook of hier een speciale sofdware voor nodig is etc. ?

Alvast bedankt

Reiniertje
31/08/03, 21:54
Beste,

Een nameserver kan in principe al op een pentium 1 machine draaien ( ik raad je het niet aan om te doen :P ).

Onder linux draaien de meeste nameservers op Bind of Powerdns.

Ik raad je aan om even een kijkje te nemen op www.powerdns.com als je het wilt gebruiken/installeren.
Powerdns beschikt namelijk over een zeer handig control panel.

copyfile
01/09/03, 00:06
Ga hier zeker even kijken maar mijn vraag is eigenlijk vooral hoe werkt zoiets en wat stelt het voor ?

Rob
01/09/03, 01:59
Beste Copyfile,

Mogelijk geen volledig antwoord op je vraag, maar als je meer wilt weten roep je maar.

Wat DNS feitelijk doet is de naam die jij in je browser intikt, vertalen naar een IP-adres, zodat de webpagina die jij wilt bekijken op je scherm komt.

In het kort:
Jij tikt domeinnaam in -> DNS server van jouw provider (waar je verbinding mee hebt dus) kijkt in zijn database of hij deze naam kent ->
zo ja, hij geeft het IP-adres van de domeinnaam en je krijgt verbinding met de webserver op dit IP-adres of zo nee, hij vraagt aan een andere nameserver of zij die informatie kunnen verschaffen. Dit laatste is een meerstappen proces.
We gaan er vanuit dat de nameserver van je provider niets weet, dus hij moet alle stappen aflopen.

Stap 1: nameserver van de provider vraagt aan een van de zgn. root-servers (zijn er 13 over de gehele wereld) waar de domein thuishoort (de nameserver de root, bijvoorbeeld die van .nl). De .nl nameserver weet waar alle .nl domeinen zich bevinden (dat geef je n.l. op bij registratie van de domeinnaam).

Stap 2: nameserver van de provider vraagt aan de nameserver van het .nl domein waar de domeinnaam thuishoort. Deze geeft de nameserver door van de hosting-provider waar de .nl domein beheert wordt.

Stap 3: nameserver van de provider vraagt aan de nameserver van de hostingprovider welk IP-adres bij de domeinnaam hoort.

Met dit antwoord kan de nameserver van de provider het IP-adres van de domeinnaam en je krijgt verbinding met de webserver op dit IP-adres.

Is heel kort, maar hopelijk duidelijk.

Wil je uitgebreidere info over hoe je dit (onder linux) implementeert, kijk dan eens op http://www.linuxdocs.nl/view.php?id=17

dakdak
01/09/03, 12:41
Mij is het ook nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt.

Stel dat ik mijn domeinnaam geregistreerd heb bij host A, maar dat de eigenlijke webhosting plaatsvind bij host B. Host A verwijst dan dus met de nameservers naar host B.

Is de snelheid waarmee mijn site geladen wordt dan afhankelijk van host A, host B of allebei? M.a.w., als host A uitvalt, valt mijn site dan weg? En wat als host B uitvalt?

Rob
01/09/03, 13:48
Als je domeinnaam geregistreerd is bij host A, dan voert host A hem in in de nameservers. Een van de redenen waarom de nl domain registry verplicht stelt minimaal 2 nameservers te hebben is om te voorkomen dat je problemen krijgt als er een down gaat. Een goede provider heeft dan ook minimaal 2 nameservers op verschillende lokaties. Gaat nameserver 1 down dan neemt nameserver 2 de zaken over.

Gaat je web server down (bij host B dus), dan heb je pech, dan is je site onbereikbaar (tenzij je de zaken heel duur geregeld hebt en ergens een backup hebt draaien waarnaar automatisch overgeschakeld wordt).

Hoop dat het weer een beetje duidelijker is.