PDA

Bekijk Volledige Versie : Illegale bedrijven adverteren hier?



Ahead-IT
29/08/03, 19:25
Ik vind dat dit niet kan. Het moet dus ook in de WHT regels vermeldt worden!

Graag jullie mening ...

The MAzTER
29/08/03, 19:32
...

Ahead-IT
29/08/03, 19:36
Geen BTW nummer, hoe het exact in Nederland te werk gaat weet ik niet.

Ik bedoel dus zwartwerkers.

Savvas
29/08/03, 20:15
moet zeggen dat je er min of meer wel gelijk in heb. Maar het is altijd nog de klant zelf die beslist of die met zo'n bedrijf in zee gaat. Bovendien, heb je er last van?

host3000
29/08/03, 20:18
Geen btw nummer betekent in Nederland niet dat je illegaal bent. Een btw nummer betekent dat de bedrijfsactiviteiten niet als bijverdienste gezien worden, meer niet. Je mag dan geen btw aftrekken noch aan je klanten in rekening brengen. Da's alles.

Er zijn voor deze ondernemingen geen vakbekwaamheidseisen noch vestigingseisen. Het is dus bijna onmogelijk om in de hosting een illegale onderneming te hebben. Dan moet je in de coke gaan of zo.

The MAzTER
29/08/03, 21:44
...

Ahead-IT
29/08/03, 21:49
Je gaat me toch niet zeggen dat een bedrijf met een omzet van 5000 EUR/maand totaal geen verplichtingen heeft t.o.v. de belastingsdienst?

Hier in Belgie moet je over de nodige diploma's bezitten, een BTW nummer aanvragen, een handelsregisternummer aanvragen en nog een hele andere hoop papierwerk doorlopen. Nu is het wel zo dat Belgie een land is waar alles op papier moet staan, hoe het in Nederland zit weet ik niet. Toch neem ik aan dat niet "iedereen" zomaar zijn eigen bedrijfje mag oprichten.

Leandros
29/08/03, 21:56
iedereen vanaf 16jaar (of 15 met schriftelijke toestemming van zijn verzorgers) kan een eigen bedrijf opstarten. Het ligt wel een beetje aan de branche maar bijna altijd heb je geen diploma's nodig. Het heeft zo'n zijn voor- en nadelen. Maar ik denk dat de afnemer altijd wel zijn weg vindt (zeker bedrijven).

cridea
29/08/03, 21:58
host3000 heeft het helemaal goed, er zijn zat freelancers en kleine hobbybedrijfjes die niet eens BTW MOGEN rekenen.

@pcdoc: ken jij een bedrijf zonder btw-nummer met 5000 euro omzet per maand of is dit een fictief voorbeeld?

Ahead-IT
29/08/03, 22:03
I.v.m. de 5000 EUR : Het is uiteraard een voorbeeldje, maar ze zullen wel bestaan maak je geen zorgen :)

I.v.m. de btw : correct, wie geen btw nummer heeft mag gewoonweg geen btw aanrekenen of het is onmiddelijk belasting ontduiking.

*edit* Hetgene hier allemaal gezegd wordt houd eigenlijk geen steek. Waarom zou iemand in Nederland dan een BTW nummer aanvragen? Omdat ze echt een deel van hun winst willen afstaan aan de belastingen? Yeah right :)

host3000
29/08/03, 22:18
Origineel geplaatst door PCDOC
I.v.m. de 5000 EUR : Het is uiteraard een voorbeeldje, maar ze zullen wel bestaan maak je geen zorgen :)

I.v.m. de btw : correct, wie geen btw nummer heeft mag gewoonweg geen btw aanrekenen of het is onmiddelijk belasting ontduiking.

*edit* Hetgene hier allemaal gezegd wordt houd eigenlijk geen steek. Waarom zou iemand in Nederland dan een BTW nummer aanvragen? Omdat ze echt een deel van hun winst willen afstaan aan de belastingen? Yeah right :)
Een btw nummer betekent dat je de betaalde btw mag terugvorderen bij de fiscus, en je klanten btw moet rekenen en afdragen. Een btw nummer is geen vrijwillige stap of zo. Als je een onderneming voert met een zelfstandig risico en zelfstandige inkomsten van een behoorlijk niveau, ben je btw plichtig. Da's niet vrijwillig. Als je geen btw nummer aanvraagt terwijl dat wel zou moeten, krijg je er gewoon een :D .

Maar dat heeft allemaal helemaal niets te maken met diploma's, vestigingseisen en dergelijke. De fiscus interesseert het niet zo waar je geld vandaan komt, als ze maar weten hoeveel het is. Vestigingseisen zijn van een andere orde en zijn er om de branche of de consument te beschermen. Die eisen zijn er in N'land voor deze branche niet (als laatste is de verplichting van het diploma algemene ondernemersvaardigheden afgeschaft).

Ahead-IT
29/08/03, 22:44
Zoals je zegt 'een behoorlijk niveau', volgens mij staan daar wel specifiekere getallen op.

EN je kan ook niet zeggen dat een BTW nummer je automatisch wordt toegewezen, anders zou het een mooie zaak worden.
Dan kun je ongehinderd winst maken, zonder enige belastingen te betalen, tot op een moment dat iemand erachter komt. Dan pas heb je een BTW nummer en verplichtingen? Je uitleg slaat nergens op ;)

En als je geen BTW nummer hebt, dan kan de belastingsdienst je toch onmogelijk controleren aangezien je van niets een aangifte doet bij hen?

De vereisten voor een BTW nummer aan te vragen in Belgie zijn hoog, je moet een diploma boekhouden hebben EN een diploma van een opleiding dat te maken heeft met de diensten die je zal aanbieden. Maarja, daarover gaat deze topic niet :)

*edit* Van het minste dat je hier doet, bijvoorbeeld het gras afmaaien bij je buur en je krijgt daar 10 EUR voor, moet dat op papier staan of je bent een zwartwerker. Onder de 18 jaar krijg je hier gewoon geen BTW nummer, je kan dat wel regelen via je ouders zoals hier al vermeldt was.

tom
29/08/03, 22:55
hoeveel bedrijfjes moet je hebben in belgie ?

Ik geef je alvast mijn lijstje:

my-host
a-online
boxke
mow
thefast
speedesign
uwhost (zelfde owner als speedesign ;) )
xelux
ngsolutions
ilogic
freeroot
hostingpoint

voel vrij om het aan te vullen ;)

Ahead-IT
29/08/03, 22:58
Origineel geplaatst door tom
boxke
freeroot

Woho, als die eens controle gaan krijgen van de belastingsdienst ...

host3000
29/08/03, 23:03
Origineel geplaatst door PCDOC
Zoals je zegt 'een behoorlijk niveau', volgens mij staan daar wel specifiekere getallen op.

EN je kan ook niet zeggen dat een BTW nummer je automatisch wordt toegewezen, anders zou het een mooie zaak worden.
Dan kun je ongehinderd winst maken, zonder enige belastingen te betalen, tot op een moment dat iemand erachter komt. Dan pas heb je een BTW nummer en verplichtingen? Je uitleg slaat nergens op ;)

En als je geen BTW nummer hebt, dan kan de belastingsdienst je toch onmogelijk controleren aangezien je van niets een aangifte doet bij hen?

De vereisten voor een BTW nummer aan te vragen in Belgie zijn hoog, je moet een diploma boekhouden hebben EN een diploma van een opleiding dat te maken heeft met de diensten die je zal aanbieden. Maarja, daarover gaat deze topic niet :)

*edit* Van het minste dat je hier doet, bijvoorbeeld het gras afmaaien bij je buur en je krijgt daar 10 EUR voor, moet dat op papier staan of je bent een zwartwerker. Onder de 18 jaar krijg je hier gewoon geen BTW nummer, je kan dat wel regelen via je ouders zoals hier al vermeldt was.
Jij denkt dat de belastingdienst ergens niet achter komt als je het niet opgeeft? :D :D :D :D
Met omzetbelasting is het niet anders dan met inkomstenbelasting. Als je belastingplichtig bent moet je aangifte doen en doe je dat niet, krijg je een naheffing plus boete. Als jij een bankrekening hebt waar maandelijks (laten we zeggen) € 5.000,- op bijgeschreven wordt, gaan er wel wat lampjes branden hoor.

Dus, met een onderneming ben je verplicht een btw nummer aan te vragen. Dat krijg je niet als de fiscus denkt dat de onderneming te weinig oplevert (als je te weinig zult afdragen en dus te weinig omzet zult hebben). Heb je wel een onderneming maar doe je geen aangifte van die activiteiten, mag je erg vaak over de schouder kijken :-). Ze komen er vast wel achter en dan wacht een naheffing plus boete.

Ahead-IT
29/08/03, 23:08
Kan best zijn, maar als je bij ons fraudeerd of geen BTW nummer aanvraagt en het komt uit, dan krijg je geen BTW nummer meer en verlies je het privilege om een eigen zaak te hebben. Natuurlijk zijn de wetten daarrond wel iets ingewikkelder dan één zin :)

Maar daarover gaat deze tread niet.

Wat wordt in Nederland aanzien als een illegaal/zwartwerkend bedrijf?

Rik
30/08/03, 00:31
Het is dus bijna onmogelijk om in de hosting een illegale onderneming te hebben. Dan moet je in de coke gaan of zo.


HAHAHA :D lachen... sorry hoor...

almar
30/08/03, 00:32
> Dan moet je in de coke gaan of zo.

Volgens mij is dat wel lucratief, maar je levensverwachting schijnt te dalen ;)

De vraag is hoe lang je dan van dat geld kan genieten.

RobbertC
30/08/03, 15:30
Het is niet te doen voor ons om ieder bedrijf te controleren dat een aanbieding neerzet op het forum. Het is dan ook aan de klant om uit te zoeken of hij of zij op de aanbieding ingaat.

RayManZ
30/08/03, 16:16
Is het dan niet slim om gewoon standaard een kvk nummer neer te zetten bij je aanbieding?

Ahead-IT
30/08/03, 16:21
De klant kan er moeilijk achter komen of het bedrijf in kwestie legaal of illegaal zaken doet. Je mag ook de website al niet vermelden en daar staat meestal alle bedrijfsinfo.

bjorn
30/08/03, 18:30
He hoe komen jullie aan mow.be? Die moet doorgeschakeld worden naar My-Host.be. Mow ging normaal een andere aanbieder van hosting worden dan ook van ons maar is nooit doorgegaan. Verder My Host is een hobby en dus bij verdiensten. Het is niet groot en zo lang ik niet meer dan 1500 € per maand winst maak is er geen probleem! Kom ik hoger dan het bedrag zal mijn ouders geen kindergeld meer krijgen. Das wel lastig. Daarom wil My Host toch een zekere naamsbekendheid geven maar toch ook niet te groot tot mijn 18de laten worden.

tom
30/08/03, 19:53
wat is je rechtsvorm/btwnr/hrnr?

[Elwin]
30/08/03, 20:20
Origineel geplaatst door host3000

Dat krijg je niet als de fiscus denkt dat de onderneming te weinig oplevert (als je te weinig zult afdragen en dus te weinig omzet zult hebben). Heb je wel een onderneming maar doe je geen aangifte van die activiteiten, mag je erg vaak over de schouder kijken :-). Ze komen er vast wel achter en dan wacht een naheffing plus boete.

Euhm volgens mij moet je altijd een BTW nummer hebben. Ongeacht hoeveel omzet je hebt.

Rik
30/08/03, 20:26
Ik heb zelfs twee jaar zaken mogen doen met alleen een BTW nummer, geen KvK (vrij beroep...), maar volgens mij krijg je idd altijd een BTW nummer....

Is het bv niet mogelijk om de gene die advertenties plaatsen hun Kvk standaard in hun handtekening te laten zetten (dus bij elke post te zien) ?

Ahead-IT
30/08/03, 20:28
Origineel geplaatst door [Elwin]


Euhm volgens mij moet je altijd een BTW nummer hebben. Ongeacht hoeveel omzet je hebt.

Inderdaad, zo denk ik er ook over. ( wel Belgie, maar ik neem aan dat belgie en Nederland niet zo veel verschillen )

Geen BTW-nummer = geen inkomsten voor de belastingen = staat

Rik
30/08/03, 20:30
Origineel geplaatst door PCDOC


Inderdaad, zo denk ik er ook over. ( wel Belgie, maar ik neem aan dat belgie en Nederland niet zo veel verschillen )

Geen BTW-nummer = geen inkomsten voor de belastingen = staat

Niet helemaal correct, want zelfs met een vrij beroep is een BTW nummer nog niet eens verplicht... er zijn daadwerkelijk uitzonderingen... in Nederland tenminste :D

Ahead-IT
30/08/03, 20:34
Bij ons moet je van alle inkomsten aangifte doen. Wat een "vrij beroep" inhoud weet ik totaal niet.

Rik
30/08/03, 20:38
Origineel geplaatst door PCDOC
Bij ons moet je van alle inkomsten aangifte doen. Wat een "vrij beroep" inhoud weet ik totaal niet.


Wij kennen:

1) Freelancers
2) artsen/tandartsen
3) Marketeers / netwerkers (Euphony kende gij als Belg wel he?, die consultants mogen hier zaken doen ZONDER BTW of KVK, in België moeten ze zich wel registreren....)
4) Adviseurs
5) kunstenaars / artiesten....

Deze mensen moeten natuurlijk ook allemaal aangifte doen... inkomstenbelasting...

enz...

Bestlevel
30/08/03, 20:48
Er zijn dus bepaalde beroepsgeroepen die geen btw hoeven te berekenen. Ik praat over de situatie in NL

Als bedrijf kun je je vanaf je 15e inschrijven bij de kvk (met handtekening ouders). vanaf je 16e kun je handlichting aanvragen bij de rechter en heb je geen handteking nodig van je oudes.

Je hebt altijd een btw nummer nodig alleen als je minder dan 1500 euro btw per jaar binnen hoeft af te dragen mag je dit houden (berekende btw - betaalde btw). Heb je meer dan 1500 maar minder dan 1800 dan geldt er een speciale regeling.

Inkomsten belasting is t/m 10.000 euro winst vrij. Kom je hierboven dan wordt je winst in box 1 belast en betaal je +/- 30 % belasting.

host3000
30/08/03, 21:35
Origineel geplaatst door [Elwin]


Euhm volgens mij moet je altijd een BTW nummer hebben. Ongeacht hoeveel omzet je hebt.
nee hoor

Pantsy
30/08/03, 21:45
Het valt me op dat deze topic meer gericht is op de belgische hosters, voor beide partijen heb ik maar 1 tip: ga alsjeblieft langs de Belastingdienst of bel ze op! Die kunnen je alles haarfijn uitleggen. Het heeft geen zin als iedereen hier maar wat neerzet, 50% klopt bij de ene bij de andere weer 75% en de ene post is weer waardeloos....

Rik
30/08/03, 21:55
Hoe komt het dat we hier zoveel van onze zuiderburen op bezoek hebben, veel klanten in NL ?

Pantsy
30/08/03, 22:00
Misschien omdat ze ook de nederlandse taal beheersen/gebruiken?

Rik
30/08/03, 22:04
Duh.... :D

Maar ze hebben een WHT.be toch ?

Pantsy
30/08/03, 22:08
Daar ben ik niet van op de hoogte, als die bestaat dan is kennelijk wht.nl meer intrek?? :p

tom
30/08/03, 22:46
Origineel geplaatst door Rik


3) Marketeers / netwerkers (Euphony kende gij als Belg wel he?, die consultants mogen hier zaken doen ZONDER BTW of KVK, in België moeten ze zich wel registreren....)


*word spontaan misselijk*

Ben jij een BC ? :)

ik volgde vroeger CPS problemen op voor nederland en aan sommige consultants had ik echt de ********

Rik
30/08/03, 23:02
HAHAHAHA, ik ken er wel een hoop...

Dan ken je Alain Galle ook ?

Mvg Rik

tom
30/08/03, 23:17
Origineel geplaatst door Rik
HAHAHAHA, ik ken er wel een hoop... was in NL de eerste die banderd was, samen met Guido, ken je die ?, die de eerste euphony websites voor NL heeft gemaakt in 2000 (met o.a. Telenetwork)
Guido was heeeeeel goed op weg, maar is o.a. door Frank v/d W. goed genaaid met een aantal zaken...

Dan ken je Alain Galle ook ?

Mvg Rik

Guido zegt me niets, Alain Galle(MC) heb ik van gehoord, maar persoonlijk kennen niet.

Ik zat niet in rotterdam op kantoor maar in antwerpen, dus BC's ken ik (gelukkig) niet persoonlijk :)
Alleen Carter zag ik veel, toffe gozer :)


Keep on charging :D

/edit Guido Blauw ofzo?

Rik
30/08/03, 23:23
HOHO, wij zijn heeeel vaak aan de Ankerui geweest... ik kwam meestal alleen spullen halen, of voor een gesprek over de websites van Euphony.... kale gast, pak aan, laptopie bij ?... heb het echt over het begin he, maart 2001 meen ik...
Is Alain inmiddels MC ja ?, hehe... nice

Mvg Rik

frankske
31/08/03, 00:31
Origineel geplaatst door bjorn
He hoe komen jullie aan mow.be? Die moet doorgeschakeld worden naar My-Host.be. Mow ging normaal een andere aanbieder van hosting worden dan ook van ons maar is nooit doorgegaan. Verder My Host is een hobby en dus bij verdiensten. Het is niet groot en zo lang ik niet meer dan 1500 € per maand winst maak is er geen probleem! Kom ik hoger dan het bedrag zal mijn ouders geen kindergeld meer krijgen. Das wel lastig. Daarom wil My Host toch een zekere naamsbekendheid geven maar toch ook niet te groot tot mijn 18de laten worden.

Je beseft toch dat dit grote onzin is die je hier uitkraamt? De Belgische handelswetgeving is even anders dan jij denkt. Wie op regelmatige basis commerciële activiteiten uitoefent, moet een HR en een BTW nummer hebben. (Merk op dat er een regeling bestaat waarbij je geen BTW moet rekenen, maar je moet dan wel een BTW nummer hebben). De handelswetgeving spreekt over "op regelmatige basis", niet over het bedrag. Ik mag maw mijn auto verkopen, zonder dat ik daarop BTW moet rekenen, of een HR nummer moet hebben. Verkoop ik echter via een site ("regelmatig") hostingaccounts voor 10 EUR/jaar, dan moet ik dat wel hebben.

Blijkbaar ben je minderjarig, ik hoop dat je hierover met je ouders gesproken hebt, want wat jij doet is zeer strafbaar, en dat kan niet alleen jij veel kosten (financieel, maar bv ook verbod om nog ooit zaakvoerder/bestuurder van een bedrijf te worden), maar ook je ouders!!!!

Ik hoop voor jouw dat niemand deze posting heeft afgeprint, en gefaxt heeft naar de Economische Inspectie.

frankske
31/08/03, 00:34
Origineel geplaatst door Rik
[B]


Wij kennen:

1) Freelancers


AFAIK, moeten deze in België wel degelijk een inschrijving in t handelsregister en BTW nummer hebben. De meeste freelancers die ik ken, hebben een bvba.

Rik
31/08/03, 00:43
K, maar in Holland niet, en daar ben ik momenteel woonachtig, altijd al geweest eigenlijk, wel bij de grens hoor (Breda), maar ben geen belg, en dat lijstje ging ff over Nederlandse "vrije beroepen"

;)

Rik
31/08/03, 00:45
Origineel geplaatst door tom


Guido zegt me niets, Alain Galle(MC) heb ik van gehoord, maar persoonlijk kennen niet.

Ik zat niet in rotterdam op kantoor maar in antwerpen, dus BC's ken ik (gelukkig) niet persoonlijk :)
Alleen Carter zag ik veel, toffe gozer :)


Keep on charging :D

/edit Guido Blauw ofzo?


Jep blauw, je kent hem wel ?... Carter is zo GEK als een deur, en daar kun je erug mee lachen idd :D:D:D leuke vent !

Maar wij hebben dus enkele dompertjes te verwerken gehad, en hadden zodoende geen behoefte aan Euphony als klant, of als werkgever, werden ons zelfs banen aangeboden ed, terwijl Guido net een snel groeiend netwerk aan het opbouwen was... ik moest sowieso al niets van die relationship (zeg maar mlm) marketing hebben, ging er mij om dat we die site konden maken, het hele idee erachter, zoals dat nu door die engelsen is gemaakt, is gewoon compleet ons concept geweest !!
Maar goed, verleden tijd ! :D

tom
31/08/03, 02:05
Origineel geplaatst door frankske



Ik hoop voor jouw dat niemand deze posting heeft afgeprint, en gefaxt heeft naar de Economische Inspectie.


hmm :p

ik geloofde ook al niet veel van zijn uitleg, daarom dat ik zijn info vroeg.

Pantsy
31/08/03, 02:34
Ik hoop voor jouw dat niemand deze posting heeft afgeprint, en gefaxt heeft naar de Economische Inspectie.



Die persoon zou ik uitermate triest vinden dan, dat is iets voor de belastingdienst zelf :)

tom
31/08/03, 16:34
Origineel geplaatst door Rik



Jep blauw, je kent hem wel ?... Carter is zo GEK als een deur, en daar kun je erug mee lachen idd :D:D:D leuke vent !

Maar wij hebben dus enkele dompertjes te verwerken gehad, en hadden zodoende geen behoefte aan Euphony als klant, of als werkgever, werden ons zelfs banen aangeboden ed, terwijl Guido net een snel groeiend netwerk aan het opbouwen was... ik moest sowieso al niets van die relationship (zeg maar mlm) marketing hebben, ging er mij om dat we die site konden maken, het hele idee erachter, zoals dat nu door die engelsen is gemaakt, is gewoon compleet ons concept geweest !!
Maar goed, verleden tijd ! :D

Over Blauw deden er wel verhaaltjes de rond, over elke BC eigenlijk.

aan de telefoon of op een meeting deed al het personeel vriendelijk, maar achter je rug lacht het personeel gewoon met iedereen ;)

Carter is idd een toffe gast, dat was de enigste BC die mocht voorsteken in het rijtje bij, de rest moest aanschuiven ;)

wel offtopic :)

Ahead-IT
31/08/03, 16:45
Origineel geplaatst door Rik
Duh.... :D

Maar ze hebben een WHT.be toch ?

wht.be => je komt hier uit :)

Rik
31/08/03, 16:58
Origineel geplaatst door PCDOC


wht.be => je komt hier uit :)

:D daar was ik gister ook achter gekomen... zou lucratiever zijn om het te splitsen denk ik ;)

rootservices
01/09/03, 04:25
Origineel geplaatst door Rik


:D daar was ik gister ook achter gekomen... zou lucratiever zijn om het te splitsen denk ik ;)

Waarschijnlijk wel, maar domain staat op naam van superior-is.NL :/

superior-is
01/09/03, 11:37
Jow! In den beginne was het hier nog niet zo gepopuleerd met belgische vrienden, dus vandaar die domeinnaam. We zouden eventueel een aparte forum kunnen maken waar belgen onderling kunnen discuszeuren. Als dat nodig is -> opperen bij Dominco.

justonefee
01/09/03, 21:50
Origineel geplaatst door TrancePitt


Die persoon zou ik uitermate triest vinden dan, dat is iets voor de belastingdienst zelf :)

Vind je?

Pantsy
01/09/03, 21:58
Anders typ ik het niet?? ;)

AlfaHosting
02/09/03, 16:13
Origineel geplaatst door tom
hoeveel bedrijfjes moet je hebben in belgie ?

Ik geef je alvast mijn lijstje:

my-host
a-online
boxke
mow
thefast
speedesign
uwhost (zelfde owner als speedesign ;) )
xelux
ngsolutions
ilogic
freeroot
hostingpoint

voel vrij om het aan te vullen ;)

Misschien moet je eerst wel je feiten controleren.
TheFast.be heeft in elk geval een BTW nummer en is met alles in orde.
Over de andere hosters spreek ik me niet uit.

Ahead-IT
02/09/03, 18:46
Het is dus niet omdat de BTW nummer onvindbaar is op de website, dat het bedrijf over geen BTW nummer beschikt. Dus toch oppassen daarmee want dat lijstje lijkt me lang.

Rob
03/09/03, 01:47
In Nederland zegt de belastingdient zelf het volgende:

Ook als iemand ondernemer is, is het mogelijk dat hij geen BTW hoeft te betalen. Dit is het geval als: 1. het te betalen bedrag aan BTW gering is.
2. er een vrijstelling van toepassing is.
Twijfelt u of u BTW moet berekenen, neem dan contact op met de Belastingdienst. (zie belastingdienst.nl)

Voor wat betreft de inschrijving bij de Kamer van Koophandel:
Bijna elke onderneming moet zich inschrijven in het handelsregister. Uitzonderingen:
eenmanszaken in landbouw en visserij; maatschappen;
vrije beroepsbeoefenaren (bijvoorbeeld artsen, notarissen, kunstenaars);
ondernemingen van een publiekrechtelijk lichaam (overheid zoals gemeente, ziekenhuis, school);
ondernemingen waarin alleen de straathandel in de vorm van venten wordt uitgeoefend. (zie kvk.nl)

Mijn conclusie: voor een hostingbedrijf is een KvK nummer verplicht, maar een BTW nummer niet (er bestaat zelfs een redelijke kans dat je het niet krijgt als je omzet niet hoog genoeg is).

tom
03/09/03, 02:35
Origineel geplaatst door Mario


Misschien moet je eerst wel je feiten controleren.
TheFast.be heeft in elk geval een BTW nummer en is met alles in orde.
Over de andere hosters spreek ik me niet uit.

uhuh

met een btwnummer ben je nog niet "legaal"

je personeel moet ook ingeschreven worden :)

iDave
03/09/03, 17:41
hoeveel bedrijfjes moet je hebben in belgie ?

Ik geef je alvast mijn lijstje:

my-host
a-online
boxke
mow
thefast
speedesign
uwhost (zelfde owner als speedesign )
xelux
ngsolutions
ilogic
freeroot
hostingpoint


Geachte ,

Gelieve u ongedefinieerde en totaal uit de lucht gegrepen hersenspinsels voor uzelf te houden.

tom
03/09/03, 18:20
Origineel geplaatst door iDave


Geachte ,

Gelieve u ongedefinieerde en totaal uit de lucht gegrepen hersenspinsels voor uzelf te houden.

a) allemaal gsmnrs
b) particuliere bankrekening
c) geen btw/hr op de website

dus imho zijn jullie niet legaal :)

het is overigens sterk een zaak te starten en ineens met 5/6 mensen in dienst te hebben.

my 0.02€

iDave
03/09/03, 18:30
a/ Wat is er fout met gsm nrs?
b/Hoe kan u weten op welke naam die bankrekening staat.
c/ U concludeert dus omdat deze niet op de site aanwezig is deze onbestaand is.Trouwens u moet eens het wetboek nakijken ivm Btw nummers en bufferperiodes , u zou wel eens versteld kunnen staan wetend dat ilogic pas één maand opgericht is.

En de personen die op de site vermeld zijn hebben geen arbeidersovereenkomst met ilogic.

Tot zover u speurwerk , misschien eens soliciteren bij de arbeidsinspectie voor een job... kan u opnieuw een slecht figuur slaan.

Ahead-IT
03/09/03, 18:33
Post dan gewoon je handelsnummer of BTW nummer?

iDave
03/09/03, 18:39
PCDOC, als je enigszinds van de Belgische gerechtelijke situatie op de hoogte bent zal het volgende u niet verbazen.Brussel ging namelijk het aanvraagproces voor BTW en HR nummers automatiseren ( dit zou gedurende de zomer aangevangen en afgewerkt worden), daar dit systeem plat op zen bek is gegaan kunnen dus tijdelijk geen nummers aangemaakt en dus logischerwijs ook niet meegedeelt worden.Daar er in de wet een sperperiode voorzien is heeft dit gelukkig geen invloed op de rechtsgeldigheid van opstartende bedrijven.Maar onze speurneus heeft hier blijkbaar geen kennis van genomen en geconcludeerd dat wij illegaal werken , wat de reinste onzin is.
Sommige mensen denken nu eenmaal dat ze alle kennis in zich hebben ...

tom
03/09/03, 18:39
a) is niet zo erg
b) bel gewoon naar de bank, die rekening is van hans ...
c) btw kan even duren, maar handelsregister krijg je direkt.

dus post dan even je handelsregister?
het is trouwen verplicht deze info kenbaar te maken op je website.

iDave
03/09/03, 18:41
Hans is inderdaad titularis van die rekening , wat niet abnormaal is voor de eigenaar van een bedrijf volgens mij.

Rik
03/09/03, 18:45
Beste zuiderburen (letterlijk, ik woon op 15 minuten afstand).

Ik bespeur hier het ontstaan van enige paniek, en een hoop gegooi met modder.
Ook in andere Topics kom ik "verdachte zaken" tegen.
Resellers die ineens allemaal illegaal aan het werk zouden zijn, ondernemers zonder enige registratie en/of BTW nummer aan het werk zijn....

Is het misschien verstandig dat 1 persoon (misschien de gene die het hardst loopt te schreeuwen) eens contact op gaat nemen met een autoriteit zodat jullie weten waar jullie aan toe zijn voordat de oorlog hier op het forum gaat uitbarsten ?

Misschien een rare opmerking, maar ik lees zo al 7 versies van de Belgische wetgeving over het hele forum verspreid...

Hopenlijk kan 1 persoon dan zorgen voor een beetje orde ?

Mvg Rik

iDave
03/09/03, 18:49
Ik geef u volkomen gelijk.
Ik vind de diffamatie van één van onze concurrenten trouwens redelijk frappant.
Een eerlijke manier van concurrentie blijft voor sommige mensen nu eenmaal moeilijk...

Trouwens , rekeningsinfo :
ILOGIC HEMELSBREEDTE 65 9112 SINT-NIKLAAS
ILOGIC 647-0027421-60

host3000
03/09/03, 18:53
Origineel geplaatst door iDave
Ik geef u volkomen gelijk.
Ik vind de diffamatie van één van onze concurrenten trouwens redelijk frappant.
Een eerlijke manier van concurrentie blijft voor sommige mensen nu eenmaal moeilijk...

Trouwens , rekeningsinfo :
ILOGIC HEMELSBREEDTE 65 9112 SINT-NIKLAAS
ILOGIC 647-0027421-60
Voor diegenen die niet zo welbespraakt zijn (waaronder ik :) ):

U hebt gezocht op diffamatie:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

dif·fa·ma·tie (de ~ (v.))
1 laster