PDA

Bekijk Volledige Versie : .NL verhuizen naar buitenlandse webhost?



dakdak
26/08/03, 14:43
Hoi iedereen,

Ik wil mijn .NL-domein wegverhuizen van mijn Nederlandse provider naar eentje in het buitenland, nl. < http://www.flexihostings.net/ >. Nu heb ik nog nooit een domein verhuisd dus stelde ik de Flexihostings helpdesk een aantal vragen, waaruit naar voren kwam dat het best lastig is om een .NL te verhuizen.

Hopelijk kunnen jullie me daarom helpen met de volgende vragen:

1) Mag ik mijn .NL wel naar Flexihostings verhuizen? (o.a. i.v.m. lidmaatschap SIDN)

2) Indien ja, wat is dan de precieze procedure? Ik weet dat je een aantal formulieren naar je nieuwe webhost moet sturen, maar deze papieren zijn Nederlandstalig en da's nogal lastig voor een Engelstalig bedrijf.

3) Flexihostings biedt twee mogelijkheden voor de verhuizing: "transfer registrars" en "update my nameservers only". Welke van deze twee moet ik kiezen en waarom? Als ik uitsluitend de nameservers update, ben ik dan wel 100% onafhankelijk van mijn oude host? (Ik wil het liefst niets meer met ze te maken hebben... slechte ervaringen.)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

dakdak

host3000
26/08/03, 14:58
Als je van de oude deelnemer weg wilt, zal je een nieuwe deelnemer sidn moeten vinden. Alleen via een deelnemer kan je een .nl domein houden. Maar, bij die deelnemer hoef je niet te hosten, dus je kan weg bij de oude (sowieso).

De sidn heeft een deelnemerslijst. Vraag aan de nieuwe hoster of hij deelnemer is (en evt onder welke naam). Zo niet, kan je niet via de nieuwe hoster reggen.

Jozke
26/08/03, 15:05
Origineel geplaatst door dakdak
2) Indien ja, wat is dan de precieze procedure? Ik weet dat je een aantal formulieren naar je nieuwe webhost moet sturen, maar deze papieren zijn Nederlandstalig en da's nogal lastig voor een Engelstalig bedrijf.


Die formulieren kan je ook in een engelstalige versie verkrijgen ;-)

Surf even naar volgende link voor de engelstalige versies van de verschillende documenten:
http://www.domain-registry.nl/sidn_english/flat/Service/Downloads/Forms/.nl_domain_names/index.html

Om een domein te verhuizen, heb je dus een verhuisformulier nodig, en een registratie contract. Beide documenten invullen, handtekenen en opsturen naar je nieuwe domein leverancier.

Zoals hierboven werd vermeld, je nieuwe domein leverancier is het best wel lid van SIDN, anders zit je bij een reseller, en duren aanpassingen vaak wat langer (+ betaal je vaak ook meer).

dakdak
26/08/03, 16:30
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb nog eens verder gezocht en een daarbij uitgevonden dat Flexihosting ook een Nederlanstalige .nl-site heeft, zij het niet zo goed en vol met verwijzingen naar hun Engelstalige site. Maar volgens mij zou dit moeten betekenen dat ze toch echt ook .nl-domeinen hosten en dus partner zijn van de SIDN.

In ieder geval ben ik vastbesloten om dit tot de bodem uit te zoeken, al was het maar om die frustrerend ingewikkelde regeltjes van de SIDN eens de baas te worden. :-)

Overigens: weet iemand het antwoord op vraag (3) in mijn eerste post?

Bedankt!

host3000
26/08/03, 16:48
Voor deelnemers die .nl namen mogen registreren:
http://www.sidn.nl/sidn/flat/Deelnemers/Overzicht/Deelnemers_Categorie_I/index.shtml

Update nameservers blijf je bij de oude deelnemer voor je .nl

dakdak
27/08/03, 16:19
Om even terug te rapporteren over het vervolg:

Als je bij een niet bij de SIDN aangesloten host je .NL wil hosten, lijkt dat wel te kunnen met wat extra moeite.

Je kunt dan je webhosting-contract bij je eigen host opzeggen maar tegelijkertijd vragen om de nameservers naar die van je nieuwe host te laten wijzigen (domeinnaam-hosting). Dan zit je domeinnaam dus in feite nog bij je oude host, terwijl de webhosting gewoon bij je nieuwe host zit. En die nieuwe host hoeft dan ook niet bij de SIDN aangesloten te zijn. Let op: domeinnaam-hosting kost vaak ook nog wat geld.

In mijn specifieke geval is de zaak nog wat gecompliceerder, omdat ik perse bij mijn oude host wegwilde. Ik heb dus een drietrapsraket gebruikt:

1. Contract bij oude host opgezegd;
2. Domeinnaam-hosting (dus NIET webhosting) aangevraagd bij een nieuwe Nederlandse host;
3. Webhosting aangevraagd bij de buitenlandse host & aan de domeinnaam-hoster gevraagd om naar de nameservers van de buitenlandse host te verwijzen.

Ik ben benieuwd of dit in 1 keer goed zal gaan. Makkelijk is anders, maar ja, je moet er toch wat voor doen om te krijgen wat je wilt...