PDA

Bekijk Volledige Versie : (KEURMERK) "stichting of vereniging?"



Rik
22/08/03, 15:19
Beste lezer,

Deze topics (keurmerk) worden op dit forum besproken omdat de meeste van de webhostingbedrijven wel van mening zijn dat wij een goed keurmerk nodig hebben.
Om het voor het u als klant een stuk makkelijker te maken om te kiezen tussen de vele aanbieders.

Dit is de eerste (van 8) die uiteindelijk de blauwdruk moeten vormen voor een keurmerk voor de Nederlandse Webhostingbedrijven.

Wordt het:
De Stichting Webhosting Keurmerk Nederland
of;
De Vereniging Webhosting Keurmerk Nederland ?

(andere namen kunnen natuurlijk altijd.. toevallig zijn de afkortingen hiervan als .nl in iedergeval beschikbaar ;) )

Heren, leef u uit....

We Develop
22/08/03, 15:28
Een stichting is een rechtspersoon zonder leden, die is opgericht om met een bepaald vermogen een doel te realiseren dat in de statuten is vermeld. Meestal gaat het om een ideëel of sociaal doel. Een stichting mag wel winst maken, maar voor de uitkering van de winst gelden beperkingen. Om deze reden is de stichting, net als de vereniging, géén ideale rechtsvorm om een onderneming te starten.

--------------------------------------------------

Een vereniging is een samenwerkingsverband tussen twee of meer personen (leden), die een bepaald doel willen verwezenlijken. Een vereniging mag wel winst maken, maar die winst moet ten goede komen aan het gemeenschappelijke doel. Het doel mag niet gericht zijn op verstoring van de openbare orde of op aantasting van de goede zeden én het doel mag niet zijn het maken van winst ter verdeling onder de leden.

paulmatthijs
22/08/03, 16:36
dit is een loos topic, want er is geen keuze mogelijk: het moet een stichting worden, anders ben je niet geloofwaardig. een vereniging kan opereren, maar enkel als branche organisatie (ook geen slecht idee btw).

als je een vereniging bent hebje leden en het is uiteraard wel heel toevallig dat alle leden en alleen de leden het keurmerk ontvangen... dat schept argwaan.

Rik
22/08/03, 16:49
Mee eens... ;)

Rik

Rik
23/08/03, 02:00
Bericht van Johan :

****************************************

De vraag: stichting of vereniging.
er is nog 1 "de cooperatie"

Dit is een vereniging met rechtspersoonlijkheid.
Deze mag ook winst maken.

Deze ligt ik straks of morgen even toe
(nu even druk!)


__________________
Altijd een vriendelijke groet,
Johan

johan@originaleurope.nl
Marketing vragen? vraag het mij!

********************************

Een derde optie dus....

Rik
23/08/03, 03:16
Ik denk dat het maken van winst geen uitgangspunt moet zijn van de op te richten stichting...

Natuurlijk zullen alle hosters een jaarlijkse bijdrage moeten gaan betalen, en er zijn meer manieren om aan inkomsten te komen....

Persoonlijk kies ik voor de stichting....

Mvg Rik

almar
23/08/03, 13:10
> Dit is een vereniging met rechtspersoonlijkheid.
> Deze mag ook winst maken.

Als dit de insteek is, kun je beter gelijk stoppen met denken. Het is bij voorbaat al verloren.

Johan-nl
23/08/03, 13:14
Origineel geplaatst door Rik
Bericht van Johan :

****************************************

De vraag: stichting of vereniging.
er is nog 1 "de cooperatie"

Dit is een vereniging met rechtspersoonlijkheid.
Deze mag ook winst maken.

Deze ligt ik straks of morgen even toe
(nu even druk!)


__________________
Altijd een vriendelijke groet,
Johan

johan@originaleurope.nl






Info over cooperatie: http://www.ictopschool.net/regionale_samenwerking/cooperatie/vraag3a.html

Rik
25/08/03, 20:33
Voor de gene die zich hiermee willen blijven bezighouden,
de discussie gaat vanaf nu verder op:

http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?s=&forumid=44

Mvg Rik