PDA

Bekijk Volledige Versie : Dns



WebBizz
23/12/02, 23:27
Hoe plaatsen jullie domeinnamen in DNS? Is dat handmatig, een zelfgeschreven scriptje, automatisch via een control panel, met de hand via webmin etc?

Wij willen op korte termijn zelf DNS gaan draaien, maar weten nog niet hoe dat eenvoudig te doen. Suggesties / tips?

Deimos
24/12/02, 03:08
Eigen script geprogseld samen met de rest van het Control Panel :) Werkt perfect,

cridea
24/12/02, 08:48
Gebeurt automatisch door het control panel bij aanmaken van een nieuwe account.

Deimos
24/12/02, 10:50
Origineel geplaatst door byh
Gebeurt automatisch door het control panel bij aanmaken van een nieuwe account.
nadeel van deze methode is dat je voor elk domeinnaam een account aan dient te maken zelfs als je enkel DNS draait voor een bepaald domein. Of heb ik dit mis?

cridea
24/12/02, 10:59
In mijn control panel kun je ook los DNS records aanmaken en domeinen parkeren. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij anderen is.

Trouwens, ik zie ook niet zo'n groot probleem als je een account zou moeten aanmaken voor een domein dat je alleen wilt DNS-en... zolang die account niet gebruikt wordt neemt hij geen plek in, hoogstens in je accounts-lijst...

WebBizz
24/12/02, 11:00
Vandaar mijn vraag... Wij maken gebruik van Plesk en dan moet je dus elke domeinnaam op een server plaatsen en in Plesk invoeren om daarvoor DNS te draaien. Ik wil een los systeem voor DNS op een server die alle DNS handelingen afhandelt voor de overige servers.

Ik voel er weinig voor om elke losse domeinregistratie in Plesk in te voeren, temeer omdat wij al een url forwarding script hebben waarbij de klant zelf url forwarding voor zijn domein(en) kan instellen. Dan heb je het control panel ook niet meer nodig, alleen evt voor email forwarding.

cridea
24/12/02, 11:04
Hm... Het klinkt alsof je dagelijks honderden domeinnamen moet invoeren in Plesk terwijl je alleen DNS wilt draaien.

Is dat zo'n rotklus in Plesk, een accountje aanmaken? (ik gebruik cpanel)

WebBizz
24/12/02, 11:25
Is geen rotklus. Maar ik vind Plesk voor DNS niet zo geweldig, zeker niet als je dat vergelijkt met de DNS interface die ik nu gebruik (van een andere provider). Heeft er iemand suggesties om DNS al dan niet geautomatiseerd bij te werken, zonder gebruik te maken van een control panel?

Deimos
24/12/02, 13:10
Ik zou zeggen schrijf een php deamon en laat deze het geheel afhandelen :) Is best makkelijk.

Desmond
25/12/02, 03:24
Ik heb er een mooi scripje voor gebouwd!

mail me even als je het wilt hebben. Het werkt al volgt:
* server waar geen NS op draait.
1 minuut over het uur: chmod 644 alle dns records
2 minuten over het uur: tar alle dns records
* server met NS's
4 minuten over het uur: getdns
5 minuten over het uur: untar dns
6 minuten over het uur: loaddns

Werkt al maanden perfect.

Ik hoor het wel!

Groeten Desmond