PDA

Bekijk Volledige Versie : Dataverkeer meten



XippiX
17/12/02, 11:07
Hallo,

Sommige gebruikers van mij komen over hun dataverkeer heen. Maar hoe kan ik zoiets meten?

Bestaat er een programma voor om te zien hoeveel elke gebruiker afneemt?

Ik run een linux server met debian

Groeten,

Bas

Domenico
17/12/02, 12:38
Probeer dit eens --> http://online.securityfocus.com/data/tools/bandmin-0.82.tar.gz

Deimos
17/12/02, 14:07
bandmin is alleen nuttig wanneer je per gebruiker/site een eigen ip-adres ahnteerd. En of RIPE dat zo fantastische vind?? Dus dit is niet echt een goede oplossing.

superior-is
17/12/02, 17:53
ARIN vind dat ook niet zo fantastisch hoor.';)

XippiX
17/12/02, 18:09
maar nu graag weer even ontopic. Jullie meten dat niet?
De oplossing met verschillende ip's gaat natuurlijk niet werken , dna moet je voor elke klant een ip reserveren, die is bij mij niet mogelijk.

Deimos
17/12/02, 20:47
Momenteel worden alle ftp logs elke 3 uur geparsed door een php script. Zelfde geldt voor http verkeer. Alleen voor pop3-imap en smtp heb ik nog geen mogelijkheid gevonden.

Werkt perfect, wel 1 nadeel. Het parsen van de logs kost je flink wat load zeker wanneer de logs aardig groot zijn geworden.

superior-is
17/12/02, 23:10
Origineel geplaatst door XippiX
maar nu graag weer even ontopic. Jullie meten dat niet?


Jawel, maar wij hebben eigenlijk een soort van luxe probleem. Wij meten een gehele server met mrtg. Mocht een server (opvallend) meer dataverkeer gaan genereren, dan gaan wij op onderzoek uit. Logs filteren e.d. รก la wat Deimos doet. De meeste klanten blijven meestal toch ver beneden zijn toegestaande dataverkeer.

Desmond
25/12/02, 03:32
Plesk of MRTG!

www.xventus.nl/menu.php?select=server05
Zo hou ik het voor dedicateds bij
De MRTG trek ik direct van mijn poorten van mijn switch af.

en per hosting account krijg ik een melding van Plesk als iemand er overheen gaat.

thomas
30/12/02, 19:55
Origineel geplaatst door Desmond
Plesk of MRTG!

www.xventus.nl/menu.php?select=server05
Zo hou ik het voor dedicateds bij
De MRTG trek ik direct van mijn poorten van mijn switch af.

en per hosting account krijg ik een melding van Plesk als iemand er overheen gaat.

Host jij maar 8 servers ? :) Want bij www.xventus.nl/menu.php?select=server09 lukt het al niet meer.

uFx
30/12/02, 22:46
Ligt er natuurlijk wel aan wat er op die 8 servers staat :) Ik zou best 200 x 8 hostingpakketten willen hebben en dan zo'n 4 mbit wegtrekken...tel uit je winst :)

thomas
31/12/02, 06:24
Origineel geplaatst door uFx
Ligt er natuurlijk wel aan wat er op die 8 servers staat :) Ik zou best 200 x 8 hostingpakketten willen hebben en dan zo'n 4 mbit wegtrekken...tel uit je winst :)

Kan ik je alleen gelijk mee geven :) Maar sommige van die servers heeft totaal niets van traffic + je moet de tekst ook is lezen.

cridea
31/12/02, 13:31
Cpanel doet dit ook helemaal geautomatiseerd, geen omkijken naar...

Trouwens, iedereen is toch ooit met 1 server begonnen, dus beetje flauw om over aantallen servers te zeuren.

thomas
31/12/02, 16:43
Origineel geplaatst door byh

Trouwens, iedereen is toch ooit met 1 server begonnen, dus beetje flauw om over aantallen servers te zeuren.

Kan ik je alleen gelijk over geven :) Alleen zit onze vriend hier in een andere topic over groeien bezig maar als ik die 8 servertjes zowat geestelijk optel kom je aan het grafiekje van zijn totale uplink. Brengt mensen alleen op denken he :)

thomas
31/12/02, 16:45
Nu is ff een ontopic ding :)

Ik gebruik mod_throttle voor het meten van dataverkeer van sites, dus als de persoon in kwestie over zijn 5gig gaat word de site gewoon automatisch niet meer berijkbaar tot de volgende maand. De module zelf compile je rap in apache en stelt per virtualhost een regeltje in van hoeveel gig in hoeveel termijn en klaar is de zaak.

ric0
31/12/02, 16:57
Origineel geplaatst door thomas
Nu is ff een ontopic ding :)

Ik gebruik mod_throttle voor het meten van dataverkeer van sites, dus

Ik heb over mod_throttle eens onvoorspelbare dingen gelezen wat betreft performance. Geen last van?

thomas
31/12/02, 19:27
Neen eigenlijk niet, per server staan nu meer dan 200 webaccounts en geen nalaat in performance. Je moet natuurlijk wel je page met het overzicht blokeren anders kan iedereen zijn traffic reseten :)

Greta
03/01/03, 16:00
Is zoiets als mod_throttle er ook voor Windows 2000 met IIS?

Groetjes Greta.

Desmond
04/01/03, 02:52
Host jij maar 8 servers ? Want bij www.xventus.nl/menu.php?select=server09 lukt het al niet meer.

Ja sorry ;) Ik doe me best !

Die server 05 trekt wel lekker!

thomas
04/01/03, 22:55
Origineel geplaatst door Desmond
Host jij maar 8 servers ? Want bij www.xventus.nl/menu.php?select=server09 lukt het al niet meer.

Ja sorry ;) Ik doe me best !

Die server 05 trekt wel lekker!

Valt idd goed mee die 05, wat draai je erop ? :)

Domenico
06/01/03, 00:06
ON TOPIC blijven graag anders gaan we de thread sluiten dus reageer alleen nog maar op de TOPIC zelf.
Als er nog iets gezegd moet worden over de andere genoemde zaken moet er maar een nieuwe thread worden geopend.

Bedankt!

DaVaRiOuS
18/03/03, 21:22
als ik nou die MRTG grafieken bekijken, dan kan ik daar echt niet op uitlezen hoeveel dataverkeer er nou per maand doorheen gaat.

of ik ben gewoon dom, of .... uhhh :)

Deimos
18/03/03, 23:02
Blijkbaar, zou zeggen zoek eens op de tools pagina van mrtg ;) Kom je een handig PHP scriptje tegen.

piet
09/04/03, 05:34
webalizer is de oplossing
http://www.mrunix.net/webalizer/

gebruik het zelf op cobalt, en een beetje handig puzzelen levert je een totaaloverzicht van alle sites

Deimos
09/04/03, 07:39
alleen jammer dat MRTG enkel het uitgaande verkeer van Apache logt. Je mist dus nog FTP + POP3 + SMTP verkeer. En inkomend verkeer van Apache. Is dus niet bepaald betrouwbaar, maar wel beter dan niets...

thomas
09/04/03, 07:53
Valt te zien hoor, over welk tooltje heb je het hier voor apache <-> mrtg zover ik weet is http://www.snert.com/Software/mod_watch/index.shtml goed, zelf tijdje geprobeert :)

"This module will watch and collect the bytes, requests, and documents in & out per virtual host, file owner, remote-ip address, directory or location, and the web server as a whole."

Deimos
09/04/03, 09:49
Origineel geplaatst door thomas
Valt te zien hoor, over welk tooltje heb je het hier voor apache <-> mrtg zover ik weet is http://www.snert.com/Software/mod_watch/index.shtml goed, zelf tijdje geprobeert :)

"This module will watch and collect the bytes, requests, and documents in & out per virtual host, file owner, remote-ip address, directory or location, and the web server as a whole."
Die hebben wij ook getest, echter is het verkeer te faken met deze module. En werden bij ons spontaan de hoeveelheden gereset of een ander getal. Webalizer is vergeleken met deze mod dan ook veel betrouwbaarder.

RobbertG
19/05/03, 15:24
Alleen ik gebruik de volgende programma's

- Abyss Webserver

Alleen hoe kan ik die dan meten? Want bestaat daar wel een programmatjuh voor?

Mzzl,
Een bezorgd dataverkeer mannetjuh!

ric0
20/05/03, 11:22
Origineel geplaatst door Deimos
alleen jammer dat MRTG enkel het uitgaande verkeer van Apache logt. Je mist dus nog FTP + POP3 + SMTP verkeer. En inkomend verkeer van Apache. Is dus niet bepaald betrouwbaar, maar wel beter dan niets...

Ik weet niet hoe jij MRTG geconfig'd hebt, maar ik kijk gewoon naar de SNMP waarden van de interface. Dus daarvoor maakt het geen fuck uit of het nou http, smtp of ftp is. Die heeft gewoon een bytes teller.

Deimos
20/05/03, 19:32
er zijn nog meer opties dan enkel snmp. Bijv mod_watch voor apache e.d.