PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zelf Dedicated Server draaien?



boydjones
20/08/03, 16:43
Hallo,

Ik huur nu al een tijdje een dedicated server en mijn overeenkomst loopt binnenkort af. Ik gebruik de server te weinig om hem aan te houden (10 sites van mezelf, had er 25), daarom dus ook te duur geworden. De server die ik nu heb is een RAQ550. Nu heb ik bij 06-Software gezien dat je die ook zelf kan kopen, maar kan ik deze dan ook gewoon aansluiten op mijn kabel aansluiting?... ik heb reeds 3 IP adressen en krijg binnenkort ook nog een adsl verbinding erbij met een eigen IP adres.

De vraag is dus, kan ik zelf zomaar een dedicated server aansluiten om virtueel te gaan hosten?... zo ja, zou dit eventueel ook kunnen met een gewone pc?... want ook dat had ik gehoord van sommigen... maar met welke software en hoe moet ik die dan configureren om virtueel te kunnen hosten?... Ik kan nog steeds zelf registreren bij sidn (tenzij dit niet lukt en dan zeg ik het op), dus het opgeven van een nameserver, etc. is nu nog geen probleem... nu het 'zelf' hosten nog...

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een goed(koper) alternatief voor de huidige situatie, ik heb nog een paar weken om het allemaal voor elkaar te krijgen. Als het niet lukt dan is een ander alternatief om zelf mijn sites virtueel te hosten bij een ander.

Iemand een idee?.... graag je respons...

TXS!

Boyd

m@rcel
20/08/03, 16:48
Ik zou niet direct kiezen voor hosting op een ADSL/ kabel aansluiting. Simpelweg omdat men je dan gewoon minder serieus neemt dan als je host in een datacenter.

Wellicht een optie om te kiezen voor een 'goedkopere' server? Als je bijvoorbeeld een RAQ3/4 dedicated gaat afnemen ben je zowiso goedkoper uit als je een RAQ550 gaat afnemen.

boydjones
20/08/03, 16:56
Ja, maar hoezo minder serieus? het zijn toch mijn eigen domeinen?...

Maar ook met een RAQ3 of 4 moet je betalen voor collocatie... ik betaal nu €250 excl. p/m voor mijn RAQ550.... incl. 50Gb traffic, een beetje erg duur voor de sites die ik heb... als ik een server kan kopen heb ik dat in een half jaar uit...

Boyd.

Alexander
20/08/03, 17:13
Waarom een server ervoor kopen. Een oude PC met linux erop kan ook al een hoop doen. Kost niks/weinig.
En als je geen zin in het configgen hebt koop je er een los control paneltje voor. Zonde om voor 10 sites een dure server te kopen.

eXite
20/08/03, 17:21
Zeg vrienden... een server in een datacenter heeft een 100mbit verbinding. Een server thuis heeft 0,5mbit op zn hoogst...

Mog
20/08/03, 17:44
Mja met een paar kleine sites die van jezelf zijn, moet dat toch wel willen?
bbned levert al 150gig aan zn 8mbit.. (effectief ong. 6mbit)
nou neem je b.v. een bbned 8mbit/2mbit up en kpn adsl 0,5mbitdown/0,25mbit up (kleine lite als fallback) en die trunken..
als je goedkoop uit wil zijn kan dat zo ook.

ben je voor ong 100 euro in de maand wel klaar denk ik

hoef je geen colo te zoeken en geen dure rack server te kopen.

op zich kan een colo natuurlijk ook prima uit maar dan moet je wel eerst
weer voor een server zorgen
het is dus aan jou wat je belangrijk vindt een server aanschaffen is eenmalig natuurlijk wel een investering.

Beide heeft zo zn voor en zn nadelen die je gewoon even naast mekaar moet zetten voor je een beslissing neemt.


Het ziet er niet naar uit dat topicstarter hosting gaat aanbieden maar het
voor zn eigen sites gebruikt.

Zelf een pc inrichten is wel iets meer werk dan een standaard raq install afnemen maar met een beetje aandacht kom je daar wel uit.


een raq4 en raq5 zijn ook maar zwakke machines (amdk6-450mhz & pentium3 1ghz) dus een beetje pc kan dat op zn sloffen doen.
weet niet wat voor sites het zijn maar als die klein zijn kun je ook met een pentium1 machine wel uit.
Op die manier kun je ook ervaring op doen met een echte linux of bsd distro die wel wat beter zijn dan wat sun voor het cobalt systeem gebakken heeft.

Je kunt ook kijken of je een oude pc kunt ombouwen in een 19" case
die je dan weer in de colo kunt hangen en mooi debian of bsd op draaien.
Misschien voor t gemak dan een kleine cpanel of plesk licentie afnemen.

m@rcel
20/08/03, 19:02
Origineel geplaatst door Mog


ben je voor ong 100 euro in de maand wel klaar denk ik

hoef je geen colo te zoeken en geen dure rack server te kopen.


En voor dat bedrag huur je een dedicated RAQ4 machine :)


Origineel geplaatst door Mog

een raq4 en raq5 zijn ook maar zwakke machines (amdk6-450mhz & pentium3 1ghz) dus een beetje pc kan dat op zn sloffen doen.
weet niet wat voor sites het zijn maar als die klein zijn kun je ook met een pentium1 machine wel uit.
Op die manier kun je ook ervaring op doen met een echte linux of bsd distro die wel wat beter zijn dan wat sun voor het cobalt systeem gebakken heeft.


Nja, voor 10/20 websites voldoet een RAQ meer dan prima. Al host je er 100, dat moet ook nog wel lukken.

Ik ga nu niet lopen roepen dat Cobalt zo geweldig is, maar ik zou eerder een Cobaltje huren voor 99 euro per maand dan een servertje aan mijn kabelverbinding hangen.

m@rcel
20/08/03, 19:08
Origineel geplaatst door boydjones
Ja, maar hoezo minder serieus? het zijn toch mijn eigen domeinen?...

Maar ook met een RAQ3 of 4 moet je betalen voor collocatie... ik betaal nu €250 excl. p/m voor mijn RAQ550.... incl. 50Gb traffic, een beetje erg duur voor de sites die ik heb... als ik een server kan kopen heb ik dat in een half jaar uit...

Boyd.

Het komt minder serieus over omdat je bijvoorbeeld aan de traceroute kunt zien dat iemand op een ADSL/ kabelabbonement host. Ik denk dat er veel mensen met me eens zijn dat dat geen klanten trekt :)

Verder: Wat doe je als je kabelbedrijf een storing heeft? Het een dienst voor thuisgebruikers, dus een redelijkse SLA kun je niet afsluiten lijkt me.

En wat ik al eerder heb geroepen. Voor rond de 100,- p/m kun je een RAQ 4 huren bij div. bedrijven.

The MAzTER
20/08/03, 19:59
...

eXite
20/08/03, 20:33
Origineel geplaatst door The MAzTER
hmm.. je huurt je servers dus voor 250 euro per server met 50gb traffic. Ik moet wel zeggen dat ik aso duur is.


Ben je echt zo duur ja? ;)

dvd-cover
31/08/03, 11:54
Origineel geplaatst door The MAzTER
hmm.. je huurt je servers dus voor 250 euro per server met 50gb traffic. Ik moet wel zeggen dat ik aso duur is.

Waarom heb je een 2e cobalt aangeschaft? Als je maar 10 sites hebt?
(dit naar aanleiding van je andere topic)

vraagje ?

hoeveel ruimte nemen die site's dan in beslag ? en gebruik je daadwerkelijk maar 50 gig aan data ?

grtz. webmaster dvd-cover.nl

Reiniertje
31/08/03, 22:00
Beste,

Waarom een Cobalt als ik vragen mag ?

Mijn advies is :

Bouw een simpele server.. stal deze voor 60 euro per maand bij een goede colocator.

Wat ik heb begrepen is dat er tegenwoordig Cpanel resellers zijn en dat Cpanel licenties al voor 25 euro per maand te krijgen zijn.

Cpanel is momenteel een erg bekend / handig beheer systeem voor servers.

Ik raad je dus aan cpanel erop te zetten.

Dan ben je voor 85,- euro per maand binnen op een 100mbit connectie zonder klanten die klagen over snelheden.

Beyonder
31/08/03, 22:07
Als je een reseller account neemt dan ben je al voor 15 tot 25 euro per maand klaar.

xserve
31/08/03, 23:07
Origineel geplaatst door Reiniertje
Wat ik heb begrepen is dat er tegenwoordig Cpanel resellers zijn en dat Cpanel licenties al voor 25 euro per maand te krijgen zijn.
Waarwaarwaar?? Als er iemand voor 25 euro in de maand cPanel kan regelen dan graag even bij mij melden. :D

Reiniertje
01/09/03, 08:37
Origineel geplaatst door xserve

Waarwaarwaar?? Als er iemand voor 25 euro in de maand cPanel kan regelen dan graag even bij mij melden. :D

Ik weet niet of ik dat hier mag vermelden.. eerst toestemming van een moderator :D

GetHosted
01/09/03, 10:40
Je zou bijvoorbeeld een PM kunnen sturen? ;)

Reiniertje
01/09/03, 17:05
Ik weet niet of de gene die informatie vroeg daar behoefte aanheeft :-)
Sommige leden hebben een hekel aan pm's heb ik begrepen.

Reiniertje
01/09/03, 20:41
6. Gebruikers mogen andere gebruikers niet instrueren om een email of een persoonlijk bericht te sturen of informeren dat ze een mailtje of persoonlijk bericht hebben gehad.

Mag je dan wel een persoonlijk bericht verzenden met een prijs etc.. zonder enige bekendmaking op het forum zelf ?

GetHosted
01/09/03, 20:58
Origineel geplaatst door Reiniertje
6. Gebruikers mogen andere gebruikers niet instrueren om een email of een persoonlijk bericht te sturen of informeren dat ze een mailtje of persoonlijk bericht hebben gehad.

Mag je dan wel een persoonlijk bericht verzenden met een prijs etc.. zonder enige bekendmaking op het forum zelf ?

Daar staat of ze iets "gehad" hebben, ik heb alleen gezegd als je iets wil zeggen doe dat dan per PM... :X

Jahoor, is dit nou echt elkaar pesten om elkaar puntjes aan te brengen...

Of bedoel je het anders?

Reiniertje
01/09/03, 21:04
Origineel geplaatst door GetHosted


Daar staat of ze iets "gehad" hebben, ik heb alleen gezegd als je iets wil zeggen doe dat dan per PM... :X

Jahoor, is dit nou echt elkaar pesten om elkaar puntjes aan te brengen...

Of bedoel je het anders?


Ik bedoel het absoluut anders, als het verkeerd overgekomen is.. Mijn verontschuldigingen dan. Het was niet zo bedoelt :-)

Ik wil me gewoon goed aanpassen aan al de regels op dit forum en mijn strafpunten niet verder omhoog brengen.

GetHosted
01/09/03, 22:00
Gelukkig maar, even goede vrienden :) :D

OeliBoelie
15/09/03, 22:07
Grumpy-edit: Als je nou eens eerst de regels leest.