PDA

Bekijk Volledige Versie : wetgeving ten aanzien loggen verkeersgegevens



stewusti
17/08/03, 13:43
Hoi Allemaal,

Zoals jullie weten moet een ISP in Nederland alle verkeersgegevens loggen. Gedurende 3 maanden moet bewaard worden wie welke url bezoekt en wie met wie email berichten uitwisselt. Op Europees niveau wil men hier 12 maanden van maken. (http://www.bof.nl)
Ook moet een klant van een ISP binnen 24 uur aftapbaar zijn voor politie en geheime dienst.
Moet een hosting provider ook verkeersgegevens loggen?
En een provider die colocatie diensten levert?
Moeten hosting en colo bedrijven ook zorgen voor aftapbaarheid van hun netwerken?
En een ASP?
Of moet de partij die je verbindingen levert hiervoor zorgen?

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit in de praktijk werkt, en wat jullie ervaringen en opinies zijn.

groet,

STE Wusti

Johan-nl
17/08/03, 16:41
Origineel geplaatst door stewusti
Hoi Allemaal,

Zoals jullie weten moet een ISP in Nederland alle verkeersgegevens loggen. Gedurende 3 maanden moet bewaard worden wie welke url bezoekt en wie met wie email berichten uitwisselt. Op Europees niveau wil men hier 12 maanden van maken. (http://www.bof.nl)
Ook moet een klant van een ISP binnen 24 uur aftapbaar zijn voor politie en geheime dienst.
Moet een hosting provider ook verkeersgegevens loggen?
En een provider die colocatie diensten levert?
Moeten hosting en colo bedrijven ook zorgen voor aftapbaarheid van hun netwerken?
En een ASP?
Of moet de partij die je verbindingen levert hiervoor zorgen?

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit in de praktijk werkt, en wat jullie ervaringen en opinies zijn.

groet,

STE Wusti

Lijkt me niet dat je de "site" 12 maanden moet bewaren.
Ik denk dat je wel "mail" gegevens moet bewaren als je dit aanbied.

Ik zie het nut van "aftapbaarheid" van een hostingbak ook niet in.

xs2
19/08/03, 00:45
Leuk dat je er zojuist een start aan gemaakt hebt :(
Het zit er dik in dat ook wij er aan moeten gaan geloven. Alleen zullen ze dan eerst met harde bewijslast moeten komen.

Voor alle klanten en surfers geld namelijk ook de privacy wet die verbied dat wij de gegevens over hun uit handen geven. Vooral voor buitenlandse klanten zou dit een zeer lang juridisch verhaal worden.

Het gebeurd dus wel maar de komende 10-20 jaar zit het er volgens mij nog niet in.

bjorn
19/08/03, 19:41
Ik denk eerder dat dat alleen voor ISP's zijn hoor,
Als ze willen aftappen gaat het meestal over een telefoon gesprek.
Now ja datacenters kunnen michien dit wel doen maar Wij als hosting providers :-s. Wij kunnen wel michien best de emails en IP adressen 12 maanden bij houden.

paulmatthijs
19/08/03, 20:53
ook al denk dat ik op een gegeven moment hosting providers er zeker mee te maken zullen krijgen lijkt me dat voorlopig niet aan de orde:

bij aftappen gaat het erom dat ze een persoon willen afluisteren en dat zal altijd via die persoon zn uplink (analoog, isdn, dsl, etc) gaan en pas in veel latere instantie zullen ze bij ons aankloppen.