PDA

Bekijk Volledige Versie : Contract afsluiten



Domenico
27/11/02, 16:16
Als een nieuwe klant een formulier (aanvraag domein en/of hosting) invult en hem dan verzend is er dan al sprake van een bindend contract ?

Volgens mij wel maar het is denk ik moeilijk te bewijzen als een klant na aanvraag domein laat weten niet te betalen door bijv. te zeggen dat niet hijzelf het formulier heeft ingevuld dus jij de gemaakte kosten voor de aanvraag kwijt bent.

Hoe doen jullie dit? Eerst wachten met het aanvragen van de domeinnaam na ontvangst ondergetekende contract?

uFx
27/11/02, 16:21
Bedoel je een ondertekend formulier of een webformulier? Een webformulier is niet rechtsgeldig dus als de klant zegt dat hij het niet aangevraagd heeft, wordt het moeilijk om het tegendeel te bewijzen.

Een ondertekend formulier moet geen probleem zijn. Wij maken meestal het hostingpakket al aan (met een tijdelijk subdomein om te uploaden) en wanneer de handtekening binnen is vragen we de domeinnaam aan.

skoop
28/11/02, 12:00
als je bij het submitten van een webformulier een ip-nummer vastlegt dan is het op zich al makkelijker te bewijzen, of niet?

uFx
28/11/02, 14:03
Nee :) Je kunt met een kantoor van 400 mensen één internet IP adres hebben.. en tja, wie zou nu dat formulier ingevuld hebben ? :)

superior-is
28/11/02, 15:55
Inderdaad da's niet te doen. Daarbij heb je ook mensen die over een ano proxy surfen of anoniem zijn doordat ze een gratis inbeldienst ergens hebben.

almar
30/11/02, 13:13
Er is hier sprake van een gevaren-zone. Wellicht dat niemand van jullie hiervan heeft gehoord, maar er is een wet die gaat over het bestellen op afstand. Hou er rekening mee dat een klant tot 7 dagen na zijn bestelling het _recht_ heeft om zijn bestelling te annuleren. Ongeacht of jij als bedrijf dus al 50 domeinnamen voor hem / haar hebt geregistreerd.

Almar

ric0
02/12/02, 21:27
Over dat recht op annuleren. Dat geldt volgens mij alleen voor particulieren. En dus niet voor business2business.

Anvar
04/12/02, 13:38
Mis ik iets, of mag je geen .nl domeinnaam aanvragen zonder een getekende vrijwaring? Je zal hoe dan ook voor die vrijwaring moeten laten tekenen, dan kan er toch ook voor het contract getekend worden?

Deimos
04/12/02, 13:49
Je gaat nu uit van een .nl domein dan is dat idd het geval (bij bedrijven). Bij andere extensies gaat dit verhaaltje echter niet op, tevens zijn er tal van bedrijven waarbij je ook een domeinnaam kan registreren op KvK van het bedrijf. Ook dan wordt de vrijwaring niet altijd ondertekend door de aanvrager.

Anvar
04/12/02, 13:58
Ja, oke. Ik ging uit van een .nl. Andere extensies zou je zonder contract kunnen doorvoeren, maar dat lijkt me niet slim.

Dat er bedrijven zijn die op een kvk een domeinnaam aanvragen bij de SIDN, wil nog niet zeggen dat dat ook mag. Volgens mij (maar ik ben geen regel-kenner) staat er ergens toch echt dat het uitsluitend met een vrijwaring mag gebeuren.

Overigens, ivm snelheid begrijp ik wel dat het een lastig probleem is. Maar waar een wil is, is een weg. De documenten kunnen met een beetje moeite online gegenereerd worden, uitgeprint, of zelfs gefaxt worden. De klant zet een krabbel, en faxt de boel weer terug. Inscannen en terug e-mailen is ook een optie. Kan al met al binnen ha;fuurtje geregeld zijn. Alleen in het uiterste geval via trage post, oke, das lastig.

Andere optie, alleen mag dat volgens mij ook niet van de SIDN: Domein aanvragen zonder dat DNS oke is. Dan staat ie iig vast bij de stichting, en heeft de klant 7 dagen de tijd om de forms in orde te maken en retour te zenden.

Domenico
04/12/02, 14:56
Origineel geplaatst door Anvar
[BAndere optie, alleen mag dat volgens mij ook niet van de SIDN: Domein aanvragen zonder dat DNS oke is. Dan staat ie iig vast bij de stichting, en heeft de klant 7 dagen de tijd om de forms in orde te maken en retour te zenden. [/B]

Ik vraag me af hoelang het zou duren voordat de SIDN commentaar gaat leveren. :)

superior-is
04/12/02, 15:34
Als je DNS niet op orde is, dan voert SIDN de domeinnaam toch niet door?

Domenico
04/12/02, 15:50
nee maar ze geven je 7 dagen de tijd om de DNS te fixen en in die tussentijd staat de domeinnaam dus wel on hold.

Anvar
04/12/02, 15:52
Ze voeren hem niet door, maar hij staat wel gereserveerd. Een andere provider kan hem gedurende 7 dagen niet aanvragen, en de provider kan gedurende die termijn zijn DNS op orde maken (of de formulieren in oder maken :P ). Na die termijn komt de naam weer vrij als de DNS nog niet op orde is.

De stichting zal niet blij zijn als elke provider deze 'grap' uithaald, en volgens mij staat er vast wel ergens dat dit bij herhaaldelijk gebruik bestraft wordt. Maar ik ben geen regelkenner, en in noodgevallen (bij een 'hot-domeinnaam') kan het best leuk zijn :-)

keepow
11/02/03, 20:35
en een msn -gesprek, opslaan waarin de andere partij heeft gezegt dat hij akkoord is gegaan?

[Elwin]
11/02/03, 20:39
lol en hoe wou jij bevestigen dat het die persoon is..voor hetzelfde geld is het een of andere grappenmaker die het telefoonboek heeft bekeken.

keepow
11/02/03, 20:41
msn => Telefoonboek?

Maar msn lijkt me nu ik nadenk ook lastig.
Het kan gehacked zijn?

VTI
11/02/03, 21:08
ja en niet alleen dat. Je kunt msnlogfiles ook bewerkt hebben. Het is altijd jouw woord tegen het zijne.

peku
15/03/03, 16:21
Een msn gesprek opslaan en dat als bevestiging aanvoeren, tenminste als rechtmatig bewijs lijkt me lastig, ik heb met één klant voorgehad dat hij niet wilde betalen maar wel gebruik had gemaak van zijn hosting, Na veel geharrewar heeft de rechter dan de uitspraak gedaan dat het bewijsbaar is dat hij gebruik maakte van de site en de verleende diensten en hij werd dan ook veroordeeld tot het betalen van de kosten voor dienstverlening en de gerechtskosten.

Nu was het in dit geval de moeite waardom een zaak tegen te beginnen maar dat te doen als je een particulier hebt die niet wil betalen is een zaak van lange adem.

RayManZ
15/03/03, 16:25
screenshot van het gesprek dat hij akkoord gaat? lijkt me moeilijk te vervalsen :)

WebBizz
15/03/03, 16:32
Dan is het nog steeds de vrag of diegene die je spreekt via msn ook daadwerkelijk is wie hij beweert te zijn. Is dus nog geen bewijs.

superior-is
15/03/03, 16:46
Daarbij kan je een screenshot wel vervalsen hoor. :)