PDA

Bekijk Volledige Versie : Een paar vragen.....



god65
10/08/03, 12:18
Hi,

Als ik voornamelijk traffic heb uit europa is dan Amsterdam de beste keus om een server te plaatsen?

Waar moet ik op letten als ik op zoek ben naar een dedicated managed server? Ik heb totaal geen kennis van servers. Weet wel hoe ik perl/php scripts moet installeren.

Ik ben dit forum flink aan het doorlezen maar hoe meer ik lees hoe minder ik denk te weten.

Er zijn flink wat bedrijven hier die dedicated aanbieden en ik weet totaal niet wie ik zou moeten kiezen! Een verkeerde keuze zou betekenen dat de site die we binnen kort gaat opzetten vaak krijgt te maken met downtime omdat we denken dat we flink wat traffic gaan krijgen uit verschillende europese landen en dat is natuurlijk niet zo lekker.

Op WHT.com zie ik ook aanbieders met flinke scherpe prijzen en dat brengt me nog meer aan het twijfelen.

Maakt het trouwens veel uit of ik een server hier neem of in de USA?

BlueLagoon
10/08/03, 12:30
Als je vooral mensen in Europa als bezoekers zal krijgen is plaatsing in Europa altijd sneller... Je kan de kleine snelheidswinst echter gaan opwegen tegen de goedkopere prijs in Amerika.

Als je zelf er weinig tot niets van weten moet je op zoek gaan naar managed servers. Dan verzorgt de provider het beheer van de server... en er zijn er inderdaad veel te veel ;)

rootservices
10/08/03, 12:40
Hallo Mike,

als je veel traffic uit Europa verwacht, kan je je server best in Europa zetten en niet in de USA. In de USA betaal je wel minder, maar de bezoekers zullen het wel merken aan de reactiesnelheid van de site.
Niets zo vervelend als secondenlang moeten wachten tot de site er volledig opstaat.

Waar in Belgie of Nederland hij uiteindelijk staat, maakt niet zoveel uit. Er zijn verschillende bedrijven hier op het forum die je een interessant voorstel kunnen doen. Plaats maar eens een vraag in het aanbiedingenforum.

In Belgie is het in ieder geval iets duurder dan in Nederland, maar dat valt nog goed mee. Ik vind het nog altijd belangrijk dat je server in de buurt staat, tenzij je een zeer goed extra service contract afsluit, en interventies laat doen in plaats van ze zelf doen.

Waar woon je ergens? Verwacht je vooral veel bezoekers uit Nederland of uit Belgie?

Over downtime moet je je niet veel zorgen maken als je voor een betrouwbare partner kiest. Als je wat rondzoekt op dit forum, zal je wel gauw genoeg weten wie je NIET moet kiezen :)

god65
10/08/03, 12:49
[QUOTE
In Belgie is het in ieder geval iets duurder dan in Nederland, maar dat valt nog goed mee. Ik vind het nog altijd belangrijk dat je server in de buurt staat, tenzij je een zeer goed extra service contract afsluit, en interventies laat doen in plaats van ze zelf doen.

Waar woon je ergens? Verwacht je vooral veel bezoekers uit Nederland of uit Belgie?
[/QUOTE]

Zoals ik al zei, ik heb totaal geen verstand van servers dus het maakt niet waar ze staan. Maar het liefste heel dicht in de buurt van een "knooppunt". (of maakt dat ook niet zoveel uit?)

Ik zelf woon in limburg maar één van mijn toekomstige partners woont in Italie in de buurt van venetie en een ander weer in Noord-duitsland.


Maakt het trouwens veel uit in reaktie tijd een server hier of in amerika? Ik kan wel pingen maar dan zie ik cijfers die ik kan vergelijken en waar ik zelf niks mee kan.

chielsen
10/08/03, 14:41
Het verschil in ping tussen servers hier en in amerika is erg fors. Dat is ook het grote punt om in europa te gaan zitten als daar je bezoekers vandaan komen.

RobbertC
10/08/03, 15:03
Servers in de VS reageren over het algemeen zo'n 100 tot 150 ms langzamer dan eentje in Nederland. Dat zijn bij lange na geen secondes :)

M-BahZ
10/08/03, 15:19
Jup, een ping respons van 100 tot 150ms.
Wat gebeurt er denk je wanneer je bijv. op een pagina een 10 tal afbeeldingen gebruikt ? ;)

chielsen
10/08/03, 16:46
Precies, het maakt steeds opnieuw die verbindg (vertraging)...

XF-RICK
10/08/03, 17:49
Ik zou voor een server in Nederland kiezen, niet alleen omdat het sneller is maar ook omdat je er zelf dichtbij zit (in geval van colocatie) en in Nederland doe je meestal zaken met een Nederlands bedrijf.

De gemiddelde ping naar een Nederlandse server ligt op 10 ~ 15 MS
De gemiddelde ping naar een Amerikaanse server ligt op 80 ~ 170 MS

Het ligt er echt aan waarvoor de server gebruikt gaat worden, voor webserving is het niet al te slecht om je server in de States te hebben, voor gamehosting is het hele andere koek.

Je moet natuurlijk ook niet alleen aan Europa denken, aan de andere kant van Europa hebben we ook een heel belangrijk stuk Azië.

Maar als je veel traffic uit Europa, zou ik gewoon voor een Nederlandse server gaan.

RobbertC
10/08/03, 17:50
Origineel geplaatst door M-BahZ
Jup, een ping respons van 100 tot 150ms.
Wat gebeurt er denk je wanneer je bijv. op een pagina een 10 tal afbeeldingen gebruikt ? ;) Ik ben er mee eens dat een server in Nederland altijd beter is. Ik wilde alleen aangeven dat je overdrijft met 'seconden'. :)

XF-RICK
10/08/03, 17:53
Origineel geplaatst door RobbertC
Ik ben er mee eens dat een server in Nederland altijd beter is. Ik wilde alleen aangeven dat je overdrijft met 'seconden'. :)

Hierbij maakt het natuurlijk ook uit waar je zit. hehe....in de States zou het aan de oostkust vele male beter zijn dan aan de westkust.

Voor ons pieplandtje maakt dat niet zoveel verschil :D

eXite
10/08/03, 18:24
Nou ik heb ervaring met servers in het NAC datacenter te New Jersey, Amerika. Dat is een van de betere USA netwerken en ik kan garanderen dat Nederlandse servers een verademing zijn na een half jaar USA.

FTP verbindingen gaan grofweg zo'n 8x sneller.
Mail ophalen gaat grofweg 3x sneller.
Een forum doorklikken gaat in sommige gevallen 5x sneller.

Dit is dus gewoon directe ervaring, niet een grove schatting van wat het zou kunnen zijn. Een dure server aanschaffen (Dual Xeon o.i.d.) in Amerika is wat mij betreft een absolute verspilling van je geld, aangezien een 450MHz P2 machine in veel gevallen sneller aanvoelt als deze in Nederland staat.

Leuke bijkomstigheid is de downtime. In Nederland heb ik nog nooit downtime ervaren dat werd veroorzaakt door Netwerk falen. In USA hebben we het over zo'n 2 uur downtime per maand.

Nederlandse server zou ik dus zéker aanraden.

chielsen
10/08/03, 18:36
Ik heb ook servers in amerika en had er ook nederland 1.

Echt niet normaal dat verschil. Ik kan eigenlijk alleen beamen dat ftp (echt ernom dat verschil) stukken sneller gaat. Daarnaast forum en in mindere mate ook e-mail. Heb je klanten in europa (benelux vooral) of je wilt die graag hebben dat is het zeker aan te raden.


Wel is het misschien wat voor grote downloads en internationale sites.

rootservices
10/08/03, 19:49
Origineel geplaatst door RobbertC
Ik ben er mee eens dat een server in Nederland altijd beter is. Ik wilde alleen aangeven dat je overdrijft met 'seconden'. :)

Dat hangt echt af van de content.

Een pagina vol images maakt een groot verschil. Internet explorer maakt bijv. 4 connecties tegelijk. Als je dan 150 ms extra delay hebt en een pak images, dan zit je al heel snel boven de 1 seconde.

TCP is ook een protocol dat traag op gang komt. De zender wacht op acknowledgements van de ontvanger om de window te vergroten. Dus een trage ping reply heeft ook hier invloed op.

Maar voor 1 connectie merk je inderdaad de delay niet.

XF-RICK
10/08/03, 20:15
Wij moeten dus ook niet vergeten dat het hier om een afstand gaat waar je U tegen zegt. De mensen in de VS zullen ook niet zulke goede snelheden krijgen vanaf een Nederlandse server. Het grootste probleem voor het internet is de afstand.

Plus zullen de verbindingen naar de VS vanaf Europa ook wat minder zijn omdat die verbindingen aardig belast zijn.

Wij hebben in Nederland overcapaciteit van de verbindingen, iets wat ze in de VS minder zullen hebben.

rootservices
10/08/03, 21:20
Beetje offtopic, maar: het is op zich al verbazingwekkend hoe ze zo'n fiber van hier naar de USA krijgen.
De eerste poging voor een "submarine cable" was een kabel van 45 km tussen Frankrijk en Engeland, voor telegrafie, en dit in 1850 !
Hij kostte 75.000 eur (in 1850!).
Op 27 juli 1866 was de eerste kabel tussen de USA en Europa een feit.
Voor de geinteresseerden: ik heb wat research gedaan over dit topic (submarine cable networks) voor een presentatie over dit onderwerp in een hogeschool in Leuven (GroepT), en ik heb die informatie op een kleine website gezet; zuiver informatief en heeft niks met mijn business te maken, dus ik denk dat de MODS een link wel goedkeuren (zoniet, verwijder maar): http://www.submarine.be/

Nu terug ONTOPIC: het is niet enkel de afstand die voor vertraging zorgt, maar wel de gebruikte hardware en de belasting. Een transatlantische verbinding is zeer duur en moet dus zo zwaar mogelijk belast worden om kostenbesparend te zijn. Dat zorgt ervoor dat data langer gebufferd kan worden en dit zorgt voor een extra delay.

god65
10/08/03, 21:30
Ik ben bijna overtuigd dat ik een server moet pakken in nederland....

Wat ftp en email betreft, daar was ik al achter dat het hier sneller gaat dan in de USA.

Als een buitenlander, italie, bij een nederlandse host een server afneemt kan dit dan zonder btw?

rootservices
10/08/03, 21:51
Origineel geplaatst door god65
Ik ben bijna overtuigd dat ik een server moet pakken in nederland....

Wat ftp en email betreft, daar was ik al achter dat het hier sneller gaat dan in de USA.

Als een buitenlander, italie, bij een nederlandse host een server afneemt kan dit dan zonder btw?

Ja,

de host rekent geen btw aan en moet ook geen btw doorstorten. De klant in italie betaalt geen btw, maar kan die ook niet terugvorderen.

Voorwaarde is wel dat hij een geldig btw-nummer moet kunnen voorleggen.