PDA

Bekijk Volledige Versie : Subdomein-service opzetten



Gerrit
09/08/03, 03:11
Ik merk dat sommige bedrijfjes of zelfs particulieren een aardige cent verdienen met het verkopen van subdomeinen. Ze registreren dan eerst een domein en verkopen tegen een spotprijs de subdomeinen.

Goede voorbeelden hiervan zijn www.nl.nu (domein.nl.nu voor 1 euro), www.nl.vg (domein.nl.vg voor 12 euro per jaar), www.co.tv (domein.co.tv, ken niet de exacte prijs) en www.centralnic.com (domein.eu.com of soortgelijk, voor meer dan 60 euro per 2 jaar)



Is dit allemaal perfect legaal ? Want in principe kan de grootste computeramateur zo'n service opzetten zolang hij genoeg geld heeft om een domain te kopen.
Een server of DNS heb je in principe niet nodig, want je kan zeggen dat iemand die een subdomein heeft gekocht het subdomein naar de DNS van keuze moet verwijzen, zo bespaar je jezelf de kosten van een server.

Maar wat ik me dan afvraag: stel dat ik een subdomein.eu.com koop en de firma die ze aanbiedt gaat failliet. Dan verdwijnt het domein eu.com mogelijks, en dus ook alle subdomeinen ?



Ik heb deze vraag ook gesteld op webhostingtalk.com, maar het lijkt me nuttig ze hier even te herhalen. De meeste bezoekers van webhostingtalk.com zijn Amerikanen, en die kennen de wetgeving in Europa niet (in tegenstelling tot hopelijk de mensen op dit forum :p)

Web123.nl
09/08/03, 09:47
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Wat je zelf zegt, het zijn subdomeinen van een domeinnaam (xxx.webhostingtalk.nl valt in dezelfde cat.!), dus geen domeinnaam bij een topleveldomein (bv. .nl)!

Overigens vindt ik het wel erg slim van die personen die dat hebben gedaan. Als ze ervoor zorgen dat de klanten er weet van hebben dat het geen echte domeinen bij een topleveldomein zijn (dus dat het gaat om subdomeinen), dan is het ook niet illegaal o.i.d. denk ik.

M-BahZ
09/08/03, 17:39
Klanten van nl.vg hebben geen weet ervan. ;)

Overigens is een domein wel een heel breed begrip, en kan je het woord ook op tig aantal manieren uitleggen.
Iig gaat niet per defenitie de link op tussen domein en ***.TLD ;)

vraagteken veranderd naar punt, want ik stel geen vraag en zo

Gerrit
10/08/03, 03:27
Dus stel dat ik een domeinnaam.uk.com koop, en CentralNIC (die uk.com bezit) gaat failliet, dan ben ik m'n naam kwijt, ondanks het feit dat ik er meer dan 60 euro voor 2 jaar voor betaald heb ? Dan vind ik het toch erg veel geld voor zo'n domeinnaam, een .com is veel goedkoper en verzekert continuïteit.

Gezien CentralNIC 10000en bezoekers heeft vermoed ik wel dat een ander bedrijf de hele boel zal willen overnemen bij faillissement, maar technisch gezien kunnen deze extenties dus verdwijnen, en .nl of .com dus niet ?



Overigens, een bizar geval is www.co.tv , daar kan je een domein.co.tv kopen, maar de firma in Korea die deze service aanbiedt, beweert onder toezicht te staan van www.tv
ALS dit klopt, dan is zo'n co.tv domein best veilig, aangezien www.tv (die het ccTLD van Tuvalu beheert) de service aan een ander bedrijf zal doorgeven in plaats van het domein co.tv te laten verdwijnen.

Dit terwijl uk.com niet onder toezicht van VeriSign staat, en dus in theorie kan verdwijnen zonder dat de service door een ander bedrijf wordt verdergezet.

god65
10/08/03, 11:22
Ik snap echt niet waarom mensen zo'n subdomein aanschaffen?

Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

Ik zal er wel te dom voor zijn.

Het is toch hetzelfde als ik xxxx.iets.nl zou kopen. totaal geen meerwaarde.

Het is wel slim van bedrijven als ze dit aanbieden en ook nog verkocht krijgen.

M-BahZ
10/08/03, 16:25
Die subdomeinen registreren is iets voor mensen die weinig kennis van zaken hebben en die lukraak trappen in de manier waarop het aangeprijst wordt op de site van de desbetreffende dienst.
Deze _domme_ mensen zullen doorgaans ook met wat mond op mond reclame meer van die _domme_ mensen zover krijgen die subdomeinen te registreren.

Persoonlijk vind ik het trouwens meer lonen om subdomeindienstjes nonprofit te houden, en evt. bij diensten als mailforwarding een oplossing zoeken voor het terugverdienen van de gegenereerde traffic.
Maar ja, ik ga ook liever voor voldoening als het grote geld en zo. ;)

Web123.nl
10/08/03, 19:24
Je hoeft niet altijd rijk te worden met leuke diensten, maar kostendekkend zou wel fijn zijn neem ik aan!

M-BahZ
11/08/03, 03:48
Kostendekkend wil je iets toch pas hebben wanneer er daadwerkelijk kosten aankomen?
Als de kosten laag zijn vind ik het persoonlijk gewoon leuk.

Gerrit
11/08/03, 18:55
Maar iemand kan niet zo'n service opzetten zonder enige HTML kennis ?

Ik bedoel maar, je hebt een eigen DNS nodig voor de geregistreerde subdomains, of niet ?
Kan je biojvoorbeeld ook gewoon zeggen dat wie een subdomein koopt zelf een DNS moet aangeven, en dat hij er dan verder zijn plan mee trekt ?

f00
11/08/03, 20:03
erm,



Kan je biojvoorbeeld ook gewoon zeggen dat wie een subdomein koopt zelf een DNS moet aangeven, en dat hij er dan verder zijn plan mee trekt ?


html kennis voor het opzetten van DNS services? hehe, je zult toch op enig moment aan je zonefiles moeten doorgeven naar welke server/homepage moet worden gelinkt. Of is het de bedoeling dat je op een TLd terechtkomt waar je vervolgens uit een meterslange popup je eigen sub moet opzoeken??

Als je dan toch 'in business' wilt gaan voor die ene euro per sub dan kun je beter je TLd registreren bij een registar welke full DNS access geeft, be je van het hele gezeik af :)

oh en de TLD zullen niet uitsterven hoor, mocht dat wel zo zijn dat zal die 60 euro voor 2 jaar je toch niet je kop kosten, toch?

Ik heb zelf een bulk domeinen in beheer (en eigen servers) maar die subdomein-bedrijfjes heb ik nog niet veel gezien... misschien wel omdat mensen slimmer zijn dan je zou denken :)

Greetz

f00

eXite
12/08/03, 00:05
www.dot.tk

De rest die subdomeinservices aanbiedt kan in principe zn spullen pakken ;)

M-BahZ
12/08/03, 02:59
Sorry dat ik het zeg, maar de kwaliteit van dot.tk is om te huilen.

En tja, het mag dan wel een _echt_ domein zijn wat je daar in bruikleen krijgt, maar als ik kijk naar de toevoeging aan een site die een echt domein brengt ten opzichte van een willekeurige redirect url, valt dat weer flink tegen.

zoftware_nl
13/08/03, 13:00
Ik heb domein-namen zoals

Topmodels.nl
Topmodellen.nl
sekspage.nl


Zouden best wel leuk kunnen zijn voor subdomains toch?
Helaas heb ik niet alteveel technische kennis om in
subdomeinen te gaan handelen.

maar jullie mogen bieden :-)

M-BahZ
14/08/03, 04:22
Vind ik persoonlijk mijn is-a-terrorist.com domein mooier. ;)

eXite
14/08/03, 05:34
Domenico onze eigen admin ownt ons, hij heeft isgeil.nl ;-)

ric0
14/08/03, 11:13
Origineel geplaatst door Gerrit
Ik merk dat sommige bedrijfjes of zelfs particulieren een aardige cent verdienen met het verkopen van subdomeinen. Ze registreren dan eerst een domein en verkopen tegen een spotprijs de subdomeinen.

Is dit allemaal perfect legaal ?

Vrije handel? Wat een gek er voor geeft. Als je er voor wil betalen of het een goed alternatief vind, dan is er niks mis mee toch?

.nu, .tv en .tk zijn allemaal ook in handen van toko's die gewoon failliet kunnen gaan. Dus dan kun je als klant ook je recht op het domein verliezen lijkt me.

Heb je daar dan ook problemen mee?

[QWS]
14/08/03, 11:29
hoeveel dataverkeer gebruikt een redirect domein als er 1000 bezoekers per dag op komen?

Domenico
14/08/03, 11:51
Origineel geplaatst door eXite
Domenico onze eigen admin ownt ons, hij heeft isgeil.nl ;-)

;)

En wat dacht je van fuckoff.nl? :)

zoftware_nl
14/08/03, 12:17
Misschien leuk ideetje voor mijn websites :-) bemiddeling subdomains :-)

Gerrit
15/08/03, 18:03
Origineel geplaatst door ric0


Vrije handel? Wat een gek er voor geeft. Als je er voor wil betalen of het een goed alternatief vind, dan is er niks mis mee toch?

.nu, .tv en .tk zijn allemaal ook in handen van toko's die gewoon failliet kunnen gaan. Dus dan kun je als klant ook je recht op het domein verliezen lijkt me.

Heb je daar dan ook problemen mee?


De domains die je aanhaalt zijn echte ccTLD's en dus beschermd door ICANN, terwijl zaken als .eu.com or .nl.nu geen ccTLD's zijn maar kunstmatige alternatieven aangeboden door bedrijven.

Van een ccTLD mag je vrij zeker zijn dat je domein behouden blijft, aangezien ze beschermd worden door ICANN.



Origineel geplaatst door f00
erm,



html kennis voor het opzetten van DNS services? hehe, je zult toch op enig moment aan je zonefiles moeten doorgeven naar welke server/homepage moet worden gelinkt. Of is het de bedoeling dat je op een TLd terechtkomt waar je vervolgens uit een meterslange popup je eigen sub moet opzoeken??

Als je dan toch 'in business' wilt gaan voor die ene euro per sub dan kun je beter je TLd registreren bij een registar welke full DNS access geeft, be je van het hele gezeik af :)

oh en de TLD zullen niet uitsterven hoor, mocht dat wel zo zijn dat zal die 60 euro voor 2 jaar je toch niet je kop kosten, toch?

Ik heb zelf een bulk domeinen in beheer (en eigen servers) maar die subdomein-bedrijfjes heb ik nog niet veel gezien... misschien wel omdat mensen slimmer zijn dan je zou denken :)

Greetz

f00


Ik ben zoals ik zei een amateur. Wat bedoel je met zonefiles, en wat bedoel je met full DNS access ?

Ik dacht dat je je subdomain op een andere DNS kon zetten dan het domain zelf (bijvoorbeeld als je een subdomain van eu.org neemt moet je een DNS aanduiden, het subdomain komt dus op een andere DNS terecht dan het domain eu.org zelf).
Als je een subdomain inderdaad op een andere DNS kan zetten dan het domain zelf, dan kan je je cliënten gewoon vragen om een DNS te kiezen, en dan ben je er toch vanaf zonder HTML kennis ? Of niet ?

Nogmaals, ik ben een volstrekte amateur, dus mijn kennis van dit soort zaken is zéér beperkt. Maar ik leer snel bij :)