PDA

Bekijk Volledige Versie : Onduidelijkheid met (Power)DNS



mattice
07/08/03, 01:38
Na veel lezen ben ik mijn eerste DNS avontuur ooit begonnen door PowerDNS te installeren.
Maar, zoals geloof ik elke DNS newbie, zie ik door de bomen het bos niet meer :(

PDNS draait, met PowerAdmin kan ik keurig domeinen aanmaken, maar gezien mijn nul DNS kennis snap ik niet of PDNS ook daadwerkelijk de oplossing is die ik nodig heb.

Wat ik graag wil is eigen (sub)domeinen en redirects aan kunnen maken naar andere IP adressen. Zowel voor NL als andere TLDs.

Wannneer ik nu een lokaal domein aanmaak (testing.com) en/of aliassen naar andere IP adressen verwijs werkt alles vanaf de server zelf correct (dus lynx volgt mijn subdomain redirect naar een extern ip adres).

Maar ik heb geen idee hoe ik nu verder moet met DNS voor een domeinnaam die ik zelf wil beheren voor de rest van de wereld.
Moet ik dan bij de registrar mijn eigen server's IP adres als DNS server opgeven?

En is mijn PDNS dan de enige nameserver in de wereld die weet waar mijn domein naar toe resolved?


Mvg,
Mattice

superior-is
07/08/03, 10:38
Ja en ja. :)

Dus je moet bij een ICANN of SIDN oid registrar wel voor jouw domeinnaam jouw DNS gegevens opgeven. Op het moment is dus jouw lokale machine inderdaad de enige die weet waar jouw domeinnaam naar toe moet resolven.

mattice
07/08/03, 11:50
Dank je wel.

Is dat dan meteen het nadeel van PowerDNS?

Zoals ik het begrijp is de enige manier dit te ondervangen een tweede nameserver draaien op een ander systeem.

Hoe doen jullie dat wanneer je maar 1 server hebt?
Heb begrepen dat sommige mensen voor elkaar 2e DNS server zijn,
maar exporteren die dan een database dump ofzo?

Mvg,
Mattice

superior-is
07/08/03, 16:49
Lijkt me niet onverstandig om iets meer in DNS te verdiepen. DNS hoort officieel op 2 servers te draaien (meer mag ook), maar sommige (en ik keur dit voor professioneel gebruik niet goed) draaien twee deamons op 1 server. Dus 1 server draait primary en secondary.

Zoek even op google.nl met wat simpele how-to's en als je leuk vind, dan is er nog de dikke pil van o'reilly. ;)

vsmhosting
08/08/03, 17:00
De dikke pil van o'reilly.

Die is zwaar mel wel goed.
Voor de kenners
Lees ik goed dat je met rrset order fixed een fallback service kan opzetten met een bind DNS server.
Dus altijd ip a.b.c.d kiezen en als deze niet beschikbaar is ip w.x.y.z gebruiken.