PDA

Bekijk Volledige Versie : SCO claims



cridea
06/08/03, 17:12
Wat denken jullie hiervan:

http://www.webwereld.nl/nav/nb?15849

Gaat dit overwaaien of belanden we met z'n allen (behalve natuurlijk de win/mac hosters) diep in de kosten?

paulmatthijs
06/08/03, 17:31
valt bsd hier trouwens ook onder? het lijkt me van niet. mocht het dus daadwerkelijk op claims aankomen, is dat altijd nog een mogelijkheid...

cedric
06/08/03, 17:48
Zolang SCO niet bewijst (met meer dan 80 lijntjes code) dat er echt iets gestolen werd van SCO's Unix, zullen ze weinig kunnen doen met hun rechtzaak.

Als ze de bewijzen hebben, kan Linus en company gewoon die code vervangen in de kernel (http://www.vnunet.com/News/1142792), en klaar.

BSD valt hier niet onder, het gaat enkel om de linux kernel vanaf versie 2.4, 2.2 (of ouder) gebruikers zitten dus ook safe. ;)

Frenk
06/08/03, 17:56
Willen Linux-gebruikers geen SCO-advocaten op hun nek krijgen, dan dienen ze 699 dollar per processor over te maken aan SCO

Als ze in hun recht stonden en iedereen zou moeten betalen zouden ze rijk worden :P

cedric
07/08/03, 07:11
Het wordt nog leuker...

SCO gaat nu ook alle gebruikers van de TiVo (settopbox) en andere embedded systemen gebaseerd op linux 32 $ gaan aanrekenen:
http://www.eetimes.com/story/OEG20030806S0025

En de Amerikaanse overheid ontsnapt er ook niet aan :)
http://www.washingtontechnology.com/news/1_1/daily_news/21384-1.html
Hetzelfde artikel vermeldt ook dat de desktopgebruikers 199$ zullen moeten neertellen.

SCO werkt zich nu echt wel diep in de str*. Als ze dit verliezen, kunnen ze hun boeltje opdoeken.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de rechtzaak die RedHat aanspant tegen SCO.

ric0
08/08/03, 11:41
En dan te bedenken dat SCO volgens mij in een vergelijkbare zaak al verloren heeft omdat ze zelf ook code gekopieerd hadden.

vsmhosting
08/08/03, 16:53
Zal wel los gaan lopen.
Voor deze rechtzaken er helemaal door zijn is de code alang weer verouderd.

Bestaat caldera nog.
Zo ja dan moet SCO ook aan zich zelf gaan betalen.
Lijkt me heel leuk in de rechtzaak, en zeer overtuigend.

cridea
08/08/03, 17:06
Maar, SCO zal toch ook niet achterlijk zijn, je gaat toch niet je goeie naam (mits ze die hebben natuurlijk) te grabbel gooien met iets waar je zeer waarschijnlijk toch mee verliest?

cedric
09/08/03, 05:40
Als je kijkt hoe ze handelen lijkt SCO mij toch wel erg achterlijk.

Zomaar even 699 $ gaan vragen en in ruil gaan ze u niet voor de rechtbank trekken. En dat nog voor ze zelfs bewezen hebben dat er wel degelijk code van hen in de linux kernel zit.

Nu is het nog altijd mogelijk dat er code is gestolen, maar dan moeten ze daar eerst even de bewijzen voor op tafel leggen. Er zijn in ieder geval manieren genoeg om uit te zoeken hoe/wanneer/door wie de code in de linux kernel werd gestopt.

M-BahZ
09/08/03, 17:51
Iedereen die de SCO zaak een beetje volgt weet trouwens ook wel dat SCO erg veel tegenstrijdige verklaringen heeft afgelegt.
Zo heeft SCO ook verklaart dat IBM intellectueel eigendom van SCO in een andere vorm in Linux heeft verwerkt.
Gewoon in de vorm van ervaringen en ideeen erin verwerken dus.

Ik ben trouwens wel erg benieuwd hoeveel aan de GPL onderhevige code SCO al dan niet in iets gewijzigde vorm in Unix heeft verwerkt.

Verder zal ik als ik SCO was maar wat gas terugnemen, want met de wijzigingen in de reglementen voor het aanvragen van een patent (ook zon hot item in het nieuws) loopt SCO risico dat de opensource wereld in de tegenaanval gaat door andere dingen te patenderen.

Ik vraag me trouwens af of intuitieve software in het algemeen als is gepatenteerd en zo.
Ofwel software die intuitief te bedienen valt, waarbij de buttons etc. een naam dragen ipv. een onvriendelijke code, software met foutmeldingen waardoor je kan zien als er wat mis is, en software met meegeleverde documentatie. ;)

eXite
09/08/03, 21:21
Laat SCO maar komen :) Echt weer van die Amerikaanse arrogantie dit. Kwestie van een paar regeltjes code wijzigen en SCO kan zn koffers pakken.

M-BahZ
09/08/03, 21:35
hoe vond je mijn stelling trouwens van een patent op intuitieve software ?
Lijkt mij persoonlijk wel nice om op zon manier extra inkomsten te genereren voor ondersteuning van de opensource gemeenschap. :P

cedric
09/08/03, 23:07
Origineel geplaatst door M-BahZ
hoe vond je mijn stelling trouwens van een patent op intuitieve software ?
Lijkt mij persoonlijk wel nice om op zon manier extra inkomsten te genereren voor ondersteuning van de opensource gemeenschap. :P (beetje offtopic ;))

Ik begrijp niet echt hoe die patenten kunnen bijdragen aan de opensource community. Aangezien het gepatenteerd is, kan/mag enkel de eigenaar van het patent die code implementeren.

Het lijkt me interessanter om die code ineens te implementeren en beschikbaar te stellen. Dan kan het niet meer gepatenteerd worden aangezien er sprake is van 'prior-art'. GPL doet de rest ;)

Hopelijk komt de europese comissie er tijdig achter dat software patenten evil zijn :)

babak
11/08/03, 15:16
ik zou zeggen klach me maar aan! :r