PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom moet iemand MBO/HBO hebben?



Herbert
27/07/03, 22:47
Ik ben veel misgelopen in mijn leven omdat ik een hekel had aan school.
Vroeger was het normaal dat je met 16 jaar ging werken diploma of niet.
Vanaf de eerste computer was ik er al bij, ik denk zo'n 20 jaar geleden of nog langer.
15 jaar geleden heb ik ooit wel eens een ondernemings plan gemaakt om een bedrijf/winkel in computers te beginnen maar volgens de bank zat er geen toekomst in computers dus ik heb er maar van af gezien (Stom he?)
Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met computers waarvan al 10 jaar met Linux en daarvoor Novel, Unix, OS2, Dos/Windows
In het begin van het internet tijdperk ben ik al begonnen om een BBS op te zetten (Remote Access.. wie kent dit nog?)
Ook al 15 jaar geleden was ik al aan het experimenteren met draadlose comunicatie (AX25 waaronder Packet Radio, Amtor etc..)
Maar omdat ik alleen LTS heb gehad ben ik nooit verder gekomen dan mijzelf te ontwikkelen tot systeem beheerder bij mij thuis :)
Ik heb dus ruime ervaring in diverse systemen en ik vraag me dan ook af wat iemand aan een persoon van 16 jaar heeft?
Ik zie wel eens advertenties staan dat ze iemand vragen tussen 16 en 20 jaar met ruime ervaring + MBO/HBO/MTS etc..
Maar als er een bedrijf is die wel wat in mij ziet dan sta ik er voor open.
Ik ben 45 jaar en momenteel vrachtwagen chauffeur.

vectoris
27/07/03, 22:51
Het gaat met name om het niveau dat je moet hebben in je werkzaamheden en dergelijke. Dus je kan met LTS wel degelijk HBO niveau hebben :).

Johan-nl
27/07/03, 23:23
Ja idd. ze vragen vaak om MBO/HBO niveau
maar je hoeft hiervoor geen MBO of HBO gedaan te hebben :o

Johan-nl
27/07/03, 23:24
Origineel geplaatst door Herbert
ik vraag me dan ook af wat iemand aan een persoon van 16 jaar heeft? Ik zie wel eens advertenties staan dat ze iemand vragen tussen 16 en 20 jaar met ruime ervaring + MBO/HBO/MTS etc..
Maar als er een bedrijf is die wel wat in mij ziet dan sta ik er voor open.
Ik ben 45 jaar en momenteel vrachtwagen chauffeur.

Vaak ook het salaris!

Web123.nl
27/07/03, 23:37
Een HBO papiertje is het bewijs dat je dat niveau hebt. Bedrijven nemen het zekere voor het onzekere: Ze willen vooraf bewijs van je niveau, zie het als een rijbewijs.

Echter dat je een rijbewijs hebt, wil niet betekenen dat je ook kunt rijden. Goed.. dit kwam even in mij op. :-)

(overigens vind ik het knap dat iemand met 16 jaar zijn HBO heeft) ;-)

Booster
28/07/03, 01:46
Origineel geplaatst door Herbert
In het begin van het internet tijdperk ben ik al begonnen om een BBS op te zetten (Remote Access.. wie kent dit nog?)
Ik :) Leuk was dat. RA, frontdoor, etc.

Zelf ook nog een BBS'je geprobeerd op te zetten. Ging uitstekend, alleen we mochten geen extra telefoonlijnen aanvragen voor hier in huis. :P


Ook al 15 jaar geleden was ik al aan het experimenteren met draadlose comunicatie (AX25 waaronder Packet Radio, Amtor etc..)
Leuk om te zien dat er meer mensen zijn die packet radio hebben gedraait :)


Ik heb dus ruime ervaring in diverse systemen en ik vraag me dan ook af wat iemand aan een persoon van 16 jaar heeft?
Ik zie wel eens advertenties staan dat ze iemand vragen tussen 16 en 20 jaar met ruime ervaring + MBO/HBO/MTS etc..
Bedrijven hopen al een hoop 'rotzooi' eruit te kunnen filteren door dergelijke eisen te stellen.
Meestal is het geen probleem om alsnog op zoiets te solliciteren. Als je overtuigend overkomt nemen ze je toch wel aan.

Ander punt is dat het op dit moment gewoon echt bar slecht gaat in de ICT en men daarom liever mensen aanneemt die minder kosten.


Maar als er een bedrijf is die wel wat in mij ziet dan sta ik er voor open.
Ik ben 45 jaar en momenteel vrachtwagen chauffeur.
Ik weet niet hoe goed je op de hoogte bent met huidige software oplossingen e.d., maar indien je graag nu meteen aan de slag wilt als ICT'er dan zou je kunnen proberen te starten als helpdesker.

Het is helaas gewoon geen goed tijdstip om de ICT binnen te komen.

Toon
28/07/03, 09:26
BBS, inderdaad, zo was er ook Remote Access Force (RAF), voor de 'warez' scene. Heb er zelf ook enkele gehad, en ook sysop geweest zoals ze dat noemen. En toch ben ik ook maar 21 jaar :)

subhosting
28/07/03, 11:10
Origineel geplaatst door Johan-nl


Vaak ook het salaris!

inderdaad iemand van 45 met mischien een gezin kun je niet een minimaal salaris aanbieden. daar ben je toch minimaal 3200 euri netto per maand aan kwijt :D

16 tot 24 jarigen nemen toch vaak wel met wat minder genoegen.

Mike
28/07/03, 12:14
Jongeren lopen makkelijker weg als het ze niet naar de zin is of als het slecht gaat, en ik kan het weten, ik ben ook jong geweest :D
Iemand met een gezin zal zeer waarschijnlijk niet na twee weken de handdoek in de ring gooien, of het nou goed of slecht gaat. Die is er gewoon. Een deel van het duurdere salaris is daarmee weer terugverdient ;)

En waarom zou je tegenwoordig geen hoge eisen stellen? Dagelijks worden er hele volksstammen ICT-ers op straat gedumpt. Met zoveel keuze, waarom dan niet meteen de lat wat hoger leggen?

Ik ben een van die ICT-ers die straks een spreekwoordelijke schop onder het achterwerk krijgt. En met een leeftijd van 35 jaar sta je al gauw achteraan in de rij :rolleyes:

subhosting
28/07/03, 12:25
ik heb liever iemand met 10 jaar ervaring dan iemand die net de hoek om komt kijken.

Danny Mekic
28/07/03, 13:55
Ik heb liever iemand die net om de hoek komt kijken dan iemand met 10 jaar ervaring.

Een 'pro' is vaak al vergevorderd. Dat is een voordeel. Dit gaat helaas in de meeste gevallen gepaard met 'vergeVORMDheid'; dwz: de manier van werken, problemen aanpakken, etc. is al 100% aangeleerd en daar valt niet altijd meer iets aan te wijzigen. Dit ervaar ik in de meeste gevallen als een nadeel. Liever heb ik iemand die veel verstand heeft van zaken, weet te werken in zijn (of haar) vakgebied, maar nog niet bij de seniorengarde behoort.

M-BahZ
28/07/03, 14:12
Origineel geplaatst door Mike
Jongeren lopen makkelijker weg als het ze niet naar de zin is of als het slecht gaat, en ik kan het weten, ik ben ook jong geweest :D


Ik ben nog nooit ergens weg gelopen, en ik kan best wel stellen een paar waardeloze werkgevers gehad te hebben.
En dat terwijl ik best wel jong ben.

Zelfs mijn huidige werkgever is niets, en verwacht ook nog eens dat ik na de bouwvak elke dag ff 0,5 uur vrijwillig ga werken. ;)
Mjoah, dat laatste ga ik denk ik niet doen, want mijn ontslag is immers toch al aangevraagd per oktober.

Herbert
28/07/03, 15:52
Ik lees veel positive reakties mijn dank daarvoor..
Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand zegt ik heb liever een jonger iemand die kan ik nog alle kanten opsturen zoals ik het wil hebben.
Maar dit kun je ook bereiken met een ouder ervaren iemand mits de samenwerking goed is.
Tot nu toe heb ik er verder niets meer aan toe te voegen.
Mischien komen er nog meer reakties? ik blijf het volgen :)

Mike
28/07/03, 17:33
Zonder diploma's en werkervaring is het lastig in te schatten wat iemand wel of niet kan. Zeker tegenwoordig is het voor zo iemand zeer moeilijk. Je staat zonder aantoonbare achtergrond tussen een berg mensen die, en werkervaring, en een stapel certificaten hebben. Om jezelf dan te verkopen vereist nogal wat. Twee dingen helpen: je eigen enthousiasme, en probeer iets te laten zien, iets tastbaars.
M-BahZ had het over vrijwillgerswerk. Misschien is daar iets mee te doen. Je bent nuttig bezig EN het is werkervaring die meetelt. Zeker als je nog nooit in "de automatisering" gewerkt hebt is dat erg goed.
Schaam je ook niet om een cursus te doen. Ik zit zelf te loeren naar een thuiscursusje comptia linux, met examen. Niet dat ik daar wonderen van verwacht, maar het is wel iets, en zeker een begin. Op Linux gebied dan. Al is het alleen maar om te laten zien dat je serieus bezig bent.

M-BahZ
28/07/03, 19:12
Het vrijwilligers werk waar ik het over had, dien je in een iets ander perspektief te plaatsen.
Mijn baas verwacht gewoon dat we na de bouwvak 8,5 uur per dag gaan werken waarvan we maar een keer 8 vergoed zien..

Maar om even in te haken op Mike zijn punt.
Het is wellicht intressant om je toe te splitsen op nonprofit projekten waarvan het internet er ontelbaar veel telt.
Kan je in ieder geval met recht op je CV zetten wanneer je de stap neemt om rechtstreeks op een vacature te solliciteren.