PDA

Bekijk Volledige Versie : "onbeperkt" "zonder limiet"



Grumpy
24/07/03, 21:22
Er zijn veel hosts die dingen "unlimited", "onbeperkt" of "zonder limiet" aanbieden.

Als het gaat om schijfruimte of dataverkeer kan je al snel de conclusie trekken dat de host niet zo betrouwbaar is.
Maar er zijn ook nog andere dingen. Denk aan POP3 acounts, email-aliassen, mySQL databases, subdomeinen en FTP-accounts.

Voor een aantal van die dingen maakt het voor een host niet echt uit hoeveel een klant gebruikt.

Hoe bied je zoiets aan?
Je kan natuurlijk zeggen: "onbeperkt aantal POP3 accounts"
Dan krijgt een host een sticker "onbetrouwbaar".
Je kan een limiet zetten: "100".
Stel er is een potentiele klant die iets meer nodig heeft. Die potentiele klant ziet de limiet van 100, en gaat op zoek naar een andere host. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet erg is dat hij meer dan 100 gebruikt.
Je zou er een FUP of AUP van maken, maar ook dan krijgt de host een sticker "onbetrouwbaar".

Deimos
24/07/03, 21:28
Onbeperkt bestaat niet, dus is hoe dan ook onbetrouwbaar. Ik vind het altijd lachwekkend als een host onbeperkt SQL db's aanbied. Nou geef mij maar een zo'n account kijken wat SQL ervan vind als ik 2000 nutteloze db's aanmaak :D.

Onbeperkt bestaat dus nooit te nimmer. Daarom kan je beter een limiet egens opzetten en de kosten vermelden van het "upgraden"

Andrew
25/07/03, 02:04
Hehe ja hoe zou ik het moeten doen deimos? Ik bied onbeperkt/FUP POP3 accounts aan.

Deimos
25/07/03, 09:27
En kijk daar komt de FUP om de hoek kijken en is dus alles behalve onbeperkt. Maar zou wel betekenen dat wanneer ik een hotmail dienst wil beginnen ik mooio bij jou terecht kan :).
Met FUP weet je dus al helemaal niet waar je aan toe bent geef me dan maar een hard limiet zodat ik weet wat mag en niet. Anders kan jij op de één op andere dag bepalen dat ik zeg 30 POP accounts moet inleveren of X euro maandelijks bij moet bepalen. Die FUP's zijn namelijk zo on doorzichtig als maar kan.

superior-is
25/07/03, 10:36
Origineel geplaatst door Deimos
Die FUP's zijn namelijk zo on doorzichtig als maar kan.

Of zelfs verwarrend. Zo heeft (als voorbeeld) Chello een harde limiet ingesteld wat je per maand mag ver/gebruiken aan dataverkeer. Echter, dat 'getal' wordt afaik niet genoemd in de FUP. Go figure. Dus het bedrijf mag wel weten wanneer ze iemand op de vingers moeten tikken, maar een consument mag dat niet.

HBCS
25/07/03, 11:00
kan je niet gewoon zeggen u mag gebruiken naar wat u nodig heeft
of denk ik nu te simpel

Deimos
25/07/03, 11:21
Origineel geplaatst door herman
kan je niet gewoon zeggen u mag gebruiken naar wat u nodig heeft
of denk ik nu te simpel Dat is dus eigenlijk onbeperkt en is ook zo doorzichtig als wat. :). Geef mij daarom maar harde limieten.

InstantXs
25/07/03, 11:24
Origineel geplaatst door herman
kan je niet gewoon zeggen u mag gebruiken naar wat u nodig heeft
of denk ik nu te simpel

Als ik nou zeg dat ik 10.000 accounts nodig heb, hoe ga je dat doen dan?

Deimos
25/07/03, 12:48
Origineel geplaatst door InstantXs


Als ik nou zeg dat ik 10.000 accounts nodig heb, hoe ga je dat doen dan? Dan raad ik de persoon een eigen/dedicated server aan of eigen servers :). Dan kan de klant zelf bepalen wat deze doet want een account met dusdanig veel eisen behoord mijn inziens niet op een shared server.

Grumpy
25/07/03, 14:07
Origineel geplaatst door InstantXs


Als ik nou zeg dat ik 10.000 accounts nodig heb, hoe ga je dat doen dan?
Ah ik weet al een mooie oplossing.
Evenveel accounts als mb's schijfruimte iemand bestelt.

Als iemand 10.000 accounts nodig heeft mag het, als hij ook maar 10gig schijfruimte bestelt :).

Dat lijkt me wel een aardige limiet. Wat jij Deimos?

Deimos
25/07/03, 14:25
Origineel geplaatst door Grumpy

Ah ik weet al een mooie oplossing.
Evenveel accounts als mb's schijfruimte iemand bestelt.

Als iemand 10.000 accounts nodig heeft mag het, als hij ook maar 10gig schijfruimte bestelt :).

Dat lijkt me wel een aardige limiet. Wat jij Deimos? En jij denkt dat je mail systeem dat leuk vind 10000 accounts ;). Wordt leuk als er 1000 gebruikers tegelijkertijd hun mail gaan ophalen ;).

Nogmaals onbeperkt bestaat niet op de 1 of andere manier zijn er altijd wazige restricties. Dus kan je mijn inziens beter een limiet stellen. Die je eventueel flexibel hanteerd. Op die manier weet de klant en jij waar je aan toe bent. :)

Grumpy
25/07/03, 14:32
Origineel geplaatst door Deimos
En jij denkt dat je mail systeem dat leuk vind 10000 accounts ;). Wordt leuk als er 1000 gebruikers tegelijkertijd hun mail gaan ophalen ;).

Ja hallo. Wat als je 200 websites op een server host en elke website trekt gelijktijdig 20 bezoekers = 4000 bezoekers.


Je kan wel met zekerheid zeggen dat dat niet gaat gebeuren.

Deimos
25/07/03, 14:42
De vraag is wil je het risico lopen? Jij blijkbaar wel, ik niet.

Domenico
25/07/03, 14:51
Origineel geplaatst door Grumpy

Ja hallo. Wat als je 200 websites op een server host en elke website trekt gelijktijdig 20 bezoekers = 4000 bezoekers.


Je kan wel met zekerheid zeggen dat dat niet gaat gebeuren.

Think adult sites! :D

Grumpy
25/07/03, 15:07
Ja maar vergeet niet dat de klant daarvoor betaalt heeft...

Als een klant 10.000 mb bestelt voor 10.000 mailaccounts. Geen probleem. De prijs ligt zodanig hoog dat zijn account op een snelle server kan staan en zonder dat ik verlies maak. Hoe groot is de kans dat van de 10.000 er 1000 TEGELIJK hun mail checken.
En zelfs als er veel mensen hun mail gelijk checken is dat geen probleem op een snelle server of anders duurt het ietjes langer dan normaal. Moet geen probleem zijn.

Domenico, slecht voorbeeld van mij :)
Maar adultsites gebruiken veel dataverkeer, daaraan verdien je ook je geld. Als er echt zoveel bezoekers komen kan je met gemak een 2e server plaatsen (of meer).

cridea
25/07/03, 15:46
Origineel geplaatst door Grumpy
Ja maar vergeet niet dat de klant daarvoor betaalt heeft...

Als een klant 10.000 mb bestelt voor 10.000 mailaccounts. Geen probleem. De prijs ligt zodanig hoog dat zijn account op een snelle server kan staan en zonder dat ik verlies maak. Hoe groot is de kans dat van de 10.000 er 1000 TEGELIJK hun mail checken.
En zelfs als er veel mensen hun mail gelijk checken is dat geen probleem op een snelle server of anders duurt het ietjes langer dan normaal. Moet geen probleem zijn.


Nouja als ze er 1000 van de 10000 outlook elke minuut laten checken gaat het hard.

Grumpy
25/07/03, 19:31
Als als.. ALS 10% van al je klanten elke dag de helpdesk belt.. :S

Onwaarschijnlijke dingen...

Deimos
25/07/03, 19:37
En toch moet je er rekening meehouden. Als ik alles op de hoop onwaarschijnlijke dingen zou gooien worden mijn klanten niet blij. Overigens is dat wat BYH zegt zeker relevant. Heb tig van die klanten die om de minuut hun mail ophalen. :).

Maar om een lang verhaal kort te maken onbeperkt bestaat gewoon niet. Aan harde limieten heeft de klant wat en de hoster.

Sjoerd
25/07/03, 19:51
Voorkomen is altijd beter dan oplossen...