PDA

Bekijk Volledige Versie : whois script met maximaal 15x op 1 ip



firstfind
24/07/03, 16:11
Wie heeft er toevallig al een script klaarliggen waarbij het slechts 15x mogelijk is een WHOIS actie uit te voeren. SIDN stelt dit als verplichting en gaat er nu ook actief op monitoren, dus wij willen toch graag aan de eisen voldoen. SIDN is helaas zelf niet bereid een dergelijk script te verstrekken :(

Graag jullie reacties!

ProServe
24/07/03, 16:29
De SIDN geeft vanzelf een melding weer als je er meer als 15 wil doen.
Neem aan dat je dit gewoon in je eigen script kan verwerken. Hij zal dan over moeten gaan op de IS functie.

cridea
24/07/03, 16:29
Ik vraag me af hoe ladot dat doet, die zal wel meer dan 15 queries per dag krijgen en toch laten ze steeds de whois zien.

firstfind
24/07/03, 16:36
Origineel geplaatst door ProServe
De SIDN geeft vanzelf een melding weer als je er meer als 15 wil doen.
Neem aan dat je dit gewoon in je eigen script kan verwerken. Hij zal dan over moeten gaan op de IS functie.

Helaas, dat is dus niet het geval. Wij hebben een vrijstelling, welke echter dus op het punt staat te worden ingetrokken, als wij er niet zelf voor zorgen dat bezoekers van onze sites slechts 15x een whois query kunnen doen. Vandaar dat ik de vraag stel, als het vanzelf ging zat ik niet met het probleem natuurlijk

vectoris
24/07/03, 20:06
Ik heb nog wel zo'n script liggen trouwens :), mocht iemand er interesse in hebben, dan hoor ik het wel. Vereiste is wel dat er php draait op je server en als je het helemaal leuk wil doen (lees: toeters en bellen) ook mysql, maar dat laatste is eigenlijk niet nodig en alleen een leuke extra.

Toon
25/07/03, 17:10
Origineel geplaatst door byh
Ik vraag me af hoe ladot dat doet, die zal wel meer dan 15 queries per dag krijgen en toch laten ze steeds de whois zien.

Zij hebben een 'Ontheffing van de whois restrictie ' ingevult.
Heb ik ook gedaan gisteren!

Deimos
25/07/03, 17:21
Origineel geplaatst door Toon


Zij hebben een 'Ontheffing van de whois restrictie ' ingevult.
Heb ik ook gedaan gisteren! Die ontheffing is alleen geldig voor interne Ip-adressen. Als je dit aanbied op je website hou je je dus niet aan de gestelde eisen van SIDN.

firstfind
25/07/03, 17:24
Origineel geplaatst door Deimos
Die ontheffing is alleen geldig voor interne Ip-adressen. Als je dit aanbied op je website hou je je dus niet aan de gestelde eisen van SIDN.

Klopt, daarom dus onze vraag. Vectoris in ieder geval bedankt voor het meedenken, inmiddels hebben we zelf een script geschreven die de mogelijkheden flink beperkt, waarmee we de stichting voldoende mee tegemoed denken te komen.

vectoris
25/07/03, 18:18
zoals ik al zei tegen firstfind, ik brouw een dezer dagen wel wat in php en mysql eventueel geinteresseerden in dit script kunnen zich melden ;) :P

Dillard
25/07/03, 20:41
Ik heb het bestaande script van MrWhois aangepast dat tijdens de connectie naar poort 43 een IS meegezonden wordt. De output is dan alleen nog Active of Free maar dat is voldoende voor het checken van de beschikbaarheid...

firstfind
25/07/03, 21:38
Ik lees de post hier en merk dat er wat verwarring bij enkelen bestaat over de werking van die beperking op de whoisfunctie.

Die ontheffing van de SIDN is bedoeld voor intern gebruik van deelnemers, het is dus verboden deze openbaar te maken op je eigen site.

Gebruik maken de beperking op de IS functie van de SIDN zelf heeft geen zin, omdat alle request van één IP afkomstig zijn (namelijk de server waar de site op draait). Dat zou dus betekenen dat bij de 15-de bezoeker het script en HOOOO begint te roepen.

Oplossing is daarom wel de functie met ontheffing op IP van de server (verkregen bij SIDN) openbaar te zetten, en zelf een script te implementeren die hetzelfde doet als de beperking bij de SIDN.

Wij zijn er intussen uit :-) middels een javascriptje en cookies.
Heeft iemand hier behoefte aan? Just drop us a mail!

Dillard
25/07/03, 21:53
Origineel geplaatst door firstfind
Gebruik maken de beperking op de IS functie van de SIDN zelf heeft geen zin, omdat alle request van één IP afkomstig zijn (namelijk de server waar de site op draait). Dat zou dus betekenen dat bij de 15-de bezoeker het script en HOOOO begint te roepen.


Niet mee eens. Er is wel degelijk verschil waarneer je de whois server van whois.nic.nl benaderd met en zonder de IS functie (check de output maar eens).

Ik heb regelmatig dagen dat er 50 lookup's gedaan worden en na de implementatie van de IS-functie heeft dit zonder problemen gewerkt.

De ontheffing is dan ook niet voor de hostingserver aangevraagd maar voor de kantoorserver (die niet gekoppeld staat). Op deze manier weet je zeker dat er geen misbruik kan plaatsvinden omdat het wel mogelijk is met een ontheffing dat een van je klanten op die server zo'n script installeert en tot zijn vreugde constateert dat het script blijft werken :)

webfreak
26/07/03, 13:08
firstfind, ik weet niet hoe belangrijk die cookies in het proces bij jou zijn, maar denk er wel bij na, dat niet elke bezoeker cookies enabled heeft staan, en dus werkt het in sommige gevallen niet.

firstfind
26/07/03, 22:16
QUOTE
------------------------
Niet mee eens. Er is wel degelijk verschil waarneer je de whois server van whois.nic.nl benaderd met en zonder de IS functie (check de output maar eens).
-----------------------

De whois fucntie bedoelde ik, die willen we natuurlijk blijven tonen. Wel zo profi ... ;-)


Quote
----------------------
dat niet elke bezoeker cookies enabled heeft staan
----------------------

In dat geval wordt de IS functie zonder mogelijkheid met doorklik naar de WHOIS functie getoond, met de melding dat cookies "enabled" moet zijn.

babak
27/07/03, 17:48
ok even een domme vraag;)


dus je mag via je site (met ontheffing op IP) onbeperkt laten zien of een domein vrij/bezet is, maar niet de adres, naam, eigenaar enz... van een actief domein laten zien. Toch?

Dillard
27/07/03, 17:55
Klopt!

Je mag niet onbeperkt NAW-gegevens tonen, vanuit de optiek dat deze informatie gebruikt kan worden om domeinnaam-eigenaars te spammen...

babak
27/07/03, 18:03
ok, dus alk ik NAW-gegevens niet meer aanbied, zit ik wel goed? kijk anders effe op mijn site en vul een bezete domein in. ( NAW-gegevens functie zit er nog)

Dillard
27/07/03, 18:08
Je laat standaard niet de whois-gegevens zien, maar ...

Tenzij je ontheffing hebt aangevraagd en je gebruikt niet de IS functie, zal je script er alsnog mee stoppen na 15x.

Als je wel ontheffing hebt, maar je gebruikt niet de IS functie kan in theorie meer dan 15 x per dag een whois-info worden opgevraagd. Dus zal de Stichting je daarop aanspreken.

Enige nette oplossing is (probeer maar eens bij mij): opvragen met IS functie (deze blijft dus altijd werken). Extra WHOIS-info kan opgevraagd worden (dan wordt er een nieuwe query gedaan zonder de IS). Na 15 opvragingen werkt deze optie niet meer, maar het script kan nog wel zeggen of er iets vrij is op niet. Op deze manier kan ik nooit de regels van de stichting breken...

- Brave Dillard - :)

firstfind
27/07/03, 18:42
Klopt ja.

Babak wanner ik zoek op jouw site naar p1.nl (een domein van ons) krijg ik de melding:

"De domeinnaam die u ingaf is te kort - Het moet minimaal 3 tekens bevatten"

Niet juist lijkt me.

babak
27/07/03, 18:54
firstfind:
klopt, tijd om alles te gaan wijzigen.

Dillard:
heb je messchien een voorbeeld van je geïmplimenteerde IS-functie?

alvast bedankt.

Dillard
27/07/03, 19:01
Ik heb een orginele zip file op mijn site staan, even kijken onder klantenservice (is net te groot om hier te attachen).

Je moet het script zo aanpassen dat er in plaats van een 'whois xxx.nl -h whois.nic.nl' dit komt te staan: 'whois -h whois.nic.nl is xxxx.nl' .

Firstfind: mijn script checkt ook op min. 3 karakters, ik dacht dat dat de minimale lengte was ? Hmm, even script aanpassen ...

babak
27/07/03, 19:25
tnx, dan ga ik nu even aan het werk.:D

babak
27/07/03, 22:05
hi Dillard:

ik kom er nog niet uit :(



ik gebruik nu het volgende;


---------------

// .nl domein
$nl_server = "whois.nic.nl"; $nl_nomatch = "not a registered domain"; $nl_include = true;
------------------

if ( ($type == "all" or $type == "nl") and $nl_include )
{
$nl_array = array($ddomain.".nl");
$nl_count = count($nl_array);
$i=0;
for ($i=0;$i<$nl_count;$i++)
{
$domname = $nl_array[$i];
$ns = fsockopen($nl_server,43); fputs($ns,"$domname\r\n");
$result = '';
while(!feof($ns)) $result .= fgets($ns,128); fclose($ns);
if (eregi($nl_nomatch,$result)) { dispav($domname); } else { dispun($domname,$nl_server); }
}
echo '<tr><td colspan="5" class="separator">&nbsp;</td></tr>';
}
----------------------------------


maar hij zegt dat elke domein bezet is. Kun je ook zien op http://s05.2hosting.nl/mrwhois.php

wat moet ik erin veranderen? :( van je uitleg ben ik niet echt wijzer geworden.

Alvast bedankt.

Dillard
28/07/03, 00:08
Origineel geplaatst door babak


---------------

// .nl domein
$nl_server = "whois.nic.nl"; $nl_nomatch = "not a registered domain"; $nl_include = true;
------------------

if ( ($type == "all" or $type == "nl") and $nl_include )
{
$nl_array = array($ddomain.".nl");
$nl_count = count($nl_array);
$i=0;
for ($i=0;$i<$nl_count;$i++)
{
$domname = $nl_array[$i];
$ns = fsockopen($nl_server,43); fputs($ns,"$domname\r\n");
$result = '';
while(!feof($ns)) $result .= fgets($ns,128); fclose($ns);
if (eregi($nl_nomatch,$result)) { dispav($domname); } else { dispun($domname,$nl_server); }
}
echo '<tr><td colspan="5" class="separator">&nbsp;</td></tr>';
}
----------------------------------



$nl_nomatch moet worden:
$nl_nomatch = "is free" (output van de IS-functie is anders dan de normale whois functie)

De $ns moet worden:
$ns = fsockopen($nl_server,43); fputs($ns,"is $domname\r\n");

Probeer eens of dat werkt...

Dillard

babak
28/07/03, 14:05
tnx, werkt helemaal;)

amnesiac
28/07/03, 22:43
babak, zou je mij het verranderde scripje kunnen mailen, ik kom er niet helemaal uit.
mijn e-mail adress staat in mijn profiel.

Alvast bedankt.

babak
28/07/03, 23:27
kijk in de bijlage. Zo kan iedereen het downloaden;)


en nl. tnx to Dillard