PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarde bedrijf



Tweakhost
22/07/03, 16:20
Ik ben nu in staat een webhosting bedrijf over te nemen. Nu komen we alleen op het punt "wat is een goede vergoeding"
Deze persoon heeft verschillende eigen servers hangen met webhosting en wat reseller klanten erop. En nog een aantal colocated en dedicated klanten. Wat apc's en switches etc.

Hoe zouden jullie dit waarderen?

Revoal
22/07/03, 16:23
Als je het toko'tje niet overneemt heb ik er wellicht ook nog wel interesse in ;)

rootservices
22/07/03, 16:34
ik heb recent ook een voorstel gekregen om een bedrijf over te nemen. De persoon in kwestie vroeg als overnameprijs 1 jaar omzet (dus niet winst).

Overname was voor een 500-tal domeinnamen, een aantal hosting klanten, een paar servers enz...

Probleem was wel dat zijn prijzen voor domeinnaamregistraties veel hoger zijn dan die van mij. Dan kom je natuurlijk nergens met het regeltje "1 jaar omzet"...

groeten,

Revoal
22/07/03, 16:38
De waarde is overigens erg afhankelijk van het aantal klanten, de verdeling van de omzet/marge over deze klanten (kan er 1 klant met de helft van de omzet weglopen oid?), de totale grootte, marge, etc.
Verder nog lopende contracten met leveranciers ed.

Ik zou voor jezelf kijken wat je ervoor over hebt en bij hem nagaan of ie het daar mee eens is. Zoniet, dan vraag je hem wat ie er dan sowieso voor wil hebben en kijk je of het je dit waard is.

(Ik geloof overigens dat je voor shared webhosting tegenwoordig ongeveer 4.5 tot 5.5 keer de jaarwinst kan rekenen oid)

almar
22/07/03, 16:48
4 tot 6 keer de nettowinst is de regel.

Rekening dien je inderdaad te houden met het prijsniveau (jouw prijzen zijn lager en je wilt volledige integratie)
Kapitaalgoederen (als alles al afgeschreven heb je er ook weinig aan)

En denk aan het vastleggen van de overname van de domeinnaam van het bedrijf!!!

Dillard
25/07/03, 19:23
Ik dacht dat (bij het overnemen van shared hosting klanten) 100 euro vergoeding per klant een aardig bedrag was, maar dat zie ik dus niet goed, als ik dit hierboven lees.

Om kapitaalgoederen/computers/inventaris te kunnen waarderen zou ik naar de balanswaarde kijken (en vorige jaarrekeningen bekijken, om te zien of er conform de regels afgeschreven is).

cridea
25/07/03, 20:38
Origineel geplaatst door Dillard
Ik dacht dat (bij het overnemen van shared hosting klanten) 100 euro vergoeding per klant een aardig bedrag was, maar dat zie ik dus niet goed, als ik dit hierboven lees.

Om kapitaalgoederen/computers/inventaris te kunnen waarderen zou ik naar de balanswaarde kijken (en vorige jaarrekeningen bekijken, om te zien of er conform de regels afgeschreven is).

Ligt er natuurlijk aan hoe groot de gemiddelde shared hosting klant is lijkt me.

hvr1985
26/07/03, 13:08
Origineel geplaatst door almar
4 tot 6 keer de nettowinst is de regel.

Dan wil ik wel een bedrijf overnemen dat het afgelopen jaar verlies heeft gemaakt... :)

Maar even weer ontopic. Ik denk dat je gewoon met dat bedrijf rond de tafel moet gaan zitten. Dan ga je even alles op een rijtje zetten. Je telt de waarde van alle bezittingen van het bedrijf op (servers e.d.). En dan is het natuurlijk afhankelijk van de winst die ze maken en het aantal klanten hoeveel geld er nog bij komt.

subhosting
26/07/03, 17:01
wat wil hij zelf voor zijn bedrijf hebben dan ?