PDA

Bekijk Volledige Versie : dwingen tot betaling zonder contract!?!



dokus
21/07/03, 16:48
Wij worden door bedrijf x gedwongen tot een betaling voor een dienst waarvoor nooit enig contract getekend is.

Wat is er nu juist gebeurd :

Toen we in het begin begonnen zaten we bij een welbepaalde nederlandse provider. Deze had echter betalingsproblemen bij bedrijf x waardoor deze afgesloten werd door bedrijf x.
Wij hebben daarop contact opgenomen met bedrijf x om onze server terug online te krijgen aangezien de websites van onze klanten daarop draaien (en als pas gestarte host hadden we geen off-site backup).
Na heel wat om en weer getelefoneer werd onze server terug online gebracht, ik had enkel een mailtje moeten sturen met daarin de vermelding dat we gebeld hadden en dat we alles naderhand wel zouden regelen (niets meer gedetailleerd, exact die woorden)

Wij waren terug online, hebben alles van die server overgebracht, server gecleaned en contract met provider y opgezegd na betaling van een opzegvergoeding.

Provider x bleef ons echter facturen sturen die wij nooit voldaan hebben wegens geen contract en geen gebruik van hun diensten.
Nu schermen zij met hun algemene voorwaarden dat wij verplicht zijn te betalen, ook al is er geen contract getekend nog enig ander officieel document. Zij beweren dat dit kan omdat het in hun algemene voorwaarden staat etc.

Ik ken de Nederlandse wetgeving op dat vlak niet, maar kan dit ?

Ik vraag het hier even alvorens onze advocaat aan te spreken (21juli = nationale feestdag in Belgiƫ dus niemand werkt)

alvast bedankt

M-BahZ
21/07/03, 18:32
Jouw bovenstaande post bevat wat tegenstrijdigheid.

Jij beweert geen gebruik te hebben gemaakt van diensten van bedrijf x.
Echter lees ik daar boven nog jouw verhaal dat jij zelf bedrijf x hebt gevraagd jouw server bij hun te colocaten, omdat bedrijf y daar geen zorg meer voor kon dragen omdat ze de fakturen aan bedrijf x niet voldeden.

In dat geval heb jij zondermeer een colocatie dienst afgenomen bij bedrijf x, en ben je dus een overeenkomst aangegaan.
Bij een overeenkomst met een bedrijf zijn zover ik weet altijd de Algemene Voorwaarden van kracht tenzij anders bepaald.

Overigens blijkt uit jullie correspondentie dat jullie afspraak was dat jullie naderhand alles wel zouden regelen.

Zoals ik heb gelezen heb jij hier geen enige moeite voor gedaan.

Tja... tis allemaal wel erg lastig en het staat en valt met jouw correspondentie, maar in principe wordt men in nederland wel geacht te betalen voor diensten die afgenomen worden, en jij hebt zeer zeker wel een dienst afgenomen.
Het citaat uit jouw mailtje waaruit blijkt dat je alles achteraf zou regelen, zorgt er voor dat de overeenkomst niet zozeer bindend is voor langere tijd, maar op zich mag men er wel vanuit gaan dat jij dus het produkt betaald.
Ik ga ervan uit dat jij minder als een maand het produkt bij bedrijf x hebt afgenomen, dus het lijkt mij persoonlijk logisch dat jij het bedrag betaald aan bedrijf x wat zei berekenen voor de volledige maand.

Plons
21/07/03, 18:56
2 keer bedrijf x is wat verwarrend ja

Grumpy
21/07/03, 21:50
Origineel geplaatst door Plons
2 keer bedrijf x is wat verwarrend ja \
Als je goed heb gelezen gaat het om provider y, bedrijf x, en de topicstarter.

Verder ben ik het met M-Bahz eens. Je hebt wel degelijk de diensten van bedrijf x gebruikt.

dokus
21/07/03, 22:11
Neen die welbepaalde provider had mijn provider afgesloten en heeft mijn server terug online gezet. Mijn server was geen colo maar een dedicated, wat dus hun eigendom niet is. Ze hebben hem gewoon terug beschikbaar gemaakt.

Ik heb verder niets getekend of mij nergens akkoord mee verklaard, vandaar dat ik raar zou vinden toch te moeten betalen, niet ?

rootservices
21/07/03, 22:24
Origineel geplaatst door Grumpy
\
Als je goed heb gelezen gaat het om provider y, bedrijf x, en de topicstarter.

Verder ben ik het met M-Bahz eens. Je hebt wel degelijk de diensten van bedrijf x gebruikt.

Inderdaad, ik ga hiermee ook akkoord.

1/ De wet zegt dat elke overeenkomst bindend is, ook een mondelinge overeenkomst. Een overeenkomst hoeft volgens de wet niet verplicht op papier te staan (is wel handig voor de bewijskracht natuurlijk). Er zijn slechts een aantal uitzonderingen, zoals verkoopsovereenkomsten voor onroerend goed en dergelijke, die wel verplicht op papier moeten staan. Deze uitzonderingen staan opgesomd in de wetgeving.

2/ In verband met de algemene voorwaarden: wanneer je een dienst van bedrijf x gebruikt, ga je in principe akkoord met hun algemene voorwaarden. Er is een (ongeschreven) regel die zegt dat, als je niet akkoord gaat met de voorwaarden van een dienst, je ook niet gebruik moet maken van die dienst. Als je dus een dienst gebruikt, moet je ook akkoord zijn met de voorwaarden van die dienst. Het is echter ook wel zo dat de leverancier van die dienst je moet wijzen op die algemene voorwaarden.

3/ In verband met opzegtermijn: indien er in de (mondelinge) overeenkomst geen opzegtermijn voorzien is, dan geldt de standaard opzegtermijn die in de algemene voorwaarden staat. Indien er daar ook niets over vermeld wordt, is elke redelijke opzegtermijn goed, en in het geval van hosting lijkt me 1 maand wel redelijk (genoeg tijd voor de provider om alles administratief en technisch in orde te brengen).
Redelijk = subjectief, dus als je niet overeenkomt, moet een rechter oordelen. Financieel verlies is dan geen reden voor de hoster om een langere opzegtermijn te eisen; als dat zo is, dan had hij het maar in de algemene voorwaarden moeten zetten, want de wetgeving beschermt altijd het meest de consument.

Bovenstaande is gebaseerd op wat ik weet uit de Belgische wetgeving, maar ik veronderstel dat Nederland niet echt verschillend is??

Misschien dat in Nederland overeenkomsten wel verplicht op papier moeten staan? In Belgie in ieder geval niet.

groeten,

rootservices
21/07/03, 22:31
Origineel geplaatst door dokus
Wij hebben daarop contact opgenomen met bedrijf x om onze server terug online te krijgen aangezien de websites van onze klanten daarop draaien (en als pas gestarte host hadden we geen off-site backup).
Na heel wat om en weer getelefoneer werd onze server terug online gebracht, ik had enkel een mailtje moeten sturen met daarin de vermelding dat we gebeld hadden en dat we alles naderhand wel zouden regelen (niets meer gedetailleerd, exact die woorden)


Pieter,

(en voor de andere members misschien ook interessant)

ik heb een advertentie gezien met een telefoon met ingebouwd CD-RW. Je kan daarmee dacht ik meer dan 270 uur telefoongesprekken opnemen. Misschien heel interessant voor als je af en toe telefonisch zaakjes regelt. Dan heb je achteraf altijd bewijsmateriaal.

Ik ga hier geen URL van die firma zetten want ik weet niet of dat mag van de MODs :) En ik ga jullie ook niet vragen om mij te PM'en om die URL te weten te komen want zoiets vragen mag ook niet dacht ik :p grin.

groeten,

M-BahZ
21/07/03, 23:28
Tja... ik blijf op zich bij mijn eerdere post.
De overeengekomen periode van het afnemen van een produkt zal idd. juridisch gezien de gene zijn zoals in de AV staat tenzij anders overeengekomen.
Ik denk echter dat er in dit geval wat ruimte is geschept doordat er naderhand wel wat geregelt zou worden.

Wat betreft de server maakt het weinig uit van wie deze is, van bedrijf x, van bedrijf y of van Dokus zelf.
Dokus heeft bedrijf x gevraagd deze te colocaten, en heeft zodoende deze dienst afgenomen.
Tuurlijk begrijp ik wel dat Dokus gewoon getracht heeft bedrijf x zover te krijgen dat ze de server weer online brachten, maar aangezien dit niet uit naam van bedrijf y is gebeurt, is Dokus zelf verantwoordelijk voor het afnemen van deze dienst.
Wellicht dat bedrijf y, Dokus en x zelfs nog kan aanpakken voor het verduisteren van hardware. ;)