PDA

Bekijk Volledige Versie : Routing tussen carriers



Revoal
21/07/03, 16:08
Ik vroeg me af of hier wellicht mensen zijn die wat licht kunnen werpen op de manier waarop carriers traffic wereldwijd routen.
Carrier1 heeft bijvoorbeeld in een aantal Nederlandse steden een cityring liggen, en that's it. Hoe kunnen dergelijke bedrijven global transit aanbieden?
Ik weet bijvoorbeeld wel dat dit op basis gaat van peering met andere carriers (zoals dat ook tussen ISPs met suites, datacentra gebeurd voor 'lokale' traffic) en dmv 'uplink agreements'.
Maar als een nationale carrier als Carrier1 een uplink agreement aangaat met bv Abovenet, moet Carrier1 hier dan gewoon per Mbit verstookte traffic voor gaan betalen? Dat zou namelijk betekenen dat de hele winst van een dergelijke carrier enkel uit het nationale internetverkeer komt dat ze zelf kunnen routen (wat nog niet eens al het nationale verkeer zal zijn dat ze te verstouwen krijgen) en uit verschil inkoop/verkoop doordat ze bij de carriers waar ze een uplink agreement mee hebben groter en (dus) goedkoper inkopen.

eXite
21/07/03, 16:12
Volgens mij is het zo dat carrier1 een bepaald netwerk heeft. Vervolgens sluiten ze contracten af met omringende carriers die op hun beurt weer contracten afsluiten met andere carriers.

Uiteraard legt iedereen hier zijn winstmarge op zodat de winst niet alleen wordt gemaakt op hun eigen infrastructuur.

ProServe
21/07/03, 16:54
Er is een vrij groot verschil tussen Tier-1 providers (UUNet/Level3/C&W etc) en bijv. een Carrier1 of Versatel. Tier-1 providers wisselen verkeer uit met andere Tier-1 providers en doen dit voor nop. Vaak zijn hier wel limitaties aan qua verkeer e.d.
Als je kijkt naar een partij als Carrier1, nemen ze gewoon bandbreedte af bij o.a. Level3. Inhoeverre dat nu gratis gebeurd weet ik niet. Alhoewel ik me dat niet voor kan stellen. Carrier1 zal wel een goeie prijs krijgen waarschijnlijk (groter inkopen), waardoor ze alsnog marge kunnen draaien naar hun eindgebruikers.

Plons
22/07/03, 12:06
Idd

En what about:

Lambdanet
Abovenet
MFN
Telia

Tot welke groep zou jij deze rekenen?

wimg
22/07/03, 14:25
Tier2, met poging om Tier1 te worden...

Revoal
23/07/03, 17:17
Origineel geplaatst door wimg
Tier2, met poging om Tier1 te worden...

Abovenet/MFN lijkt me toch wel een Tier1 carrier?