PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke SWITCH? features?



rootservices
19/07/03, 01:34
Een tijdje geleden zag ik hier een post van iemand die op zoek was naar een switch. In deze en andere posts zie ik dat men het altijd maar over de PRIJS heeft, om vergelijkingen te maken.

OK, de prijs is belangrijk want we moeten competitief blijven, maar laten we ook niet even de kwaliteit over het hoofd zien...

We kunnen misschien een thread starten over de FEATURES van de verschillende switches; waarom WEL of NIET een bepaalde switch aanschaffen.

Ik denk dat we bij colo niet direct wakker liggen van Spanning tree protocol, maar bijvoorbeeld wel VLAN.

Belangrijk is ook dat we een bandbreedte beperking per poort kunnen doorvoeren; een gewone bandbreedte beperking of andere soort flow control. Wie kan mij vertellen welke switches deze bandbreedte beperking ondersteunen? Ik heb hier een oude cisco switch liggen en ik zie wel de mogelijkheid om een poort op 10 of 100 Mbit/sec te zetten, maar een CLI commando om een bandbreedte beperking van bijv. 512 Kbit/sec in te stellen, zie ik niet. Of kan iemand me hier op weg helpen?

Als ik mijn bandbreedte laat bursten naar 100 Mbit/sec, dan wil ik op poort niveau toch een beperking doorvoeren voor de klant, om te voorkomen dat die ineens 80 Mbit gefactureerd krijgt en dit niet kan betalen.
Welke switch kan dat? Of ben ik op zoek naar een router?

Tom Lauwers

M-BahZ
19/07/03, 01:41
Er vanuitgaand dat je wel weet welke switches je fijn in het gebruik vind, zal ik persoonlijk aanraden de websites van fabrikanten na te lezen, en misschien zelfs de handleidingen te downloaden om zo een mooie overview te krijgen van de features en dergelijke.
Wellicht dat je dan zelf bepaalde modellen tegen komt die jouw aanspreken.
Zou het voor de meeste mensen hier denk ik ook makkelijker maken om jouw verder te helpen met een objectief antwoord.

Aangezien je hoofdzakelijk zoekt naar een switch met 1 bepaalde "extra" feature zou ik mij persoonlijk hoofdzakelijk daarop concentreren, en wanneer je echt geen switch kunt vinden die aan je wensen voldoet uitwijken naar een router.
Maar dan gaan we het dus ook weer hebben over prijs/kwaliteit verhoudingen en daar gaat jouw post niet over. ;)

neographikal
21/07/03, 15:12
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij moet je voor die andere limieten, dus niet 10/100, een layer3 hebben toch met QoS? of ben ik gewoon dom?

wimg
21/07/03, 16:00
Origineel geplaatst door rootservices
Ik denk dat we bij colo niet direct wakker liggen van Spanning tree protocol, maar bijvoorbeeld wel VLAN.

Belangrijk is ook dat we een bandbreedte beperking per poort kunnen doorvoeren; een gewone bandbreedte beperking of andere soort flow control. Wie kan mij vertellen welke switches deze bandbreedte beperking ondersteunen? Ik heb hier een oude cisco switch liggen en ik zie wel de mogelijkheid om een poort op 10 of 100 Mbit/sec te zetten, maar een CLI commando om een bandbreedte beperking van bijv. 512 Kbit/sec in te stellen, zie ik niet. Of kan iemand me hier op weg helpen?

Als ik mijn bandbreedte laat bursten naar 100 Mbit/sec, dan wil ik op poort niveau toch een beperking doorvoeren voor de klant, om te voorkomen dat die ineens 80 Mbit gefactureerd krijgt en dit niet kan betalen.
Welke switch kan dat? Of ben ik op zoek naar een router?

Tom Lauwers

Je ligt niet wakker van Spanning Tree Protocol ? Dat wil zeggen dat je structuur niet 100% redundant is dan ? Toch even opnieuw bekijken misschien...

Om bandbreedte-beperking per poort te doen op een switch, heb je een zeer geavanceerde switch nodig. Op dit ogenblik zijn de enige toestellen die dat kunnen de Allied Telesyn Rapier 24i, waarvan wij er zelf 2 in gebruik hebben. Als je een goede prijs wil hebben, neem je best even contact met me op, aangezien je ze rechtstreeks bij de distributeurs zeker 100Euro meer betaalt... reken hoedanook op +/- 1800Euro (excl. BTW) voor een 24poort switch. De switch is wel uitermate geavanceerd en is een halve router te noemen (OSPF, RIP en zelfs BGP aan boord).

Groetjes,

Wim

neographikal
21/07/03, 16:17
Dus zoals ik al zei, een Layer3 switch dus? :)

eXite
21/07/03, 16:18
Waar staan de verschillende layers voor dan? :x

Me @ switch noob :D

wimg
21/07/03, 18:24
Origineel geplaatst door eXite
Waar staan de verschillende layers voor dan? :x

Me @ switch noob :D


neo : yep, layer3.

De layers :
- Layer 1 : physical = de kabel, de netwerkkaart, enz.
- Layer 2 : data link = het niveau waarop de data beheerd wordt in packets. Kernwoorden : MTU, MAC address, packets
- Layer 3 : network = layer waarop de routing wordt verzorgd (meestal op IP-vlak)
- Layer 4 : transport = end-to-end control, die ervoor zorgt dat alle packets error-free de eindbestemming bereiken... --> TCP
- Layer 5 : session = opzetten van sessies en connecties tussen 2 hosts
- Layer 6 : presentation = meestal deel van besturingssysteem. Hier wordt omzetting van data gedaan... 'om te presenteren in het juiste formaat'
- Layer 7 : application = het stukje dat communiceert met de applicaties... meestal libraries e.d.

eXite
21/07/03, 18:26
Maar je hebt dan dus layer 2 en layer 3 switches?

wimg
21/07/03, 18:35
Origineel geplaatst door eXite
Maar je hebt dan dus layer 2 en layer 3 switches?

Je hebt layer2 switches en je hebt layer2/3 switches. Deze laatsten doen zowel processing op layer2 niveau als layer3 niveau.

Layer3 switches zijn in feite routers, maar worden toch nog switches genoemd, veelal omdat ze een stukje kleiner zijn...

NLISP
21/07/03, 19:01
HEt verschil zit m vaak in opties zoals static routing die je wel kan uitvoeren op een basic layer 3 maar niet op een layer2. En zo zijn er nog tal van functies op te noemen die je meer kan op een basic layer3

rootservices
21/07/03, 21:21
Origineel geplaatst door eXite
Maar je hebt dan dus layer 2 en layer 3 switches?

Van nature is een switch eigenlijk layer 2 en een router layer 3. Dit wil zeggen: een switch kijkt enkel op MAC adres niveau om te bepalen of een pakketje op alle poorten moet doorgestuurd worden of enkel naar 1 bepaalde poort (indien de switch het destination MAC adres in zijn address table heeft staan). Die table wordt opgebouwd doordat er pakketjes binnenkomen op poorten en de switch kijkt naar het source address. Op die manier weet hij welk MAC adres op welke poort zit aangesloten. (allez, het MAC adres zit niet zelf aangesloten, maar je weet wat ik bedoel : -) ) Er worden dus geen beslissingen genomen op basis van het IP-adres, dat immers een onderdeel is van layer 3.
Alles wat routing betreft werkt normaal op basis van het ip-adres, dus een router is een layer 3 device.

Nu zijn er switches die geen routing ondersteunen, maar wel enkele beperkte zaken doen die op basis van IP-adressen werken. Dat zijn dat layer 3 switches. Bijvoorbeeld: sommige switches kunnen pakketjes droppen op basis van een bepaald source ip-adres ofzo, en dat is dan layer 3. Of ervoor zorgen dat aan een poort ook een vast ip-adres wordt toegekend, zodat je geen pc met een willekeurig ip-adres kan aansluiten. enz...

De switch die wimg voorstelt, gaat blijkbaar heel ver, en kan je dan ook evengoed al router noemen.

rootservices
21/07/03, 21:36
Origineel geplaatst door wimg


De switch is wel uitermate geavanceerd en is een halve router te noemen (OSPF, RIP en zelfs BGP aan boord).

Groetjes,

Wim

Wim,

klinkt alvast zeer interessant. Ik zal eens wat meer technische informatie opzoeken op hun site. Bedankt voor de interessante post.

Zijn er zo nog andere van die geavanceerde switches die je me kan aanbevelen? Mag een beetje kosten (binnen de perken; die 1800 eur gaat nog net), want als je een goede infrastructuur wil, moet je uiteraard wat investeren.

En ik die vroeger dacht dat ik zoiezo goed zat met cisco. (ok, ik ben dan wel CCNA en bezig met CCNP, en je leert daar wel ontzettend veel mee over networking, maar je leert er zeker en vast niet de features van de switches van concurrenten mee kennen). Alles is echt gericht op de cisco producten (uiteraard) en die bandbreedte beperking vond ik toch niet terug bij de lower-end switches van cisco. (tenzij ik niet goed gekeken heb, maar ik vond het toch niet).

En de cisco 2600 series router met als netwerk module (NM) de 16-poorts 10/100 switching module, misschien dat die zoiets wel ondersteunt, omdat de basis een router is? Of die ook niet?
Ik heb hier namelijk nog een 2600 series liggen. Het geheugen daarvan is standaard wel beperkt, dus die ondersteunt wel bijv. BGP, maar geen grote tabellen, en dan ben je ook niet veel met die BGP natuurlijk :)

Hoe goed is de allied telesyn switch remote configurable?

rootservices
21/07/03, 21:55
Origineel geplaatst door wimg

De switch is wel uitermate geavanceerd en is een halve router te noemen (OSPF, RIP en zelfs BGP aan boord).

Groetjes,

Wim

Sorry voor de derde post op een rij, maar ik dacht net nog aan iets:

kan je deze switch gemakkelijk vanuit een script configureren en ook statiestieken en andere gegevens binnenhalen? (via gewone TCP/IP telnet connectie ofzo?).

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het volgende: een script elke 5 minuten laten lopen dat MRTG-like statistieken over de hoeveelheid doorgestuurde data verwerkt of in een database zet en op basis hiervan beslissingen neemt. Bijvoorbeeld: indien een server teveel data doorstuurt aan een constante snelheid (ipv gewoon af en toe bursten), dan kan dat een virus ofzo zijn, en om de klant te beschermen kan je dan een warning sturen of het script de poort laten configureren om de snelheid iets te verlagen, of een combinatie van de twee zodat het manueel gechecked kan worden.

What do you think?

groeten,

NLISP
21/07/03, 22:57
als er snmp en rmon zitten is dat mogelijk ja. Op onze site staan ook traffic statistieken die we ophalen met snmp.

wimg
22/07/03, 00:31
Origineel geplaatst door rootservices


Sorry voor de derde post op een rij, maar ik dacht net nog aan iets:

kan je deze switch gemakkelijk vanuit een script configureren en ook statiestieken en andere gegevens binnenhalen? (via gewone TCP/IP telnet connectie ofzo?).

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het volgende: een script elke 5 minuten laten lopen dat MRTG-like statistieken over de hoeveelheid doorgestuurde data verwerkt of in een database zet en op basis hiervan beslissingen neemt. Bijvoorbeeld: indien een server teveel data doorstuurt aan een constante snelheid (ipv gewoon af en toe bursten), dan kan dat een virus ofzo zijn, en om de klant te beschermen kan je dan een warning sturen of het script de poort laten configureren om de snelheid iets te verlagen, of een combinatie van de twee zodat het manueel gechecked kan worden.

What do you think?

groeten,


Is perfect mogelijk. We halen onze eigen stats via SNMP op en inserteren die in een database. Van daaruit genereren we dan later grafieken voor de klant. Op basis van dezelfde stats berekenen we burstable e.d.

De Rapiers zijn uitermate geavanceerd en kunnen een enorme load aan (tested and approved :) ).

rootservices
26/07/03, 23:17
Ik heb ondertussen die Allied Telesyn Rapier 24i gekocht en ben er heel tevreden van.

Een aanrader!

Ok, hij kost wel wat, maar hij heeft dan ook wel veel interessante features. Zoals die Qos bandwith throttling enzo. Routing, VLAN, STP, uitbreidbaar met modules, enz...

En ik heb er nog een goei prijske voor gekregen ook :)