PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw



keepow
18/07/03, 10:19
Hallo,
ik zat eens te kijken op een hosting site en toen las ik onderaan de pagina:

Prijzen exclusief btw.
Oke niks mis mee.

Maar btw is niet voor de verkoper zelf dat moet worden afgestaan aan de belastingdienst/overheid.

Maar wat als het bedrijf helemaal niet bekend is bij de belastingdienst.
Dan hoeft er dus ook geen btw te worden gerekend en laten ze je gewoon meer betalen.

Mijn vraag aan jullie:

Klopt dit en wat vinden jullie ervan.

Deimos
18/07/03, 12:23
Origineel geplaatst door keepow
Maar wat als het bedrijf helemaal niet bekend is bij de belastingdienst.
Dan hoeft er dus ook geen btw te worden gerekend en laten ze je gewoon meer betalen.

Mijn vraag aan jullie:

Klopt dit en wat vinden jullie ervan.
Wanneer je BTW rekent zonder bekend te zijn bij de belastingdienst ben je strafbaar. Indien je dus geen BTW nummer hebt mag je dit absoluut niet rekenen. Ken je een host die dit wel doet trek dan aan de bel bij de host / belastingdienst.

Johan-nl
19/07/03, 04:13
Origineel geplaatst door Deimos

Wanneer je BTW rekent zonder bekend te zijn bij de belastingdienst ben je strafbaar. Indien je dus geen BTW nummer hebt mag je dit absoluut niet rekenen. Ken je een host die dit wel doet trek dan aan de bel bij de host / belastingdienst.

Maar doe dit niet te snel (klagen bij de belasting)
want hij hoeft niet onder zijn Hosting Naam bekend te zijn bij de belastingdienst, het kan een handelsnaam zijn van een bedrijf dat wel bekend is bij deze geldpikkers!

Dus: PietsHosting.nl>>>Niet bekend>>>Piets Snackbar>>>Wel bekend :D

Apoc
21/07/03, 20:42
Origineel geplaatst door Deimos

Wanneer je BTW rekent zonder bekend te zijn bij de belastingdienst ben je strafbaar. Indien je dus geen BTW nummer hebt mag je dit absoluut niet rekenen. Ken je een host die dit wel doet trek dan aan de bel bij de host / belastingdienst.

Volgens mij ben je sowieso strafbaar als je hosting services in Nederland verkoopt en daar geen BTW over afdraagt aan de belastingdienst..

rootservices
21/07/03, 23:30
Het kan ook een Belgische firma zijn, en dan moeten ze je ook geen btw aanrekenen, op voorwaarde dat de dienst in Belgie geleverd werd (servers in Belgie dus) en op voorwaarde dat jij hen een geldig BTW-nummer kan voorleggen.

Op die manier hebben wij een aantal klanten in Nederland die wij dus geen BTW hoeven aan te rekenen. Die kunnen dat in Nederland dus ook wel niet aftrekken van hun btw-inkomsten.

Als de klant in het buitenland een partikulier is, moet je echter WEL BTW aanrekenen.

Dat is de regeling binnen de EU. Ik weet niet hoe het zit als je zaken doet met firma's buiten de EU. Bijvoorbeeld met de US??

In de US bijvoorbeeld moet je geen sales tax aanrekenen voor diensten, ook al lever je de diensten aan particulieren. Sales tax is daar enkel van toepassing op verkoop van goederen.

<offtopic>
Voor de levering van diensten in de US gebruik ik trouwens mijn eigen officiele USA incorporation. (Ulyssis, inc. met adres en tel. nummer in Nevada).
Die corporation investeert bovendien ook op de Amerikaanse beurzen, wat in de USA geen probleem is.
Kwestie van het nuttige aan het leuke te koppelen... :)
</offtopic>

cridea
22/07/03, 10:20
Origineel geplaatst door Apoc


Volgens mij ben je sowieso strafbaar als je hosting services in Nederland verkoopt en daar geen BTW over afdraagt aan de belastingdienst..

Het ligt er een beetje aan op welke schaal, als je 10 klanten hebt (zeg maar de hobbysfeer) hoef je er geen bedrijf voor aan te melden bij kvk en je btw te regelen enzo. Ligt volgens mij aan je omzet.

Ik weet van sommige bedrijven (bijv. freelance scripters) dat ze geen BTW MOGEN vragen, ik neem aan omdat hun omzet onder een bepaalde grens ligt.