PDA

Bekijk Volledige Versie : Verblijfsvergunning is een identiteitsbewijs?



mvdgeijn
11/07/03, 16:05
Hoi,

Ik krijg zojuist een vraag binnen of een verblijfsvergunning ook een geldig identiteitsbewijs is. Weet iemand wat de wettelijke status van zo'n document is?

Bij voorbaat dank,
Marc van de Geijn

host3000
11/07/03, 16:06
Volgens mij is een verblijfsvergunning zelf geen identiteitsbewijs. Zie ook een passage uit de belastingdienstpagina:

Controleer van iedereen die bij u komt werken zelf de identiteitsbewijzen. Als identiteitsbewijs kunnen medewerkers meebrengen:

Nederlands paspoort ;
niet-Nederlands paspoort met daarin een verblijfsvergunning;
Europese identiteitskaart;
toeristenkaart (jeugd);
verblijfsdocument (A t/m E);
vreemdelingenpaspoort;
vluchtelingenpaspoort.
Bij het nakijken van de identiteitsbewijzen let u op de geldigheid. Wees alert op (werk- of verblijfs-)vergunningen die bijna aflopen. In elk niet-Nederlands document moet vermeld staan dat arbeid is toegestaan. Kijk vervolgens of zaken als pasfoto, lengte en leeftijd overeenkomen met de persoon die het document bij zich heeft. In Nederland zijn volgens de SIOD de afgelopen vijf jaar meer dan een half miljoen paspoorten gestolen om illegalen een identiteit te geven. Controleer eventueel de handtekening. Is er iets fundamenteel mis met het document, staan er bijvoorbeeld taalfouten in of zit de pasfoto los, dan kunt u er vrijwel zeker van zijn dat het niet echt is. Op de site van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND, www.ind.nl) vindt u de echtheidskenmerken waaraan Nederlandse identiteitspapieren moeten voldoen. Voor wie nog dieper wil gaan zijn er bij de boekhandel boeken te vinden waarin de echtheidskenmerken van de Europese identiteitspapieren staan beschreven. Wanneer u in een hoek zit waarin veel met uitzendkrachten wordt gerommeld, kunt u er maar beter voor zorgen dat het in uw administratie in ieder geval geen rommeltje is.

DiedX
11/07/03, 16:19
Origineel geplaatst door host3000
Volgens mij is een verblijfsvergunning zelf geen identiteitsbewijs. Zie ook een passage uit de belastingdienstpagina:


verblijfsdocument (A t/m E); != verblijfsvergunning?!

host3000
11/07/03, 16:20
Origineel geplaatst door DiedX

verblijfsdocument (A t/m E); != verblijfsvergunning?!

denk het niet, anders zou dit:

niet-Nederlands paspoort met daarin een verblijfsvergunning;

overbodig zijn.

mvdgeijn
11/07/03, 16:35
Dat lijkt mij dus ook. Beetje in het verlengde van deze vraag ligt de vraag wat de SIDN eigenlijk voorschrijft. Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat er ergens in de regels van de SIDN zou staan dat er een geldig identiteitsbewijs nodig is.

De SIDN zelf reageert hierop met het volgende antwoord:

"Conform het reglement dient u zich te overtuigen van de identiteit van de aanvrager/houder. Wij schrijven u niet voor hoe u dit moet doen."

Vind ik zelf een verrassend antwoord. Als ik iemand dus op wat voor 'n manier persoonlijk ken, hoef ik helemaal niet om een identiteitsbewijs te vragen en heb ik alleen het formulier nodig.

Of zie ik dat verkeerd?

host3000
11/07/03, 16:47
hmm, dit haalde ik van een site van de arbeidsinspectie:

Identiteitsbewijs bij indiensttreding
Bij indiensttreding zal uw werkgever u vragen om een geldig, origineel identiteitsbewijs. Dit kan zijn:

een Nederlands paspoort
een paspoort van een van de EER-landen
een Europese identiteitskaart
een niet-Nederlands paspoort waarin de Vreemdelingendienst een vergunning tot verblijf heeft aangetekend
een ander geldig vreemdelingendocument

het lijkt mij dat als dit voor een werkende vreemdeling voldoende is, het ook wel voldoende zal zijn voor een domeintje ....

WebBizz
11/07/03, 19:17
Origineel geplaatst door mvdgeijn
De SIDN zelf reageert hierop met het volgende antwoord:

"Conform het reglement dient u zich te overtuigen van de identiteit van de aanvrager/houder. Wij schrijven u niet voor hoe u dit moet doen."

Vind ik zelf een verrassend antwoord. Als ik iemand dus op wat voor 'n manier persoonlijk ken, hoef ik helemaal niet om een identiteitsbewijs te vragen en heb ik alleen het formulier nodig.

Of zie ik dat verkeerd?

Dit zie je goed. Een kvk of id of iets dergelijks is niet meer verplicht door de SIDN.

mvdgeijn
11/07/03, 20:21
Interessant. Toch maar eens 'n hele luie stoel pakken en dat boekwerk eens 'n keertje goed doorworstelen.

Hoe doen jullie dit? Vragen jullie nog om een identiteitsbewijs of is het bevestigen van het e-mail adres voldoende?

xserve
11/07/03, 22:04
Zijn al meerdere post over geweest. Beetje 50/50 hier op het forum.

Domenico
15/07/03, 15:47
Een verblijfs cq vestigings vergunning is een GELDIG identiteitsbewijs! Punt! :)

Duidelijk?

M-BahZ
21/07/03, 03:55
Verblijven en vestigen zijn 2 totaal verschillende begrippen.

In bovenstaande opsomming(en) zag ik ook niets over vestigingsvergunningen, dus lijkt me niet dat je die, mocht ze bestaan, kan accepteren. ;)

Dillard
25/07/03, 19:19
Verblijfsdocument = de nieuwe naam voor een Verblijfsvergunning.

En dus een geldig ID-bewijs, bedoeld voor mensen die een tijdelijke status hebben (soms tot 5 jaar). Als ze natrualiseren krijgen ze een Nederlands paspoort.

Wat je ook kunt tegenkomen is een buitenlands paspoort met een werkvergunnging. Dan geldt het buitenlands paspoort als ID-bewijs.