PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw Account Aanmaken, welke taal?



BlueLagoon
10/07/03, 13:13
Vooral het aanmaken van nieuwe klanten wil ik op dit moment vereenvoudigen. Hiervoor zullen voornamelijk tekstbestandjes moeten worden aangepast, en commando's in de shell worden uitgevoerd.
In de toekomst zou ik dit systeempje dan langzaamaan willen gaan uitbreiden met meer functionaliteit... maar dit is om even te beginnen :)

Het liefst wil ik dit werkend hebben in een webinterface. Ik hoor veel over de talen Perl en Python... maar volgens mij moet bovenstaande zelfs nog in PHP kunnen (waar ik toch wel het meest van af weet :P). Wat denken jullie dat de "beste" taal voor een dergelijk doeleinde is?

Alvast bedankt!

Deimos
10/07/03, 15:16
Webinterface maken in PHP. Deze alles laten wegschrijven naar een fifo file of SQL. Vervolgens dmv een php script dat als deamon draait / cron de benodigde handelingen uitvoeren.

Het is echt zo simpel :). Succes.

WeServeU
10/07/03, 16:03
Voor een soorgelijk systeem kun je wellicht eens kijken naar WebCP

http://webcp.can-host.com/

Hier werken ze ook met een backend en een frontend...

Ik denk dat als je dit bestudeerd dat je al veel verder komt...

Mvg,

WeServeU

BlueLagoon
11/07/03, 19:07
Hmmzzz Ik (linux noob) ben nu aan het proberen om een PHP script uit te laten voeren middels een Cron.

Hiervoor ben ik wat gaan zoeken op internet en kwam tegen dat als PHP als Compiled CGI in gebruik was je de regel #!/usr/local/bin/php -q
moest toe voegen aan je PHP file.
Voor een PHP als Apache module moest je een browser als Lynx gebruiken om de PHP pagina te "runnen".

Ik ben ingelogd als root, en plaats het volgende in het bestand /etc/crontab:

* * * * * lynx -dump http://www.zwemplezier.nl/index.php

Hij zou dit nu elke minuut moeten uitvoeren. Na het aanpassen van het bestand moest ik (volgens de uitleg) nog: "crontab crontab" invoeren in de shell invoeren en het zou werken.



Het werkt niet...



:) Ik heb ook al dingen geprobeerd als "echo 'dsdasdsdfs'" etc. Maar nix schijnt het te doen als ik het in dit crontab bestand zet. Ik zal vast wel iets heel stoms doen... maar kan iemand mij vertellen wat het is dat ik stom doe?

Thnx

BlueLagoon
11/07/03, 19:27
In de LOG (/var/log/cron) staat hij ondertussen al een aantal keer... dus crontab werkt wel. En als ik het geheel uitvoer in de SHELL werkt het wel, dus het kan ook geen fout commando zijn :(

Deimos
11/07/03, 21:09
Als je het aanroept via de browser ben je heel verkeerd bezig. Dit betekend namelijk of dat je Apache als root moet draaien (die is namelijk de enige die de benodigde programmas kan aanroepen om een nieuwe user te maken) of dat het script dmv PHPsuexec onder root draait. In beide gevallen kunnen exploits in je script dus heel gemakkelijk worden misbruikt.

Wat je daarom het beste kunt doen is php als cgi compilen en het aan te roepen via de shell. Dus even het bestand executie rechten geven etc etc. Dan zou het moeten werken,