PDA

Bekijk Volledige Versie : server bouwen



fiets
06/07/03, 17:56
hallo iedereen
ik heb een vraagje ik zou graag zelf een server willen bouwen
die geschikt is als game server en dan doel ik op een server die 4 keer 24 man aan kan met natuurlijk 100mbit verbindig
wat voor procesor heb ik nodig harde schijf en hoeveel geheugen en
moet er een video kaart in
heeft iemand dit dan tegen een leuke prijs of kan iemand me daar bij helpen
al vast bedankt

maartenba
06/07/03, 18:00
Kan een van de mods eens een nieuwe forum-regel aanmaken:
- Maak, indien de Nederlandse taal het voorschrijft, gebruik van hoofdletters en leestekens


Kijk eens rond in dit forum, de afgelopen 2 weken zijn er meer dan genoeg (game)server-mogelijkheden aangeboden...

fiets
06/07/03, 18:06
oke sorry mijn nederlandse taal is niet pervect en ik ben nog maar een leek op dit gebied van servers

Frenk
06/07/03, 18:19
Je zal moeten gaan denken aan veel geheugen en een snelle processor denk ik. De athlon MP is op het moment niet al te duur, als je deze combineert met een goed moederbord en een 2u kast en veel geheugen kom je al een heel eind.

fiets
06/07/03, 18:26
wordt een amd niet te heet in een rack kast

Savvas
06/07/03, 18:33
Origineel geplaatst door fiets
wordt een amd niet te heet in een rack kast

dat werd vroeger veel gezegd maar het vele gebruik momenteel van bedrijven heeft het tegendeel wel bewezen want ik geloof dat niemand tot nu last heeft van de amd cpu's....

Edit:

Ik raad je dit aan..

Amd Athlon 2200+
1 gig ddr ram geheugen
40/60 gig hd maxtor
asus/gigabyte/abit mobo
2u procase

Moet snel genoeg zijn lijkt mij?..

fiets
06/07/03, 18:34
als dat kan scheeld dat een hoop geld maar moet daar nu een video kaart in of is dat niet nodig

host3000
06/07/03, 18:37
Origineel geplaatst door fiets
als dat kan scheeld dat een hoop geld maar moet daar nu een video kaart in of is dat niet nodig
Als het mobo geen vga onboard heeft, zal je er een video pci kaartje in moeten stoppen. Maar dat kan een eenvoudig kaartje zijn, omdat het alleen voor de admin is. De gamers gebruiken immers de videokaart op hun eigen pc.

Savvas
06/07/03, 18:37
gewoon een vga onboard is genoeg lijkt mij....Moet je even bij de mobo's rondkijken of er een vga onboard zit.

Grumpy
06/07/03, 18:39
Het is handig als je vertelt voor welk spel het is.

Verder, voor gameservers worden tegenwoordig vaak Dual Athlons gebruikt. Vooral omdat het goedkoper is dan een Dual Intel systeem.
Voor een gameserver is het handig om veel geheugen te hebben. Denk aan 2GB. Een gewoon IDE harde schijf is genoeg. 60gig is ruim voldoende.

Ik raad je toch aan iemand te vinden die wel verstand heeft van serverbeheer. :)

Savvas
06/07/03, 18:42
Origineel geplaatst door Grumpy
Het is handig als je vertelt voor welk spel het is.

Verder, voor gameservers worden tegenwoordig vaak Dual Athlons gebruikt. Vooral omdat het goedkoper is dan een Dual Intel systeem.
Voor een gameserver is het handig om veel geheugen te hebben. Denk aan 2GB. Een gewoon IDE harde schijf is genoeg. 60gig is ruim voldoende.

Ik raad je toch aan iemand te vinden die wel verstand heeft van serverbeheer. :)

moet zeggen dat ik dit niet verwachtte, dual athlons en al 2gb geheugen, is dit ook al noodzakelijk want ik zie vrijwel geen dual athlons functioneren als gameserver, misschien dat ik niet verder kijk dan me neus lang is maar ik ben ze nog niet tegengekomen....

fiets
06/07/03, 18:45
dus als ik goed heb moederbord processor amd harde schijf 80 gig 7200 de voeding hoeveel watt moet die zijn en vga on board
plus minimaal 1500 DDR geheugen zit ik dan op de goede verhouding
alleen hoeveel mhz moet de processor zijn ?????

Frenk
06/07/03, 18:48
Origineel geplaatst door Intrahost


moet zeggen dat ik dit niet verwachtte, dual athlons en al 2gb geheugen, is dit ook al noodzakelijk want ik zie vrijwel geen dual athlons functioneren als gameserver, misschien dat ik niet verder kijk dan me neus lang is maar ik ben ze nog niet tegengekomen....

http://www.rentone.nl/php/public/servers.php

Onderaan staat er een.

Voor de topicstarter:

Ik denk dat je ongeveer naar zo/n soort configuratie moet kijken. Als ik het zo bekijk zijn het hele mooie verhoudingen. Als je echter kiest voor een moederbord met VGA onboard moet je even opletten of dit moederbord dan wel ddr 2700 geheugen ondersteund. Ik weet bijvoorbeeld dat MSI dit wel doet.

fiets
06/07/03, 18:52
het gaat trouwens om soldier of fortune 2
weet iemand nog een goed bedrijf waar ik de juiste verbindig kan haalen en wat er nog bij komt in noord holland

Grumpy
06/07/03, 19:01
http://www.pcfreaks.com/
http://rentserver.nl/
http://www.rentone.nl/
http://www.gameservers.net/

Dit zijn er al een paar.
Ik dacht dat getfragged ook duals gebruikte maar dat ik weet niet zeker.

Overigens zie ik dat de verhuurde SOF2 servers vrij duur zijn. Dat betekent waarschijnlijk(!) dat SOF2 servers veel resources nodig hebben. Ik vraag me af of je dan echt 4 volle servers kan draaien met 24 spelers.
Volgens tweakers.net kan je een Athlon MP2200+ voor 83 krijgen. Ik denk dat dat wel een goede keuze is aangezien de 2400+ ruim 2 keer zo duur is, maar niet eens een half keer zo snel :).

Je kan in het advertentie forum vragen naar webhosters met hun datacenter in Amsterdam. Vraag dan colocation aan als je zelf de server gaat kopen, anders kan je dedication vragen, dan huur je de server en beheert je host de server.

Pantsy
06/07/03, 19:38
Ik weet niet maar 512 MB is meer dan zat voor een paar gameservers die weinig gebruikt gaan worden (niet 24/7 vol). Er draait een RtCW Gameserver voor 64 spelers op 512 sdram..... loopt altijd soepel! Dus stop er aub geen 1.5 gig in maar begin lekker laag, je kan altijd nog uitbreiden!!

fiets
06/07/03, 20:14
iedereen bedankt voor zijn reactie
even vraagje tussen door waarom is er zoveel verschil van afname data verkeer dan bedoel ik de 100mbit verdinding daar snap ik niks van
zie net dat bij de eene 200 gbit 500euro kost en bij de ander nog niet de helft snap dat niet

Grumpy
06/07/03, 20:20
Origineel geplaatst door TrancePitt
Ik weet niet maar 512 MB is meer dan zat voor een paar gameservers die weinig gebruikt gaan worden (niet 24/7 vol). Er draait een RtCW Gameserver voor 64 spelers op 512 sdram..... loopt altijd soepel! Dus stop er aub geen 1.5 gig in maar begin lekker laag, je kan altijd nog uitbreiden!!
Nee je hebt die geheugen echt nodig wil je de servers lagvrij houden.
En dan noem je ook nog eens precies RCTW die heeft heeeel weinig resources nodig :).

Pantsy
06/07/03, 21:03
Ook voor SOF2 is dit ruim voldoende, mijn ervaring is anders het kan voorkomen dat het toch niet lekker werkt. Maar zoals ik al aangaf..... je kan altijd upgraden.

GetHosted
07/07/03, 14:07
Get Fragged! heeft twee AMD Athlon MP 2200+ DUALs...

Een Intel Pentium 3 1GHz DUAL en een aantal XP 2400+ single's...

Ik ben aardig tevreden over AMD, maar ik moet zeggen dat ik mensen met HT P4's ook aardig tevreden hoor zijn.

Je kan wel een hele hoop meer op een DUAL AMD kwijt, ik kan er bijv. 12-13 clanservers zonder LAG op kwijt (wel een overhead berekend, meer dan 8 servers tegelijk al spelend (10 players) en hij gaat over z'n nek en stuiteren!)

Maar AMD is goedkoper in de aanschaf dat is een punt wat zeker is.

GetHosted
07/07/03, 14:10
Origineel geplaatst door fiets
iedereen bedankt voor zijn reactie
even vraagje tussen door waarom is er zoveel verschil van afname data verkeer dan bedoel ik de 100mbit verdinding daar snap ik niks van
zie net dat bij de eene 200 gbit 500euro kost en bij de ander nog niet de helft snap dat niet

Probeer eens in Web Hosting / Colocated / Dedicated Aanvragen (http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?s=&forumid=14) een post te doen met hoeveel Gbyte/Mbit je wilt en hoe hoog je server is (1HE/2HE/4HE (HE = zelfde als U's :P)).

Daar krijg je meestal mensen die elkaars prijzen proberen te verbeteren en krijg je meestal een mooi prijsje :)

fiets
07/07/03, 16:51
waarom zie ik zo vaak dat ze dual prosesors gebruiken bij een server [game server] wat betreft snelhied prestatie maakt het toch niks uit met een single

GetHosted
07/07/03, 16:53
Jawel, je hebt 2 * de power (80% officieel)

Frenk
07/07/03, 17:08
Echter moet de engine van het spel er ook mee om kunnen gaan.

GetHosted
07/07/03, 17:20
De Linux Kernel balanced de processen over 2 CPU's, dat helpt al een hele hoop!

Frenk
07/07/03, 18:20
Dat weet ik, SMP doet een hele hoop idd. Maar de HalfLife engine schijnt soms alles over 1 proc te gooien.

electric
07/07/03, 18:38
je kan ook een proces "binden" aan een cpu :)

Morphez
07/07/03, 19:39
in mijn ervaring heb je genoeg aan 1gb aan geheugen.
het processor geval is en blijft de vraag voor elke leek (zoals ik toen d'r tijd), Ik heb gekozen voor een p4 2.4 met een 1gb geheugen. Waarom een p4 zal men afvragen. Nou het geval dat ik AMD niet erg veilig leek om in 1u kast te zetten!Qua hitte!!
Ik heb ook vele malen gelezen op GOT forums dat de prijzen van een 1u kast enorm hoog is. Tja naar mijn ervaring is het niet het geval. Als je gaat kiezen naar Procase/Antec kasten dan ben je wel duurder uit in vergeleken met een Chieftec(die ik nu hebt) kasten.
1u is natuurlijk goedkoper bij een coloboer dus bij deze heb ik daar ook aangedacht.
Let wel op voor een 1u kasten zou ik toch een moederbord met een onboard vga kaart nemen waarom? je krijgt namelijk 1 pci riser kaart.
Dus pas op.

Ik weet niet wat voor prijs overweging je wilt nemen, met het hosten van je server. Ik bedoel daarmee of je wel in staat bent om meer prijs te betalen om je server te hosten.

Dit is zo ongeveer hoe mijn game server eruit ziet:

1U Chieftec
P4 2,4 ghz 533 mhz
1U CPU-cooler voor socket 478 (CCPP13)
1024 mb DDR PC2700
Gigabyte GA-8SIMLH onboard sound,Lan,vga 3.06 ghz support.
40 GB WD400JB 7200 rpm, 8mb chache

De prijs voor de server had ik +- 500 euro neer geteld.
De prijzen van een processor is nu ietsje goedkoper.

Ik hoop dat je hierbij meer te weten komt van wat je wilt.
Zo niet dan hoor ik graag.

groeten,

Hendra

paulmatthijs
08/07/03, 00:26
athlon xp's dan wel mp's hebben totaal geen last meer van hitteproblemen, dat was namelijk toen ze zo rond de 1 ghz zaten. daarbij kan je in een server een ontzettende zooi fans mikken, want herrie maakt toch niet uit...

Ahead-IT
08/07/03, 00:39
Origineel geplaatst door paulmatthijs
athlon xp's dan wel mp's hebben totaal geen last meer van hitteproblemen, dat was namelijk toen ze zo rond de 1 ghz zaten. daarbij kan je in een server een ontzettende zooi fans mikken, want herrie maakt toch niet uit...

Toch niet hoor, in een 1U rack zijn ze moeilijk koel te houden !

GetHosted
08/07/03, 01:14
XP 2400+ (niet sneller) doet het nog net op een randje goed...

Beste is een XP 2000+ of 1800+, die zijn PRIMA in 1U's, zorg wel dat je een 1U hebt die een mooie zooi vans achter het mobo heeft!

Morphez
08/07/03, 18:55
Origineel geplaatst door GetHosted
XP 2400+ (niet sneller) doet het nog net op een randje goed...

Beste is een XP 2000+ of 1800+, die zijn PRIMA in 1U's, zorg wel dat je een 1U hebt die een mooie zooi vans achter het mobo heeft!

Daar weet ik zo 123 niet zeker van..
maar er zijn kant en klaren 1u servers met een AMD proc. Aprro Producten (http://www.appro.com/product/server.asp)

voor een Nederlandse reseller moet je hier maar eens gaan:

Melrow.nl (http://www.melrow.nl/products/appro/index.html)
De prijzen staan helaas niet opgegeven.

Bij onze Belgische buren:

Unipress.be (http://www.unipress.be/servers/1u/1uamd/1udualamd.htm)

Op de site van Belgische reseller staat zelf de prijzen opgenoemd:

Appro 1124I-69 IDE Version with two 80GB drives : End-User Price (VAT excluded): 3.082 €

Appro 1124S-69 SCSI Version with two 36GB, 10000rpm drive:
End-User Price (VAT excluded): 3.559 €
Je betaalt wel wat voor maar je hebt wel kwaliteit! btw tweakers.net gebruiken Appro servers dus vandaar wist ik het.

Mijn advies gaat echt naar een 2u server als je zelfbouw AMD wilt gaan beginnen.

Ahead-IT
08/07/03, 19:01
Origineel geplaatst door GetHosted
XP 2400+ (niet sneller) doet het nog net op een randje goed...

Beste is een XP 2000+ of 1800+, die zijn PRIMA in 1U's, zorg wel dat je een 1U hebt die een mooie zooi vans achter het mobo heeft!

Kan zijn, ik werk steeds met CPU's boven de 2600+ omdat ze prijs/kwaliteit zeer goed zijn.

LeaseWeb
09/07/03, 01:02
Geen dual AMD in 1U. Dit geeft warmte problemen en leidt uitsluitend tot een system crash.

Wij gebruiken:
Dual Xeon
1GB DDR
40GB IDE 7200

Pantsy
09/07/03, 01:16
Ik heb ooit eens op Twea**rs.net gevraagd hoeveel gameservers je op een dual xeon 2.4 kan draaien? heb er nooit echt een antwoord op gehad... misschien weet jij het leaseweb?

LeaseWeb
09/07/03, 01:44
Hangt uiteraard van het spel af. Maar doet niet onder voor een Dual AMD. Gemiddeld 8-14 private gameservers.

We hebben circa 70 Dual AMD's, welke zeer storingsgevoelig zijn. Daarna zijn we overgegaan op Dual Xeon (60+ servers), welke uitermate stabiel zijn. Allemaal 1U.