PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dyslexie een trend?



eXite
05/07/03, 22:59
Ik begrijp het niet hoor, ik vind het zelfs zo nu en dan ergerlijk. Het niveau van de zinsconstructies van sommige webhosters/forumgangers. Soms zitten er echt zinnen bij met fouten die ik op mijn 7e levensjaar niet meer gemaakt zou hebben.

Ik vraag me dus serieus af, zijn er nu echt zo bar veel dyslectische mensen op dit forum en in de webhosting wereld of heeft dit een andere oorzaak?

Ergerlijk, hoe onze taal steeds vaker wordt verkracht, als ik het zo even mag zeggen.

Overigens absoluut geen flame tegen mensen die daadwerkelijk dyslexie hebben, maar meer een boodschap aan alle mensen die gewoonweg de moeite niet nemen om in normaal Nederlands te schrijven..

* dat moest er even uit :) *

paulmatthijs
05/07/03, 23:01
volledig mee eens, goed abn is wel een basisvereiste om serieus over te komen.

RobbertC
05/07/03, 23:27
waatt will jei nouw presiex seguh?

Nee, even serieus. Het valt me ook op dat het soms heel erg is. Ik type zelf ook niet perfect, omdat ik vaak snel type en er minder over nadenk hier op het forum dan in een e-mail of brief.

We Develop
05/07/03, 23:29
Typfouten op dit forum zit ik helemaal niet mee, maar aan "turbotaal" erger ik me wel heel erg....

superior-is
06/07/03, 00:05
Wat bedoel je precies met turbotaal? Ben overigens ook van mening dat mensen op z'n minst z'n posting even overlezen om foutjes eruit te slopen. Tevens zit die edit knop er niet voor niets. Wat me overigens wel weer opvalt is dat er inderdaad veel systeembeheerders zijn met dyslexie -- toeval of niet.

xserve
06/07/03, 00:13
Een keer een t of d omdraaien kan ik nog begrijpen, een forum is wat anders dan een solicitatiebrief, maar ook ik vind dat er soms mensen zijn die echt nog maar beter even naar de basisschool terug kunnen.

Pantsy
06/07/03, 03:08
Gastuhh waat sou ik segguh he? >> blaat :)

Het word wel irritant na een tijdje moet ik toegeven.

tom
06/07/03, 03:56
een typo moet kunnen imho

maaralsjevandatleetcsgelulgaatverkopengaikookmetee nnaardevolgendepost

electric
06/07/03, 09:27
helaas is het zo dat ik dyslexie heb. kan er helaas weinig aan doen dus moet er maar mee leven. posts hier op het forum laat ik niet controleren. maar zakelijke brienven e.d. laat ik natuurlijk wel controleren... je heb er last van, of niet. that's life :(

WebBizz
06/07/03, 11:14
Origineel geplaatst door xserve
Een keer een t of d omdraaien kan ik nog begrijpen, een forum is wat anders dan een solicitatiebrief, maar ook ik vind dat er soms mensen zijn die echt nog maar beter even naar de basisschool terug kunnen.

Volgens mij komen hier ook steeds meer mensen die net van de basisschool komen of nog niet eens op de helft van de middelbare school zijn... :)

amnesiac
06/07/03, 14:31
ik heb ook dyslexie. ik probeer mijn posts altijd nog een keer door te lezen maar zelf dan zitten er nog vrij veel foutenin. Als ik een formele brief moet schrijven laat ik hem altijd even controleren door iemand anders. Want het staat alles behalve profesioneel om een brief te versturen vol met spelfouten.

ric0
07/07/03, 12:24
Origineel geplaatst door superior-is
Wat bedoel je precies met turbotaal?

Heheh... Turbotaal... dat is zo'n legendarisch boek uit de late jaren 80... Toen was "turbo" echt een hip woord... En toen was hip ook nog hip...

Wezz6400
07/07/03, 13:30
Ik kan me ook heel erg ergeren aan die turbotaal. Een beetje normaal taalgebruik en hoofd/kleine letters en interpunctie zijn wel zo prettig. En dan alsjeblieft gewoon normaal Nederlands en niet half engels half nederlands "cool" gespeld want dat moet ik eerst ontcijferen voordat ik het kan lezen.
Dyslexie kun je niets aan doen, dus dan zijn fouten ook niet erg. En eerlijk gezegd was het mij bij electric en amnesiac niet opgevallen dus w.m.b. doen jullie het prima. :)

paulmatthijs
07/07/03, 17:56
overigens hebben we het hier niet over dyslexie maar gewoon over opperste luiheid.

ik: 'tja, dat kan ik niet lezen hoor'
klant: 'ik bedoelde ...'
ik: 'schrijf dat dan meteen'
klant: 'geen zin in'

dan moet ik me toch wel inhouden om niets iets te zeggen als 'dan heb ik er ook geen zin in' :\

[QWS]
08/07/03, 19:25
dan ben jij ook niet netjes tegen je klant hoor..

het nadeel van schrijven is dat de ontvanger/lezer niet gelijk begrijpt waar het over gaat. als je naast iemand zit of met iemand belt dan gaat dat een stuk simpeler.

als iemand opbelt hoor je gelijk een naam, dan weet jij wat die persoon bij jouw besteld heeft. bijv. een gameserver. dan zal je het probleem ook sneller begrijpen. zo niet dan kan je het direct nog vragen :)

paulmatthijs
08/07/03, 22:35
het gaat hier niet erom dat ze niet goed kunnen formuleren, maar dat ze gewoon geen nederlands gebruiken :)

rootservices
20/07/03, 22:29
Origineel geplaatst door TrancePitt
Gastuhh waat sou ik segguh he? >> blaat :)

Het word wel irritant na een tijdje moet ik toegeven.

Ik begrijp niet dat mensen zoveel DT fouten maken. Het word... (+t)
Nochtans is het regeltje heel simpel.

Bij ons op school werd hier zwaar aan getild. Als je bijvoorbeeld op een examen biologie of wiskunde een belangrijke taalfout zoals een DT-fout maakte, dan kreeg je hiervoor ook een strafpunt, dus niet enkel bij het examen Nederlands.

Ik woon dan wel in België, maar we gebruiken dezelfde taal met dezelfde regels.

bin_jackson
20/07/03, 23:13
Het is gewoon vervelend omdat je soms ineens niet meer weet hoe je iets moet schrijven. En dan even later kijk je naar het tekst stukje wat je geschreven hebt, en dan zie je pas de fouten :(

hvr1985
20/07/03, 23:54
Origineel geplaatst door bin_jackson
Het is gewoon vervelend omdat je soms ineens niet meer weet hoe je iets moet schrijven. En dan even later kijk je naar het tekst stukje wat je geschreven hebt, en dan zie je pas de fouten :(

Hmmz... daar heb ik eigenlijk nooit last van. Als je weet hoe het systeem werkt, waarom zou je dan ineens niet meer weten hoe je iets schrijft? :huh:

bin_jackson
21/07/03, 08:00
weet ik ook niet :( Maar het is wel wierd :(

Toon
21/07/03, 10:24
dyslexie, tjah, meestal kan die persoon er zelf ook niet veel aan doen. Sprak pas een vriend die met iemand van NLISP aan het praten was op IRC en NLISP vertelde vrolijk dat ze geen zaken wilde doen met shell-kiddo's, terwijl die vriend serieus interesse had in Colocation. Kortom, met dyslexie wordt je inderdaad niet/minder serieus genomen.

ric0
21/07/03, 11:45
Origineel geplaatst door hvr1985


Hmmz... daar heb ik eigenlijk nooit last van. Als je weet hoe het systeem werkt, waarom zou je dan ineens niet meer weten hoe je iets schrijft? :huh:

kapitale fout: denken dat een systeem dat voor jou werkt, ook voor een ander werkt.

ric0
21/07/03, 12:07
Origineel geplaatst door rootservices

Ik begrijp niet dat mensen zoveel DT fouten maken. Het word... (+t)
Nochtans is het regeltje heel simpel.

Bij ons op school werd hier zwaar aan getild. Als je bijvoorbeeld op een examen biologie of wiskunde een belangrijke taalfout zoals een DT-fout maakte, dan kreeg je hiervoor ook een strafpunt, dus niet enkel bij het examen Nederlands.

Ik woon dan wel in België, maar we gebruiken dezelfde taal met dezelfde regels.

Schrijftaal misschien... (hoewel ik me afvraag hoeveel Nederlanders het woord "Nochtans" gebruiken).

Kwa spreektaal is er dag en nacht verschil... zeker met de midden en noord provincies van Nederland.

Ik noem:
microgolf, turnschoenen, weeral (i.p.v. alweer), camion, chauvage ("'scuse me french").

Daarnaast heeft Belgie volgens mij iets meer autoriteit en hierarchie dan Nederland. Je merkt dat in veel dingen (hoewel het wel veranderd). Hier in Nederland zie je in de trein al jaren geen conducteur met pet meer. Da's bij de zuiderbuur wel anders.

Misschien dat er daarom ook strikter gekeken en gedoceerd wordt kwa taal. Dat strikter doceren veranderd niets aan het feit dat sommige mensen dyslectisch zijn.

Dyslextie is bruut gezegd een afwijking/aandoening. Ik gewoon dat niet iedereen op dezelfde manier informatie opneemt, rangschikt en verwerkt.

Om met Neerlandicus Driek van Wissen te spreken: "De taal is het voertuig van de geest"... taal is een middel, geen doel.

host3000
21/07/03, 12:50
Er is een groot verschil tussen gemakzucht (= 90% van alle taalfouten) en dyslexie (is een probleem met het verwerken van informatie door de hersenen).

Net als met adhd is er nu ineens erg veel dyslexie gediagnosticeerd. Net zoals het bij het eerste geval soms alleen om erg drukke kinderen gaat, gaat het bij het tweede soms om mensen die het geen moer interesseert (dus geen interesseerd ).

hvr1985
21/07/03, 12:54
Origineel geplaatst door ric0


kapitale fout: denken dat een systeem dat voor jou werkt, ook voor een ander werkt.

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Misschien hebben we een misverstand. Ik had het over de werkwoordspelling. Iets wat jatenlang een groot probleem is geweest voor mij. Aangezien ik niet overweg kon met alle handige trucjes die je leert op de basisschool. Totdat ik in de 3e eens een goede leraar Nederlands kreeg. Die heeft iedereen gewoon een compleet systeem uit z'n hoofd laten leren. Wanneer je dat systeem kent, kan je ook werkwoordspellen. En ik zou niet weten waarom niet iedereen zo'n systeem uit zijn hoofd kan leren...

host3000
21/07/03, 12:58
Origineel geplaatst door hvr1985
Die heeft iedereen gewoon een compleet systeem uit z'n hoofd laten leren. Wanneer je dat systeem kent, kan je ook werkwoordspellen. En ik zou niet weten waarom niet iedereen zo'n systeem uit zijn hoofd kan leren...
dyslexie heeft te maken met het niet juist (kunnen) begrijpen van hetgeen je leest. dan wordt een systeem toch ook wat lastig.

hvr1985
21/07/03, 13:01
Origineel geplaatst door host3000

dyslexie heeft te maken met het niet juist (kunnen) begrijpen van hetgeen je leest. dan wordt een systeem toch ook wat lastig.

Bij de mensen die werkelijk dislexie hebben, kan ik er uiteraard wel begrip voor tonen dat ze fouten maken met de werkwoordspelling. Maar hoeveel procent van de bevolking heeft nou dislexie... In elk geval niet hetzelfde percentage als de mensen die ongelooflijk veel en onnodig veel spellingsfouten maken.

ric0
21/07/03, 14:45
Origineel geplaatst door hvr1985


Maar hoeveel procent van de bevolking heeft nou dislexie... In elk geval niet hetzelfde percentage als de mensen die ongelooflijk veel en onnodig veel spellingsfouten maken.

"dislexie"

In ieder geval 1 meer dan jij denkt ;)

hvr1985
21/07/03, 14:49
Oei Oei, wel een grote fout ja :). Ik zal de fout maar gewoon laten staan... Ik ben namelijk ook maar een mens :D. Achteraf wist ik best dat je het met een y schrijft... Maarja, dat kan iedereen achteraf wel zeggen :D.

ric0
21/07/03, 14:54
Origineel geplaatst door hvr1985
Oei Oei, wel een grote fout ja :). Ik zal de fout maar gewoon laten staan... Ik ben namelijk ook maar een mens :D. Achteraf wist ik best dat je het met een y schrijft... Maarja, dat kan iedereen achteraf wel zeggen :D.

Als jij niemand verteld dat ik in mijn lap tekst "dyslextie" had staan (lekker net ge'edit), vergeef ik het je.

Ik ben alleen altijd zo lang en complex van stof dat sowieso de dyslecten afvallen. En dan nog de rest die denkt "wat bazelt die vent?".

hvr1985
21/07/03, 15:02
We zijn allemaal maar gewoon mensen... Maar ik neem aan dat de bedoeling van dit topic wel duidelijk is. Je ziet gewoon steeds vaker berichten waarvan je gewoon niet zou geloven dat het door een Nederlander is geschreven. Oh ja... de starter van dit topic had ik zojuist ook een op spellingsfoutje betrapt :).

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=26970

Zoekt... en gij zult vinden :D

Toon
21/07/03, 15:45
mja, laten we a.u.b. niet beginnen met elkaar op spelfouten te wijzen, ik denk dat we dan beter een relforum kunnen beginnen. :)

rq
27/07/03, 17:41
het zijn vooral de 'techies' die meestal bijzonder slecht kunnen spellen,

blijkbaar is de algemene ontwikkeling bij veel mensen zo eenzijdig dat ze òf alleen de alpha kant van zichzelf ontwikkelen òf alleen de beta kant (in het geval van deze zogenaamde 'techies' aka nerds)

ik zit wel es in t.net channels en ik zie gewoon mensen daar die 'werd' met dt schrijven, en dan heb ik het niet over 15 jarige jongetjes maar volwassen mensen, best ernstig imo.

gelukkig voor die mensen is er zoiets als spellingchecker anders zouden ze nooit een fatsoenlijk tekst kunnen schrijven..

Wezz6400
27/07/03, 22:46
Vooral de techies? Dacht het niet. Ga maar eens op een chatbox voor de gewone Nederlander (niet nerds bedoel ik dan dus) zitten, kom je erg veel gaar Nederlands tegen. En dat zijn echt niet alleen maar 15-jarigen.

Morphez
28/07/03, 00:29
Origineel geplaatst door Wezz6400
Vooral de techies? Dacht het niet. Ga maar eens op een chatbox voor de gewone Nederlander (niet nerds bedoel ik dan dus) zitten, kom je erg veel gaar Nederlands tegen. En dat zijn echt niet alleen maar 15-jarigen.
Idd, maar aan de ene kant kan ik best begrijpen dat je in een chat slordige spel fout(en) tegen komt wegens snel typen, ik bedoel daarmee snel reageren, zodat diegene niet lang hoeft te wachten.

Ik ben zelf geen Nederlander, maar probeer uiterst best om mijn spellings/taal fouten zodanig goed te schrijven;).

Wezz6400
28/07/03, 13:05
Nou fouten door snel typen bedoel ik eigenlijk niet, die maak ik zelf ook wel (neit i.p.v. niet doordat m'n linkermiddelvinger net wat sneller is dan m'n rechter :D), ik heb het meer over het zogenaamde "hippe" Nederlands.

Ik daar echt niej voor betalen hoor, flikker op met diej site...
Maar uhmmm, kweet niej of dat wel waar is
Dat soort onzin, met opzet dus. Daar had ik het over. :)

The MAzTER
11/08/03, 01:28
...

Dentist
11/08/03, 02:49
Ook altijd ergerlijk: sommige mensen hier weten niet het verschil van betekenis en functie van de woorden JOUW en JOU....

M-BahZ
11/08/03, 03:42
Origineel geplaatst door Dentist
Ook altijd ergerlijk: sommige mensen hier weten niet het verschil van betekenis en functie van de woorden JOUW en JOU....
Ik vind jou lief.
En ik vind jouw zus ook lief.
Zoiets was het toch ?

Gewoon als je het niet weet even door "u" en "uw" vervangen en zo.
Kregen wij in groep 5 van de basisschool en zo.