PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe komen jullie de eerste maanden door?



James
30/06/03, 18:19
Hoi,

Ik ben aan het bekijken in hoever het haalbaar is om een hostingsbedrijf op te starten in België. Nu hebben we al een voorontwerp gemaakt van het financiëel plan (gezien we een BVBA starten) en vraag ik me af hoe jullie de eerste maanden doorkomen???

Om nog maar een break-even te halen moeten wij een omzet halen van 4159€/maand... en moeten we beschikken over 712 klanten/jaar om de kosten te dekken.

Kan ook zijn dat m'n berekening nog niet klopt hoor ;-), maar hoe doen jullie het de eerste maanden, gezien je je klanten moet opbouwen. Betaal je dan aan jezelf een klein bedrag uit of zo??

almar
30/06/03, 18:24
Je bent wel heel voortvarend bezig als je een bvba wilt gaan opzetten. Volgens mij kom je er met een omzetdoelstelling van 4159 p/m ook niet. Uiteraard is dat afhankelijk van het aantal werknemers, gewaardeerd loon en de investeringen die je doet in hardware.

Bij gewaardeerd loon kun je jezelf gewoon vol uitbetalen, maar als je failliet gaat zullen je schuldeisers persoonlijk gaan verhalen wegens wanbeleid. Hoe daar rekening mee.

James
30/06/03, 18:31
Wel ja, we zijn met 2 oprichters die de bvba zouden opstarten. Maar een bvba opstarten is nog maar 1 mogelijkheid die we bekijken. Misschien zou het interessanter zijn als we samen gewoon een éénmanszaak oprichten, kwestie de kosten wat te dimmen.

Maar hoe snel bouwt een gemiddeld hostingsbedrijf z'n clienteel op?

Grumpy
30/06/03, 20:10
Hmmm volgens mijn berekeningen kom ik met 3000 het eerste jaar wel door.

Deimos
30/06/03, 20:34
Ja, maar ik neem aan dat je er dan niet fulltime mee bezig bent. Anders heb je wel een heel karig loontje en of je te eten hebt is dus afwachten. Het gaat hier dus (om de verandering) om iemand die het serieus wilt aanpakken en alles evalueerd. En dan klopt zijn berekening aardig als ik de mijne er naast leg voor 1 persoon vast aangesteld.

James
30/06/03, 20:45
Origineel geplaatst door Deimos
Het gaat hier dus (om de verandering) om iemand die het serieus wilt aanpakken en alles evalueerd.

Idd, ... ik stel gewoon vast dat vele hosting bedrijven woekerprijzen aanbieden, bv. 25€ of 35€ voor een hosting pakket. Dus dan stel ik mij de vraag hoe het er daar aan toe gaat, welke meerwaarde bieden zij dan naar de klanten toe.

Willen de klanten vooral goedkoop online of willen ze meer betalen voor een betere service. Het is de laatste tijd toch erg aan het worden met die spotprijzen. Iemand die het serieus wil aanpakken kan daar gewoon niet tegen op. Dus moeten we ons onderscheiden op andere vlakken waar die goedkope dus aan falen, bv. de nodige support bieden, een gratis tel. nr, enz... maar dat kost geld.

Wil de klant daarvoor betalen? Is er nog genoeg marktaandeel?

Deimos
30/06/03, 21:07
Ik denk dat er zeker markt is voor het door jou voorgestelde. Wel zou ik je aanraden om in het begin niet volledig met de hostingtak bezig te zijn. Zoals je reeds eerder aangaf ben je van plan om het met 2 personen op te starten. Wellicht is het een idee om beide parttime voor het bedrijf te gaan werken en beide parttime voor een extern ebdrijf. Op die manier ben je de komende tijd verzekerd van inkomsten en kan je je bedrijf rustig opbouwen.

Verder is het wellicht een verstandig plan om een goed communicatie / marktingplan op te zetten. Zodat je precies die doelgroep benaderd die interesse heeft in je product. Maw sluit bepaalde markten uit als werkterrein. En zoals je wellicht weet moet je dan hier geen advertenties plaatsen ;).

James
30/06/03, 21:16
Ja, maar in bijberoep kan je geen BVBA opstarten hé ... :)

We zijn idd. met 2, ik zal nl. webdesign doen, de andere vennoot doet alles ivm. de hardware en support naar de klanten toe voor de hosting. Zelf zal ik er mij ook in verdiepen in de hosting om hem en de klanten bij te staan. Webdesign kan ik al, maar hosting is redelijk nieuw voor mij, vandaar dat ik nu ook alles bekijk...

Sommige zaken vind ik wel straf, bv. om ".be' domeinnamen te kunnen registreren moet je bij DNS eerst een voorschot geven van 2.500€, die hebben dat ook leuk bekeken en het is blijkbaar ook goed opletten geblazen waar je je servers plaatst, ik heb hier al offertes binnen van 150€/maand tot 500€/maand, en dit voor dezelfde lijnen... of toch niet??

Waar moet ik vooral op letten bij co-location?

superior-is
30/06/03, 21:35
Die prijsverschillen zitten 'm voornamelijk in het aangeboden netwerk (hebben ze meerdere uplinks, kwaliteit hardware) en in de service graad.

James
30/06/03, 21:38
Is telecity of Redbus bv. een goede locatie?

RobbertC
30/06/03, 22:00
In Telecity en Redbus zitten meerdere partijen, met elk hun eigen netwerk. Maar beiden datacenters zijn modern en netjes, maar tussen de bedrijven daar kan veel verschil in zitten.

Ik denk ook dat er nog voldoende ruimte is om serieus te beginnen, als je niet voor de prijs maar voor het product gaat. Ik denk ook dat als je een goed ondernemings plan hebt, waar in zowel het financiele aspect, alswel het marketing concept goed in is uitgewerkt, je er zonder ervoor te schamen aan kan komen bij een bank voor startkapitaal.

James
30/06/03, 22:07
Wel, eerlijk gezegd ik denk dat we wel aan dat startkapitaal kunnen komen, maar ik vraag me gewoon af hoe we de eerste maanden moeten doorkomen, gezien je cliënteel moet opbouwen. Je maakt nl. meer kosten dan er inkomsten zijn. We kunnen maar ongeveer een 4 tal maanden rondkomen met ons startkapitaal, dat is wel als er geen enkele klant is.

Maar dan nog moeten we onze 700 klanten halen en natuurlijk liefst zo snel mogelijk... :)

Is er geen site waar je accounts kan kopen van bedrijven die er mee stoppen. Die pakketten moeten toch ergens geen?

RobbertC
30/06/03, 22:12
Tja, waar haal je 700 klanten vandaan in 4 maanden... Alleen met adverteren haal je dat niet schat ik zo. Je moet zien te gaan netwerken, en daar kun je nu al mee beginnen.

Ik kwam laatst op het idee om sites te maken en te hosten voor ondernemers vereningen. Bevalt dat, dan heb je een goede naam binnen de vereniging en dat levert grote kans wat nieuwe klanten op. Zo kun je dan via mond-op-mond reclame uitbreiden.

En verder is het heel belangrijk dat je niet teveel tijd en geld besteed aan de verkeerde doelgroep. Je hebt ondernemers als klanten nodig, omdat ondernemers bereid zijn meer te betalen voor service. Het heeft dus geen zin om de lokale buurtverening te gaan sponsoren.

niels
30/06/03, 22:20
Grumpy-edit: Lees dit forum door. Er zijn genoeg topics over het runnen van een hosting bedrijf. Lees de regels door, GEEN EMAIL.
Leer ook eens omgaan met een keyboard/computer voordat je aan hosting begint. Je klanten zullen het op een manier als deze niet waarderen.

niels
30/06/03, 22:23
Grumpy-edit : *KNIP*

[Elwin]
30/06/03, 22:52
Origineel geplaatst door niels



hoe moe je een hosting bedrijf starten hoe moet je hosting doen wad houd het in weet je het zen het naar nielsberghman@hotmail.com

Iemand die een eigen bedrijf wil starten moet in mijn ogen correct Nederlands kunnen spreken / typen ;)

James
30/06/03, 22:54
Ja, :), tenzij je een prijs wint als je mailt hé ;)

krisdv
30/06/03, 22:56
een bvba in bijberoep kan zeker, ook al eens aan een vof gedacht, stukken goedkoper dan een bvba, vraag maar eens aan je boekhouder.

James
30/06/03, 23:07
Bij een vennootschap onder firma is idd. geen startkapitaal nodig maar je bent wel hoofdelijk aansprakelijk en je moet toch een dubbele (maar vereenvoudigde) boekhouding voeren, dus echt voordelen heeft dit niet voor ons. Dat startkapitaal hebben we toch nodig.

Grumpy
30/06/03, 23:26
Origineel geplaatst door James
Bij een vennootschap onder firma is idd. geen startkapitaal nodig maar je bent wel hoofdelijk aansprakelijk en je moet toch een dubbele (maar vereenvoudigde) boekhouding voeren, dus echt voordelen heeft dit niet voor ons. Dat startkapitaal hebben we toch nodig.

Ja maar je kan dan wel rustig beginnen en een klantenbestand rustig opbouwen.

Als je direct groot wil beginnen moet je heel snel veel klanten werven anders kom je dik in de problemen.

Wat ik waarschijnlijk ga doen is gewoon part-time ergens werken om geld binnen te krijgen en daarnaast een VOF samen met een aantal andere personen. Als we het goed aanpakken zullen we op een gegeven moment geen part-time banen meer nodig hebben en kunnen we full-time met het bedrijf bezig zijn. En later kunnen we dan nog overgaan in een BV.

Deimos, ik en een paar anderen zijn wel degelijk van plan serieus te beginnen. En omdat we veel geevalueerd hebben weten we dat we niet direct full-time ermee bezig kunnen zijn. ;)
Mijn post was trouwens niet geheel volledig :)
Ik bedoelde een startkapitaal van 3000 daarnaast part-time baan. Naar mate er meer klanten komen zullen er ook meer kosten zijn, maar die worden gedekt door de klanten.

We Develop
30/06/03, 23:33
Grumpy heeft gelijk, het beste is part-time beginnen in een VOF, tot je het kan veroorloven er jezelf fulltime voor in te zetten.

WebBizz
01/07/03, 01:41
Deimos heeft toch al lang een hosting toko?

bjorn
03/07/03, 19:09
Ik ben nog iets te jong voor een web hosting bedrijf te beginnen, maar ben er al wel erg in geinterseert! Ben ook nieuw op dit board, maar nu even terug op dit topic.

Ik zou redbus pakken voor mijn datacenter wegens dat ze zeer veel mogelijkheden bieden, maar je servers zullen daar ook zeer veilig staan want ze zijn zeer modern met de beveiliging en brand beveiliging.

Maar als ik het zo bekijk moet je niet alleen voor jou bedrijf werken, maar zou ik ook gewoon een job nemen en zo heb je al een vaste inkomst, en zo kan je jou web hosting bedrijf opbouwen,

Als het dan te goed wordt kan je je voor je eigen gaan werken,
ook is het handig als je als doel groep de webmasters en de gewone mensen gaat nemen, later kan je nog een ander bedrijf oprichten die dan voor bedrijfen en zo bestemd zijn. Want bedrijfen verrouwen niet echt op goed koope dingen, zo heb ik het onder vnden met web design.

En webmasters willen veel web space en dataverkeer voor zo laag mogelijk bedrag. Dus is voor 100 MB, 2GB dataverkeer €35 een zeer goed bedrag.

En het is belangrijk dat je bedrijf goed promoot, adverteren in computer bladen (BV: netwerk, computer idéé, ect...), en online bij druk bezochte website helpt! (msn, phpfreaks.nl, webmensen.nl, webmeesteres.nl)

ook is het handig dat je al wat domeinnamen kan aanbieden.

James
03/07/03, 19:18
Ja, dat is ongeveer de strategie die ik zal volgen... :)

cridea
03/07/03, 23:00
- Begin gewoon naast een parttime baan, zorg dat je een aardige baas hebt waar je tijdens je werk ook mailtjes mag beantwoorden
- Begin als eenmanszaak/vof, bvba kan later altijd nog, eerst maar eens zien dat je uberhaupt 1 klant krijgt
- Meld je niet aan bij DNS.be zolang je niet weet of je uberhaupt wel 1 domein te registreren hebt, maak bijv. gebruik van http://www.computools.be

Samengevat: ik denk dat je te hard van stapel loopt, lees anders ook eens het boek "Kaas" van Elschot om te zien hoe het niet moet.

Mijn advies: Begin met een instelling waarin je jezelf geen eisen stelt, maar gewoon vanuit een positie begint waarin je bereid bent om pakweg 1000-2000 euro te investeren (meer is echt niet nodig) met het risico dit kwijt te raken, en elke klant beschouwt als mooi meegenomen.

Doelstellingen zijn wel leuk, maar geven je ook een hoop stress. Wil je je zelf een lol doen, begin dan met het idee "we zien wel waar het schip strandt".

Hiermee bedoel ik uiteraard niet dat je maar wat aan klooit, maar enkel om er niet teveel van te verwachten, dan valt het altijd mee.

Grumpy
03/07/03, 23:05
Origineel geplaatst door byh

Samengevat: ik denk dat je te hard van stapel loopt, lees anders ook eens het boek "Kaas" van Elschot om te zien hoe het niet moet.
Hahahaha leuk boek :)
Kantoor, mooie bureau, telefoon :), briefpapier... wel een goed idee van die agenten (resellers)...

Anders lees je daarna het boek Lijmen :) dan kan je ook nog het een en ander verkopen :).

bjorn
04/07/03, 16:26
en waar vind je het boek ? heb het nog niet gelezen.

cridea
04/07/03, 16:57
in de boekhandel, het is een klassieker dus echt overal te krijgen, iedereen heeft het ook op zn lijst staan voor eindexamen (ik ook) vanwege de aangename dikte.

bjorn
04/07/03, 17:02
Ha tof en ik niet :)

Grumpy
04/07/03, 18:13
Bibliotheken hebben hem ook wel :)
Is goed boek .. leert je de dingen die je niet moet doen.

bjorn
04/07/03, 18:45
Kan dus zeker wat opleveren om je hostingbedrijf dan niet naar de ondergang te lijden.

joske
04/07/03, 21:26
Ik zou mijn servers niet in Amsterdam zetten, bij een probleem ben je de hele dag onderweg: 2 uur rijden naar Amsterdam, 2 uur reparatie tijd en 2 uur terug rijden en de dag is verloren. Die dag had je beter kunnen besteden aan "sales". Dus je servers in België plaatsen ondanks het feit dat het meer kost.

Persoonlijk denk ik dat het onmogelijk is om een goed draaiend bedrijf in een paar maanden op te zetten. Je hebt minstens 2 jaar nodig en voldoende geld om die jaren door te komen.

Ik zou je aanraden om je ogen goed open te houden voor "nieuwe kansen"! Over twee jaar ziet de markt er volkomen anders uit. Vaak liggen de kansen om geld te verdienen voor het rapen, maar je moet ze wel zien.

Het aller belangrijkste is verkopen ,verkopen, ... veel tijd besteden aan je bestaande en potentiële nieuwe klanten.
Mijn ervaring is dat tussen eerste contact met de potentiële klant en verkoop en het sturen van de factuur minstens 6 maanden tussen zit.
Van de 10 potentiële klanten kun je maar 1 verkoop verwachten!

Veel succes!!

bjorn
04/07/03, 22:21
Maar hoe doe je dat verkopen, verkopen, verkopen,... ?
Das net het moeilijkste van al!

Je website moet vertrouwen uitstralen.
Je moet er voor sorgen dat je dus vertrouwen krijgt!

Ook adverteren help voor verkopen, verkopen, verkopen,...
Maar hoe maak je een goede advertentie ?

almar
05/07/03, 01:18
Origineel geplaatst door bjorn
Maar hoe doe je dat verkopen, verkopen, verkopen,... ?
Das net het moeilijkste van al!


Da's misschien wel het geheim van de smid. ;)

bjorn
05/07/03, 12:22
Ja kan gooed! :)

James
05/07/03, 12:29
idd. een goede site is gewoon de basis om goed te verkopen en dus vertrouwen op te wekken bij de klant: één van m'n laatste projecten --> www.body-and-minds.be

Iedereen bedankt voor de talrijke tips en aanmoedigingen...

bjorn
05/07/03, 12:58
Knap gemaakt! Hoeveel vraag jij voor een website te ontwerpen ?

James
05/07/03, 14:09
Zoek je een web-ontwikkelaar misschien? :)

bjorn
05/07/03, 14:20
Ja, ik kan goed spripten maar designen is bij mij een ramp.

James
05/07/03, 15:22
Wel als het alleen over het designen gaat, dan wil ik wel iets regelen met je... voeg me anders toe op (zie privé bericht)

bjorn
05/07/03, 15:59
sorry heb nog niet ontvangen.

James
05/07/03, 16:24
euh... heb prive bericht gestuurd hé.

bjorn
05/07/03, 16:53
Er zijn geen berichten in deze map voor deze periode.

Is er iets mis met het verzenden van pb's ? :s

rootservices
22/07/03, 16:56
James,

ik heb eerst 4,5 jaar gewerkt als zelfstandige in bijberoep. Enkele weken geleden ben ik begonnen als bvba. Het is wel een hele administratieve molen, maar nu met de ondernemingsloketten zou het vlotter moeten gaan. (van zodra alles goed draait).

Ik raad je aan om eerst minimum 1 jaar als zelfstandige in bijberoep te starten. Onder die voorwaarde kan je nadien loopbaanonderbreking nemen en krijg ge gedurende 1 jaar een vervangingsinkomen van de staat (RVA) die je mag combineren met inkomsten als zelfstandige.
= minder risico dus.

Wel kan je best onmiddellijk de bvba starten, zodat het na 1 jaar geen probleem is voor de RVA om die premie bij loopbaanonderbreking aan te vragen.

Veel succes in ieder geval!