PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW voor het buitenland



Cougar
30/06/03, 01:35
Ik wilde weten hoe het zit met BTW plichtingheid voor buitenlanders.

Als ik goederen koop in het buitenland dan kan ik daar geen BTW over terugvragen (hij is immers nooit betaald), maar hoe zit het met pakketten die ik verkoop aan buitelanders?

Stel ik verkoop een pakket aan een belg, hoe zou ik dat factureren?

Maak ik dan

hosting xx
BTW xx * 1,19

buitenld --> - xx * 1,19

ofzo? Of hoe factureer ik dat, en hoe neem ik dat op in mijn administratie?

tom
30/06/03, 02:22
http://www.webhostingtalk.nl/search.php?s= :)

Cougar
30/06/03, 02:34
Volgens mij ben jij een fervente "je zoekt het zelf maar uit"-type. In een ander topic (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=26442) verwees je ook al direct naar de search.

Ik heb de search al gebruikt maar ben er niet echt uit gekomen.

Misschien kijk ik er glad naast, misschien is het dan handig om dit soort topics of sticky te maken of bij een FAQ te gooien :)

tom
30/06/03, 02:58
Origineel geplaatst door Cougar
Volgens mij ben jij een fervente "je zoekt het zelf maar uit"-type. In een ander topic (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=26442) verwees je ook al direct naar de search.


nee hoor, is puur toeval.


Origineel geplaatst door Cougar
Ik heb de search al gebruikt maar ben er niet echt uit gekomen.


lees dit eens;

gezocht op "btw inter*"

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=25928

almar
30/06/03, 13:54
Een ieder die met dit soort problemen zit, zou ik adviseren om de belastingalmanak aan te schaffen. Een investering van maar liefst 15 euro, maar _zeer_ nuttig!

joske
04/07/03, 01:30
Bij diensten ligt het anders dan bij goederen. Volgens mij dien je de BTW aan te rekenen omdat de dienst in Nederland wordt geleverd. Indien je goederen naar het buitenland stuurt dien je de BTW niet aan te rekenen.

Grumpy
04/07/03, 02:04
Is webhosting een dienst?

bjorn
04/07/03, 12:01
Ja! De pakketten daar van zijn je producten.
En ik ben een belg en heb al wat facturen van instandxs en zo....
En die reken dus de btw wel aan.

xserve
04/07/03, 12:03
Tuurlijk, je bied een stukje ruimte op internet aan. Maar het is ook een stukje goederen.

joske
04/07/03, 21:32
Als je een server koopt in Nederland en je brengt die niet over de grens door hem bij een colocatie provider in Nederland te zetten dan dien je nederlandse BTW te betalen.

Overigens kun je in België de nederlandse BTW terugvragen op het BTW aangifteformulier.

subhosting
07/07/03, 22:22
U verkoopt goederen in een ander EU-land: intracommunautaire levering
Als u goederen verkoopt aan een ondernemer in een ander EU-land, dan is er sprake van een intracommunautaire levering. U hoeft in dat geval geen BTW te betalen en dus ook geen BTW door te berekenen aan uw afnemer. Voor een intracommunautaire levering gelden de volgende twee voorwaarden:


De goederen zijn daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd.
Uw klant heeft een BTW-identificatienummer in een ander EU-land.

De goederen zijn naar een ander EU-land vervoerd
U moet kunnen aantonen dat de goederen daadwerkelijk vanuit Nederland naar een ander EU-land zijn vervoerd. Dit doet u aan de hand van uw administratie. Het gaat dan om het geheel aan bewijzen, zoals:


bestelformulieren;
orderbevestigingen;
bewijzen van betalingen uit het buitenland;
transportverzekeringen;
vervoersbewijzen;
facturen op naam van de buitenlandse koper.
Uw klant is ondernemer en heeft een BTW-identificatienummer in een ander EU-land
Voor een intracommunautaire levering moet uw klant omzetbelasting verschuldigd zijn over de intracommunautaire verwerving. U kunt ervan uitgaan dat dit het geval is als uw klant zijn BTW-identificatienummer aan u opgeeft. U kunt de juistheid van dit nummer laten nagaan bij de Belastingdienst in Nederland. U kunt hiervoor contact opnemen met het belastingkantoor waaronder u valt.

Als uw afnemer geen BTW-identificatienummer heeft, omdat hij bijvoorbeeld particulier is, dan brengt u uw afnemer gewoon BTW in rekening. Dat doet u ook als blijkt dat het BTW-identificatienummer niet klopt.

Verder moet u bij een intracommunautaire levering aan de volgende verplichtingen voldoen:


Op de factuur die u uw afnemer stuurt, vermeldt u uw eigen BTW-identificatienummer en het BTW-identificatienummer van uw afnemer.
Op uw ‘Aangifte omzetbelasting’ geeft u het gefactureerde bedrag aan van de goederen die u tegen 0% aan een afnemer in een ander EU-land heeft geleverd.
U specificeert uw intracommunautaire leveringen per kwartaal op het formulier ‘Opgaaf intracommunautaire leveringen’. U krijgt dit formulier meestal automatisch door de Belastingdienst toegestuurd. Ontvangt u geen nieuw formulier voor het eind van het kwartaal, neem dan contact op met de Belastingdienst.
Daarnaast gelden voor u de 'gewone' BTW-verplichtingen.

Let op!
Als de goederen niet worden vervoerd naar uw afnemer, maar in Nederland blijven, mag u niet leveren tegen 0%. U moet uw afnemer dan het 'gewone' BTW-tarief in rekening brengen. Worden de goederen niet vervoerd naar uw afnemer, maar naar een ander EU-land, dan gelden bijzondere regelingen.

MAAAARRR


sinds 1 july 2003 is de nieuwe europese wet in treding waar in 2001 over gestemd is hier bij wordt dus artikel 6 van deze wetten aangevuld met dat levering van digitale diensten wel btw moet worden verekend gewoon 19 % door berekenen over webdesign, webhosting , en software dus. niet over het medium dat de software draagt dit is dan weer een product ;)

StarXS
24/07/03, 11:31
moet er ook BTW berekend worden als:
de server(s) in het buitenland staat (bijvoorbeeld amerika).
de mensen binnen of buiten de EU wonen (niet in nederland)