PDA

Bekijk Volledige Versie : Swap



HBCS
27/06/03, 16:23
hallo mensen hoe kan ik de swap terug brengen met de hand zonder reboot
en is dit wel terug tebrengen ik heb geen idee
wie weet dat en kan mij er mee helpen
vriendelijke groeten Herman

Mike
27/06/03, 16:59
Ik heb geen flauw benul wat je bedoelt. Wordt er niet meer geswapt of zo?
Als er geswapt wordt, hoeveel dan? Misschien is het tijd wat meer geheugen in te bouwen?

host3000
27/06/03, 17:17
swap partitie verkleinen ofzo ???

HBCS
29/06/03, 13:36
hij swapt dus juist veel en erg snel al
er zit 1 Gb memmory in dus ik weet het niet meer
load = 0.13 0.06 0.4

vg Herman

Deimos
29/06/03, 14:01
Probeer er achter te komen wat de swap veroorzaakt en probeer vervolgens het debetreffende programma zo te tweaken dat het is verholpen. Je zou het kunnen testen door diverse (tijdelijk) services uit te zetten.

Zelf denk ik dat het bijvoorbeeld Apache is of een ander programma dat zijn logfiles openhoudt.

Mike
29/06/03, 17:51
Tja, wat is veel?
En snel is betrekkelijk. Start een server op en je hebt een heleboel geheugen vrij. Maar niets wordt onbenut gelaten, dus al het geheugen dat vrij is wordt stukje bij beetje gebruikt om te cachen. En dat is fijn.
Aan het eind van het liedje is al het geheugen in gebruik, en soms leidt dat ertoe dat er dingen geswapped worden, maar dat zal relatief weinig zijn, en je zult het zeker niet merken in de performance.

Om in de gauwigheid te zien wat er in het geheugen zit, start een ssh sessie en type
top
dit laat je zien wat er allemaal speelt.
type daarna
M
Dat is shift+m dus, hoofdletter. Die sorteert op geheugengebruik, maar waarschijnlijk zie je daar een berg apache en mysql staan, maar je weet nooit
Om uit "top" te komen, type
q

EgoH
29/06/03, 19:09
Dat hij swap in gebruik heeft is niet erg. Betekend namelijk niet emteen dat je server op DAT moment aan het swappen is.

Kan goed zijn dat hij bij log rotate wat swap space gebruikt heeeft, en dat laat hij staan. Zie het probleem helemaal niet.

almar
29/06/03, 19:12
Swappen is per definitie fout, omdat de communicatie tussen schijf en processor veel trager gaat dan geheugen en processor. (= dus performance issue) Daar waar mogelijk altijd swap proberen te voorkomen.

Web123.nl
30/06/03, 18:38
Je zou eigenlijk moeten kijken hoevaak er in de swapfile geschreven wordt. Bij logrotaties e.d. is dat niet erg.

babak
30/06/03, 23:46
Origineel geplaatst door almar
Swappen is per definitie fout, omdat de communicatie tussen schijf en processor veel trager gaat dan geheugen en processor. (= dus performance issue) Daar waar mogelijk altijd swap proberen te voorkomen.

af en toe swappen is niet zo erg, maar niet dat hij 24/7 100% aan het swappen is.

HBCS
01/07/03, 12:05
als ik een reboot geef is hij binnen 5 minuten weer vol
mem 98%
swap partitie is 1 GB en in 5 minuten heeft hij al zo'n 800 Mb vol
en ik zie geen rare dingen met top
en dat blijft hij ook terwijl ik denk dat hij het niet gebruikt
system is een PIV 2Gig
er draaien 46 accounts op dus dat is niets
data verkeer is ook niets nog geen 5 Gig per maand
ik weet het niet meer denk dat ik maar een nieuwe instal ga doen

vg herman

babak
01/07/03, 12:10
Origineel geplaatst door herman
als ik een reboot geef is hij binnen 5 minuten weer vol
mem 98%

dat is juist goed.



swap partitie is 1 GB en in 5 minuten heeft hij al zo'n 800 Mb vol
[/B]
800mb aan swap! dat is inderdaad erg.

Deimos
01/07/03, 12:51
welke processen worden er gestart tijdens het booten? En sluit eens zoveel mogelijk processen en kijk wat er met de swap gebeurd.
Vervolgens programmas stuk voro stuk weer starten en weer kijken.

Zelf denk ik dta je Apache logs bijv dusdanig groot zijn geworden dat deze in de swap komen. Apache houdt namelijk zijn logs open tijdens het draaien netzoals vele andere programmas doen.

HBCS
01/07/03, 13:45
als ik 1 voor 1 de progs uitzet blijft de swap groot
totdat ik keventd kill en dan gaat de swap terug naar ongeveer 55 meg
en dat is niets dus
maar wat is keventd voor een proces ??

vg herman

Deimos
01/07/03, 13:54
http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&threadm=b51ujo%24in9%241%40news1.kornet.net&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Dkeventd%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3Db51ujo%2524in9%25241%2540news1.kornet.n et%26rnum%3D7


Met andere woorden precies wat ik al dacht een log file :). Wellicht handig om je /var/log/messages op te schonen ;)

HBCS
01/07/03, 13:57
dan de volgende vraag door mij
hoe schoon je zoiets op
ik kan je eventueel bellen deimos
via telefoon mischien makkelijker
ik hoor het wel
vg herman

Deimos
01/07/03, 15:40
in principe kan je je var log messages gewoon verwijderen. Dan even met
touch /var/log/messages een nieuwe aanmaken en de rechten weer zo zetten als het orgineel was. Dan zou het verholpen moeten zijn.

Mike
01/07/03, 16:00
Iets korter door de bocht:
echo > /var/log/messages