PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische klant wil niet betalen



Hollinks
25/06/03, 23:08
Hallo allen,

Een van mijn Belgische klanten weigert de kosten van zijn webhostingpakket/domeinnaam te betalen. Hij heeft nu sinds april webhosting.

Het is een lang verhaal. Het begint allemaal ruim 3 weken nadat hij zijn pakket heeft besteld. Omdat de factuur naar België moest heb ik wat langer op zijn overschrijving gewacht. Uiteindelijk duurde het te lang en heb ik hem een herinnering gestuurd, waarna hij reageerde met de melding dat hij de factuur niet heeft ontvangen. Ik ben de beroerdste niet, dus ik stuur de factuur nog een keer op. Na 3 weken ongeveer stuurde ik hem een herrinnering en afgelopen maandag de laatste aanmaning. Hij nam contact met me op en zei dat hij het geld niet kan overmaken, omdat hij moet werken als de banken geopend zijn.

Dit speelt nu al 3 maanden en ik begin het aardig zat te worden. Officieel heeft hij nog de tijd tot aanstaande dinsdag om het geld over te maken, maar ik verwacht niet dat hij dat doet, aangezien er altijd wel wat is.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Ik weet niet hoe het met incassobureau's en deurwaarders geregeld is in België. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Alvast bedankt!

WebBizz
25/06/03, 23:21
Origineel geplaatst door Hollinks
Hij nam contact met me op en zei dat hij het geld niet kan overmaken, omdat hij moet werken als de banken geopend zijn.

Die is goed! Hoe betaalt 'ie de huur/hypotheek van z'n huis dan? Of de computer? Als het een goedkoop pakketje is direct afsluiten en alles snel vergeten :)

EgoH
25/06/03, 23:21
Na de betalings herinneringen stellen wij een ultimatum.
Als de betaling dan niet binnen is gaat account op slot.
Dat zet er meestal wel vaart achter ineens.

Zou ik wel eens willen wat de openenings tijden van zijn bank dan zijn :O.

Web123.nl
26/06/03, 09:12
Origineel geplaatst door WebBizz


Die is goed! Hoe betaalt 'ie de huur/hypotheek van z'n huis dan? Of de computer? Als het een goedkoop pakketje is direct afsluiten en alles snel vergeten :)

Waarschijnlijk hoeft hij daarvoor niet naar de bank, want dat kan ie met z'n overschijvingsformulieren doen. Buitenlandse betalingen niet vrees ik (afgezien van de kosten).

ric0
26/06/03, 11:20
Heb een tijdje in Antwerpen gewoond en ik heb wel gemerkt dat de banken daar wat minder flexibel zijn dan bij ons. Het verhaal zal dus niet uit z'n duim gezogen zijn.

Misschien zijn er Vlamingen die dit verhaal kunnen bevestigen?

Dat veranderd niets aan het feit dat er gewoon betaald moet worden en dat dat na 3 maand toch wel eens gebeurd mag zijn.

Een account tijdelijk op slot zitten is inderdaad altijd een goed pressie middel.

Grumpy
26/06/03, 11:27
Dat is echt geen reden om niet te betalen.

Hij had dan van te voren moeten nadenken dat hoe hij kan betalen. Zoniet, dan moest hij het pakket niet bestellen.

Account suspenden zou ik zeggen.

X-Networks
26/06/03, 11:37
Jah, mee toevoegen kan ik ook niet, Grumpy heeft wel gelijk met een tijdelijk slot erop zetten, dat zou ik wel doen, en als ie na na 2 maanden dan nog niet betaald, de domeinnaam verkopen.

Je zult hem eens een poepie laten ruiken :p

dokus
26/06/03, 11:57
Meeste banken hier in België zijn open van 9 tot 17u, wat idd niet handig als je moet werken overdag, maar als je bv naar je bankkantoor belt dan zijn die meestal wel bereid telefonisch een overschrijving uit te voeren, en ook hebben bijna alle grote belgische banken een netbanking of phonebanking systeem, dus ik denk wel dat als die persoon van goeie wil zou zijn hij makkelijk kan overschrijven hoor.

Hollinks
26/06/03, 12:55
Origineel geplaatst door X-Networks
en als ie na na 2 maanden dan nog niet betaald, de domeinnaam verkopen.

De domeinnaam zal ik niet kwijtraken, aangezien het een bedrijfsnaam is.

Ik zal nog het betalingstermijn afwachten en dat zn account op slot zetten. Maar als hij dan nog niet betaald, wat raden jullie dan aan?

host3000
26/06/03, 13:01
Origineel geplaatst door Hollinks


De domeinnaam zal ik niet kwijtraken, aangezien het een bedrijfsnaam is.

Ik zal nog het betalingstermijn afwachten en dat zn account op slot zetten. Maar als hij dan nog niet betaald, wat raden jullie dan aan?
Een bedrijf dat overdag niet even een notaatje kan betalen? Volgens mij word je in de maling genomen.

'Take your loss' en geef 'm nog een termijn en sluit daarna de boel af. Er is maar een ding slechter dan geen klanten, en dat is niet betalende klanten.


en zet zijn naam op wht, dan zijn wij gewaarschuwd :D (grapje)

Andrew
26/06/03, 13:02
Account stop zetten natuurlijk!

Hollinks
26/06/03, 13:36
Nouja, het is niet echt een bedrijf heb ik gezien. Wat het precies is weet ik ook niet, het lijkt meer op een fansite van een club o.i.d. Maar dat is op dit moment even een bijzaak :)

Het gaat erom wat ik moet doen als hij echt niet betaald.

easy2host
26/06/03, 14:57
Ik zou gewoon een incasso bureau inschakelen,

wij hebben momenteel ook te maken met een klant uit luxemburg die niet wil betalen, wij zijn hiermee naar een incasso bureau gestapt en dat was voor hun geen probleem werd verteld, de zaak gaat morgen van ons definitief naar het bureau. en dan is het afwachten.

en als ik je nog een tip mag geven, zoek gewoon een no pay no cure bureau, dan kost het je zelf niks en worden de kosten verhaald op de klant.

WebBizz
26/06/03, 15:17
Zo apart zijn die openingstijden niet, volgens mij ide ABN hier ook van 9 tot 5 open en verder dicht...

krisdv
26/06/03, 18:26
Ik zou het account stopzetten.

Een incasso bureau inschakelen lijkt nogal drastisch. Ik vermoed dat de prijs van het account dit niet verantwoord.

Ik weet niet of dit (wettelijk) kan, maar een domein met als startpagina :

"Account stopgezet wegens wanbetaling" lijkt niet zo fraai.

superior-is
26/06/03, 21:19
Origineel geplaatst door krisdv

Ik weet niet of dit (wettelijk) kan, maar een domein met als startpagina :

"Account stopgezet wegens wanbetaling" lijkt niet zo fraai.

Dat zou ik zeker niet aanraden. Hoewel je het misschien stiekem wel zou willen kan je dat gewoon niet maken. Volgens mij had Vuurwerk vroeg een atoomontploffing of een blikseminslag en zelfs dat vond ik al erg lomp overkomen.

®on
26/06/03, 22:53
Origineel geplaatst door superior-is
Dat zou ik zeker niet aanraden. Hoewel je het misschien stiekem wel zou willen kan je dat gewoon niet maken. Volgens mij had Vuurwerk vroeg een atoomontploffing of een blikseminslag en zelfs dat vond ik al erg lomp overkomen.
Ik ben bang dat je er ook niets mee wint. Klant zal zijn domein verhuizen, en daarmee heb je je centen nog niet.

Ik weet niet of het om veel geld gaat, maar ik zou het account ontbinden indien het niet om teveel geld gaat. Ik moet wel zeggen dat ik geen idee heb hoeveel een incasso buro voor jou als bedrijf kost. Beetje kosten baten hè.

Hollinks
27/06/03, 11:23
Als ik een no cure, no pay bedrijf inschakel niet.

Wat is een klein bedrag... Het gaat om ongeveer 200 euro.

®on
27/06/03, 15:25
Origineel geplaatst door Hollinks
Als ik een no cure, no pay bedrijf inschakel niet.
Dat houdt dus in dat je moet betalen als ze voor jou het geld terug halen, en ik heb geen idee of dat opweegt tegen €200. Of verhaalt een incassoburo ook jou kosten aan het buro op de klant?

Origineel geplaatst door Hollinks
Wat is een klein bedrag... Het gaat om ongeveer 200 euro.
Ik denk niet dat het aan ons is om te zeggen of dat een klein bedrag is, dat kun je beter zelf uitmaken lijkt me.

Hollinks
27/06/03, 16:53
Een no cure, no pay bedrijf kost mij helemaal niets. De klant krijgt de rekening van alles. Als het niet lukt de klant te laten betalen, kost het nog steeds niets... Het is hun taak om wanbetalers alsnog te laten betalen. Doen ze dat ook met hun hulp niet, krijgen ze ook geen geld.

Het nadeel van dit soort bedrijven is dat de kosten hoger zijn als de klant wel besluit te betalen. Maar dat is het risico van de klant...

Santario
28/06/03, 03:55
Helaas is het alleen wel zo dat als een klant de vordering betaalt en de bureaukosten (rente shit etc.) niet dat je dan alsnog maar een gedeelte krijgt toegewezen van je werkelijk ingevorderde bedrag. Kan je beter gelijk naar een gerechtsdeurwaarder, heeft meer effect. Incasso's dreigen alleen maar en met deurwaardertje heb je naar mijn mening meer effect :) Succes!

Cougar
30/06/03, 01:43
Een no cure no pay bedrijf werkt alleen als je in je algemene voorwaarden een extra betaling hebt afgesproken. De enige die het te innen bedrag mag verhogen met de kosten die gemaakt worden om te innen zijn namelijk deurwaarders.

Als ik een rekening zou krijgen van een incassoburo waarin staat dat ik wordt aangeslagen voor administratiekosten dan zou ik eerst gaan kijken of dat in de algemene voorwaarden van de oorspronkelijke leveranciers staat. Zo niet heeft namelijk dat incassoburo geen poot om op te staan. Het is dus puur bluffen in dat geval, en meestal werkt het.

Om op je verhaal terug te komen : indien je een contract getekend en al hebt dan zou ik dat contract overhandigen aan een incassoburo die de schuld voor je gaat innen à 20% van het bedrag. 80% overhouden is altijd nog meer dan niks.

En inderdaad, het account subiet suspenden :)

bjorn
03/07/03, 19:57
1. Klant betaald niet wegens openings uren van de bank
De banken zijn op zaterdag van 9.00 tot 12.00 open.

2. Incasso
Dit zou ik ook doen! Maar dan niet het volledige bedrag vragen hij heeft er nu maar 3 maanden gebruik van gemaakt. Dus zou ik de kosten van domeinnaam en de 3 maanden van de hosting vragen.
ook is handig dat je het kan doen dat de klant de kosten doet.


Geen medelijden hebben met die kerel!

Samuel
03/07/03, 23:39
Origineel geplaatst door Hollinks
Hallo allen,

Een van mijn Belgische klanten weigert de kosten van zijn webhostingpakket/domeinnaam te betalen. Hij heeft nu sinds april webhosting.

Het is een lang verhaal. Het begint allemaal ruim 3 weken nadat hij zijn pakket heeft besteld. Omdat de factuur naar België moest heb ik wat langer op zijn overschrijving gewacht. Uiteindelijk duurde het te lang en heb ik hem een herinnering gestuurd, waarna hij reageerde met de melding dat hij de factuur niet heeft ontvangen. Ik ben de beroerdste niet, dus ik stuur de factuur nog een keer op. Na 3 weken ongeveer stuurde ik hem een herrinnering en afgelopen maandag de laatste aanmaning. Hij nam contact met me op en zei dat hij het geld niet kan overmaken, omdat hij moet werken als de banken geopend zijn.

Dit speelt nu al 3 maanden en ik begin het aardig zat te worden. Officieel heeft hij nog de tijd tot aanstaande dinsdag om het geld over te maken, maar ik verwacht niet dat hij dat doet, aangezien er altijd wel wat is.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Ik weet niet hoe het met incassobureau's en deurwaarders geregeld is in België. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Beste ,

Eerst en vooral zou ik de account meteen afsluiten , als tweede zou ik alles doorsturen naar het incassobureau . Het kost misschien wat geld , maar staat er nergens in je AUP dat de klant zelf opdraait voor de kosten die hieruit voorlopen ?

Groetjes,

Samuel

joske
04/07/03, 01:24
In de eerste plaats dien je goed te weten of je Belgische klant een particulier of bedrijf is.
Als het een bedrijf is is het belangrijk "algemene voorwaarden" voor België te hebben. Bij niet betaling kun je een schadebeding eisen van 10% van het bedrag en de rente (ca. 8 %). Indien je dat niet in je algemene voorwaarden hebt staan geldt dit niet.
Belgische bedrijven dienen binnen de 8 dagen een factuur te betwisten (schriftelijk) indien ze onjuist zou zijn. Na die 8 dagen is de factuur geaccepteerd.
Na het verlopen van een redelijke betalingstermijn stuur je een aangetekende brief om de betaling te vragen en wacht je 2 weken. Het beste is dan een advocaat in te schakelen, die stuurt opnieuw een brief om betaling te vragen en zal het schadebeding vragen van 10% plus de rente. Zonder betaling na 2 weken is kan de zaak ingeleid worden bij de rechtbank. Indien er geen betwisting is geweest over de factuur en je werkelijk de diensten hebt geleverd heb je 99% kans dat je een vonnis krijgt inclusief de rente en schadebeding.
Het vonis kan uitgevoerd worden door een deurwaarder (kosten deurwaarder liggen bij de klant).
Indien je klant dan nog niet betaald heeft kun je faillissement aanvragen.

Als je je goed aan de Belgische regels houdt kun je vrijwel zeker zijn van betaling (in tegenstelling tot Nederland).

Heel erg belangrijk in België is het principe van onbetwiste facturen!!!!!!! Ik zou van elk kontakt met je klant ervoor zorgen dat je dit schriftelijk bevestigd (email, fax, brief). Mondelinge gesprekken hebben geen waarde voor de rechtbank.

Mijn belgische advocaat doet al het werk voor het bedrag van het schadebeding en de rente.

Verget niet als je met buitenlanders werkt dien je aan te passsen aan de gewoontes van het land.

Veel succes.

bjorn
04/07/03, 13:43
Ik zou nu ook niet echt beginnen met een rechtzaak hoor! Incassobureau dat zou ik wel doen. En de hosting direct beeindigen.

Maar de basis licht bij het contract!
Ik maak een verschil bij mijn contracten!
1 is voor mensen die ouder dan 18 zijn.
2 is voor mensen die jonger zijn dan 18.

In geval van 2 komt er direct de volgende zinnen voor als veiligheid.
- ouders staan in als crediet.
- ouders staan in voor de daden van hun zoon/dochter.
- ouders gaan akkoord met deze voorwaarden.
- ouders onderteken het contract samen met zoon/dochter.

Staat in het contract wel wat meer uitgelegt en wat netter hoor.
Het is daar een heel blad vol regeltjes...

Ook staat er dat de bestelling stop kan gezet worden binnen de 24 uur van de bestelling. Dan wordt er wel een schadevergoeding gevraagt van 10 euro die binnen de 30 dagen betaald moet worden.