PDA

Bekijk Volledige Versie : ns1.domein.nl aanmaken?



Wezz6400
24/06/03, 17:36
Bij .com .net en .org domeinnamen kan ik bij m'n registrar namecheap.com zelf nameservers ns1.domein.com en ns2.domein.com aanmaken, uiteraard heb ik dan wel ip adressen van het daadwerkelijke apparaat nodig. Is zoiets bij .nl domeinen ook mogelijk? Dat ik dat zelf doe of een provider voor mij? Of moet ik daarvoor bij de sidn zijn?

host3000
24/06/03, 17:42
Bij sidn moet je actieve nameservers hebben vóór aanvraag van de domeinnaam. Er wordt gecontroleerd of de nameservers bereikbaar zijn vóór registratie.

cridea
24/06/03, 17:48
Voor zover ik weet gaat het voor .nl als volgt:

Je host domein.nl op ns1.domein.com en ns2.domein.com

In deze zone laat je ns1.domein.nl pointen naar ns1.domein.com en hetzelfde voor ns2

Daarna zet je de DNS voor domein.nl om naar ns1.domein.nl en ns2.domein.nl

Klaar!

Wezz6400
25/06/03, 00:44
Bedankt voor het antoord.
Ik heb een reselleraccount waarbij ik al goeie anonymous dns servers kreeg maar ook m'n eigen kon aanmaken. Wat ik toen gedaan heb is bij namecheap.com (enom reseller) in het control panel de optie registre nameserver gebruikt en daarbij de ip adressen opgegeven die ik van m'n host kreeg. Na een paar dagen werkten domein die die nieuwe dns servers hadden ingesteld. Als ik het goed begrijp kan dat dus bij een .nl domein op een vergelijkbare manier? Alleen dan misschien niet via een control panel maar dat maakt niet uit. :)

cridea
25/06/03, 08:19
Met .nl gaat het dus niet via het extra achterdeurtje van nameservers registreren, maar de ns1 wordt gewoon opgezocht in de zone file.

Wezz6400
25/06/03, 15:09
Oke dan is dat duidelijk, daar kan ik iets mee. Bedankt. :)