PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatische incasso



Leandros
18/06/03, 13:09
Ik was dus bij de bank (ABN) geweest voor info over automatische incasso's. De kosten vielen reuze mee (2,00 per batch + 6,00 per 100 stuks ofzo). Toch had ik nog wat vragen en misschien kunnen jullie collega hosters ;) mij daarmee kunnen helpen.


- Vinden klanten automatische incasso fijn?
- Zie je daardoor dat je minder tijd kwijt bent aan je administratie?
- Wat zijn nou precies de voor- en nadelen?
- Hoe loopt nou zo'n proces van als een klant zich aanmeld en toestemming geeft voor automatische incasso. De bank zei dat je ze gewoon kan invoeren op een online CP van internet bankieren.

Iemand dus ervaringen en die er ook mee werkt? Graag jullie bevindingen... Alvast bedankt!

easy2host
18/06/03, 13:16
mag je bij deze optie zelf de automatische incasso's regelen via een programmma? of moet je dat door de bank laten doen?

of klanten automatische incasso fijn vinden geen idee, je kunt op deze manier wel een korting regelen wat klanten wel weer fijn vinden.

Het scheelt jou denk ik wel in je administratie, je bent sneller klaar en geen gezeik dat je achter je geld aan moet. Alhoewel een klant het bedrag wel binnen een x aantal dagen kan laten terug storten. dat is een nadeel. Als je een klant bijvoorbeeld zelf laat overboeken dan doet hij dat vrijwillig en kan hij het bedrag niet laten terug storten.

Leandros
18/06/03, 13:28
Je mag het zelf regelen dit kan je doen via OfficeNet en InternetBankieren (ligt eraan hoe groot je bent welke het interresant is)

Klanten mochen altijd laten terug storen bij "vrijwillige" overschrijving binnen 5 dagen en als het via een incasso gebeurd kan dat nog 30 dagen. Maar eigenlijk lijkt mij er bijna nooit een reden waarom men iets laat terug schrijven....

Een korting is denk ik wel een goed idee. :W:

Octaa
18/06/03, 13:43
ERG irritant, als het de ENIGE optie is om te betalen.
Bij bedrijf X, kan dat dus alleen. Ik wil zelf kunnen storten, maar dat kan bij hun niet.

Als je korting aanbied voor automatisch incasso, en je hebt daarnaast ook andere betalingsmogelijkheden, vind ik het prima.
Maar als het de enige optie is, dan BAH!

easy2host
18/06/03, 15:36
Origineel geplaatst door Leandros
Je mag het zelf regelen dit kan je doen via OfficeNet en InternetBankieren (ligt eraan hoe groot je bent welke het interresant is)

Klanten mochen altijd laten terug storen bij "vrijwillige" overschrijving binnen 5 dagen en als het via een incasso gebeurd kan dat nog 30 dagen. Maar eigenlijk lijkt mij er bijna nooit een reden waarom men iets laat terug schrijven....

Een korting is denk ik wel een goed idee. :W:

Bij hoeveel klanten ben je "groot" dan?

cridea
18/06/03, 15:42
Ik ben ook ooit bij ABN AMRO geweest, kreeg een pak papiertjes mee die dan door de klanten moesten worden ingevuld, en het mocht niet op eigen gemaakte formulieren. Heb er toen maar geen gebruik van gemaakt... Maar dat is dus inmiddels gewijzigd?

exploder
18/06/03, 16:16
- Vinden klanten automatische incasso fijn?

Je klanten gewoon de keuze geven of ze het willen ja of nee. Niet iedereen wil dit namelijk.



- Zie je daardoor dat je minder tijd kwijt bent aan je administratie?

Scheelt wel iets ja, ons eigen administratie pakket genereert gewoon een CLIEOP03 bestand die OfficeNet kan inlezen. Dan hoef je tenminste voor de rest niets in dat irritante OfficeNet te doen. Als je dan ook gewoon automatisch je bank afschriften verwerkt, dan gaat dat tenminste altijd automatisch goed (geen klanten die het verkeerde factuurnummer invoeren enzo)


- Wat zijn nou precies de voor- en nadelen?

Voordeel is dat je tenminste ook je geld optijd binnen krijgt. Enige nadeel is dat je per batch wat moet betalen, maar dat is nog wel te doen.


- Hoe loopt nou zo'n proces van als een klant zich aanmeld en toestemming geeft voor automatische incasso. De bank zei dat je ze gewoon kan invoeren op een online CP van internet bankieren.

Dacht dat autoincasso juist nog niet in het internet bankieren deel zat, en dat het daarom via OfficeNet moet. Als je zelf alles in OfficeNet moet invoeren is dat wat irritant, dus kan je dan beter een export functie hebben in je huidige administratie pakket naar OfficeNet.

Leandros
18/06/03, 17:18
Origineel geplaatst door aarninkron


Bij hoeveel klanten ben je "groot" dan?

Dat weet ik niet precies.... Ligt aan je omzet. Officenet is volgens mij maandelijkers duurder dan gewoon internet bankieren maar verdient zich terug omdat er meer functies in (schijnen) te zitten en omdat het gekoppeld kan worden aan een administratieprogramma.

Leandros
18/06/03, 17:20
Origineel geplaatst door byh
Ik ben ook ooit bij ABN AMRO geweest, kreeg een pak papiertjes mee die dan door de klanten moesten worden ingevuld, en het mocht niet op eigen gemaakte formulieren. Heb er toen maar geen gebruik van gemaakt... Maar dat is dus inmiddels gewijzigd?

Wat ze mij vertelde is dat er schriftelijk toestemming nodig is. Als je deze hebt kan je ze zelf invoeren via internetbankieren. Je hoefde die papieren dus niet op te sturen naar de bank.... Zo werd het mij verteld iig

Leandros
18/06/03, 17:23
Origineel geplaatst door exploder

Dacht dat autoincasso juist nog niet in het internet bankieren deel zat, en dat het daarom via OfficeNet moet. Als je zelf alles in OfficeNet moet invoeren is dat wat irritant, dus kan je dan beter een export functie hebben in je huidige administratie pakket naar OfficeNet.

Zit er al wel in hoor.

exploder
18/06/03, 17:27
Origineel geplaatst door Leandros


Wat ze mij vertelde is dat er schriftelijk toestemming nodig is. Als je deze hebt kan je ze zelf invoeren via internetbankieren. Je hoefde die papieren dus niet op te sturen naar de bank.... Zo werd het mij verteld iig

Klopt, je moet gewoon een formulier hebben waarin de klant verklaart dat je het bedrag van zijn rekening mag afschrijven. Deze formulieren hoef je dus niet op te sturen naar de bank of Interpay (met Interpay ga je juist een contract aan).

cridea
18/06/03, 17:35
Nee opsturen hoefde niet, maar het moest wel perse op zo'n interpay formuliertje ingevuld.

Leandros
18/06/03, 17:52
Wat info van de ABN site:

Voordelen:

Ontvangt u op uw rekening regelmatig betalingen van vaste debiteuren? U maakt het uzelf en uw klanten makkelijker met een incasso.

U bespaart porto- en bankkosten
U weet precies wanneer u uw geld ontvangt.
Meer gemak voor u
Met een incasso kunt u eenmalig of doorlopend een bedrag innen van klanten met een Postbank- of bankrekening. De betaling vindt plaats op een tijdstip dat u met de klant hebt afgesproken. Het initiatief tot de overboeking ligt bij u. U hoeft geen acceptgiro's meer te versturen.

Betaalgemak voor uw klanten
Voor uw klanten is het grootste voordeel van automatische overschrijving het betaalgemak. Zij hoeven slechts één maal een machtiging af te geven. Vervolgens hebben zij er geen omkijken meer naar. De betalingen van uw klanten worden voortaan altijd op tijd verricht.

Kenmerken

Incassovormen
Doorlopende Machtiging Algemeen Voor periodieke betalingen van particulieren. De betaler heeft dertig dagen het recht om het bedrag te laten terugboeken
Doorlopende Machtiging Bedrijven Voor periodieke betalingen van zakelijke relaties. De betaler heeft vijf werkdagen recht op terugboeking
Eenmalige Machtiging Voor eenmalige betalingen van particuliere en zakelijke relaties. De betaler heeft geen recht op terugboeking
Actiemachtiging Voor donaties aan charitatieve instellingen. De betaler heeft dertig dagen recht op terugboeking
Doorlopende Machtiging Kansspelen Voor deelname aan loterijen en dergelijke. De betaler heeft geen recht op terugboeking
Kosten Geen

Aanvragen:

Als u gebruik wilt maken van incasso sluit u eerst een incasso-overeenkomst af via uw ABN AMRO kantoor. Vervolgens hebt u een getekende machtiging van uw debiteuren nodig. Via uw kantoor kunt u gestandaardiseerde machtigingsformulieren verkrijgen.

Let op u KUNT gestandaardiseerde machtigingsformulieren krijgen dus je mag ze ook na maken in eigen stijl (lijkt mij).

http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/incasso/voordelen

<edit: link toegevoegd>

cridea
18/06/03, 18:02
Toen ik het navroeg mocht het niet, maar goed dat is al een jaar geleden.

Ik weet dat het bij de postbank wel zelf mag.

babak
18/06/03, 22:08
Maar je MOET elke maand een factuur sturen toch? (ook al heb je automatische incasso)

exploder
19/06/03, 00:30
Origineel geplaatst door babak
Maar je MOET elke maand een factuur sturen toch? (ook al heb je automatische incasso)

Idd, je moet nog steeds eerst een factuur sturen met daarop vermelt dat het na een bepaald termijn afgeschreven wordt.

En het machtigings formulier mag je gewoon zelf maken, zolang er maar gewoon de juiste gegevens op moeten worden ingevult. Daarom kan je dus ook gewoon eerst zo'n voorbeeld gebruiken van Interpay.

babak
19/06/03, 02:15
Origineel geplaatst door exploder


Idd, je moet nog steeds eerst een factuur sturen met daarop vermelt dat het na een bepaald termijn afgeschreven wordt.


daarom zie ook geen nut erin!

nu:
klant betaalt per jaar
jij stuurt een factuur
einde verhaal

met incasso:
klant betaalt per maand
jij stuurt 12 facturen
incasso kosten
12 keer zijn administratie bijhouden
enz.....


dus ben jij duurder uit, en uiteindelijk je klant ook.

paulmatthijs
19/06/03, 03:31
in dit geval wel ja, maar er zijn zat bedrijven die per maand factureren ipv per jaar.

klopt het trouwens wel dat je ook niet per kwartaal mag incasseren en factureren?

exploder
19/06/03, 11:06
Origineel geplaatst door paulmatthijs

klopt het trouwens wel dat je ook niet per kwartaal mag incasseren en factureren?

Je mag gewoon ook per jaar of kwartaal factureren en dus ook autoincasso doen. Zolang je toestemming hebt van de klant dan mag het.

Staat verder niets over in de Algemene Voorwaarden van Interpay: http://www.interpay.nl/content/framesets/midframeset/content.asp?id=1933

Leandros
19/06/03, 16:48
Stuur je toch een factuur als PDF die wordt in de meeste administraties toch standaard aangemaakt voor de eigen administratie en verstuur je die via de mail. En je laat nog gewoon wel steeds voor zo'n klein pakketje per jaar betalen via auto incasso. Denk dat het dan nog steeds voordelen hebt hoor.

Ijsbox
19/06/03, 18:33
Toen ik bij de postbank vroeg over acceptgiro's en automatische incasso wisten ze me te vertellen dat je minstens een jaar een zakelijke rekeing bij ze moet hebben voordat je dat kunt gaan gebruiken....
nog iemand dit gehoord????

easy2host
19/06/03, 20:14
Origineel geplaatst door Ijsbox
Toen ik bij de postbank vroeg over acceptgiro's en automatische incasso wisten ze me te vertellen dat je minstens een jaar een zakelijke rekeing bij ze moet hebben voordat je dat kunt gaan gebruiken....
nog iemand dit gehoord????

hmmmm raar..
Dat kan ik me haast niet voorstellen? zal toch belachelijk zijn?

Leandros
19/06/03, 20:16
lijkt me erg onlogisch maar bij de ABN kan het gelijk. dus....

superior-is
19/06/03, 20:51
Bij de rabo ook afaik.

paulmatthijs
19/06/03, 22:46
dat is omdat de rabo en abn een soort van backgroundcheck doen: niet elk bedrijf mag tegenwoordig nog klant worden (speelt vooral bij starters, ze moeten eraan kunnen verdienen). de postbank doet dat niet, je kan daar altijd een rekening openen en zonder problemen zelfs meerdere per bedrijf. daarom willen ze je een tijdje kennen voordat ze dit soort dingen mogelijk maken.