PDA

Bekijk Volledige Versie : bestellen en betalen



easy2host
17/06/03, 23:55
Hoe gaan jullie om met de bestellingen die bij jullie gedaan worden qua betalen? Als voorbeeld neem ik een particulier die een simpel hosting accountje wil van 75 euro per jaar.

- Activeren jullie gewoon het account en sturen jullie de rekening achteraf?
- Laten jullie de klant eerst het geld overmaken en activeren dan het account?
- Boeken jullie het geld zelf af via een automatische incasse.
- Laten jullie het doen door een bedrijf zoals paypal?

Wat is in jullie ogen nu de beste manier.

dokus
17/06/03, 23:59
wij sturen na de bestelling de factuur naar de klant via mail, eens die betaald wordt alles geactiveerd.
Op die manier krijg je geen problemen met betalingen etc achteraf.
Tot hiertoe heeft er nog geen enkele klant geklaagd over deze manier van werken

easy2host
18/06/03, 00:15
Zelf zit ik er over te denken om met een bedrijf als way2pay/paypal ofzo in zee te gaan, zodat de klant gelijk het bedrag eventueel gelijk kan betalen en wij daarna alles kunnen activeren.

Tevens wil ik graag dat de klant hiernaast nog de mogelijkheid heeft om zelf het bedrag over te boeken zonder tussenkomst van een extern bedrijf.

het voordeel is hierbij iig dat jij je geld hebt.

tom
18/06/03, 00:20
wij werken als volgt;

a) klant bestelt
b) klant bevestigt
c) klant betaalt
d) domein regged
e) account actief
f) factuur gaat buiten


alleen voor de overheidinstanties wijk ik af van deze procedure(gemeentehuizen, ocmw...), die krijgen hun factuur eerst

vdx
18/06/03, 00:41
1) klant bestelt
2) klant stuurt papieren terug
3) wij registreren domeinnaam
4) wij maken account aan
5) klant ontvang factuur via e-mail

Deimos
18/06/03, 00:54
a) klant bestelt
b) klant bevestigt, dmv een link te bezoeken
c) KLant print contract uit
d) Klant stuurt contract op naar ons
e) Account wordt aangemaakt & domein wordt geregistreerd
f) Klant krijgt factuur per TPG
g) KLant betaald


Optie:
h) Klant betaald niet (op tijd) factuur gaar naar een deurwaarderskantoor.

easy2host
18/06/03, 00:56
Origineel geplaatst door Deimos
a) klant bestelt
b) klant bevestigt, dmv een link te bezoeken
c) KLant print contract uit
d) Klant stuurt contract op naar ons
e) Account wordt aangemaakt & domein wordt geregistreerd
f) Klant krijgt factuur per TPG
g) KLant betaald


Optie:
h) Klant betaald niet (op tijd) factuur gaar naar een deurwaarderskantoor.

via TPG?

Deimos
18/06/03, 00:58
TPG post... Je weet wel die man in die rode kleren die de post bij je in de brievenbus stopt ;).

vdx
18/06/03, 00:59
TPG == per post dus :)


Deimos was me voor

chielsen
18/06/03, 01:00
Wij maken ook gebruik van paypal en moneybookers en paysystems (credit cards). Dit vooral ook omdat we ook buitenlandse klanten hebben. Maar het gebruik hiervan is heel makkelijk.

Klant bestelt
Klant betaalt (online)
Systeem registreert het domein en zet het pakket op de hosting
Systeem mailt de klant zijn gegevens + factuur

Zo heb je er geen werk meer aan. En betaalt de klant niet direct dan kunnen ze in het klanten systeem inloggen met de gegevens die ze na de bestelling hebben gehad om via daar alsnog online te betalen.

Bij betaling via bank moet het nog wel met de hand en daar wachten we ook eerst op de betaling.

easy2host
18/06/03, 01:01
Origineel geplaatst door Deimos
TPG post... Je weet wel die man in die rode kleren die de post bij je in de brievenbus stopt ;).

ach das waar ook ja... :-)
this al laat he...

easy2host
18/06/03, 01:02
Het mooiste zal ik een systeem vinden waarmee je via bank en met creditcard kunt betalen. Maar dat het systeem wel helemaal in je eigen layout is. Is dit mogelijk bij paypal?

chielsen
18/06/03, 01:11
Voor de bank is er alleen nog maar rabo internet betalen oid. En dat is aardig prijzig.

Voor creditcard etc zijn er genoeg bedrijven. Alleen bijna alle laten de gebruikers (klanten) naar hun eigen beveiligde site sturen, daar de tranactie maken en dan naar een door jou opgegeven pagina weer terug komen. Dat kan je allemaal instellen.

Ik vind dit wel een goede manier want de klant vertrouwt bijvoorbeeld paypal en anders moet ie bij elk vreemd bedrijf zijn gegevens invullen. Ik heb er geen problemen mee dat ze even lang het betaalbedrijf gaan.

Grumpy
18/06/03, 01:15
Ik zie dat domeinen vaak eerst geregistreerd worden voordat de klant betaalt.
Wat als de klant ineens niet wil betalen?
Dan heb je dat domein al bestelt.

Als dit eenmalig gebeurt is het niet zo erg, maar ik kan me het best voorstellen dat een of andere grappemaker eens heel veel domeinen bestelt. (Hij doet zich voor als "verschillende klanten")
Domeine zijn bestelt.
Wat doe je dan?

chielsen
18/06/03, 01:18
Ja dat is nu net het risico. Aan de ene kant kan je een goede naam opbouwen door alles snel te regelen maar je loopt dus wel het risico op zaken als dit. Wij hebben nog nooit klachten gehad dat het lang duurt (is ook alleen bij bank betaling bij ons) dus blijven gewoon eerst op het geld wachten.

Er zijn al aardig wat bestellingen binnen gekomen die nooit zijn betaald, daar zitten we niet mee :))

xs2
18/06/03, 02:19
Hier worden nieuwe klanten verplicht eerst te betalen.. tenzij het om een goodwill dienst gaat voor bij een grotere bestelling.. zoals een website.

Bestaande klanten worden gewoon gelijk geholpen.. zoals het hoort.

Betaling gaat bij ons online of via bank/giro. De online factuur en betaal mogelijkheid (direct of via third party) is een must dezer dagen.

Bij mijn laatste zoektocht eindigde ik bij Bibit die een flinke lijst met betaalmiddelen ondersteunt. Per EU land bieden ze zo'n beetje de meeste lokaal gebruikte betaalmiddelen, inclusief bank specifieke betaalmiddelen.

En ook accept giro's worden daar ondersteunt. Kost je rond de 1500-2500 EUR per jaar om ermee te werken schatte ik.

paulmatthijs
18/06/03, 06:09
factuur sturen per e-mail is niet rechtsgeldig, voor electronisch factureren moet je een vergunning hebben van de belastingdienst bij mijn weten (en dan nog maandelijks een overzicht schriftelijk opsturen naar de klant).

vdx
18/06/03, 08:36
Origineel geplaatst door paulmatthijs
factuur sturen per e-mail is niet rechtsgeldig, voor electronisch factureren moet je een vergunning hebben van de belastingdienst bij mijn weten (en dan nog maandelijks een overzicht schriftelijk opsturen naar de klant).

Daarom bieden we mensen die dat willen altijd de mogelijkheid om naast de e-mail factuur ook een factuur per post te ontvangen.

clesoft
18/06/03, 09:08
Factuur per email is WEL rechtsgeldig. Althans volgens mijn huidige provider Planet en mijn voorgaande provider @Home. Krijg nooit factuur per post van bovenstaande providers. Uiteraard zijn/waren zij wel in het bezit van een incassomachtiging. Geeft uiteraard wel enige zekerheid.

salunet
18/06/03, 10:39
1) klant bestelt
2) klant stuurt papieren terug
3) wij registreren domeinnaam
4) wij maken account aan
5) klant ontvangt factuur en accountgegevens via e-mail

eXite
18/06/03, 10:43
- Klant bestelt
- Domein wordt geregistreerd + account geactiveerd
- Klant krijgt logingegevens per e-mail
- Factuur wordt gestuurd
- Klant betaalt

Rik
24/08/03, 15:33
Persoonlijk denk ik dat je als service inderdaad de account zo snel mogelijk moet activeren...

Een klant zal sneller aan positieve mond-tot-mond reclame beginnen als hij of zij ineens binnen 24 uur al op de eigen website terecht kan zonder een cent betaald te hebben...

Wees nu eerslijk, mocht het afketsen, en de klant uiteindelijk niet betalen... wat zijn dan de daadwerkelijke kosten die je gehad hebt... het is idd kl*te van de geregistreerde domeinnaam (5.- euro) en de tijd dat je in het controlpannel de account hebt aangemaakt (ook een paar klikjes).... maar uiteindelijk ben je VEEL meer geld en klanten kwijt als je echt gaat zitten wachten op je geld... (zeker als je niet de mogelijkheid biedt om Online te betalen, maar door een overboeking betaald wilt worden...)

Op Hosters zie je ook heel duidelijk hoe klanten dat "snelle activeren" waarderen... en geloof me, als klanten positieve stukjes over je schrijven, dan MERK je dat indirect aan je groei...

Mvg Rik

Rik
24/08/03, 15:35
Met andere woorden, de e-commerce (en in dit geval de E-Business) moet ook het vertrouwen bij "het volk" zien te winnen he... het is al snel groeiende (klantenvertrouwen Online), maar dit soort zaken geven daar wel een positieve/negatieve wending aan...

Mvg Rik

almar
24/08/03, 16:24
Origineel geplaatst door paulmatthijs
factuur sturen per e-mail is niet rechtsgeldig, voor electronisch factureren moet je een vergunning hebben van de belastingdienst bij mijn weten (en dan nog maandelijks een overzicht schriftelijk opsturen naar de klant).

Dat is niet waar. Per 1 januari 2004 worden wel extra eisen gesteld aan electronisch factureren, echter ook voor papieren facturen ivm standaardisering door de hele EU.

EgoH
24/08/03, 17:43
Origineel geplaatst door eXite
- Klant bestelt
- Domein wordt geregistreerd + account geactiveerd
- Klant krijgt logingegevens per e-mail
- Factuur wordt gestuurd
- Klant betaalt

Zo doen wij het ook.
Vindt het vrij normaal om dit als service te beiden eigenlijk.

WebBizz
24/08/03, 20:32
a) Klant bestelt
c) Klant ontvangt overeenkomst per e-mail
d) Klant stuurt overeenkomst terug naar ons
e) Account wordt aangemaakt & domein wordt geregistreerd
f) Klant krijgt inloggegevens en factuur per post, inloggegevens op verzoek ook per fax, nooit per e-mail
g) Klant voldoet rekening doorgaans via automatische incasso

xxlwebhosting
24/08/03, 20:42
Origineel geplaatst door clesoft
Factuur per email is WEL rechtsgeldig. Althans volgens mijn huidige provider Planet en mijn voorgaande provider @Home. Krijg nooit factuur per post van bovenstaande providers. Uiteraard zijn/waren zij wel in het bezit van een incassomachtiging. Geeft uiteraard wel enige zekerheid.

In dit geval kan de klant de incasso-post op zijn rekeningafschrift als factuur beschouwen. In deze incasso-post moeten dan wel de bedrijfsnaam, een omschrijving van de geleverde diensten, de periode, het factuurbedrag en het BTW bedrag worden genoemd. Wij factureren ook op deze manier. Je hebt hier wel vooraf schriftelijke toestemming nodig van de Belastingdienst.

Qweb
23/09/03, 00:36
Wij hanteren het volgende:

- Klant besteld
- Klant stuurt contract ondertekend op
- Account/domein wordt actief
- Klant krijgt per e-mail en per post een factuur met 30 dagen betalingstermijn.
- Op de 31ste dag 1e herinnering met 5 werkdagen de tijd om te betalen.
- Op de 38ste dag 2 herinnering met een toeslag van 15 euro volgens onze AV, met 5 werkdagen de tijd.
- Op de 45ste dag wordt de domeinnaam/account afgesloten, wij wachten dan weer 5 werkdagen op een betaling of actie van de klant.
- op de 52ste dag wordt de klant overgedragen aan de deurwaarder en die handelen het verder af.

root
23/09/03, 00:58
- Klant bestelt
- Domein wordt geregistreerd + account geactiveerd
- Klant krijgt logingegevens per e-mail
- Factuur wordt gestuurd
- Klant betaalt ( niet )

Liggen er 150 bij de incasso..

Iemand ervaring met 1 malige machtiging of jaarlijks met incasso ?

Santario
23/09/03, 13:58
Origineel geplaatst door Qweb
Wij hanteren het volgende:

- Op de 31ste dag 1e herinnering met 5 werkdagen de tijd om te betalen.
- Op de 38ste dag 2 herinnering met een toeslag van 15 euro volgens onze AV, met 5 werkdagen de tijd.

Da's knap, dus als ik op dag 30 betaal heb ik een dag later al een herinnering? Knappe jongen die mij hierop zou kunnen pakken zijnde te laat betalen. Op dat moment ben ik niet in gebreke....

paulmatthijs
24/09/03, 03:56
daar zij vermeldingen voor als 'indien deze aanmaning uw betaling heeft gekruist kunt u deze als niet verzonden beschouwen' :)

Santario
24/09/03, 13:29
Helemaal gelijk in, desondanks is de termijn opzichtig kort. Hou rekening met een verwerkingstijd.. denk dat het iemand veel klanten kost op deze manier... just a tip.

OeliBoelie
24/09/03, 21:19
Origineel geplaatst door Grumpy
Ik zie dat domeinen vaak eerst geregistreerd worden voordat de klant betaalt.
Wat als de klant ineens niet wil betalen?
Dan heb je dat domein al bestelt.

Als dit eenmalig gebeurt is het niet zo erg, maar ik kan me het best voorstellen dat een of andere grappemaker eens heel veel domeinen bestelt. (Hij doet zich voor als "verschillende klanten")
Domeine zijn bestelt.
Wat doe je dan? Je hebt ook nog zoiets als een incasso bureau :)

Santario
25/09/03, 01:27
Intrum Justitia adviseert bedragen onder de 50,- euro af te boeken... voor laten we zeggen domeintje + 2 maanden abokosten is dat niet echt hoopgevend.. tenzij je een bedrijf bent met prijzen ala Vuurwerk etc.

maartenba
25/09/03, 11:42
Heb al wel eens speelvogels gehad die een domeinnaam of 10 bestellen, die we dan registreren...
Momenteel gaan wij zo:
1) Klant bestelt op site
2) Factuur wordt gemaakt, hosting etc. wordt ingesteld
3) Klant betaalt
4) Domeinnaam wordt geregeed, hosting etc. meteen in orde

Robin24
28/09/03, 21:36
Wij werken als volgt:

-Klant besteld
-Klant ontvangt factuur
-Klant betaald factuur
-Account wordt geactiveerd.