PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe Server.



paas
17/06/03, 09:25
Wanneer moet je tot aanschaf van een nieuwe server over gaan? Oftewel, hoe bepaal je of een webserver 'VOL' zit?

Kijken we dan alleen naar bijv. de harde schijf en blijven we dus nieuwe accounts toevoegen totdat 'ie tjokvol zit? Dat lijkt me niet. Er zijn zaken als service en performance. Maar waar ligt de grens?

Ik ben van mening dat de "Load Average" een belangrijke faktor is.

Naast het feit dat ik hier misschien een nieuwe discussie wil starten is mijn belangrijkste vraag:
Kan iemand me vertellen of je uit de "Load Average" kan/mag afleiden dat je servertje het (te) zwaar heeft?

Onderstaand een momentopname:
load average: 0.12, 0.27, 0.17

HBCS
17/06/03, 09:39
aan je load is niets mis mee
die kan dus nog wel wat hebben
en elke 2 jaar hardware vervangen kan geen kwaad vind ik
maar dat er per server soms verschillend en als je services wil bieden mag hij dus niet uitvallen moet je de server dus bijhouden wat de hardware betrefd

vriendelijke groeten herman

ActiveDomain
17/06/03, 12:15
Ik ga meestal uit van een gebruik van ongeveer 50%. Dus 50% CPU/load of 50% harddisk. Zo hebben alle bestaande klanten op een server genoeg ruimte om te groeien, zonder dat ik ze moet verhuizen. Geheugen doe ik meestal iets anders en is in extreme gevallen vaak nog wel te upgraden met niet zo erg veel downtime.

eXite
17/06/03, 12:43
Geheugen upgrade ik als hij boven de 25% swap uitkomt. Harddisk upgraden doe ik nooit, is toch nooit nodig. En een extra server aanschaffen doe ik als de load continu boven de 1.25 zit.

paas
17/06/03, 14:32
Origineel geplaatst door eXite
Geheugen upgrade ik als hij boven de 25% swap uitkomt. Harddisk upgraden doe ik nooit, is toch nooit nodig. En een extra server aanschaffen doe ik als de load continu boven de 1.25 zit.

Wat wil dat nou precies zeggen; "als de load continu boven de 1.25 zit"?

Op de drukste server zit 'ie meestal rond de 0,20
Er zijn echter ook wel eens pieken dat 'ie effe over de 3,00 geen gaat.

ActiveDomain
17/06/03, 14:35
De load geeft dacht ik iets aan van hoeveel processen volledig om de processor vragen. Oftewel, bij een load van 1.00 heb je 100% CPU gebruik bij 1 CPU, maar gebruik je maar 1 CPU bij een Dual Processor systeem. Maar ik kan het verkeerd hebben :)

Overigens worden echt hoge loads als 3.00 vaak veroorzaakt door swappen. Een beetje server met wat websites die goed gebruik maken van PHP/Perl en SQL vereist al snel 1 GB aan RAM.

eXite
17/06/03, 14:38
Origineel geplaatst door paas


Wat wil dat nou precies zeggen; "als de load continu boven de 1.25 zit"?

Op de drukste server zit 'ie meestal rond de 0,20
Er zijn echter ook wel eens pieken dat 'ie effe over de 3,00 geen gaat.

Nou zoals ik het zeg, als ik 's morgens een check doe, 's middags nog een keer en 's avonds ook nog eens en de load is iedere keer boven de 1.25 dan vind ik dat teveel en is het tijd voor een upgrade. Verschilt overigens wel per configuratie. Ik draai vaak invisionboard op de betreffende server om de script execution time te checken. Die moet absoluut onder de 0.1 blijven.

Smul001
17/06/03, 15:23
Over de system load vond ik het volgende:

uptime reports the current time, the amount of time the system has been up, and three load average figures. The load average is a rough measure of CPU use. These three figures report the average number of processes active during the last minute, the last five minutes, and the last 15 minutes. High load averages usually mean that the system is being used heavily and the response time is correspondingly slow. Note that the system's load average does not take into account the priorities and niceness (39.9) of the processes that are running.

What's high? As usual, that depends on your system. Ideally, you'd like a load average under, say, 3, but that's not always possible given what some systems are required to do. Higher load averages are usually more tolerable on machines with more than one processor. Ultimately, "high" means high enough so that you don't need uptime to tell you that the system is overloaded - you can tell from its response time.

eXite
17/06/03, 15:28
Ja dat is prima voor een workstation, maar niet voor een webserver die php en mysql moet parsen..

Cougar
17/06/03, 21:43
Uhm... En waar vind je deze waarden? In het control panel?

paas
17/06/03, 21:48
Origineel geplaatst door Cougar
Uhm... En waar vind je deze waarden? In het control panel?

Aanloggen op je server via Telnet of SSH

electric
17/06/03, 22:10
Origineel geplaatst door paas


Aanloggen op je server via Telnet of SSH

ALTIJD ssh :)

paas
17/06/03, 22:40
Origineel geplaatst door electric


ALTIJD ssh :)

Je hebt uiteraard gelijk. Altijd SSH. Wel zo veilig.

electric
17/06/03, 23:20
Origineel geplaatst door paas


Je hebt uiteraard gelijk. Altijd SSH. Wel zo veilig.

jep, en dan het liefst extra beveiligen met IP access en / of key :)

FunzoneQ!
18/06/03, 17:22
Origineel geplaatst door electric


jep, en dan het liefst extra beveiligen met IP access en / of key :)

Jullie vergeten om te zeggen dat hij na het inloggen ook "w" (zonder aanhalingstekens) moet uitvoeren :)

Frenk
18/06/03, 18:12
Origineel geplaatst door electric


jep, en dan het liefst extra beveiligen met IP access en / of key :)

En wat doe jij als je server aan het bokken is terwijl je bijvoorbeeld op school zit of bij een vriend, en je er toch snel bij moet? Als die op IP vergrendeld staat wordt dat lastig. Tenzij je met webmin ed wil gaan werken?

Aike
28/06/03, 23:38
Ik wilde hier nog aan toevoegen dat het misschien handig is om cacti te installeren zodat je de load door de tijd kunt monitoren. Wanneer op de dag de load het hoogst is en of er extreme pieken in zitten. En dit kun je dan weer vergelijken met voorgaande dagen en maanden.

Een aanrader !

electric
29/06/03, 09:17
Origineel geplaatst door Frenk


En wat doe jij als je server aan het bokken is terwijl je bijvoorbeeld op school zit of bij een vriend, en je er toch snel bij moet? Als die op IP vergrendeld staat wordt dat lastig. Tenzij je met webmin ed wil gaan werken?

dan heb ik altijd nog een eigen webinterface met een ssh applet :) ( en nee geen webmin )

electric
29/06/03, 09:18
Origineel geplaatst door Aike
Ik wilde hier nog aan toevoegen dat het misschien handig is om cacti te installeren zodat je de load door de tijd kunt monitoren. Wanneer op de dag de load het hoogst is en of er extreme pieken in zitten. En dit kun je dan weer vergelijken met voorgaande dagen en maanden.

Een aanrader !

cacti is inderdaad erg gemakelijk. je kan dan diverse aspecten monitoren van je server.. wij draaien het momenteel nog ook ( tot dat ik het zelf heb gebouwd en geintergreerd in me beheer systeem )