PDA

Bekijk Volledige Versie : Serverload



MrGlass
12/06/03, 00:33
Ik heb een vraagje over serverload.

Ik zie het wel eens meer op websites staan: serverload (bv 0.31)

Nu heb ik ook een reseller account en de serverload loopt soms op tot
Nu staat er eer rood bolletje achter (Dus het zal wel te hoog zijn. Dat bolletje wordt pas groen onder de 1.00)

Server Load 6.66 (1 cpu)

wat is dit en is dit slecht??

Pantsy
12/06/03, 00:36
6.66% van de 100% zo moet je het maar bekijken, is redelijk aan de lage kant.

Je hosting kan trouwens instellen wanneer het bolletje rood word, standaard is dat vanaf 1%.... vraag me niet waarom.

/edit: ik neem aan dat je hosting cPanel gebruikt, wat is op te merken uit je vraag.

MrGlass
12/06/03, 00:44
Het is idd cPanel 6

Meestal staat de Serverload zo rond de 1.00. Ik dacht al bij dat rode bolletje... Dit betekend dus dat de server (Nog) niet druk is?

Pantsy
12/06/03, 00:52
Mijn server loopt gemiddeld rond de 0.8.... kan je verzekeren dat je je helemaal nergens druk om hoeft te maken.

Wat wel bekende bugs zijn: als iemand zijn stats ophaalt dat je dan een serverload van hier tot tokyo krijgt (soms wel 60%???) heel raar maar goed je merkt er een paar seconden wat van (gelukkig) en de autoupdates van cPanel nemen soms ook wat % in beslag. Maar verder niks om over druk te makien ;)

paulmatthijs
12/06/03, 01:10
die serverload op basis van processorgebruik zegt helemaal niets want als alles goed is trekt een proces als het het nodig heeft altijd 100% want dan is het simpelweg het snelst gedaan :)

je kan beter naar 'echte' load kijken, dwz het aantal processen dat tegelijk afgehandeld wordt. je krijgt dan drie getallen welke staan voor het aantal processen de laatste halve minuut, de laatste minuut en de laatste vijf minuten ofzo.

Deimos
12/06/03, 02:00
Even uit google:

The "load" is the number of processes that want to run at any given time. Thus a load average of 0.0 means that no processes wanted to run while a load average of 3.2 means that on average 3.2 processes wanted to run. Thus the minimum is 0 and there is no max.

Anything below 1.0 is good. (Since that means that all processes got all the CPU-time they wanted.) A load above, say, 3.0 over a long time means that you probably need a faster machine. (If you have multiple CPUs you can multiply all the numbers above with
the number of CPUs.)

No danger values but if the load becomes high the machine will probably
start to feel sluggish.

Basically the load average is a *rough* guide to how busy a machine is. Note that if you have a CPU-intensive program running in the background
with a high nice-level it will not affect the perceived performance of the mahine much although it will increade the load by ~1.0 OTOH a I/O-intensive program will not contribute much to the load-average but can cause a noticable drop in the perceived performance.

A load of 4.88 when doing a make -j4 is about what I would expect. Note that for 'make -jN' it is probably not useful to specify a value of N larger than 2 (or maybe 3) times the number of CPUs installed in your computer.

eXite
12/06/03, 08:01
Hmm, hier verschilt het een beetje, 's ochtends zit de load op de server gemiddeld rond de 0.50 en 's avonds meestal op 1.00 ~1.50. Als het boven de 2.00 komt zou ik er iig eens wat aan gaan doen, tot 2.00 is er niets aan de hand.

paulmatthijs
12/06/03, 13:24
een hoge load (8 ofzo) hoeft geen enkel probleem te zijn als je met iets werkt wat heel veel procesjes draait, maar die relatief klein en licht zijn... bijvoorbeeld een ldap based systeem.

McRox
12/06/03, 14:38
Origineel geplaatst door MrGlass


Server Load 6.66 (1 cpu)

wat is dit en is dit slecht??

6.66 = 666%
(1.0 = 100%)

Serverload boven de 5 mag je beschouwen als oranje licht als het tijdens die daluren is. Als het altijd zo is, dan mag er wat aan gedaan worden.

Overigens houden wij onze serverload altijd onder de 1.0, wat zeker moet lukken bij een beetje tweaken met linux :)

MrGlass
12/06/03, 15:44
Het valt mij op dat mensen verschillende opvattingen hebben over de term serverload en hoe het uitgelegd moet worden..

Is nogal een verschil als iemand 666% zegt of 6,66%...

EgoH
12/06/03, 16:26
De load heeft niks met het cpu-verbruik te maken.
En is al zeker niet in procenten.

De informatie die Deimos poste is correct.

In dat verhaal is ook uitgelegd, dat bijv een load van 2 op de ene server niet hetzelfde hoeft te zijn als een load van 2 op een andere server.

Het beste wat je kan doen is een test forumdraaien op je server (met bijv een parse time hack) daar geef je voor jezelf een maximale parsetime waarde aan.
Betere manier om je echte server load te controleren.

McRox
12/06/03, 17:45
Origineel geplaatst door EgoH
De load heeft niks met het cpu-verbruik te maken.
En is al zeker niet in procenten.

Ik zou toch niet "niks" zeggen :D

het is "server" load, wat betekent dat het om de server gaat, dus soms geheugen soms cpu..


Origineel geplaatst door EgoH
In dat verhaal is ook uitgelegd, dat bijv een load van 2 op de ene server niet hetzelfde hoeft te zijn als een load van 2 op een andere server.

Klopt. Soms heb je bij een serverload van 100 een redelijke snelheid, terwijl je (soms) bij bijvoorbeeld 15 je site al haast onbereikbaar is.


Origineel geplaatst door EgoH
Het beste wat je kan doen is een test forumdraaien op je server (met bijv een parse time hack) daar geef je voor jezelf een maximale parsetime waarde aan.
Betere manier om je echte server load te controleren.

Zie onderaan :)

EgoH
12/06/03, 22:40
Origineel geplaatst door PlexTeam

het is "server" load, wat betekent dat het om de server gaat, dus soms geheugen soms cpu..


Ik bedoel dat het nummer niks te maken heeft met de memory of cpu.
Natuurlijk heeft het er wel invloed op.

chielsen
17/06/03, 23:48
De load op mijn server was steeds rond de 2-4 waar ik eigenlijk wel tevreden over was, maar nu ik een site heb verhuisd naar een andere server is het gedaald tot 0.4-1 . Was de site dan echt zo zwaar?

paulmatthijs
18/06/03, 05:03
nee, die server was zo zwaar belast. meer niet.

mihosnet
24/06/03, 21:42
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel sites jullie op 1 server zetten :)

eXite
24/06/03, 22:56
PIII 1200MHz / 1024MB RAM -> 150 accounts
PIV 2000MHz / 1024MB RAM -> 200 accounts
PIV 2533MHz / 2048MB RAM -> 350 accounts
Dual Xeon 2.8GHz / 2048MB RAM -> 550 accounts

maar hangt ook een beetje af van het type account..

babak
27/06/03, 23:29
PIII 1GHz / 1,256GB RAM -> 170 accounts
PIV 2,4GHz / 1,256GB RAM -> 220 accounts

(database zit wel apart)

tom
28/06/03, 00:30
wij gemiddeld een 250 à 350 accounts, hangt af welk type acct

sql en mail draaien op andere servers