PDA

Bekijk Volledige Versie : Risico's eenmanszaak??



Savvas
05/06/03, 17:10
Hallo,

Ik wil dus binnenkort een éénmanszaak starten, gezien het punt dat ik minderjarig ben moet mijn ouder/voogd hiervoor tekenen. Mijn moeder wil dus graag weten welke risico's er aan zitten verbonden aan het starten van een éénmanszaak, als je uit gaat van het volgende

* Server in Amsterdam
* Backuplijnen
* Binnenkort ook backup server
* Genoeg inkomsten om colo, kvk, telefoonkosten te kunnen bekostigen
* Alle klanten zullen onder contract worden gezet en geldig legitimatie dient altijd bijgevoegd te worden (voor dus zekerheid dat je nauwelijks belazerd kan worden)

Ik moet de 21e juni een accountant helemaal uit lullen dus dat hij echt ziet dat het goed is...Als die is overtuigd ervan staat mijn moeder mij niet in de weg voor starting van een éénmanszaak, dus ik hoop op flink wat reacties ;)

WebBizz
05/06/03, 17:15
Ondernemersrisico loop je altijd. Laat jezelf en je moeder eens adviseren door iemand van de Kamer van Koophandel, een juridisch adviseur of een adviseur van je bank.

Savvas
05/06/03, 17:23
Origineel geplaatst door WebBizz
Ondernemersrisico loop je altijd. Laat jezelf en je moeder eens adviseren door iemand van de Kamer van Koophandel, een juridisch adviseur of een adviseur van je bank.

kan je bij de kvk zo binnen lopen voor informatie of moet je van tevoren een afspraak maken, naar je weten? Want ik denk dat dit inderdaad de beste manier is om informatie te krijgen.

Hebben mensen hier zelf nog belangrijke punten die ik toch wel zou moeten weten????

WebBizz
05/06/03, 17:52
Bel ze even op, dan weet je het. Als je graag je eigen bedrijf wilt moet je niet vies zijn van ondernemen, ga dus zelf eens op ontdekkingstocht in plaats van je alles door iedereen te laten voorkauwen. Vallen en opstaan hoort er bij en van je fouten leer je het meest.

Savvas
05/06/03, 18:02
ben ik het volledig mee eens maar gezien ik "afhankelijk" ben dien ik deze zaakjes van tevoren te voorzien en alles op orde hebben...

PKeuter
05/06/03, 19:24
Als je minderjarig bent mag je zowieso nog niet ingeschreven worden bij de KvK, dat moet je moeder dan doen. (21 moet je zijn volgens mij)

Verder heb je een belastingnummertje nodig hebt, zodat je nog eens 35% van je winst +19%BTW mag afstaan aan de belastingdienst...

En je moet een boekje gaan doen ;)

[Elwin]
05/06/03, 19:28
Origineel geplaatst door PKeuter
Als je minderjarig bent mag je zowieso nog niet ingeschreven worden bij de KvK, dat moet je moeder dan doen. (21 moet je zijn volgens mij)


Dat is niet waar. Jij mag als je ouders daarmee akkoord gaan gewoon zelf ingeschreven worden als je bijvoorbeeld 16 of 17 bent. Alleen jij mag de formulieren van de kvk niet tekenen, dat moeten je ouders doen. Maar jij komt wel met je eigen naam in het systeem te staan en jij bent dan ook zelf de eigenaar.

Pantsy
05/06/03, 19:30
Als je ouders zelf een eigen zaak hebben is het toch voordeliger om dan aan je ouders advies te vragen en voor welke valkuiltjes/onverwachte dingetjes je rekening mee moet houden.

Anders is het toch echt zonde van je geld om zo'n voorlichtings gesprek te nemen.

PKeuter
05/06/03, 19:31
Heb even op de site van KvK gekeken:


Ik ben 16 jaar oud en wil graag een eigen bedrijf gaan beginnen, mag dat?
Ja, in principe mag je een bedrijf beginnen en kun je je laten inschrijven bij de kamer van koophandel. Maar let op: je bent nog minderjarig en daarom ben je volgens de wet niet handelingsbekwaam. Je ouders zijn dus aansprakelijk voor jouw zakelijke handelingen.

Er bestaat wel de mogelijkheid om handlichting aan te vragen bij de kantonrechter als je tussen de 16 jaar en 18 jaar oud bent. Door de verkregen handlichting mag je als minderjarige eigenaar van een bedrijf bepaalde rechtshandelingen voor je bedrijf verrichten, net als een meerderjarige. Met andere woorden: door handlichting aan te vragen wordt je handelingsbekwaam en ben je zelf aansprakelijk voor de zakelijke rechtshandelingen en niet je ouders.

Savvas
05/06/03, 19:34
Origineel geplaatst door PKeuter
Als je minderjarig bent mag je zowieso nog niet ingeschreven worden bij de KvK, dat moet je moeder dan doen. (21 moet je zijn volgens mij)

zie elwins reactie ;)

Verder heb je een belastingnummertje nodig hebt, zodat je nog eens 35% van je winst +19%BTW mag afstaan aan de belastingdienst...

is dit werkelijk waar 35% die inkomstenbelasting, op de site van de belastingdienst word ik niet veel wijzer....

En je moet een boekje gaan doen ;)

Een boekje? Administratieve dingen bedoel je? Moeder neemt boekhouding voor der rekening als je dat bedoelt :)

Hollinks
05/06/03, 20:33
Ik zelf ben ook minderjarig ondernemer. Ik weet er dus vrij veel van.

Vanaf je 15e mag je een eigen bedrijf starten. Vanaf je 16e kun je zelfstandig worden. Dit moet dan worden aangevraagd bij de kantonrechter. Je ouders zijn dan niet meer verantwoordelijk, maar jij wel!

WebBizz
05/06/03, 21:03
Belasting is ongeveer een derde van de winst ja. En hou ook rekening met dat bedrag, want je betaalt het ineens aan het einde van het jaar.

Savvas
06/06/03, 07:20
Origineel geplaatst door WebBizz
Belasting is ongeveer een derde van de winst ja. En hou ook rekening met dat bedrag, want je betaalt het ineens aan het einde van het jaar.

ja daar had ik al over gehoord maar had niet verwacht dat het zoveel zou zijn. Dus er wordt 1/3 belasting geheven op je totale winst van dat jaar???

PKeuter
06/06/03, 07:42
Inderdaad, InkomensBelasting is best veel, daarboven ook nog eens BTW, maar goed, die kan je je klanten laten betalen (Niet-Zakelijk alleen).

Met een boekje bedoel ik inderdaad de boekhouding, en dat is veel...
HEb je een goede moeder als die dat wil doen...

Savvas
06/06/03, 07:55
Origineel geplaatst door PKeuter
Inderdaad, InkomensBelasting is best veel, daarboven ook nog eens BTW, maar goed, die kan je je klanten laten betalen (Niet-Zakelijk alleen).

Met een boekje bedoel ik inderdaad de boekhouding, en dat is veel...
HEb je een goede moeder als die dat wil doen...

Ja mijn moeder heeft de hersens in ieder geval ervoor en is bereid dit goed voor me bij te houden. De boekhouding bij een onderneming als ik ga starten zal niet zo erg veel zijn hoor...

Pantsy
06/06/03, 10:26
Helaas wilt de belastingdienst ook zijn deel eerst 19% btw en dan nog eens 35%. Maar zoals eerder gezegd kan je je klanten de 19% laten betalen.

Ctrl-Alt
06/06/03, 10:56
Over die inkomstenbelasting: als kleine ondernemer kun je gebruik maken van de KOR, de kleine ondernemersregeling. Je hoeft dan tot een bepaald bedrag geen belasting af te dragen. En dat is toch mooi meegenomen. Op de website van de Belastingdienst zal hierover vast meer informatie staan. Alvast succes.

Ctrl-Alt
06/06/03, 11:06
Origineel geplaatst door Intrahost
Alle klanten zullen onder contract worden gezet en geldig legitimatie dient altijd bijgevoegd te worden (voor dus zekerheid dat je nauwelijks belazerd kan worden)
Je schreef dat je moeder graag de risico's van je eenmanszaak wil weten. In dat geval is het wellicht een goed idee om handlichting aan te vragen zodat je zelf verantwoordelijk bent voor je zaak. Het risico voor je ouders is dan een stuk kleiner omdat ze niet verantwoordelijk zijn voor de contracten waarover je had.

Savvas
06/06/03, 15:45
Origineel geplaatst door Ctrl-Alt
Over die inkomstenbelasting: als kleine ondernemer kun je gebruik maken van de KOR, de kleine ondernemersregeling. Je hoeft dan tot een bepaald bedrag geen belasting af te dragen. En dat is toch mooi meegenomen. Op de website van de Belastingdienst zal hierover vast meer informatie staan. Alvast succes.

dit spreekt mij zeer aan, ik ga eens even rondkijken op de website, bedankt voor de tip!

WebBizz
06/06/03, 15:59
vor bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek (= aanzienlijke korting op belasting) dien je aan het urencriterium te voldoen, dat kun je als scholier dus wel vergeten.

Grumpy
06/06/03, 18:37
Origineel geplaatst door TrancePitt
Helaas wilt de belastingdienst ook zijn deel eerst 19% btw en dan nog eens 35%. Maar zoals eerder gezegd kan je je klanten de 19% laten betalen.
Sterker nog... de consument betaald ALTIJD de BTW. Al draagt jij het af aan de belastingdienst..

Pantsy
06/06/03, 22:04
dat is weer wat anders grumpy ;)

chielsen
18/06/03, 01:38
Je moet wel al ge factuurtjes goed opsparen ( en ook van die nieuwe compuyter die je gaat kopen ;)). Want alle btw die jij betaalt kan je aftrekken van wat je moet betalen (en zels terugkrijgen).

Verder zijn er idd vanallerlei regelingen voor startende/kleine ondernemingen.